Diskuse Elektrika.cz

HYBRIDNÍ zóna => Oblast řešení teoretických úvah => Téma založeno: karel sabina 11.02.2011, 12:35



Název: Vadí třífázovému asynchronímu motoru nucený běh naprázdno?
Přispěvatel: karel sabina 11.02.2011, 12:35
Mám hydraulický agregát poháněný elektromotorem 11 kW, 2900 otáček, s průchozí hřídelí. Mechanicky lze jednoduše připojit na volný konec hřídele vývod kardanem z naftového motoru, pro případ pohonu agregátu mimo dosah elektrické sítě, výrazně jednodušeji než kostrukce rozpínací spojky. Bude elektromotoru vadit, že se hřídel otáčí, aniž by elektoromor byl připojen k síti? Má na situaci vliv velikost otáček, nominální, nižší než nominální?


Název: Re: Vadí třífázovému asynchronímu motoru nucený běh naprázdno?
Přispěvatel: Miroslav Revús 11.02.2011, 13:28
Motoru je to jedno. Točiť sa budú ložiská. Pre ich dlhú životnosť by ste mal zabezpečiť, aby boli elektromotor, hydraulický agregát a kardan vzájomne správne vyvážené (do jednej osi). V prípade nevyváženia (nesprávnej súososti) hriadelí budú ložiská trpieť. Najrýchlejšie a zároveň správne vyvážite sústrojenstvo pomocou príložného mikrometra.


Název: Re: Vadí třífázovému asynchronímu motoru nucený běh naprázdno?
Přispěvatel: karel sabina 11.02.2011, 13:42
Mechanicky by to bylo vyřešené, uložení v domečku a pružné spojky. Jde mi spíš to, jestli se v elektoromotoru nebudou indukovat proudy, nebude se hřát vinutí, nebude napětí na vidlici přivodu proudu k elektomotoru apod.


Název: Re: Vadí třífázovému asynchronímu motoru nucený běh naprázdno?
Přispěvatel: Miroslav Revús 11.02.2011, 13:58
V asynchrónnom motore bez napájania elektrinou sa nebude indukovať nič, pretože takýto motor nemá magnety, ktoré by indukovali elektrinu.


Název: Re: Vadí třífázovému asynchronímu motoru nucený běh naprázdno?
Přispěvatel: raj 11.02.2011, 14:09
Citace
Bude elektromotoru vadit, že se hřídel otáčí, aniž by elektoromor byl připojen k síti?
Nebude.


Název: Re: Vadí třífázovému asynchronímu motoru nucený běh naprázdno?
Přispěvatel: Jirka Hub 11.02.2011, 14:47
Má na situaci vliv velikost otáček, nominální, nižší než nominální?
Po elektrické stránce se nic neděje.
Po té mechanické je nutné vzít v úvahu provozní hodiny konstrukčních částtí motoru, těm je jaksi jedno proč se rotor otáčí. Ovšem pokud jde o příležitostný stav (myslím užívání pohonem z jiného stroje) pak asi i toto hledisko lze tiše odmávnout. A samozřejmě by se při alternativním pohonu neměly otáčky dostávat nad jmenovité toho motoru právě s ohledem na jeho mechanické možnosti.
Vy ale píšeto o jmenovitých a nižších, takže nejspíš i zde je to celkem fuk.


Název: Re: Vadí třífázovému asynchronímu motoru nucený běh naprázdno?
Přispěvatel: Václav Pešek 11.02.2011, 16:57
pokud tam skutečně dá spojku, která vymení nesousosost a případné vibrace spalovacího motoru, tak bude životnost ložisek obvyklá, jako by motor běžel sám.

nehledě na to, že u elektromotorů vydrží ložiska většinou hodně, protože nemají radiální rázové namáhání, ani jakékoliv nezanedbatelné axiální.....


Název: Re: Vadí třífázovému asynchronímu motoru nucený běh naprázdno?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 11.02.2011, 23:14
V asynchrónnom motore bez napájania elektrinou sa nebude indukovať nič, pretože takýto motor nemá magnety, ktoré by indukovali elektrinu.
Nikdy neříkejte nikdy.
Za určitých okolností se to stát může. Nejspíše takové okolnosti nenastanou, ale a priori vyloučit bych si je netroufl.
Podrobněji je to rozebráno např. zde: http://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace_soubor_verejne.php?file_id=9101


Název: Re: Vadí třífázovému asynchronímu motoru nucený běh naprázdno?
Přispěvatel: Stanislav Látal 12.02.2011, 18:00
V asynchrónnom motore bez napájania elektrinou sa nebude indukovať nič, pretože takýto motor nemá magnety, ktoré by indukovali elektrinu.

Jen bych doporučoval zabezpečení, aby nemohla nastat siruace, kdy je elektromotor v provozu (je připojen k síti a běží) a nějaký srandista nastartuje diesel motor a otáčky nastaví vyšší než jmenovité otáčky elektromotoru.
Tímto trikem se stane z asynchronního motoru generátor ... Na tomhle principu fungují malé vodní elektrárny (2-10kW) .

Diesel se připojuje přes nějakou spojku těsně před akcí - nebo je trvale připojen ke stroji a zapíná se jen spojka ?


Název: Re: Vadí třífázovému asynchronímu motoru nucený běh naprázdno?
Přispěvatel: Martin Lima 14.02.2011, 04:07
Jen bych doporučoval zabezpečení, aby nemohla nastat siruace, kdy je elektromotor v provozu (je připojen k síti a běží) a nějaký srandista nastartuje diesel motor a otáčky nastaví vyšší než jmenovité otáčky elektromotoru.
Tímto trikem se stane z asynchronního motoru generátor ... Na tomhle principu fungují malé vodní elektrárny (2-10kW) .
Nějak mne nenapadá, jaká vtipná situace by mohla tímto nastat, tedy kromě jisté nevýhodnosti takovéto výroby energie do sítě....


Název: Re: Vadí třífázovému asynchronímu motoru nucený běh naprázdno?
Přispěvatel: Miroslav Revús 14.02.2011, 09:39
Autor otázky chce pohon sústrojenstva poháňať dieselo iba v prípade nedostupnosti siete. Ale je pravda, blokovanie by bolo vhodné, človek nikdy nevie kedy to spustia cez diesel a sieť naraz. Človek nie je neomylný.

Z motora sa stane generátor iba vtedy, keď je pripojený k sieti a získa otáčky vyššie ako menovité (prípadne nadsynchrónne).

A práve preto, by mala byť zabezpečená blokáda siete, ak sa točí dieselom a naopak.


Název: Re: Vadí třífázovému asynchronímu motoru nucený běh naprázdno?
Přispěvatel: Miroslav Revús 14.02.2011, 09:52
To: Fuk

Výňatok z vami uvedenej bakalárskej práce:

Citace
3.3 Nabuzení izolovaného asynchronního generátoru

Má-li se stroj s paralelně připojenými kondenzátory nabudit, musí mít zbytkový
magnetismus. Pokud je zbytkový magnetismus příliš malý, musí se generátor i
s kondenzátory připojit na stejnosměrné napětí. Tím zajistíme zmagnetizování rotoru,
Nabuzení pak probíhá podobně jako u stejnosměrného dynama s paralelním buzením

Tento stav by normálne nemal nastať ani keď bude motor kompenzovaný. Aj kompenzačné kondenzátory musia mať vybíjacie odpory, ktoré zaistia ich vybitie na 50V do jednej minúty.

Ak budem uvažovať, že takýto stav nastane, je to možné riešiť núteným skratovaním odpojeného motoru pri prepnutí do režimu "diesel".
Prípadne je možné doplniť obvod snímajúci otáčky, ktorý nedovolí pripnutie dieselu k točiacemu sa sústrojenstvu.

Ideálne by bolo to jednoducho odskúšať. Napojiť vypnuté sústrojenstvo k dieselu, zatočiť a merať napätie.


Název: Re: Vadí třífázovému asynchronímu motoru nucený běh naprázdno?
Přispěvatel: Martin Kurka 14.02.2011, 17:51
Vážený pane Karle Sabino,
problém to určitě nebude. Firmy vyrábějící speciální jeřábové  motory dokonce kombminují  v jedné sestavě hlavní dvou nebo čtyřpólový motor a malinký mnohopólový motor na jediné hřídeli (samozřejmě ještě s brzdou). Velký motor pro normální běh, malý pro šourací pohyby a přesné polohování. Buď je zapnutý jeden, nebo druhý motor a vypnutý motor je zapnutým unášen. V elektrozapojen í není mimo vzájemného blokování stykačů elektromotorů žádná úprava na potlačení indukovaného napětí z motorů. V zapojení stejně musí být stykače (napětí je jen na nich) a indukcí vzniklé napětí od remanentního napětí při shodných otáčkách těžko může být vyšší než jmenovité napětí motoru.
Problém je jen jak bylo již uvedeno mechanická pevnost rotorů pro nejvyšší otáčky a zvýšený moment setrvačnosti.
Ve Vašem případě bude zvýšený moment sertvačnosti působit příznivě na rovnoměrnost chodu vznětového motoru. Pokud bude spojka bez vůlí, jinak vůle zničí oba motory.
Při chodu na diessel budou navíc ventilační ztráty od ventilátoru elektromotoru, pokud elektromotor vhodně otočíte, může být ofukován diesselmotor.
V každém případě jde o strojní zařízení a tak bude muset být spojka na elektromotoru při chodu kryta například odklopným krytem, který musí být vybaven bezpečnostním koncovým spínačem s přídrží krytu (obdobný systém jako dvířka u automatické pračky). Koncový spínač bude blokovat chod elektromotoru. Což bude nejjednodušší blokování zapnutí elektromotoru při připojeném diesselmotoru a kryt bude tvořit jednoduchou ochranu proti riziku namotání či úrazu rotujícími částmi spojky.  
Zkrátka u duálního pohonu jednoduché zapojení kabel-vypínač jistič není možné, musí tam být nějaká spínací skříňka s nouzovým zastavením stroje a bezpečnostními obvody. Je to strojní zařízení a platí Nařízení vlády a jste výrobce.


Název: Re: Vadí třífázovému asynchronímu motoru nucený běh naprázdno?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 16.02.2011, 20:39
To: Fuk

Výňatok z vami uvedenej bakalárskej práce:...

...Tento stav by normálne nemal nastať ...
Jenže tady nejde o to, co by nemělo nastat normálně, ale o to, co by nemělo nastat za žádných okolností. Jde totiž o bezpečnost.
Proto na otázku
Jde mi spíš to, jestli se v elektoromotoru ... nebude napětí na vidlici přivodu proudu k elektomotoru.
je třeba odpovědět Ano, na vidlici se za určitých okolností nějaké napětí objevit může.

P.S. k těm kondenzátorům - vůbec nejde o to, zda jsou nabité nebo vybité. Slouží k dodání fázově posunutého magnetizačního proudu.