Martin Kurka

Offline

Projektant automatizace a strojů
|
 |
« Odpověď #1 kdy: 26.01.2009, 01:08 » |
|
Vážený pane Havle, generální odpověď na Vaši otázku nedostanete, záleží to na přesném typu měniče a to je otázka na výrobce měniče. V každém případě to bude velmi neekonomické, protože dvoufázový motor nelze zapojit do D (resp na 3x230V) a tudíž pro takové i malé výkony motorů budete muset použít mnohem dražší třífázově napájený měnič. Čímž to celé začíná být konstrukčně nešikovné, přitáhnout odjistit a hlavně odrušit trojfázový přívod k vratům. Asi by bylo řešením použít "americké" motory- teda motory pro 120V/60Hz síť, protože není většinou problém nastavit na měniči maximální napětí 207V při 60Hz místo 230V při 50Hz
Obecně a teotreticky by to jít mělo. Problémy se dají očekávat v oblasti řídících obvodů měniče, které si hlídají spoustu výstupních parametrů a proudová nesymetie zátěže se v dnešní době nebude líbit takřka všem měničům, zejména těm moderním s možností přepnutí na vektorové řízení. Ani s měniči "blbečky" s řízením U/f to nebude jednoduché, tam může nastat problém s napěťovým přetížením měřicích obvodů nezapojeného výstupu a výrobce vám třeba doporučí zapojení zatěžovacího odporu na volný výstup. Proto povídám, je to typ od typu, kus od kusu.
Zeptejte se skutečných pohonářských odborníků, kteří občas vidí měniče i zevnitř - třeba ing. Pavelky z firmy ADTEc, nebo pana Dr.Hynka Přikryla jestli ještě dělá u Control Techniques. Co se týče specialit, možná dělá měnič pro dvoufázové motory Lenze. Speciální motory a řízení k nim byla doménou VÚES Běchovice.
Závěrem nutno říci, že náhrada dvoufázového motoru třífázovým je při nasazení měniče nejeekonomičtě jší řešení -- je-li to možné a dvoufázový motor není trubkový. Ale pozor - vratové dvoufázové motory mají většinou konsrukčně omezený moment a typ od typu mohou i velmi dlouho pracovat zabržděné, takže je nutné použít omezení momentu na měniči a provést eventuelně další konstrukční úpravy vynucené použitím měniče a jiného motoru.
A obligátně řečeno - tak jako tak, stáváte se výrobcem vrat. Nakonec vynucené úpravy bezpečnostní předpisy a odlišnosti jistě znáte, používáte-li frekvenční měniče na pohony vrat. Nezapomeňte že měniče odpínání motoru za chodu většinou nepřežijí a to nebezpečí číhá i při rozepnutí koncových spínačů zhusta vestavěných v pohonech vrat, nebo pokud máte v úmyslu řídit skupinu vrat jedním měničem.
|