Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Jak zjistit mezizávitový zkrat na jedné cívce asynchronního motoru?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] 2 Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Jak zjistit mezizávitový zkrat na jedné cívce asynchronního motoru?  (Přečteno 4474 krát)
Radek Luža
*
Offline Offline




WWW
« kdy: 18.07.2023, 21:06 »

Jak zjistit mezizávitový zkrat na jedné cívce asynchronního motoru, zkrat mezi cívkami nebo PE se dá odhalit megmetem ale odpor jediné cívky není jednoduché změřit, jsou na to velmi drahé přístroje.

Info z internetu na to říká následující:
"Mezizávitový zkrat na 3F asynchronním motoru lze zjistit měřením indukčnosti jednotlivých cívek. Zkrat mezi závity většinou ohmicky zjistit nedá, protože rozdíl mezi nezkratovaným vinutím a vinutím kde je zkratován jeden nebo několik závitů je minimální, ale indukčnost byť i s jedním zkratovaným závitem je o hodně menší."

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

kyby sis někdy nevěděl rady s opravou stroje tak vyzkoušej toto "vezmi si sebou krucifix, otevři rozvaděč a spusť : ó zkurvená závado opusť tento stroj a odejdi pryč z této firmy" :-D
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #1 kdy: 19.07.2023, 04:02 »

V principu jste si odpověděl sám a správně. Měření ohmického odporu je zatíženo nedostatky v symetrii jednotlivých cívek (délce vodiče vinutí - vzniká již při výrobě)  a ani měření miliohmmetrem  se čtyřvodičovým připojením není průkazné. Na indukčnosti se projeví mezizávitový zkrat v cívce daleko více. To je výhoda třífázového motoru, že je s čím porovnávat. Určitým základním signálem, že je něco v nepořádku s jednotlivými vinutími je rozdíl při měření napětí jednotlivých vinutí motoru v zapojení do hvězdy a nebo rozdíl mezi N sítě a středem vinutí motoru (ten může být ovlivněn asymetrií v síti samotné).
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Kastner Lubomír
*
Offline Offline



Kastner Lubomír - specialista na elektromotory


WWW
« Odpověď #2 kdy: 20.07.2023, 10:59 »

Zjištění mezizávitového zkratu na asynchronním elektromotoru není jednoduchá věc. prostým měřením odporu cívek toho moc neukáže. Takový zkrat se může ukázat u malých motorků, ale u motorů s vyšším nebo velkým výkonem se měřením odporu cívek neukáže. Podle mě a mé praxe existují zhruba 2 spolehlivé metody. Avšak oba způsoby vyžadují jednak dostatek praxe a pak i speciální techniku. 1. metoda je použít pro napájení elektromotoru regulované 3f. napětí nejlépe oddělené napětí. Do elektromotoru začneme pouštět pomalu napětí a měříme neustále napájecí napětí a proudy ve všech třech fázích. Motor by se měl začít postupně pomalu otáčet a pokud je na vinuté mezizávitový zkrat tak se to ukáže na průběhu napětí nebo proudu. Na rozdílech mezi fázemi. Proto je nezbytné sledování průběhu napětí a proudů ve všech fázích současně. Tato metoda lze používat na elektromotorec h zhruba do výkonu 100 kW. Druhá metoda kterou lze zjistit mezizávitový zkrat je časově i přístrojově náročnější. Ale na druhou stranu lze i přesně zjistit místo zkratu i jen na samotném statoru elektromotoru. Princip zjištění mezizávitového zkratu je změřením spektra vibrací na statoru. Popisování této metody by bylo ale poměrně složité pro toto vlákno.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
Jan Kelbich
*
Offline Offline




« Odpověď #3 kdy: 20.07.2023, 13:25 »

Já bych to zjišťoval na té indukčnosti. Na té by to mělo být znát.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

IC layout design engineer, zajímací se též o silovou elektrotechnik u
Kastner Lubomír
*
Offline Offline



Kastner Lubomír - specialista na elektromotory


WWW
« Odpověď #4 kdy: 20.07.2023, 18:42 »

Pane kolego, pokud máte motor o výkonu 100 a více kW, tak odpor vinuté je nula celá, nula a pak něco. Klasickým měřením toho moc nezměříte pokud tam bude zkrat mezi dvěma závity vedle sebe. Ochrany vám sice při zátěži mohou vypnout, ale vy nejste schopen definovat, zda to bylo jen mezizávitovým zkratem nebo něčím dalším. Nebo dokonce souhrou více závad.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
Pavel Čermák
*
Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: 20.07.2023, 18:44 »

A jelikož má málokdo k dispozici 3 fáz booster ( např.indukčí regulátor),  lze pro zjednodušení
použít i 1 f. reg. trafo a změřit proud jednotlivými cívkami v klidu motoru při sníženém napětí.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Milan Jakeš
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline




« Odpověď #6 kdy: 21.07.2023, 11:00 »

Je asi dobré si uvědomit, že motor s mezizávitovým zkratem se chová jako autotransformá tor, jehož výstup je zkratovaný, respektive zatížený odporem R_short. Jak víme, impedance transformátor převádí přes kvadrát poměru vinutí, takže z onoho R_short na vývodech cívky může vyjít hodně velká hodnota, která se skryje v magnetizačním proudu. Proto kdybych měl spolehlivě vyhodnocovat mezizávitový zkrat 3f motoru, použil bych přiměřeně výkonový 1f transformátor na snížení síťového napětí a měřil postupně X_p a R_p impedance (paralelní náhradní model) jednotlivých vinutí zabrzděného 3f motoru. Takové měření je velmi jednoduché. Stačí k tomu wattmetr s měřením činné Q a jalové P složky. Pak:

X_p = Q / U
R_p = P / U

Hodnota R_p bude za normálních okolností udána magnetizačními a vířivými ztrátami. Bude-li ve vinutí mezizávitový zkrat, pak bude zjednodušeně R_p = R_m || (n^2 * (R_short + R_wire)),  kde n je poměr závitů v onom výše zmíněném autotransformá toru a R_m představuje ztráty v magnetickém obvodu.

Výše navržená metoda má ovšem jeden menší problém a tím je klec motoru. Klec motoru je kvalitní závit na krátko sám o sobě, takže bude blokovat průtok magnetického pole rotorem. Takže aby byla metoda opravdu funkční a spolehlivá, musel by se ještě testovaný motor uměle roztočit na jeho synchronní otáčky. Díky tomu poteče rotorem konstantní magnetické pole a jeho vliv se tak neuplatní.

Jednoduchá metoda zjištění mezizávitového zkratu by byla nechat motor v nepřetržitém provozu např. 24h, vinutí by za tu dobu mělo vyhořet. Stejně by se musel převinout, tak trochu toho kouře z vinutí mu už neuškodí Úsměv.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Milan Jakeš
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline




« Odpověď #7 kdy: 21.07.2023, 11:16 »

Tak ještě jedna metoda do třetice a to bude zlatá střední cesta.

Jednoduše motor odlehčíme, aby mohl běžet na prázdno. Jeho vinutí zapojíme do hvězdy, na střed hvězdy zapojíme nulový vodič a motor připojíme na 3f síťové napětí.

Nyní změříme P a Q v jednotlivých fázích a určíme složky impedance R_p a X_p. Bude-li motor obsahovat mezizávitový zkrat, bude na jedné z fází snížená hodnota R_p. Za známku přítomnosti mezizávitového zkratu by mohlo být považováno snížení R_p o 10% vůči ostatním fázím. To je ale nástřel na základě teorie, skutečný limit pro vyhodnocení mezizávitového zkratu by musel vzniknout měřením na motorech různých velikostí.

Docela zajímavý úkol, rád jsem se na něj podíval Úsměv.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Milan Jakeš
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline




« Odpověď #8 kdy: 21.07.2023, 11:26 »

Kolegové jistě zaznamenali, že činná složka se neoznačuje Q a jalová P.

Správně je to samozřejmě opačně.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Milan Jakeš
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline




« Odpověď #9 kdy: 21.07.2023, 12:38 »

Tak mám nakonec ještě 4. metodu. Uvědomil jsem si totiž, že i pole z pólů zdravých cívek protéká pólem s vadnou cívkou a že jsou tudíž ztrátové odpory R_p poněkud provázané.

Jednoduše by se vždy dvě vybrané cívky zapojily do série nesouhlasně, odlehčený motor by se uvedl do chodu připojením na síť a ručním postrčením a provedlo by se měření R_P a X_P (nyní již jen jednofázové). Měření by se zopakovalo pro všechny 3 kombinace cívek. Kdyby jedna z kombinací by vykazovala vyšší hodnotu R_P, tak cívka, která v této kombinaci není zapojená by měla mezizávitový zkrat.

Pro pochopení principu vyloučení vlivu cívky z mezizávitovým zkratem můžete kouknout sem:

V souvislosti se zamyšlením ohledně mezizávitového zkratu ...

PS: Nesouhlasné zapojení dvou cívek motoru vlastně znamená, že motor zapojíte do Y a vždy jednu z fází necháte nezapojenou. Střed Y je zde nepřipojený na nulový vodič.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Milan Jakeš
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline




« Odpověď #10 kdy: 21.07.2023, 13:22 »

Pardon. Poslední můj příspěvek jsem sepsal tak trochu s naplněným žaludkem a odkrveným mozkem.

Takže zde je upřesnění:

U sériového spojení vinutí prostě společně spojujeme souhlasné konce vinutí.

Výraz "zapojit cívky do série nesouhlasně" nebyl šťastný. Pojmenování mi vyšlo z toho, že cívkami přitom tečou proudy opačně. Už sem radši nebudu nic sepisovat Úsměv.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Kantner
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #11 kdy: 21.07.2023, 17:12 »

A jelikož má málokdo k dispozici 3 fáz booster ( např.indukčí regulátor),   lze pro zjednodušení
použít i 1 f. reg. trafo a změřit proud jednotlivými cívkami v klidu motoru při sníženém napětí.
všechny tyhle metody kde se zjišťuje nebo porovnává impedace, případně symetrie impedací mají v praxi nepříjemné omezení - do několika málo kW si můžete vystačit s regulačním trafem (boosterem) ale s rostoucím výkonem motoru roste potřeba diagnostikovat závadu s minimem změn v zapojení a pokud možno bez demontáže motoru ze stroje.  To co se dá u malých motorů provést docela lehce, je u velkých problém a navíc u velkých motorů se mohou vyskytovat i závady rotoru, které jsou u nižších výkonů vzácností.
V případě zapojení do hvězdy  mnohé napoví průběh napětí mezi středem vinutí a vodičem N (střed napájecí soustavy. )
Regulační trafo pro měření se dá nahradit v případě motorů do několika kW sériovým zapojením žárovek (dnes už 500W kousky nejdou tak jednoduše sehnat....)
Důležité je vědět co měřím a pak také schopnost naměřené  hodnoty (průběhy) interpretovat.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Milan Jakeš
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline




« Odpověď #12 kdy: 21.07.2023, 19:24 »

Možná by se na těch velkých strojích projevil mezizávitový zkrat dýmem z vinutí hodně rychle Smích.
A v takovém případě pak už není ani moc co řešit. Stroj musí minimálně do navijárny.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Radek Luža
*
Offline Offline




WWW
« Odpověď #13 kdy: 21.07.2023, 20:22 »

Kvalitní "naviárnu" dnes sehnat je už trošku problém, pokud vám převinou motor, zalepí ložiska a štíty přitlačí tak že motor naříkal tak tam je něco špatně, bohužel to potřebovalo správně mířenou ránu do hřídele rotoru aby si to sedlo  Smutek

u motoru 18,5 kW naměřené hodnoty megmetem se tvářili vpořádku ale mezizáviťák nelze megmetmem změřit "dým tam byl" motor běžel ale nadměrně se přehříval až vybavil tepelnou ochranu, navíc je to Y / D ale to si myslím že není až tak důležité Edit: "samozřejmě že může být problém ve stykačích v tomto případě V33D 100A, cívka 230V" kdyby někdo měl cca 4 ks nebo pevné pravé, levé a pohyblivé kontakty tak odkoupím

naměřené hodnoty viz foto, pokud měření proběhlo nesprávně tak doufám že nebudu mít vymlácené okna na domě


* Nepojmenovaný 7.jpg (76.09 KB, 1086x223 - prohlédnuto 97 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

kyby sis někdy nevěděl rady s opravou stroje tak vyzkoušej toto "vezmi si sebou krucifix, otevři rozvaděč a spusť : ó zkurvená závado opusť tento stroj a odejdi pryč z této firmy" :-D
Pavel Čermák
*
Offline Offline



« Odpověď #14 kdy: 21.07.2023, 20:32 »

To, že je motor po převinutí, je dost podstatné. Ják zmiňujete, neuměli ani řádné mechanické sestavení,
pak bych se nedivil, že přehodili konce některé z cívek a výsledkem je velká fázový
rozhoz s následnou reakcí naproudové ochrany.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jan Kelbich
*
Offline Offline




« Odpověď #15 kdy: 21.07.2023, 22:23 »

Je skvělé, že vymýšlíte tolik metod jak zjistit zkrat vinutí motoru. O věci přemýšlýte, to dnes není obvyklé.
Ale utekla vám tam chybička :

X_p = Q / U
R_p = P / U

Tyhle vzorce vám nevychází ani rozměrově. Měli by být :

X_p = U^2 / Q
R_p = U^2 / P

Nic ve zlym, to se stane.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

IC layout design engineer, zajímací se též o silovou elektrotechnik u
Milan Jakeš
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline




« Odpověď #16 kdy: 21.07.2023, 23:09 »

Je skvělé, že vymýšlíte tolik metod jak zjistit zkrat vinutí motoru...

No teda. Jsem rád, že jste na chybu upozornil  Afro.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Milan Jakeš
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline




« Odpověď #17 kdy: 21.07.2023, 23:29 »

"dým tam byl" motor běžel ale nadměrně se přehříval až vybavil tepelnou ochranu

Tak v tomto případě to už bude propálené a zkratované hodně, takže na měření bude stačit úplně klidně jen ampérmetr (klidně klešťový). Šel bych na to dle popsané 4. metody a na testování bych použil jen fázové napětí 230VAC. Je mi jasné, že správnost začátků vinutí máte už dávno ověřenou.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: [1] 2 Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Jak opravit jednofázový motor 1,1kW, 230V?
 Neviete ako mozem spojaznit elektro motor MEZ K4S05?
 Co může být příčinou nižšíhou poudu komutátorového motoru?
 Jaký je jmenovitý proud motoru ZTE V.TIRNOVO 2412-6?
 Je lepší rekonstrukce spouštění motoru, nebo použití modernějšího zařízení?
 Prečo asi nefunguje 1-fazovy asynchronny motor s kotvou na krátko?
 Může elektomotor fungovat s poškozeným vinutím?
 POZVÁNKA: 22. ledna ŽIVĚ o motorech s Lubomírem Kastnerem
 Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
 Proč klesají otáčky motoru při přepnutí z Y do D?
 Proč se u motoru přehřívá pouze rotor a ne stator?
 Jaké poruchy motorů řešíte vy?
 Proč vznikají mezizávitové zkraty motorů?
 Co lze na motorech měřit obyčejným multimetrem?
 Jak diagnostikujeme přetížení motoru dané nevhodnou zátěží?
 Proč se motor čerpadla po startu za chvíli zastaví a bez vibrací pouze hřeje?
 Zvládne někdo opravu soustruhu SV 18 RB?
 Proč provádět diagnostiku poruchy motoru na místě?
 Jak si vybrat správný motorový spouštěč?
 Kdy a jak volit třídy nadproudových relé?
 Na co si dát pozor při návrhu napojení motoru?
 Jaký vliv má připojení vodiče N na uzel ve hvězdě?
 Kdy se u motoru jedná o lehký a těžký rozběh?
 Ako diagnostikovať problémy na trojfázových asynchrónnych motorch?
 Jaké účinky mají vířivé proudy na ložiska motorů?
 Jaký vliv má frekvenční měnič na funkci a životnost motoru?
 Jak určit začátky a konce vinutí a přitom nezničit motor?
 Co si mohu dovolit k asynchronnímu motoru?
 Jaké mohou být účinky okamžité reverzace za běhu motoru?
 EATON: Ochrana motorů s vysokou účinností: Eaton je „IE3 ready“
 O motorech #20: Co je to ustavení motoru?
 O motorech #21: Jaký vliv má vyvážení motoru na jeho chod a spolehlivost?
 O motorech #22: Kdy mažeme motor?
 O motorech #23: Kdy je dobré zkontrolovat motor?
 Musím pro kontrolu motoru rozpůlit stolní brusku?
 Jak zjistit jestli je elektrovřeteno funkční?
 Jak zapojit motor k pásové pile P320 (230V)?
 TIP: Ochrany EMOTRON spolehlivě chrání pracovní stroje
 Nezná někdo dodavatele dílů elektromotorů Spaggiari v ČR?
 Akú podložku použiť medzi hliníkové telo motora a káblové oko?
 Proč první půlhodinu vykazuje el. motor ventilátoru vyšší než jmenovitý proud?
 Neznáte nejaký typ otočnej napájacej zbernice 400V pre motor?
 Co mohlo být příčinou poškození asynchronního motoru s frekvenčím měničem?
 Proč klesnou otáčky u 3f motoru při přepnutí z Y na D?
 Jaký je proud 3f motoru v zapojení D/YY po převinu z 220V na 400V?
 Jaká může být příčina změny skluzové charakteristiky asynchronního motoru?
 Je možné motor chrániť proti spáleniu kondenzátorom?
 Je možné chrániť el.motor kondenzátorom?
 Co může "bzučet" v motorovém chrániči?
 #EH: Elektrické motory pohledem roku 1950
 Prečo uhlová brúska stratila otáčky po výmene uhlíkov a nereaguje na reguláciu?
 Jak s může projevit u pohonu vadné tepelné relé?
 Jak se dopídit, že 3f motor spálil zákazník?
 Proč asi vypadává jistič při zastavení motoru?
 Tlakový spínač funguje, proč se nerozjede motor?
 Proč motor při spouštění do Y hučí a při přepnuti do D se rozběhne?
 Jaký zvolit postup při identifikaci poruchy neznámého zařízení?
 Jak stanovit otáčky elektromotoru MEZ když nejsou na štítku uvedeny??
 Proč AS motor vyhazuje přívodní jištění, když je Riso OK?
 Co může být příčinou trvale nízkých otáček 3F motoru?
 Kdo dodavatelsky vyhodnocuje kvalitu AC motoru?
 Může se nový elektromotor zadrhávat při ručním otáčení?
 Jak vybrat pneumatický motor určený k náhradě elektromotoru?
 LIVE EATON: Ochrana a řízení motorů
 Stále řešíte časté chyby motorů?
 Jak v ČR uvádíte do provozu zařízení CHINA EXPORT?
 TeSys GV5 / GV6 Motorové jističe a manuální motorové chrániče
 Jak odstranit cinkání v asynchronním elektromotoru?
 Může nižší kapacita způsobovat problémy s během oběhového čerpadla?
 Jaký vliv může mít proud kompresoru na jeho hluk?
 Co se u motoru označovalo za "kollektor"?

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.046 sekund, 22 dotazů.