Kdysi v první polovině devadesátých let, při rozvoji garážového průmyslu se na mne obrátil se stejným problémem, tedy s provozem soustruhu SV18 se 6kW motorem v garáži RD jeden bývalý kolega.Vyráběl tehdy nějaké součásti se závitem a bylo jich hodně a stále mu padal jistič.Nejjedn
odušší, nejlevnější a nejrychlejší řešení bylo tehdy použití dvou výkonových odporů (cca 2-3ohmy navinuté drátem o průměru asi 1,5mm) zapojených ve dvou fázích k motoru, stykač na vyřazování těchto odporů a časové relé s časem do vteřiny.Všechn
o fungovalo k naprosté spokojenosti několik let.Potom jsem to už ztratil z dohledu.Odpory by bylo možno sehnat někde třeba z nějakého vyřazeného jeřábového odporníku.Tehd
y sice frekvenční měniče už byly ale zdaleka ne tak rozšířené a v takových cenách, jako teď.
Použití frekvenčního měniče u soustruhu SV18 je řešení úplně nejlepší.Pokud je soustruh v bezvadném mechanickém stavu, získáte stroj o pár generací novější s možnostmi, které původní soustruh neměl.Motor je k tomuto použití také dobrý, protože má nucené chlazení.Ovšem nic není zadarmo.Je to také nejdražší řešení.
Rozběh Y/D není zdaleka to nejlepší pro tento soustruh.Brždě
ní ss modulem z Vibrosu je celkem dobré ale je to skoro stejná mechanická šupa jako reverz.V tom pohonu soustruhu jsou ale jednak klínové řemeny z motoru na převodovku a jednak plochý řemen od převodovky na vřeteno, takže to není natvrdo.
Určitě bych to neprznil menším motorem.
To brždění reverzem pouze soustružníkem je ještě z doby, kdy soustružník byl soustružníkem vyučený a nebyl to rekvalifikovan
ý kuchař-číšník.Tím nechci říci, že mám něco proti kuchařům.