Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  HYBRIDNÍ zóna
| |-+  Oblast řešení teoretických úvah
| | |-+  Vadí třífázovému asynchronímu motoru nucený běh naprázdno?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle vyhlášky 50/78 Sb. Vyhláška zde ...

Autor Téma: Vadí třífázovému asynchronímu motoru nucený běh naprázdno?  (Přečteno 15691 krát)
karel sabina
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« kdy: 11.02.2011, 12:35 »

Mám hydraulický agregát poháněný elektromotorem 11 kW, 2900 otáček, s průchozí hřídelí. Mechanicky lze jednoduše připojit na volný konec hřídele vývod kardanem z naftového motoru, pro případ pohonu agregátu mimo dosah elektrické sítě, výrazně jednodušeji než kostrukce rozpínací spojky. Bude elektromotoru vadit, že se hřídel otáčí, aniž by elektoromor byl připojen k síti? Má na situaci vliv velikost otáček, nominální, nižší než nominální?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Miroslav Revús
*
Offline Offline




« Odpověď #1 kdy: 11.02.2011, 13:28 »

Motoru je to jedno. Točiť sa budú ložiská. Pre ich dlhú životnosť by ste mal zabezpečiť, aby boli elektromotor, hydraulický agregát a kardan vzájomne správne vyvážené (do jednej osi). V prípade nevyváženia (nesprávnej súososti) hriadelí budú ložiská trpieť. Najrýchlejšie a zároveň správne vyvážite sústrojenstvo pomocou príložného mikrometra.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
karel sabina
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 11.02.2011, 13:42 »

Mechanicky by to bylo vyřešené, uložení v domečku a pružné spojky. Jde mi spíš to, jestli se v elektoromotoru nebudou indukovat proudy, nebude se hřát vinutí, nebude napětí na vidlici přivodu proudu k elektomotoru apod.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Miroslav Revús
*
Offline Offline




« Odpověď #3 kdy: 11.02.2011, 13:58 »

V asynchrónnom motore bez napájania elektrinou sa nebude indukovať nič, pretože takýto motor nemá magnety, ktoré by indukovali elektrinu.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
raj
« Odpověď #4 kdy: 11.02.2011, 14:09 »

Citace
Bude elektromotoru vadit, že se hřídel otáčí, aniž by elektoromor byl připojen k síti?
Nebude.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jirka Hub
Není vodič jako vodič
*
Offline Offline




« Odpověď #5 kdy: 11.02.2011, 14:47 »

Má na situaci vliv velikost otáček, nominální, nižší než nominální?
Po elektrické stránce se nic neděje.
Po té mechanické je nutné vzít v úvahu provozní hodiny konstrukčních částtí motoru, těm je jaksi jedno proč se rotor otáčí. Ovšem pokud jde o příležitostný stav (myslím užívání pohonem z jiného stroje) pak asi i toto hledisko lze tiše odmávnout. A samozřejmě by se při alternativním pohonu neměly otáčky dostávat nad jmenovité toho motoru právě s ohledem na jeho mechanické možnosti.
Vy ale píšeto o jmenovitých a nižších, takže nejspíš i zde je to celkem fuk.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Elektrotechnik a ve všech podobách je tvůrčí a zajímavá Úsměv
Václav Pešek
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #6 kdy: 11.02.2011, 16:57 »

pokud tam skutečně dá spojku, která vymení nesousosost a případné vibrace spalovacího motoru, tak bude životnost ložisek obvyklá, jako by motor běžel sám.

nehledě na to, že u elektromotorů vydrží ložiska většinou hodně, protože nemají radiální rázové namáhání, ani jakékoliv nezanedbatelné axiální.....
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

CNC mechanik - §6
Fuk Tomáš
*
Offline Offline




« Odpověď #7 kdy: 11.02.2011, 23:14 »

V asynchrónnom motore bez napájania elektrinou sa nebude indukovať nič, pretože takýto motor nemá magnety, ktoré by indukovali elektrinu.
Nikdy neříkejte nikdy.
Za určitých okolností se to stát může. Nejspíše takové okolnosti nenastanou, ale a priori vyloučit bych si je netroufl.
Podrobněji je to rozebráno např. zde: http://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace_soubor_verejne.php?file_id=9101
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.

Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
Stanislav Látal
OSVČ VPP (pozastaveno)
*
Offline Offline




« Odpověď #8 kdy: 12.02.2011, 18:00 »

V asynchrónnom motore bez napájania elektrinou sa nebude indukovať nič, pretože takýto motor nemá magnety, ktoré by indukovali elektrinu.

Jen bych doporučoval zabezpečení, aby nemohla nastat siruace, kdy je elektromotor v provozu (je připojen k síti a běží) a nějaký srandista nastartuje diesel motor a otáčky nastaví vyšší než jmenovité otáčky elektromotoru.
Tímto trikem se stane z asynchronního motoru generátor ... Na tomhle principu fungují malé vodní elektrárny (2-10kW) .

Diesel se připojuje přes nějakou spojku těsně před akcí - nebo je trvale připojen ke stroji a zapíná se jen spojka ?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Lima
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline




WWW
« Odpověď #9 kdy: 14.02.2011, 04:07 »

Jen bych doporučoval zabezpečení, aby nemohla nastat siruace, kdy je elektromotor v provozu (je připojen k síti a běží) a nějaký srandista nastartuje diesel motor a otáčky nastaví vyšší než jmenovité otáčky elektromotoru.
Tímto trikem se stane z asynchronního motoru generátor ... Na tomhle principu fungují malé vodní elektrárny (2-10kW) .
Nějak mne nenapadá, jaká vtipná situace by mohla tímto nastat, tedy kromě jisté nevýhodnosti takovéto výroby energie do sítě....
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Miroslav Revús
*
Offline Offline




« Odpověď #10 kdy: 14.02.2011, 09:39 »

Autor otázky chce pohon sústrojenstva poháňať dieselo iba v prípade nedostupnosti siete. Ale je pravda, blokovanie by bolo vhodné, človek nikdy nevie kedy to spustia cez diesel a sieť naraz. Človek nie je neomylný.

Z motora sa stane generátor iba vtedy, keď je pripojený k sieti a získa otáčky vyššie ako menovité (prípadne nadsynchrónne).

A práve preto, by mala byť zabezpečená blokáda siete, ak sa točí dieselom a naopak.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Miroslav Revús
*
Offline Offline




« Odpověď #11 kdy: 14.02.2011, 09:52 »

To: Fuk

Výňatok z vami uvedenej bakalárskej práce:

Citace
3.3 Nabuzení izolovaného asynchronního generátoru

Má-li se stroj s paralelně připojenými kondenzátory nabudit, musí mít zbytkový
magnetismus. Pokud je zbytkový magnetismus příliš malý, musí se generátor i
s kondenzátory připojit na stejnosměrné napětí. Tím zajistíme zmagnetizování rotoru,
Nabuzení pak probíhá podobně jako u stejnosměrného dynama s paralelním buzením

Tento stav by normálne nemal nastať ani keď bude motor kompenzovaný. Aj kompenzačné kondenzátory musia mať vybíjacie odpory, ktoré zaistia ich vybitie na 50V do jednej minúty.

Ak budem uvažovať, že takýto stav nastane, je to možné riešiť núteným skratovaním odpojeného motoru pri prepnutí do režimu "diesel".
Prípadne je možné doplniť obvod snímajúci otáčky, ktorý nedovolí pripnutie dieselu k točiacemu sa sústrojenstvu.

Ideálne by bolo to jednoducho odskúšať. Napojiť vypnuté sústrojenstvo k dieselu, zatočiť a merať napätie.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #12 kdy: 14.02.2011, 17:51 »

Vážený pane Karle Sabino,
problém to určitě nebude. Firmy vyrábějící speciální jeřábové  motory dokonce kombminují  v jedné sestavě hlavní dvou nebo čtyřpólový motor a malinký mnohopólový motor na jediné hřídeli (samozřejmě ještě s brzdou). Velký motor pro normální běh, malý pro šourací pohyby a přesné polohování. Buď je zapnutý jeden, nebo druhý motor a vypnutý motor je zapnutým unášen. V elektrozapojen í není mimo vzájemného blokování stykačů elektromotorů žádná úprava na potlačení indukovaného napětí z motorů. V zapojení stejně musí být stykače (napětí je jen na nich) a indukcí vzniklé napětí od remanentního napětí při shodných otáčkách těžko může být vyšší než jmenovité napětí motoru.
Problém je jen jak bylo již uvedeno mechanická pevnost rotorů pro nejvyšší otáčky a zvýšený moment setrvačnosti.
Ve Vašem případě bude zvýšený moment sertvačnosti působit příznivě na rovnoměrnost chodu vznětového motoru. Pokud bude spojka bez vůlí, jinak vůle zničí oba motory.
Při chodu na diessel budou navíc ventilační ztráty od ventilátoru elektromotoru, pokud elektromotor vhodně otočíte, může být ofukován diesselmotor.
V každém případě jde o strojní zařízení a tak bude muset být spojka na elektromotoru při chodu kryta například odklopným krytem, který musí být vybaven bezpečnostním koncovým spínačem s přídrží krytu (obdobný systém jako dvířka u automatické pračky). Koncový spínač bude blokovat chod elektromotoru. Což bude nejjednodušší blokování zapnutí elektromotoru při připojeném diesselmotoru a kryt bude tvořit jednoduchou ochranu proti riziku namotání či úrazu rotujícími částmi spojky.  
Zkrátka u duálního pohonu jednoduché zapojení kabel-vypínač jistič není možné, musí tam být nějaká spínací skříňka s nouzovým zastavením stroje a bezpečnostními obvody. Je to strojní zařízení a platí Nařízení vlády a jste výrobce.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Fuk Tomáš
*
Offline Offline




« Odpověď #13 kdy: 16.02.2011, 20:39 »

To: Fuk

Výňatok z vami uvedenej bakalárskej práce:...

...Tento stav by normálne nemal nastať ...
Jenže tady nejde o to, co by nemělo nastat normálně, ale o to, co by nemělo nastat za žádných okolností. Jde totiž o bezpečnost.
Proto na otázku
Jde mi spíš to, jestli se v elektoromotoru ... nebude napětí na vidlici přivodu proudu k elektomotoru.
je třeba odpovědět Ano, na vidlici se za určitých okolností nějaké napětí objevit může.

P.S. k těm kondenzátorům - vůbec nejde o to, zda jsou nabité nebo vybité. Slouží k dodání fázově posunutého magnetizačního proudu.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.

Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Jak vyřešit spouštění asynchronního motoru 5kW?
 Akú literatúru k malým elektromotorom?
 Nevíte o výrobci motoru cca 250W, 4-pól pro 250-300°C?
 Poraďte mi prosím nějaké odkazy na pohony a motory?
 Jaký bude výkon na hřídeli, pokud budu provozovat 3f motor na jedné fázi?
 Je spotřeba závislá na zatěžování motoru nebo je úměrná výkonu?
 Kde by som mohol najst nieco o linearnych synchronnych motoroch?
 Označovanie elektromotorov D/Y-380V/220V a D/Y-400/690V
 Jak jsou chráněny motory-vibrátory pro zvibrování betonu?
 Jak vypočtu parametry rotoru synchr. generátoru, pro jeho amatérskou výrobu?
 Proč po odpojení budicího vinutí dojde k přetočení derivačního motoru?
 Mohl by mi někdo objasnit pracovní teploty motorů a kde ji správně změřit?
 Je údaj na štítku motoru YD 460/230V správný?
 Existují elektromotory s poměrem 1kW/1kg?
 Čím se liší elektromagnetický a hnací moment u asynchronních motorů?
 Vzpomenete si k čemu používáme komutační póly a vinutí?
 Jak poznám správný počet závitů na transformátoru?
 Co se děje v 3f motoru po výpadku jedné fáze?
 ENIKA: Senzor hladiny s krokovým motorem
 Podle kterých parametrů vybrat motor čerpadla?
 KNIHA: Zvyšování spolehlivosti asynchronních elektromotorů včetně poháněných strojů
 Jak spočítat brzdící moment asynchronního stroje?
 Setkali ste se už s reluktančním motorem?
 Existuje 3 fázový asynchronní generátor?
 Koho dnes mohou zajímá informace o asynchronních motorech?
 Pomůže někdo s identifikací motoru?
 Jak se rozbiha jednofazovy motor?
 Na jakých parametrech závisí záběrný moment asynchronního motoru?
 Otáčel by se asychronní motor s nemagnetickým obvodem?
 Nieje nejaký vzorec ako vypočítať silu alebo krútiaci moment motorov?
 Jak určit otáčky motoru bez výrobního štítku?
 Jak pracuje asynchronní motor myčky nádobí?
 Jak se napájí elektrický motor vlaku?
 Opravdu jsou různé tvrdosti sběracích kartáčků("uhlíků) u komut. motorů?
 POZVÁNKA: 22. ledna ŽIVĚ o motorech s Lubomírem Kastnerem
 K čemu slouží tento typ příruby u motoru?
 Trojfázový derivační komutátorový motor napájený do rotoru
 Co v mixéru udává směr otáčení rotoru?
 Co si mohu dovolit k asynchronnímu motoru?
 Udávají se u motorů charakteristiky proud/čas?
 EATON: Ochrana motorů s vysokou účinností: Eaton je „IE3 ready“
 Ako pracuje reluktančný motor?
 Může DC motor fungovat bez komutátoru?
 Jaký je rozdíl mezi elektromotorem a dynamem?
 Aké mám možnosti pri náhrade EC motorov rekuperačnej jednotky za iný typ?
 Co je to za motor MEZ Brno ESS 564 E P1?
 Je pro ohýbačku 6mm drátu vhodný krokový motor?
 #EH: Elektrické motory pohledem roku 1950
 Nová řada indukčních motorů SM
 Proč jsou otáčky rotoru u asynchronního motoru nižší?
 UNIVERZÁLNĚ: Co je to za motor?
 Jak vybrat pneumatický motor určený k náhradě elektromotoru?
 Jakou náhradu zvolit za motor MEZ Mohelnice 2,2kW 2880 ot typ 4AP90l-2?
 LIVE EATON: Ochrana a řízení motorů
 Dáte tip na motor 0.18kW, 1500ot, IP55, EX z1, 12-24V?

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.042 sekund, 22 dotazů.