Věčný student
Offline
|
|
« kdy: 05.11.2023, 08:02 » |
|
SOUE: Jak nás učili princip transformátoru (1971) Stalo se vám, že jste nestíhali opisovat učivo nebo diktát učitele? U mě to bylo v době kdy v síti ještě opracvdu bylo jen 220V! Co je transformátor? Z čeho se skládá transformátor? Jaký proud lze transformovat? Vysvětlete princip Ruhmkorffova induktoru. Jaká je principiální činnost transformátoru? Odvoďte transformační převod. Jaký je vztah mezi velikostí napětí a počtem závitů transformátoru? Co je transformátor? Z čeho se skládá transformátor? Vztah mezi výkonem, napětím a proudem. Co se stane s proudem a napětím? Proč transformátor hoří? Úloha transformátoru při přenosu elektrické energie na dálku. Související ... ... článek k tomuto diskusnímu vláknu zde! Co pozitivního a konstruktivníh o byste doplnili k této informaci? SOUE: Jak nás učili princip transformátoru (1971)
|
|
|
Zaznamenáno
|
|
|
|
Jan Bocek
Offline
|
|
« Odpověď #1 kdy: 05.11.2023, 12:41 » |
|
Co to bylo za "amatérské" SOUE v roce 1971?
Transformátor, jako ten nejjednodušší elektrický stroj. To jsme se učili již ve fyzice na základní škole v sedmé třídě. Již tehdy byly kabinety fyziky a elektrotechnik y vybavené názornými pomůckami. A v roce 1955 na SOU elektrotechnic kém ve Vítkovicích jsme používali dobré učebnice, na příklad Elektrické stroje SNTL 1952 od Cikánka. A roce 1958 ve III. ročníku jsme všichni museli koupit Přehled elektrotechnik y ing. Trůnečka, která mne doprovázela dalších 50 roků. ( Stála tehdy 75 korun). Byla více praktická, než podobná Příručka od ing. Heřmana vydané v roce 1984
Nechce se mi věřit, že takto se učilo v roce 1971. Ty obrázky mi připomínají knihy před sto léty.
Je faktem, že jsme měli extra sešit "Schémata zapojení elektrických strojů", kde jsme kreslili to, co bylo na tabuli. Obvykle to bylo doplnění toho, co v učebnicích nebylo. Ten jsme používali hlavně v laboratořích, kde jsme podle tabule zapojovali a vše dokumentovali v sešitě. V roce 1971 se již zavedly měřící protokoly v předmětu Elektrická měření. A tam jsme prakticky měřili převody trafa, jeho ztráty naprázdno i na krátko a při zatížení.
Příspěvěk se mi zdá dosti úsměvný i když je tam snaha uvádět technické fakta, ale způsob jakým je to vysvětlováno, tak to je trochu amaterismus. Vzpomínám, že na odborné škole v těchto létech byl ve sborovně velký nápis " Cílem je naučit a ne odučit".
Dobré by bylo srovnání jak se učí transformátory dneska. Jaké jsou presentace a jaká je kvalifikace učitele. To je výzva pro další příspěvky.
|
|
|
Zaznamenáno
|
specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů revize elektrického zařízení E1B telefon: 777 273 732 email: jan.bocek@safeb.cz
|
|
|
|
|
Jan Bocek
Offline
|
|
« Odpověď #3 kdy: 06.11.2023, 09:08 » |
|
Některé partie textu mně připadají až dětinské. Vysvětlení principů odpovídá referátu vypracovanému žákem 9. třídy do hodiny fyziky.
To je charakteristik a "věčného studenta": 1. neumí vybrat kvalifikovaně informace 2. pak je numí roztřídit 3. a nemá co realizovat ( místo odborníka je jen věčný student, v praxi nepoužitelný) Redakce to zde zřejmě vložila pro zamýšlení. Možná i pro naše otestování, abychom roztřídili zde informace dobré a hovadiny. A co když se někde ještě takto učí? Myslím tím poměr užitečných a neužitečných informací? Nevěřím, že v roce 1971 se takto učilo. 1/4 století po válce zde byla již nová generace učitelů. Byly učebnice, byly projektory a byli učitele, kteří chtěli naučit. Ti, kteří se učili v roce 1971 jsou již v důchodu a mohli by se ozvat.
|
|
|
Zaznamenáno
|
specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů revize elektrického zařízení E1B telefon: 777 273 732 email: jan.bocek@safeb.cz
|
|
|
|
Václav Třetí
Offline
|
|
« Odpověď #5 kdy: 06.11.2023, 11:50 » |
|
Co to je tepelný proud?
To mě také zarazilo, ale protože jsem musel od psaní odpovědi odskočit k jiné činnosti, tak jsem na to nakonec zapomněl.
|
|
|
Zaznamenáno
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
|
|
|
Miroslav Minařík
"Nejvyšším úkolem není teoretické poznání, nýbrž praktické umění žít!" Sokrates
Offline
Odborná publicistika v instalační elektrotechnice.
|
|
« Odpověď #9 kdy: 07.11.2023, 14:21 » |
|
To je charakteristik a "věčného studenta":
1. neumí vybrat kvalifikovaně informace 2. pak je numí roztřídit 3. a nemá co realizovat ( místo odborníka je jen věčný student, v praxi nepoužitelný)
Redakce to zde zřejmě vložila pro zamýšlení. Možná i pro naše otestování, abychom roztřídili zde informace dobré a hovadiny. A co když se někde ještě takto učí? Myslím tím poměr užitečných a neužitečných informací? Nevěřím, že v roce 1971 se takto učilo. 1/4 století po válce zde byla již nová generace učitelů. Byly učebnice, byly projektory a byli učitele, kteří chtěli naučit. Ti, kteří se učili v roce 1971 jsou již v důchodu a mohli by se ozvat.
Jen kratce, jsem v zemi s reci neznameho kmene :-) Honzo, muj prvni rocnik na stredni byl 1981 a nic z toho, z ceho nas ucili neni vubec publikovatelne! A pohledem zpet a na to, co je skutecne relevantni a pravdive, se vubec nedivim, ze nekdo neco nevi. Pokud si jen vezmene skutecnost, ze z kazde tridy se oboru nakonec venovalo jen par lidi a z tech par lidi jen nekteri chteli vedet vic ... Prisel ucitel, pocmaral tabuli, oddrmolil teorii a zmizel. Zadne konzultace, zadna knihovna, zadny internet ... pokud jsi nemel ve sve blizkosti osoby znale, byl jsi v pekle. Pokud takovy absolvent do ted pracuje mechanicky jako elektrikar ktery vychazi z toho mala co pochytil kdysi z te tiche posty ... Vecny student je muj vrstevnik ( o neco starsi) a jeho pribeh je navic jeste politicky podkreslen, ale politika sem nepatri. Kdo se ve skole ucil podle ucebnice, mohl se k tomu kdykoliv vratit ale svete div se, ucebnice opravdu nebyly ve skolach tak bezne jak si myslime. Co vy ostatni, nemate v okoli podobne vecne studenty? Ja jich znam docela dost!
|
|
|
Zaznamenáno
|
Elektrika NENÍ časopis!
|
|
|
Václav Třetí
Offline
|
|
« Odpověď #10 kdy: 07.11.2023, 16:04 » |
|
Ono těch radiopřijímačů bylo více, měli jsme od Philipse tzv. Philetu. Říkalo se jim univerzály a osazeny elektronkami řady U.... Žhavení šlo zapojené seriově přímo z napájení přes odpor s odbočkami a jejich připojením pak bylo dáno v závislosti na počtu a typech elektronek. Ovšem to, že je bylo možné napájet DC jsem si uvědomil až zde po posledním příspěvku!
Phileta byla přímým předchůdcem Talismanů. Jediný nedostatek těchto přístrojů byla velká zmařená část příkonu na předřadných odporech a při provozu ze 110V hodně malý výstupní výkon. Sonoreta měla obdobné osazení elektronkami, ale síťový autotransformá tor a téměř poloviční příkon a výkon na reproduktor byl stejný, ať bylo napájení 110 nebo 220V, samozřejmě jen AC.
|
|
|
Zaznamenáno
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
L. Vaněk
Neverifikovaný uživatel @2
Offline
|
|
« Odpověď #11 kdy: 11.11.2023, 13:34 » |
|
Sítě DC přetrvávaly v omezeném množství ješte na začátku 50. let. Proto se také ještě celá 50. léta vyráběl velice populární radiopřijímač "Talisman", který umožňoval provoz AC i DC 110 až 220V. Na začátku 60. let byl nahrazen typem "Sonoreta", která byla velice podobné koncepce i rozměrů, ale mohla pracovat pouze s AC, protože měla síťový autotransformá tor.
Jen pro zajímavost: Podobně tomu bylo někdy před válkou i v Německu, lidé si kupovali nová radia na střídavý proud a z neznalosti je připojovali na stejnosměrnou síť. Výsledek byl zřejmý. Na tom si udělal firmu Max Grundig , který začínal s převíjením takto zničených transformátorů . Jeho dílnička se zdárně rozrůstala až do známé věhlasnosti.
|
|
|
Zaznamenáno
|
|
|
|
Milan Hudec
Offline
|
|
« Odpověď #12 kdy: 11.11.2023, 14:00 » |
|
Jen kratce, jsem v zemi s reci neznameho kmene :-) Honzo, muj prvni rocnik na stredni byl 1981 a nic z toho, z ceho nas ucili neni vubec publikovatelne! A pohledem zpet a na to, co je skutecne relevantni a pravdive, se vubec nedivim, ze nekdo neco nevi. Pokud si jen vezmene skutecnost, ze z kazde tridy se oboru nakonec venovalo jen par lidi a z tech par lidi jen nekteri chteli vedet vic ... Prisel ucitel, pocmaral tabuli, oddrmolil teorii a zmizel. Zadne konzultace, zadna knihovna, zadny p Vecny student je muj vrstevnik ( o neco starsi) a jeho pribeh je navic jeste politicky podkreslen, ale politika sem nepatri. Kdo se ve skole ucil podle ucebnice, mohl se k tomu kdykoliv vratit ale svete div se, ucebnice opravdu nebyly ve skolach tak bezne jak si myslime.
Co vy ostatni, nemate v okoli podobne vecne studenty? Ja jich znam docela dost!
Dle profilu je mu 38let. Je starší než ty. Náký divný.
|
|
|
Zaznamenáno
|
|
|
|
Václav Třetí
Offline
|
|
« Odpověď #13 kdy: 11.11.2023, 14:23 » |
|
V Německu si lidé kupovali nová radia na střídavý proud a z neznalosti je připojovali na stejnosměrnou síť. Výsledek byl zřejmý. Na tom si udělal firmu Max Grundig, který začínal s převíjením takto zničených transformátorů .
Ano, to je známý příběh. V Německu měli těch DC sítí více než bylo u nás, proto je jejich zásuvkový systém Schuko konstruovaný tak, že se vidlice může může otáčet. Když to nehrálo, bylo třeba otočit - přepólovat napájení. U nás byly DC sítě obvyklejší ve vsích a malých městech. Elektrifikace byla prováděna pomocí dynam ve mlýnech a továrnách. Již od roku 1919 jsme měli stanovená pravidla elektrifikace pro celou ČSR praotci moderní elektrifikace (Vl. List a kol.) z ESČ: čtyřvodičové sítě 3x380/220V~ 50Hz. Jen malá chybička se vloudila ve 20. létech, když po vzoru USA začal František Křižík budovat v nově stavěných čtvrtích velkých měst IT nebo TT sítě třívodičové 3x120V~ 50Hz. Jeho věhlas a postavení zabránilo zřejmě protestům proti jeho činění ze strany ESČ. Nikde jsem v historických materiálech nenašel, jaký byl postoj ESČ k tomu, že F. Křižík jejich normové požadavky nerespektoval.
|
|
|
Zaznamenáno
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
|
Jan Bocek
Offline
|
|
« Odpověď #15 kdy: 11.11.2023, 21:50 » |
|
Když již vzpomínáme "bibli" všech sběratelů a opravářů Radií, tak je dobré připomenout knihu schémat předválečných přijímačů od ing. Miloslava Baudyše Tam těch přijímačů na DC napájení je více.
|
|
|
Zaznamenáno
|
specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů revize elektrického zařízení E1B telefon: 777 273 732 email: jan.bocek@safeb.cz
|
|
|
Václav Třetí
Offline
|
|
« Odpověď #16 kdy: 12.11.2023, 00:57 » |
|
Téměř každý výrobce radií dělal nějaký universální typ na napájení z DC i AC sítě a také bateriový typ s elektronkami žhavenými 1,5V ze suchých článků nebo 2V na žhavení z jednoho článku olověného akumulátoru. Anodové baterie byly 67,5V (45x1,5V) nebo 90V (60x1,5). K větším přístrojům bývaly bateriové skříňky, do kterých se vkládaly ploché baterie 4,5V. To bylo drahé poslouchání!
P.S. Knihu ing. Baudyše vlastním také, ale na rozdíl od Kottkových knih jsou jednotlivé přístroje presentovány pouze schematy, bez popisu a seřizovacích návodů a také bez fotografií. Existuje ale její novodobá verze v digitální podobě a tam jsou doplněny barevné fotografie většiny přístrojů ze sbírek sběratelů.
|
|
|
Zaznamenáno
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
Dan Lukes
Offline
|
|
« Odpověď #17 kdy: 12.11.2023, 20:41 » |
|
Transformovat lze pouze střídavý proud nebo proud s měnící se hodnotou (tepelný, pulzní). Co to je tepelný proud?
S tim vam asi pomoci dokazu. Dnes uz by to tak nikdo nerekl, ale ja si jeste pamatuju pojem "tepající" jako češtější variantu slova "pulzní". Předpokládám, že to první slovo v závorce je chyba zápisu vzniklá při výrobě cyklostylové blány ... Jinak ale - pokud někomu z vás připadá tenhle učební materiál jako podivný, měli byste si zajít do současných škol. Ja se pred sedmi lety rozhodl, ze si projdu soucasnou verzi SOUE, abych formalne splnil pozadavky na vzdelani umoznujici dosahnout na (uz neexistujici) vyhlasku 50. Ackoliv jsem tam nevstupoval s velkymi iluzemi o kvalite ucnovskeho skolstvi, dokazali me i tak dost prekvapit. Uspesne jsem se vyucil (a nadavkem ziskal nejnizsi paragraf padesatky) aniz jsem potreboval jakoukoliv znalost, kterou jsem nemel uz na konci zakladky. A presto jsem, pri vsi skromnosti, vedomostmi vyrazne prevysoval vetsinu svych spoluzaku, kteri dostali vyucni list i padesatku take. Text o kterem tu diskutujeme je zlatej ...
|
|
|
Zaznamenáno
|
|
|
|