Diskuse Elektrika.cz

HYBRIDNÍ zóna => Oblast řešení teoretických úvah => Téma založeno: Miroslav Havel 25.01.2009, 18:48



Název: Lze řídit 2f. asynchroní motor frekvenčním měničem?
Přispěvatel: Miroslav Havel 25.01.2009, 18:48
Běžně používám frekveční měniče pro řízení 3f. asynroních motorů,sloužících jako pohon rychloběžných průmyslových vrat.
Ve většině případů se jedná o motory se šnekovou převodovkou o výkonu 0,5-0,75 kW.
Originální pohony vrat a bran většiny výrobců používají jako pohonou jednotku 2f. asynchroní motory.Lze tyto motory řídit frekvečním měničem?A to jak rychlost,tak i smysl otáčení motoru.


Název: Re: Lze řídit 2f. asynchroní motor frekvenčním měničem?
Přispěvatel: Martin Kurka 26.01.2009, 01:08
Vážený pane Havle,
generální odpověď na Vaši otázku nedostanete, záleží to na přesném typu měniče a to je otázka na výrobce měniče.
V každém případě to bude velmi neekonomické, protože dvoufázový motor nelze zapojit do D (resp na 3x230V) a tudíž pro takové i malé výkony motorů budete muset použít mnohem dražší třífázově napájený měnič. Čímž to celé začíná být konstrukčně nešikovné, přitáhnout odjistit a hlavně odrušit trojfázový přívod k vratům.
Asi by bylo řešením použít "americké" motory- teda motory pro 120V/60Hz síť, protože není většinou problém nastavit na měniči maximální napětí 207V při 60Hz místo 230V při 50Hz

Obecně a teotreticky by to jít mělo.
Problémy se dají očekávat v oblasti řídících obvodů měniče, které si hlídají spoustu výstupních parametrů a proudová nesymetie zátěže se v dnešní době nebude líbit takřka všem měničům, zejména těm moderním s možností přepnutí na vektorové řízení.
Ani s měniči "blbečky" s řízením U/f to nebude jednoduché, tam může nastat problém s napěťovým přetížením měřicích obvodů nezapojeného výstupu a výrobce vám třeba doporučí zapojení zatěžovacího odporu na volný výstup.
Proto povídám, je to typ od typu, kus od kusu.

Zeptejte se skutečných pohonářských odborníků, kteří občas vidí měniče i zevnitř - třeba ing. Pavelky z firmy ADTEc, nebo pana Dr.Hynka Přikryla jestli ještě dělá u Control Techniques.
Co se týče specialit, možná dělá měnič pro dvoufázové motory Lenze.
Speciální motory a řízení k nim byla doménou VÚES Běchovice.

Závěrem nutno říci, že náhrada dvoufázového motoru třífázovým je při nasazení měniče nejeekonomičtě jší řešení -- je-li to možné a dvoufázový motor není trubkový.
Ale pozor - vratové dvoufázové motory mají většinou konsrukčně omezený moment a typ od typu mohou i velmi dlouho pracovat zabržděné, takže je nutné použít omezení momentu na měniči a provést eventuelně další konstrukční úpravy vynucené použitím měniče a jiného
motoru.

A obligátně řečeno - tak jako tak, stáváte se výrobcem vrat. Nakonec vynucené úpravy bezpečnostní předpisy a odlišnosti jistě znáte, používáte-li frekvenční měniče na pohony vrat.
 
Nezapomeňte že měniče odpínání motoru za chodu většinou nepřežijí a to nebezpečí číhá i při rozepnutí koncových spínačů zhusta vestavěných v  pohonech vrat, nebo pokud máte v úmyslu řídit skupinu vrat jedním měničem.