Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Jak docílit selektivity jištění u nabíječky elektromobilu?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Jak docílit selektivity jištění u nabíječky elektromobilu?  (Přečteno 4245 krát)
Jan Šváb
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« kdy: 25.07.2023, 18:07 »

Nově namontovaná nabíječka elektromobilů funguje s auty ostatních značek, ale po připojení Tesly vždy okamžitě vyhodí pojistky. Nabíječka je jištěna jističem PL7-B16/3, který vybaví, zároveň ale vždy vybaví i hlavní jistič domu PL7-B25/3, což je samozřejmě nežádoucí.
Po přečtění diskuze zde na elektrika.cz jsem se dozvěděl, že se selektivitou to není tak jednoduché aby prostě slabší jistič vybavil a silnější za ním ne, nesmí se vůbec překrývat pásma.
Rád bych se tedy zeptal, zda má vůbec smysl volat elektrikáře a chtít, aby to vyřešil, nebo to prostě není možné a domovní jistič bude vybavovat při chybě nabíječky vždycky a je třeba se s tím smířit? (Nechápu ale, proč třeba zásuvkové okruhy také jištěné 16A jističem to nedělají. Je to rozdíl v tom, že nabíječka je 3F?)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #1 kdy: 25.07.2023, 22:44 »

Jaké jištění doporučuje (požaduje) výrobce vaší nabíječky?

Jistič B25 může zareagovat pokud se objeví špička vyšší než 75A (a dlouhá alespoň několik desítek ms),  je pravděpodobné, že by si takovou špičku odebrala nabíječka?
Já si to umím představit při připojení něčeho do sítě, ale pokud je již zařízení připojeno, zapnutí nějaké zátěže by mělo být řízeno tak, aby k popsanému jevu nedocházelo
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Jakub Drbohlav
*
Offline Offline




« Odpověď #2 kdy: 25.07.2023, 23:20 »

s auty ostatních značek

Můžete upřesnit?
Některé vozy mají 1f palubní nabíječku.

připojení Tesly vždy okamžitě vyhodí pojistky.

Okamžitě po "zasunutí" kabelu nebo až po zahájení nabíjení?
Tesly by měly mít všechny 3f palubní nabíječku.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Obyčejnej elektrikář, §6, §7, §8, §10 se zaměřením na záložní zdroje a požárně bezpečnostní zařízení.
OZO v požární ochraně dle zák. 133/1985Sb.
Jan Šváb
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #3 kdy: 26.07.2023, 20:31 »

ad vozy ostatních značek - zkoušeno s BMW i3, které myslím nabíjelo 11kW a Škoda CitiGo

ad Tesla 3F - tahle konkrétní Tesla má podle mne jen 1F nabíjení, protože je dovezená z US

ad jištění požadované výrobcem - výrobce doporučuje jistič 3x32A, protože nabíječka umí až 22kW, ale to přesahuje hlavní jistič domu a i použitou kabeláž, takže je uměle omezeno na 3x16A, což je i nastaveno v nabíječce (zřejmě softwarově) jako maximum.

Když nad tím tak přemýšlím, tak to vypadá, že tohle by mohlo být jádro problému - Tesla je dělaná jen na 1F nabíjení, takže se snaží nabíjet co nejrychleji, jestli se nepletu, umí až 32A, a protože to by nabíječka měla umět taky, tak možná špatně funguje to softwarové omezení na 16A a nabíječka se snaží o celých 32A což samozřejmě vyhodí jistič. Čili chyba by mohla být v tom softwarovém omezení.

Což je sice zřejmě řešení celého problému, ale není to odpověď na otázku, jak docílit selektivity jištění - protože ten jistič tam mám právě proto, aby v případě, že se v nabíječce stane něco špatného (v tomto případě chyba software) to ten jistič vyhodilo a nesestřelilo to celý dům.

Je to tedy tak, že se na to nedá odpovědět obecně a je potřeba vysledovat přesnou příčinu toho, proč oba jističe vybavují a tu pak řešit?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 26.07.2023, 21:49 »

V USA se používají též třífázové sítě, z jednofázového připojení 120V by se toho moc nenabilo - pro 22kW by byl třeba proud 180A!

 Pokud je požadavek výrobce (vozu nebo nabíječky?) stanoven na jistič 3x32A, tak to plně odpovídá třífázovému připojení. 3x32A je odpovídající proud pro 22kW při napájení 3x230/400V. Softwarové omezení výkonu je sice pěkné, ale neovlivní hardware, tedy např. nabíjecí proudy kondenzátorů v stejnosměrném meziobvodu.

TESLA vyrábí a prodává vozy v celém světě, takže se určitě umí přizpůsobit  podmínkám místních sítí v zemi prodeje. Ovšem zákazník musí brát požadavky vážně a svoje připojení připravit dle doporučení.

K selektivitě jističů: Ta bývá problém i bez nabíječky E-auta. Ta je dána charakteristik ou jističů a impedancí sítě.

Dotaz na konec: Nabíječka je dovezena také z USA?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Petr Lánský42
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: 28.07.2023, 10:47 »

V USA se zřídka používají třífázové sítě, hlavně ve centrem měst, s napětím 120/208 V. Většina odběrných míst je připojena jednofázovým systémem, zpravidla 200 A. Nicméně finta je v tom, že trafa mají tři svorky, 120V, N a -120 V. Čili v každém domě je dostupný, i když ne vždy používaný okruh na 240 V, kam se typicky zapojují právě nabíječky nebo tepelná čerpadla. Valná většina okruhů používá 120 V. Historicky se to používalo na sušičky prádla. Čili v USA má průměrný dům instalováno 240 V 200 A, což na 22 kw nabíječku je více než dostatečné.  Schema v odkaze zde.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Kantner
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #6 kdy: 28.07.2023, 11:48 »

To co zde píšete je tak zjednodušené a nepřené, že to vede spíš ke špatnému pochopení. Nechci se o tom moc rozepisovat a dám se raději link, kde jsou informace lépe uspořádané a pochopitelné (i když zde třeba nenajdete informace o 3fázových sítích používaných v průmyslu)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jakub Drbohlav
*
Offline Offline




« Odpověď #7 kdy: 28.07.2023, 12:17 »

ad vozy ostatních značek - zkoušeno s BMW i3, které myslím nabíjelo 11kW a Škoda CitiGo

ad Tesla 3F - tahle konkrétní Tesla má podle mne jen 1F nabíjení, protože je dovezená z US

ad jištění požadované výrobcem - výrobce doporučuje jistič 3x32A, protože nabíječka umí až 22kW, ale to přesahuje hlavní jistič domu a i použitou kabeláž, takže je uměle omezeno na 3x16A, což je i nastaveno v nabíječce (zřejmě softwarově) jako maximum.


Tesla 3 LR i SR mají palubní nabíječku 3x16A max. 11kW.
BMW i3 podle výbavy - 2x16A max. 7,4kW nebo 3x16A max. 11kW.
Škoda Citigo-e iV 2x16A max. 7,4kW

Důležitý údaj, na který stále nemáme odpověď - jištění vybaví okamžitě po "zasunutí" kabelu nebo až po zahájení nabíjení?

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Obyčejnej elektrikář, §6, §7, §8, §10 se zaměřením na záložní zdroje a požárně bezpečnostní zařízení.
OZO v požární ochraně dle zák. 133/1985Sb.
Jan Šváb
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #8 kdy: 29.07.2023, 07:12 »

To co zde píšete je tak zjednodušené a nepřené, že to vede spíš ke špatnému pochopení. Nechci se o tom moc rozepisovat a dám se raději link, kde jsou informace lépe uspořádané a pochopitelné (i když zde třeba nenajdete informace o 3fázových sítích používaných v průmyslu)
Link se bohužel nevložil, myslím, že fórum to nedovoluje. Můžete k tomu přecejen uvést aspoň základní věci, které jsem pochopil špatně, nebo předat link nějak jinak?

Tesla 3 LR i SR mají palubní nabíječku 3x16A max. 11kW.
Tohle je Tesla S, dovezená z US a jsem velmi silně přesvědčen, že umí pouze 1F nabíjení cca 7kW. 3F dobíjení umí podle mých informací pouze Tesly určené pro evropský trh.

Důležitý údaj, na který stále nemáme odpověď - jištění vybaví okamžitě po "zasunutí" kabelu nebo až po zahájení nabíjení?
Po zahájení nabíjení. Po zasunutí kabelu se korektně zahájí komunikace s autem, Tesla vidí, že je připojená do nabíječky a hlásí se jako připravená nabíjet. Okamžitě po zmáčknutí tlačítka na nabíjčce k zahájení nabíjení pak jističe vybaví.
Jinak Tesla si umí sama (údajně) omezovat nabíjecí proud a zcela stejně se to chovalo i když se auto nastavilo na nižší nabíjecí proud (16A, 10A, 6A, myslím, že minimum bylo 1A a to jsme také zkoušeli).

Existuje tedy nějaký obecný způsob, jak určit, jaké mají být hodnoty jističů za sebou, aby bylo jištění selektivní? Nebo se to musí otestovat na místě podle toho, co se konkrétně děje?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Milan Hudec
*
Offline Offline



« Odpověď #9 kdy: 29.07.2023, 10:12 »

Zkusil bych omezovač náběhového proudu.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
David Hruda
*
Offline Offline




WWW
« Odpověď #10 kdy: 29.07.2023, 10:38 »

Jinak Tesla si umí sama (údajně) omezovat nabíjecí proud a zcela stejně se to chovalo i když se auto nastavilo na nižší nabíjecí proud (16A, 10A, 6A, myslím, že minimum bylo 1A a to jsme také zkoušeli).
Jestli jistič vybaví i při nastavení nízkého proudu, hledal bych chybu v nabíječce.
Píšete, že auto je z USA, není i nabíječka na tamní síť.

Obecný způsob řazení jističů je v jejich charakteristik ách. Ale v domácích podmínkách je vám to k ničemu, selektivity nelze dosáhnout.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Revize E2/A, montáže, projekty, alarmy...
Smluvní partner společnosti EG.D
Znalec v oboru ELEKTROTECHNIK A: rozvody a instalace, spotřebiče, hromosvody a ochrana proti přepětí, revize el. zařízení a hromosvodů. ELEKTRONIKA: zabezpečovací systémy, spotřební elektronika
Jih ČR
www.elektro-hruda.cz
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #11 kdy: 29.07.2023, 18:44 »

Uměl bych si představit, že sice je nabíječka "přepnuta" na nižší výkon, ale pořád si při zapnutí nabíjení provede nějaký krok, při kterém odebere příliš velkou špičku.
Buď vyčíst z dokumentace, nebo s využitím vhodné měřicí techniky zkusit vyhodnotit jaká je tam špička (zkusit někde na vývodu s vyšším jištěním) a podle toho posoudit je nabíječka v daném prostředí použitelná
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Juraj Rojko
*
Offline Offline



« Odpověď #12 kdy: 29.07.2023, 19:19 »

Při pátrání po příčině je však potřeba pamatovat na to, že AC nabíječka vlastně není nabíječka, je to v podstatě jen 1f nebo 3f zásuvky s několika přístroji navíc (stykač, jistič, chránič,...) a s poměrně primitivní komunikací se skutečnou nabíječkou, která je v EV. Na odebíraný proud tedy nemá přímý vliv.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Tomáš Žabka
*
Offline Offline




WWW
« Odpověď #13 kdy: 29.07.2023, 23:01 »

Kdo vám uváděl nabíječku do provozu? V každé nabíječce se nastavuje (limituje) proud. Nabíjecí stanice je v podstatě jen chytrá zásuvka, která autu říká kolik si může vzít proudu. Další věc je to zda elektrické auto z Ameriky bude mít interní nabíječku (měnič AC na DC) nastavený stejně jako mají auta v Evropě. Pokud to mají Američani řešené stejně jak mi, tak pak budete mít problém. Americká sít má 120V 60Hz, evropská 230V 50Hz.

Kdyby to bylo auto se spalovacím motorem tak benzín u nás a v Americe je +- stejný.

Není k autu manuál jaké napětí je možné posla do nabíjecího konektoru.

I když předpokládám, že ve veřejných stanicích asi nabíjíte v pohodě, takže zamyšlení nad rozdílnými sítěmi je asi zbytečné. Vemte návod na stanici a zkontrolujte její nastavení.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Vše se dá nějak vyřešit, vždy jde jen o to najít optimální řešení daného problému.
Projektant a revizní technik E1A, E1B.
http://www.zabka-revize-projekce-elektro.cz/
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #14 kdy: 30.07.2023, 16:54 »

Podle vašeho popisu děje bych řekl, že něco není správně v samotné palubní nabíječce auta, nebo v připojovacím kabelu či v nabíjecím software Tesly..

Většina palubních nabíječek evropských a japonských aut se po zapnutí pomalu plazí s proudem nahoru až na hodnotu, kterou jim analogově předává wallbox a propojky (odpory) v kabelu. To je limit daný jak wallboxem,  tak použitým kabelem.
Tesly zejména S a dovezené mívají různé redukce, aby je šlo v Evropě přes typické Menenkes zásuvky wallboxů nabíjet. Menenkes je samozřejně třífázový, ale je i možný provoz na jednu fázi a omezení proudů je pro všechny tři fáze rovnocenné. Údaje nabíjecího výkonu v kW jsou jen obchodní označení kabelu či wallboxu. Palubní nabíječka si s wallboxem povídá jen o proudu, ne o příkonu. Pokud je wallbox nastaven na 3x16A ("11kW") a kabel na 3x13A ("9kW"),    měla by palubní nabíječka nabíjet proudem nejvýše 13A a to buď 3x13A nebo 1x13A.

Pozvolný nárůst proudu na jmenovitou hodnotu po zapnutí nabíjení trvá několik vteřin. Pokud jistič wallboxu i předřazený jistič vypadne okamžitě, není podle mne něco v pořádku v nabíjecím obvodu Tesly, resp v různých redukcích a v software Tesly apod.,       protože nejde o pozvolný náběh proudu a palubní nabíječka nenastaví mezní proud, který ji zadal wallbox a kabel.

Takže jestli vypadnou oba jističe hned, jsou všechny další úvahy o selektivitě jističů bezpředmětné. Navíc selektivita proti zkratu se u jističů s tak blízkou hodnotou u sebe udržet nedá a selektivita proti přetížení velkým proudem závisí i na tom, kolik si bere proudu objekt a kolik z 25A zbývá na wallbox na konkrétní fázi která odebírá proud pro nabíjení. A také záleží na tom, jestli je hlavní jistič v pořádku a na tom, jestli vypadává z teplého či studeného stavu, jestli máte v domě dobře rozfázovanou zátěž atd. Měření klešťovým ampérmetrem se záznamem špičky poví vše a nasměruje vás nejlépe na hledání příčiny, před tím, než se budete pokoušet o drahé technické řešení.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Jan Franěk
Český elektrikář - živnostník
*
Offline Offline



váš elektrikář a revizní technik


« Odpověď #15 kdy: 30.07.2023, 17:48 »

Podle vašeho popisu děje bych řekl, .........

Za mne velmi vyčerpávající odpověď  Afro Afro na zdravi na zdravi Mé úvahy šly podobným směrem
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Kamerové a bezpečnostní systémy, od návrhu po realizaci.
Systémové a MaR instalace, od návrhu po realizaci.
Revize el. a hromosvodů do 1000V
Topné kabely k vytápění i ochraně majetku.

www.fraja.cz ,  revize@fraja.cz ,  tel: 728171585
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Jak nastavit správnou selektivitu jistících prvků?
 Mohu použít chrániče od firmy Moeller typu G nebo typu S/A pro koupelnu a venkovní zásuvky?
 Mohu pouzit dva jistice za sebou ?
 Jak by jste postupovali při návrhu chráničů zásuvkového pole, do kterého se připojují uživatelé, co mají své proudové chrániče?
 Je možné, aby porucha v impulsním relé obešla selektivitu jištění?
 Jak správně zapojit posloupnost jističů a chránič?
 Které jističe vyměnit pro správnou selektivitu?
 Proč mi při zkratu vypadává jistič i u elektroměru?
 Co u zkoušky říct o výběrové schopnosti (selektivita) u proudového chrániče?
 Co se stane při zapojení dvou stejných jističů do série?
 V jakém pořadí zapojit jistič, chranic, přepětovku?
 Co vybaví dříve 16A jistič s vyp. char. B nebo 2A s vyp. charakteristikou C?
 Lze připojit dva jističe 16A za proudový chránič 30mA s proudem do 25A?
 Může se jako jistič před elektroměrem použít jistič?
 Instalovat najskôr prúdový chránič, alebo istič?
 Proc je pro cerpadlo v kanalizacni jimce jina charakteristika chranice?
 Proč při vypnutí a občas i při zapnutí vypadávájí jističe traf 230/200VA/12V~
 Aký istič použiť pro selektivitu jištění B nebo C?
 Je v popsaném případě dodržena správná selektivita jištění?
 Jak je to se selektivitou jištění u RD?
 Bude vybavovat starý chránič když za něj dám přepěťovku?
 Jak se rozhodnout, které obvody před a které za chránič?
 Prečo pri skrate vypol až hlavný istič?
 Proč při zkratu vypadává také jistič B32A, když je mu předřazen jistič B16A?
 Jak vyřešit selektivitu chrániče a přepěťové ochrany?
 Může být hodnota hl. jističe vyšší než hodnota předřazené pojistky?
 Jak zajistit selektivitu jištění v instalaci RD?
 Jaké máte zkušenosti při hlavním jističi 20A 3F a následném chrániči 25A 4P?
 Jak řadit chrániče selektivně za sebou?
 Z kterého článku které normy vyplývá požadavek na selektivitu?
 Jak řešit nevyhovující selektivitu u RD?
 Umíte předcházet zbytečnému \
 Jak je to se selektivitou instalačních jističů
 Ako dosiahnut selektivitu istenia?
 Je prijatelna selektivita jisticu 3x25A charB - 3x20A char C ?
 Máte v oblasti selektivity opravdu jasno?
 Umíte vysvětlit pojem kaskádování? A čím vším je zajímavé?
 Jak zajistit, aby nevybavoval jistič char. B při spouštění 3fázového motoru 6kW?
 Může LED světelný zdroj 3,5 W narušit selektivitu jištění?
 Jak je to s jističi v podružné rozvodnici s ohledem na charakteristiku a proud?
 Ako dosiahnuť selektivitu istenia?
 Je nožová pojistka 63A a následující jistič B40/3 na délku 250m v pořádku?
 Lze osadit 6A kombi-jistič za 6A hlavní jistič?
 Je nutné dodržet selektivitu hlavního jističe pro byt?
 Lze pro zásuvky běžného domovního rozvodu použít jistič charakteristiky C?
 Proč při prasknutí žárovky vybavují dva jističe za sebou?
 Jak vyřešit padání jističe při připojení více serverů do sítě?
 Jaký jistič zvolit pro svářečku tak aby nevyhazovala hlavní jistič?
 Mohu použít třikrát za sebou stejnou hodnotu jističe?
 Může být stejná hodnota jističe na zásuvku jako hodnota jističe hlavního?
 Jak omezit vybavování jističe, pokud změna charakteristiky nic neřeší?
 Jaké je správné selektivní řazení jistících prvků?
 Jak dimenzovat proudové chrániče?
 Má zkratová odolnost jističe před elektroměrem vliv na selektivitu jištění?
 LIVE EATON: Selektivita a záložní ochrana jističů
 TIP na technický datasheet o selektivitě
 LIVE EATON: Selektivita jističů
 Q: Existuje nějaké stručné pravidlo selektivity?
 Jak v domovních rozvaděčích nastavit správně selektivitu jistících prvků?
 Proč by měl proudový chránič reagovat na zkrat?
 Pavouk - seriál o programu EATON
 LIVE EATON: Pavouk - řešení jednoduchých paprskových sítí
 Koordinace přístrojů k ochraně elektroinstalací

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.084 sekund, 22 dotazů.