|
|
|
|
|
Václav Třetí

Offline
|
 |
« Odpověď #4 kdy: 11.03.2025, 09:24 » |
|
Pěkně napsáno ale k tomu článku by se slušelo dát obrázek skutečného stejnosměrného stroje a ne asynchronního motoru s kotvou nakrátko.
To jsem si říkal hned po uveřejnění příspěvku v neděli ráno a hádal jsem, kdo se ozve první. No, netrefil jsem se. Kdo je pamětník jako já, jistě používal na kole (bicyklu) něco, čemu se říkalo dynamo, ale správné označení to nebylo, když to zpravidla vyrábělo střídavou elektrickou energii
"Dynamo" na bicyklu je jednofázový alternátorek s vinutím v rotoru a permanentními magnety ve statoru.
|
|
|
Zaznamenáno
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
|
Václav Třetí

Offline
|
 |
« Odpověď #6 kdy: 11.03.2025, 11:23 » |
|
Pouze detail. Na rotoru musí být komutátor. Neslouží jako usměrňovač? Výstup je tedy DC?
Komutátor tam není. Co jsem za mlada rozdělával asi dvě "dynama" na kolo, tak byl převod proudu proveden přes odisolované dolní ložisko přímo na výstupní šroubek a horní ložisko (u třecího převodu) zajišťovao spojení s kostrou. Výstup je AC, žárovkám to nevadí. Naopak, střídavý stroj má tu výhodu, že v určitém rozsahu eliminuje nežádoucí zvyšování napětí a potažmo proudu při rychlé jízdě. Zvyšující se kmitočet se spolu s impedancí vinutí chová jako omezovač výkonu, tudíž nehrozí přepálení žárovek. Musí být ovšem zapojeny obě a správného příkonu.
|
|
|
Zaznamenáno
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
|
Jan Bocek

Offline
|
 |
« Odpověď #8 kdy: 11.03.2025, 17:39 » |
|
Hlavní obrázek k článku tvoří soustrojí, kde je poháněcí asynchronní motor (žebrování) a AD dynamo ( hladké těleso).
Více mne ale zaujala nabízená literatura k tématu, kde jsem našel:
Státní nakladatelství technické literatury 1957 Autor: Michail Grigorjevič Čilikin Pohony s regulaci, a byla to učebnice v roce 1960 na průmyslovce pro předmět Elektrické pohony. A v praxi jsme používali Regulace elektrických strojů, O. Horna a kol. 1976
Dnes jsou stále DC motorky jako serva používaná v automatizaci a v auto průmyslu. Pokud nenastoupily FM měniče, tak DC motory v regulovaných pohonech ve strojích měly převahu. V 60-70. létech na válcovnách a ocelárnách byly jeřáby osazeny motory na DC pro svůj velký záběrový moment. Většinou seriové nebo kompaudní motory. Válcovací motory a těžní věže jsou dodnes osazeny DC motory s obrovskými výkony v řadě MW.
Dneska v souvislosti s DC motory může být otázka "co to je Ward Leonardovo soustrojí, anebo Illgnerovo soustrojí " na kterou ne každý nalézá odpověď
Jinak ale odpověd na položenou otázku: dynamo je dynamo a motor je motor. V principu je to jedno, ale konstrukčně jsou jemné rozdíly.... a ne vždy je možná záměna
Dobrý článek pro oživení základů elektrotechnik y
|
|
|
Zaznamenáno
|
specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů revize elektrického zařízení E1B telefon: 777 273 732 email: jan.bocek@safeb.cz
|
|
|
|
|
|
Jan Franěk
Český elektrikář - živnostník

Offline

váš elektrikář a revizní technik
|
 |
« Odpověď #12 kdy: 24.03.2025, 12:37 » |
|
Pokud se nepletu, měl jsem dynamo ve svém GAZ 69M .
S kamarádem jsem řešili změnu pólů. Standardně byl u GAZe plusový pól na kostře a já potřeboval minus na kostru, kvůli vysílačce. Kamarád z místního JZD co dělal dynama, alternátory a startéry, to nějak upravil.
|
|
|
Zaznamenáno
|
Kamerové a bezpečnostní systémy, od návrhu po realizaci. Systémové a MaR instalace, od návrhu po realizaci. Revize el. a hromosvodů do 1000V Topné kabely k vytápění i ochraně majetku. www.fraja.cz , revize@fraja.cz , tel: 728171585
|
|
|
Jan Bocek

Offline
|
 |
« Odpověď #13 kdy: 24.03.2025, 14:30 » |
|
Byly doby, kdy v každém autě bylo derivační dynamo k nabíjení akumulátotoru. Časem dynama nahradily alternátory s usměrňovačem na DC nabíjecí proud. Tím zmizly náročné na údržbu komutátory s uhlíky.
Dalším stejnosměrným strojem byl startér. Ten tvořil sériový DC motor s komutátorem Seriový motor proto, že musel vyvinout velký záběrový moment
Mnohé dynama nelze použit jako motory, mají malý záběrový moment. Proto se derivační motory doplňují sériovým vinutím a vzniká tak zvaný kompaudní motor s pomocnými póly, kde vinutí je zapojeno do série s kotvou.
Velkou výhodou stejnosměrných motorů je jejich velký regulační rozsah otáček při velkém záběrovém momentu. V principu je regulace pomocí sílou pole ( buzením) a velikosti napětí na kotvě.
|
|
|
Zaznamenáno
|
specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů revize elektrického zařízení E1B telefon: 777 273 732 email: jan.bocek@safeb.cz
|
|
|
Jan Franěk
Český elektrikář - živnostník

Offline

váš elektrikář a revizní technik
|
 |
« Odpověď #14 kdy: 24.03.2025, 15:00 » |
|
Mám dojem že v některých starších motorkách, byly použity dynamostartéry . Narazil jsem na to někde v technických informacích k některým strojům. Myslím že to tak mělo "Prase" a možná "Hadraplán". Ale nejsem si tím úplně jist.
|
|
|
Zaznamenáno
|
Kamerové a bezpečnostní systémy, od návrhu po realizaci. Systémové a MaR instalace, od návrhu po realizaci. Revize el. a hromosvodů do 1000V Topné kabely k vytápění i ochraně majetku. www.fraja.cz , revize@fraja.cz , tel: 728171585
|
|
|
|
|
Václav Třetí

Offline
|
 |
« Odpověď #17 kdy: 25.03.2025, 05:54 » |
|
Pokud se nepletu, měl jsem dynamo ve svém GAZ 69M .
S kamarádem jsem řešili změnu pólů. Standardně byl u GAZe plusový pól na kostře a já potřeboval minus na kostru, kvůli vysílačce. Kamarád z místního JZD co dělal dynama, alternátory a startéry, to nějak upravil.
Nabíjecí soustavy s dynamem byly běžné u nás až do r. 1972, z našich aut byly vybavené prvními alternátory vozy Škoda 110L mod. roku 1973. Ukostření pólu + bylo běžné ještě u prvních vozidel Škoda 1000MB, pak se začaly prosazovat (kvůli elektronice) celosvětově vozidla s ukostřeným pólem - . Přepólování vozidla je velice jednoduchá záležitost, je třeba přepólovat baterii a bez nastartování vozidla připojit na chvilku (s uvolněným řemenem) dynamo jako motor, aby se otočil zbytkový magnetický tok v jeho jádru. Pak se odpojí vývod D+ z regulátoru a vřadí se do obvodu silná autožárovka (např. vlákno dálkové žárovky H4) a nastartuje se motor. Pokud žárovka pouze žhne, je přepólováno a lze zapojit zpět vodič přímo na regulátor a zkontrolovat nabíjení. Pokud by se přemagnetování nepovedlo, bude žárovka svítit podle otáček až velice jasně. Na starých autech nebyla elektronika, takže bylo třeba zkontrolovat pouze smysl točení motorků topení a ostřikovačů, stěračovým motorkům bylo obvykle jedno, na kterou stranu se točí a startery tehdá nebyly s permanentními magnety, takže ty se točily vždy správně. Mám dojem že v některých starších motorkách, byly použity dynamostartéry . Myslím že to tak mělo "Prase" a možná "Hadraplán".
Dynamostartér, měl Manet 125.
Ano, ale byl v tom háček, běžně dodávaná motocyklová akkubaterie 6V 14Ah nebyla vhodná pro startování, brzy se velkým proudem začaly rozpadat desky. Vhodné provedení s označením MS nebývalo k sehnání. Startování většinou používali pouze majitelé Velorexů, tam se dala použít automobilová baterie např. provedení z Trabanta. P.S.Měl jsem kamaráda, který měl starého Mercedesa z r.v. 1962 a ten už měl alternátor, samozřejmě z výroby! Také je známo, že firma FIAT osazovala do luxusnějších modelů OA alternátory již od r. 1958.-
|
|
|
Zaznamenáno
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|