Takže seženu měnič a bude pokoj..
Když jej budete shánět, snažte se jej koupit včetně brzdného odporu a takový typ měniče, který umí kombinované bržděni ss proudem a do odporu. Takový měnič dokáže zabrzdit hodně rychle a díky tomu, že máte motor s cizí ventilací, můžete si stejnosměrné brždění směle dovolit. A nehledejte jen v bazarech, dnešní moderní měniče zejména ty z levnějších řad, bývají stejně drahé, jako kdysi ty prehistorické.
Navíc díky cizí ventilaci budete moci motor točit od 8-10Hz trvale (samozřejmě s menším výkonem a momentem). Takže na řezání závitů ve slepých dírách to bude paráda. Bohužel 6kW měnič se do soustruhu nevejde a budete si muset nechat udělat pro stroj novou kovovou elektroskříň. A protože jste v podstatě v bytové výstavbě, nezapomeňte na odrušení (vstupní třífázovou tlumivku a EMC filtr).
Když koupíte měnič s vestavěným filtrem, vyjde vás nejspíš levněji než dokupovaný filtr a máte i menší novou elektroskříň. Od měniče k motoru bude potřeba stíněný kabel. Spouštění soustruhu je ideální předelat na jednoosý dvoustupňový pětipolohový joystick se samočinným návratem do klidové polohy. Klidová poloha=stop, první poloha dolů = pomalé otáčení, druhá krajní poloha dolů = rychlé otáčení, první poloha nahoru= pomalá reverz a druhá nahoru rychlý reverz.
Zadávání jmenovité rychlosti otáčení doporučuji na měniči nastavovat dálkově z panelu soustruhu dvěma tlačítky (funkce motorpotenciom
etr s pamětí) - tlačítko zvýšit rychlost a tlačítko snížit rychlost .
Podle dotazu budete asi elektrikář, ale schéma si nechte spolu s naprogramování
m parametrů poradit od někoho, kdo se měniči zaobírá. Udělá vám i automatickou identifikaci motoru (spárování motoru s měničem).
Takže seženu měnič a bude pokoj a když ho neseženu tak mám ještě v záloze jiný motor 5,5kW, který má Y/D a vyrobím automatický přepínání z relé a stykače od Elka a bude (cena cca 1600,-. Jediná nevýhoda bude, že při reverzu bude motor asi dostávat svoje, ale ta převodovka má docela odpor, takže se vřeteno dlouho netočí.
To bude hodně nouzové zařízení. Ale počítejte s tím, že sice v Y bere motor 1/3 mezní proud (1/3 z šesti až sedminásobku násobku jmenovitého=cca dvojnásobek=22A), ale v reverzu to je dvojnásobek(toho cca dvojnásobku), tedy čtyřnásobek jmenovitého=44A a jste zase tam, kde jste být nechtěl. Takže rozeběhnete, ale protiproudem nezabrzdíte.
Řešením je dát na brždění modul ss brždění (třeba BSB16 od Vibros Příbram) a rozbíhat reverz až v klidu. Ovšem tohle zapojení už není úplně jednoduché, je tam několik vzájemných blokací, do toho se motá Y/D rozběh, to už je dnes lepší a levnější zapojení řídících obvodů udělat na nějaké "dlouhé LOGO!" a tři dvojice mechanicky blokovaných stykačů.
A když si porovnáte obě řešení - u tohoto jde o výměnu motoru, napasování na něj chlazení, brutální předělávka řízení, nová almara stejně veliká, hejno stykačů a upravené jištění. Funkce stroje neoptimální...
Vyplati se to vůbec?
Je tu ještě jedno řešení. Asi skoro stejně drahé jako měnič, ale s mnohem menšími požadavky na novou skříň. Tím řešením je inteligentní softstartér. Jeho cena je prakticky shodná s cenou měniče. Neumí trvale zmenšit otáčky a reverzovat. Ale umí, brzdit ss napětím, nebo proudově omezenými protiproudovým
i pulzy, pohlídá si mezní proud do sítě a hlavně, je maličký. Je možné, že by se vešel i do soustruhu.
Jenže dostat je jako bazarové je nemožné a asi jediné lacinější budou slovenské Vonschy Sinam 400/23, které se dělají i v IP65 a tím by mohl být venku.