Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  UNIVERZÁLNĚ: Co je to za motor?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle vyhlášky 50/78 Sb. Vyhláška zde ...

Autor Téma: UNIVERZÁLNĚ: Co je to za motor?  (Přečteno 2870 krát)
Soukupp
*
Offline Offline


OSVČ


« kdy: 10.03.2020, 06:51 »





Nevíte někdo co je toto za motor? K čemu jsou ve spodní svorkovnici dva vodiče navíc? Motor je připojen z jističe 3x16A a při zapnutí ihned vypadne jistič.


* IMG_20200225_172924.jpg (33.61 KB, 576x768 - prohlédnuto 493 krát.)

* IMG_20200225_172933.jpg (38.42 KB, 576x768 - prohlédnuto 356 krát.)

* IMG_20200225_172943.jpg (69.99 KB, 1024x768 - prohlédnuto 482 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Elektrorevize E2A, okres Prachatice, Jižní Čechy, e-mail: petr.soukup@post.cz, tel: +420 776 374 700
Jan Bocek
*
Offline Offline



« Odpověď #1 kdy: 10.03.2020, 09:51 »

Nic neobvyklého.
Pohonná jednotka kde je motor a brzda na jedné hřídeli.
Pokud je motor zabrděný, brzda nemá napětí, tak jistič vypadne.
Zkontrolujte zapojení podle dokumentace.

Fotky svorkovnice jsou nejasné, ale přesto je vidět, že se v tom někdo
hrabal a upravoval zapojení, viz čokoládová svorka.
Obvykle je brzda zapojená ze svého zdroje. Nakonec štítkový údaj je 190 V AC.
Někdy se zapojuje přímo ze svorkovnice poháněcího motoru.
 
Je vhodné také odzkoušet a proměřit, zdá je brzda funkční. K tomu stačí ohmetr a následně samostatně zapojit a fyzicky vyzkoušet, že je brzda funkční. Pokud ji někdo zapojil na napětí 400 V, tak pravděpodobně má po své životnosti.
Podle foto na svorkovnicích někdo dělal velké experimenty.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů
                   revize elektrického zařízení E1B
telefon:        777 273 732
email:           jan.bocek@safeb.cz
Zdenek Hejčl
OSVČ - živnostník
*
Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 10.03.2020, 10:24 »

Jen bych ještě dodal, může tam být čidlo teploty.
Ve spojení na jedné hřídeli motor + brzda je to velice pravděpodobné.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Elektromontér EZ-M, O-E2/A. Východní Čechy
Výroba, montáž a servis vah. EU
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #3 kdy: 10.03.2020, 11:05 »

Fotka svorkovnice je teda mizerná, ale že by se v tom někdo hrabal nevidím.
Tenké modré dráty u motoru jsou teplotní čidlo, to je prodlouženo krátkým propojovacím kablíkem do horní svorkovnice brzdy na 2 nepoužité svorníky. Ty slouží jako proklemování na vícežilový sdružený kabel jednofázové brzdy a teplotního čidla. Další 2 "originální" svorníky slouží k připojení jednofázové cívky brzdy. Ze 4 svorníků horní svorkovnice tudíž jde sdruženým kabelem brzda i teplotní čidlo do rozvaděče stroje.

Možná, že tazatel neví, že brzda u motoru je vlastně odbržďovač. Bez napětí je zabržděno (brzdí pružiny, které se pro odbrzdění stlačí elektromagnetm).


Zkontrolovat vadaskou, zda je na cívce brzdy v okamžiku rozběhu motoru napětí 190V.  Jestli je svorkách napětí 190V, změřit proud do cívky. Jestli teče odpovídající proud 0,16A a více, je problém v mechanice brzdy (prasklá pružina...,  jestli neteče, je spálená cívka brzdy a motor musí do opravy.

Jestli napětí 190V na cívce není, ponořit se do schematu a hledat obvod brzdy.
Pak je příčina problému je v chybě ovládání brzdného obvodu, vzhledem k napětí odbržďovací cívky 190V střídavých půjde patrně o zvláštní obvod napájený asi vlastním transformátore m, nebo nějakou triakovou elektronikou z řídícího napětí 220V stroje.

 Určitě bude mít obvod brzdy souvislost s nouzovým zastavením stroje, tak pozor při hledání poruchy a zkoušení, abyste někoho nezabil, nebo nezničil stroj.
 
Možná se vám nebude chtít trápit motor, možná lze brzdu zkoušet i s vypnutým jističem motoru. Jenže dost často výpadek jističe motoru vypíná i napájení brzdy. Brzda nebývá na stroji jen tak pro nic a za nic, a pouhé odbrždění stroje bez zabrání motoru může způsobit pád břemena, roztočení opačným směrem, skřípnutí a rozmačkání člověka, zničení stroje.  
Musíte sfárat do dokumentace stroje, návodu k obsluze a do schemat. A podle situace třeba motor prostě trápit musíte. Nebo si musíte před opravou od strojařů nechat předepsaným způsobem nainstalovat vzpěry, klíny  apod.


* brzda_svorky.jpg (25.73 KB, 342x644 - prohlédnuto 304 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Jan Bocek
*
Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 10.03.2020, 13:58 »


Fotky svorkovnice jsou nejasné, ale přesto je vidět, že se v tom někdo
hrabal a upravoval zapojení, viz čokoládová svorka.


Oprava.
Při běžném pohledu na nejasnou fotku se mi zdálo, že jsou to čokoládové svorky.
A opravdu se v tom nikdo nehrabal.
A ono to jsou návlečky na vodičích. Omlouvám se za omyl.
Na brzdě jsou někdy zarezlé pružiny a brzda je "zaseklá".
Nedoporučuji rozebírat na místě, pokud nemáme zkušenosti.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů
                   revize elektrického zařízení E1B
telefon:        777 273 732
email:           jan.bocek@safeb.cz
Pavel Čermák
*
Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: 10.03.2020, 17:46 »

Z fotky jasně vidím, že jde o mostový vysekávací stroj -asi KAEV-
brzda je ovládána zvláštním obvodem z rozvaděče stroje. Je třeba odzkoušet ručním
sepnutím relé. zda brzda odbržďuje (může být i vadný usměrňovač pro brzdu. Čermák   
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Kastner Lubomír
*
Offline Offline



Kastner Lubomír - specialista na elektromotory


WWW
« Odpověď #6 kdy: 10.03.2020, 19:55 »

Je třeba odzkoušet ručním
sepnutím relé. zda brzda odbržďuje (může být i vadný usměrňovač pro brzdu. Čermák   

Pane kolego, ze štítku je zcela jasné, že brzda je na střídavý proud 190 V. takže žádný usměrňovač.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
Kastner Lubomír
*
Offline Offline



Kastner Lubomír - specialista na elektromotory


WWW
« Odpověď #7 kdy: 10.03.2020, 20:05 »

tazatel uvádí, že při přivedení napětí se ozve cvaknutí a hned vypadne ochrana. tam mohou být 2 základní problémy.
1) cvaknutí může být zvuk odbrždění brzy a výpadek ochrany způsobí vada na motoru - vinutí, ložiska apod.
2) cvaknutí může být zvuk snahy o roztočení motoru, ale brzda ho nepustí. Pak by mohla být závada na straně brzy - elektrická nebo nechanická závada.
   
    každopádně bez zkušeností s těmito typy motorů to bude jen systém pokusů a omylů a možného dalšího poškození. Závada např. může být i např. v seřízení brzy. Plně ale souhlasím s tím, že nezkušenou manipulací s motorem na stroji by mohlo případně dojít k nějaké další nehodě. Proto mé doporučení  - svěřit diagnotiku závady na místě zkušenému odborníkovi nebo motor demontovat a odvézt do odborného servisu. a po kontrole motoru v odborném servisu se pak dále zabývat kontrolou zapojení a funkce spínání v rozvaděči.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #8 kdy: 10.03.2020, 21:32 »

tazatel uvádí, že při přivedení napětí se ozve cvaknutí a hned vypadne ochrana.
O této informaci se s námi tazatel nepodělil, zase soukromá zpráva? Já je už radši ani nečtu, kdo chce informaci, ať se nestydí zeptat se veřejně. Příště to může pomoci i někomu jinému.


V každém případě i demontáž brzdového motoru se musí udělat z vědomím, že se může po povolení posledního šroubu motor i s přírubou roztočit a něco spadnout, skřípnout se apod.
Proto většinou výrobce stroje postup zajištění stroje, nouzového odbrždění, demontáže brzdového motoru atd. uvádí v návodu k obsluze a údržbě stroje.
Obecně platí, že poruchy brzdových motorů se lépe zjišťují na ponku, nebo alespoň s mechanicky odpojeným pohonem.   
  


Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Jak vyřešit spouštění asynchronního motoru 5kW?
 Akú literatúru k malým elektromotorom?
 Nevíte o výrobci motoru cca 250W, 4-pól pro 250-300°C?
 Poraďte mi prosím nějaké odkazy na pohony a motory?
 Jaký bude výkon na hřídeli, pokud budu provozovat 3f motor na jedné fázi?
 Je spotřeba závislá na zatěžování motoru nebo je úměrná výkonu?
 Kde by som mohol najst nieco o linearnych synchronnych motoroch?
 Označovanie elektromotorov D/Y-380V/220V a D/Y-400/690V
 Jak jsou chráněny motory-vibrátory pro zvibrování betonu?
 Jak vypočtu parametry rotoru synchr. generátoru, pro jeho amatérskou výrobu?
 Proč po odpojení budicího vinutí dojde k přetočení derivačního motoru?
 Mohl by mi někdo objasnit pracovní teploty motorů a kde ji správně změřit?
 Je údaj na štítku motoru YD 460/230V správný?
 Existují elektromotory s poměrem 1kW/1kg?
 Čím se liší elektromagnetický a hnací moment u asynchronních motorů?
 Vzpomenete si k čemu používáme komutační póly a vinutí?
 Jak poznám správný počet závitů na transformátoru?
 Co se děje v 3f motoru po výpadku jedné fáze?
 Vadí třífázovému asynchronímu motoru nucený běh naprázdno?
 ENIKA: Senzor hladiny s krokovým motorem
 Podle kterých parametrů vybrat motor čerpadla?
 KNIHA: Zvyšování spolehlivosti asynchronních elektromotorů včetně poháněných strojů
 Jak spočítat brzdící moment asynchronního stroje?
 Setkali ste se už s reluktančním motorem?
 Existuje 3 fázový asynchronní generátor?
 Koho dnes mohou zajímá informace o asynchronních motorech?
 Pomůže někdo s identifikací motoru?
 Jak se rozbiha jednofazovy motor?
 Na jakých parametrech závisí záběrný moment asynchronního motoru?
 Otáčel by se asychronní motor s nemagnetickým obvodem?
 Nieje nejaký vzorec ako vypočítať silu alebo krútiaci moment motorov?
 Jak určit otáčky motoru bez výrobního štítku?
 Jak pracuje asynchronní motor myčky nádobí?
 Jak se napájí elektrický motor vlaku?
 Opravdu jsou různé tvrdosti sběracích kartáčků("uhlíků) u komut. motorů?
 POZVÁNKA: 22. ledna ŽIVĚ o motorech s Lubomírem Kastnerem
 K čemu slouží tento typ příruby u motoru?
 Trojfázový derivační komutátorový motor napájený do rotoru
 Co v mixéru udává směr otáčení rotoru?
 Co si mohu dovolit k asynchronnímu motoru?
 Udávají se u motorů charakteristiky proud/čas?
 EATON: Ochrana motorů s vysokou účinností: Eaton je „IE3 ready“
 Ako pracuje reluktančný motor?
 Může DC motor fungovat bez komutátoru?
 Jaký je rozdíl mezi elektromotorem a dynamem?
 Aké mám možnosti pri náhrade EC motorov rekuperačnej jednotky za iný typ?
 Co je to za motor MEZ Brno ESS 564 E P1?
 Je pro ohýbačku 6mm drátu vhodný krokový motor?
 #EH: Elektrické motory pohledem roku 1950
 Nová řada indukčních motorů SM
 Proč jsou otáčky rotoru u asynchronního motoru nižší?
 Jak vybrat pneumatický motor určený k náhradě elektromotoru?
 Jakou náhradu zvolit za motor MEZ Mohelnice 2,2kW 2880 ot typ 4AP90l-2?
 LIVE EATON: Ochrana a řízení motorů
 Dáte tip na motor 0.18kW, 1500ot, IP55, EX z1, 12-24V?

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.052 sekund, 22 dotazů.