A co z toho máme my, živnostníci, když někde děláme něco navíc? Dobrý pocit z dobře odvedené práce a ze spokojeného zákazníka, aby se k nám zase vrátil.
Myslím si, že distributor a my technici by jsme měli žít v nějaké symbióze a pomáhat si. Dále jak někdo, kdo neví o elektrice více, než že kope, může vyfiltrovat balast, od skutečně oprávněných podnětů a žádostí.
A poslední věc je ta, která už tu byla milionkrát omýlaná. Pro laiky musíte mít pádný argument a hlavně na papíře, jinakjste pro ně zloděj, co si chce zajistit práci a je připravit o peníze.
Leč za společné prostory zodpovídá majitel, nikoliv nájemník a pokud tam někdo uhoří, půjde majitel sedět za všeobecné ohrožení. Zvláště, když byl o stavu uvědoměn. Proto jsem chtěl tento argument, který při svolání schůze předložím.Bydl í v tom paneláku moje příbuzná a jaksi mi není ukradená. Nehledě na to, že už v tom paneláku parkrát už hořely umakartová bytová jádra právě od staré elektroinstala ce. Mezi umakartem je totiž polystyren, v něm drážka pro kabely, které jsou Al a ještě x krát čokoládama nastavované. A ty stoupačky s tím oizolováváním a nastavováním není výjímka. Leč laik to vidí tak, že když to funguje, tak je to OK. Ale když jim předložíte papír a sdělíte, že díky těm přechoďákům mají vyšší odběr proudu a tím pádem platí víc za vyúčtování, shrnete bezpečnostní rizika a uděláte sumář peněz navíc za 3 4 5 nebo 10 let, tak už se začnou koukat jinak.
Jsem taky živnostník a tu situaci znám, ale nestěžuju si. Navíc dělám možná nabídky, občas nějaká obhlídka... a toto ne vždy vyjde. Když něco nabídnu, tak tam počítám s určitou rezervou pro případ komplikací, dá se to brát skoro jako pojišťovna - všude si v kalkulaci ceny přidám 1 hodinu do rezervy, v jedné z 10ti zakázek strávím o 10 hodin více, než jsem počítal... Pokud se mi ale ozve starý spokojený zákazník, že všechno je OK ale potřebuje ještě něco, pokud s tím je víc jak 10 minut práce tak se to prostě účtuje. Čez k vám možná objednal výjezd externí firmy která měření provádí, ta si nechala zaplatit výjezd, práci technika vč. času na cestě (a to vše 2x), vystavení protokolu o měření, amortizaci měřidla... Já bych byl ještě docela rád, že se vám tu "neoprávněnou reklamaci" nepokusili naúčtovat.
Upozornit na stav instalace můžete i sám, pokud jste dělal rekonstrukci stoupaček v několika domech tak můžete přiložit i referenci, fotky před a po, popis nebezpečí, možný popis ztrát. Jako živnostník to můžete udělat s nadějí, že tuto zakázku dostanete. V tomto případě to můžete udělat s nadějí, že tím pomůžete ochránit někoho ze svých blízkých.
Taky si myslím, že vámi zvolený postup není ten nejlepší ke zjištění přechďáků. Asi nebyl až takový problém se vypravit s V-metrem do HDSky nebo měřit v přízemí, kamarád revizní technik (kterého pozvu k příbuzné na guláš a pár panáků slivovice) by svým měřákem asi taky dost zjistil. Kdyby vám na to tenhle kamarád napsal kus papíru, že je to děs a hrůza, životu nebezpečné, neekonomické, časovaná bomba... a připojil pod to své kulaté razítko (je zásadní problém orazítkovat něco jiného než revizi?), mělo by to na majitele domu možná ještě lepčí účinek než papír s měřením ČEZu ve kterém se on nevyzná a vy o něm tvrdíte, že dokazuje že dole je vše v pořádku a pak váš poznámkový blok s měřením o kterém tvrdíte, že ve srovnání s tím ČEZovským dokazuje, že je něco blbě.
Navíc, správci domů většinou o havarijním stavu instalace vědí, dokonce asi není úplně vyjímka, že ve spol. prostorech probíhají i revize (často se o dům stará některé družstvo, správa majetku... a ti se o toto postarají), jenomže na opravu prostě nejsou peníze. Všichni taky ví, že dřevěné výtahy už nemají být a pořád jich jezdí více než dost...