Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Proč jsou otáčky rotoru u asynchronního motoru nižší?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle vyhlášky 50/78 Sb. Vyhláška zde ...

Autor Téma: Proč jsou otáčky rotoru u asynchronního motoru nižší?  (Přečteno 2593 krát)
ZdeněkPro
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« kdy: 12.11.2019, 01:46 »


Co přesně způsobuje nižší otáčky rotoru oproti vyšším otáčkám magnetického pole statoru?
Vím, že tam rozdíl (skluz) musí být aby se rotor točil ale nepodařilo se mi nikde zjistit, co to způsobuje.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #1 kdy: 12.11.2019, 14:43 »

Mám cívku, do které pustím střídavý proud, ten vytváří magnetické pole. V tomto případě je to stator.
Mám vodivý předmět, který umístím do střídavého magnetického pole. V předmětu se indukují proudy, které tím, jak jsou "do zkratu" se zpět mění na magnetické pole. Tím se nějak pevná a pohyblivá část "přitahuje"

Pokud bude mít složitější provedení pevné cívky (cívek) a pustím tam více střídavých proudů s nějakým časovým (fázovým) posuvem, vzniká tzv. točivé magnetické pole.

Ty proudy, které se indukují v pohyblivé části (rotor v podobě kotvy nakrátko) se snaží "přitahovat" a tedy natáčet rotor podle toho, jak se točí to magnetické pole. Teoreticky kdyby se rotor točil synchronně s otáčeím magnetického pole, bude tam "nulová síla",  tomuto stavu se v praxi jen přiblížíme. Čím víc motor mechanicky zatížíme, tím více se jeho otáčky zpožďují za otáčkami magnetického pole, tím větší proudy tam teču, tím větší mechanický výkon motor odevzdává (až do určité hranice, kdy se dostaneme někam trochu jinam). Mění se tím v vlastnosti "cívky" a fázový posun mezi proudem a napětím

Pokud budeme stator dále napájet střídavými proudy, ale rotor roztočíme jiným způsobem na synchronní otáčky, bude proud minimální a pokud bychom motor mechanicky "tlačily" do vyšších otáček než má točivé magnetické pole, bude fázový posun mezi proudem a napětím takový, že se motor začne chovat jako generátor a bude energii do systému dodávat
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Miroslav Hlaváč
*
Offline Offline



Elektřina má pomáhat,ne zabíjet!


« Odpověď #2 kdy: 12.11.2019, 19:46 »

Pan kolega Schvarz správně vysvětlil teorii jen rozvedu:
Právě proto že je motor asynchronní budí stator v jeho rotoru proud který reaguje na mag. pole vybuzené statorem.Takto fungují tkzv. asynchronní motory.Tento jev se nazývá skluz:Hodnota skluzu je dána mechanickou zátěži na hřídeli a jde o zpoždění mezi mag polem generovaným statorem a rekcí mag pole rotoru vzhledem k zatížení motoru
Tedy magnetické pole vybuzené statorem je synchronní s kmiotčtem avšak vlivem skluzu-magnetického odporu-zjednodušeně řečeno -mezi rotorem a statorem +rozdílu fáze vybuzeného proudu v rotoru nastává tento jev.Takto fungují všechny asynchronní motory.
Vyjímkou jsou motory synchronní která běží v souladu s fází ale potřebují svá buzení,dále pak lze uvést asynchronní motory přetočené nad kmitočet které slouží v malých hydroelektrárn ách.
Nejvyšší synchronní otáčky motoru -běžného-jsou 3000ot/min což je 3000/60=50Hz
skluz bývá 10 až 15 procent což udává štítkovou hodnotu okolo 2750 ot/min.
pokud byste chtěl takový motor použít jako generátor musíte jej o hodnotu skluzu přetočit
tedy 3250ot/min a synchronizovat se sítí.Věřte nebo ne ale připojit asynchronní motor 50kW k síti není jen tak...ráz indukčního vybuzení atd..
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Miroslav
Marek Laube
*
Offline Offline



elmara@atlas.cz


« Odpověď #3 kdy: 12.11.2019, 19:56 »

Pan kolega SSchvarz

Panebože... Smutek
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Miroslav Hlaváč
*
Offline Offline



Elektřina má pomáhat,ne zabíjet!


« Odpověď #4 kdy: 12.11.2019, 20:12 »

Taky tak...¨
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Miroslav
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Jak vyřešit spouštění asynchronního motoru 5kW?
 Akú literatúru k malým elektromotorom?
 Nevíte o výrobci motoru cca 250W, 4-pól pro 250-300°C?
 Poraďte mi prosím nějaké odkazy na pohony a motory?
 Jaký bude výkon na hřídeli, pokud budu provozovat 3f motor na jedné fázi?
 Je spotřeba závislá na zatěžování motoru nebo je úměrná výkonu?
 Kde by som mohol najst nieco o linearnych synchronnych motoroch?
 Označovanie elektromotorov D/Y-380V/220V a D/Y-400/690V
 Jak jsou chráněny motory-vibrátory pro zvibrování betonu?
 Jak vypočtu parametry rotoru synchr. generátoru, pro jeho amatérskou výrobu?
 Proč po odpojení budicího vinutí dojde k přetočení derivačního motoru?
 Mohl by mi někdo objasnit pracovní teploty motorů a kde ji správně změřit?
 Je údaj na štítku motoru YD 460/230V správný?
 Existují elektromotory s poměrem 1kW/1kg?
 Čím se liší elektromagnetický a hnací moment u asynchronních motorů?
 Vzpomenete si k čemu používáme komutační póly a vinutí?
 Jak poznám správný počet závitů na transformátoru?
 Co se děje v 3f motoru po výpadku jedné fáze?
 Vadí třífázovému asynchronímu motoru nucený běh naprázdno?
 ENIKA: Senzor hladiny s krokovým motorem
 Podle kterých parametrů vybrat motor čerpadla?
 KNIHA: Zvyšování spolehlivosti asynchronních elektromotorů včetně poháněných strojů
 Jak spočítat brzdící moment asynchronního stroje?
 Setkali ste se už s reluktančním motorem?
 Existuje 3 fázový asynchronní generátor?
 Koho dnes mohou zajímá informace o asynchronních motorech?
 Pomůže někdo s identifikací motoru?
 Jak se rozbiha jednofazovy motor?
 Na jakých parametrech závisí záběrný moment asynchronního motoru?
 Otáčel by se asychronní motor s nemagnetickým obvodem?
 Nieje nejaký vzorec ako vypočítať silu alebo krútiaci moment motorov?
 Jak určit otáčky motoru bez výrobního štítku?
 Jak pracuje asynchronní motor myčky nádobí?
 Jak se napájí elektrický motor vlaku?
 Opravdu jsou různé tvrdosti sběracích kartáčků("uhlíků) u komut. motorů?
 POZVÁNKA: 22. ledna ŽIVĚ o motorech s Lubomírem Kastnerem
 K čemu slouží tento typ příruby u motoru?
 Trojfázový derivační komutátorový motor napájený do rotoru
 Co v mixéru udává směr otáčení rotoru?
 Co si mohu dovolit k asynchronnímu motoru?
 Udávají se u motorů charakteristiky proud/čas?
 EATON: Ochrana motorů s vysokou účinností: Eaton je „IE3 ready“
 Ako pracuje reluktančný motor?
 Může DC motor fungovat bez komutátoru?
 Jaký je rozdíl mezi elektromotorem a dynamem?
 Aké mám možnosti pri náhrade EC motorov rekuperačnej jednotky za iný typ?
 Co je to za motor MEZ Brno ESS 564 E P1?
 Je pro ohýbačku 6mm drátu vhodný krokový motor?
 #EH: Elektrické motory pohledem roku 1950
 Nová řada indukčních motorů SM
 UNIVERZÁLNĚ: Co je to za motor?
 Jak vybrat pneumatický motor určený k náhradě elektromotoru?
 Jakou náhradu zvolit za motor MEZ Mohelnice 2,2kW 2880 ot typ 4AP90l-2?
 LIVE EATON: Ochrana a řízení motorů

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.032 sekund, 22 dotazů.