Tomáš Zel.
|
 |
« kdy: 24.03.2020, 07:48 » |
|
Dostal jsem od souseda starý a vizuálně zachovalý elektromotor z bývalého NDR. Motor jsem vyfoukal, hřídel se točí lehce, vizuálně je vinutí OK.
Údaje ze štítku : výrobce = VEB elektromotoren werk tip = AKD156a/4TS4 rok výroby = 1956 kW = 1.1 I = 2.6A ot/min = 1415 Y = 380V
Dle štítku jsem ho připojil do Y přes motorový spouštěč kde jsem na vypínací proud nastavil štítkovou hodnotu. Po zapnutí je motor poměrně tichý bez vibrací ale má pouze cca 80 až 100 otáček za minutu nechal jsem ho běžet delší dobu spouštěč nevypadl a ani motor nebyl nijak teplý, dle původního majitele, motor není převinutý, ale byl odložen na půdu právě pro to že se mu z neznámých důvodů snížili otáčky.
Nemohl by mi někdo poradit kde bych měl hledat závadu? Nikdy jsem se s ničím podobným nesetkal .
|
|
|
|
|
|
|
|
TomasZel39
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
 |
« Odpověď #4 kdy: 24.03.2020, 13:17 » |
|
Díky za dosavadní reakce na můj dotaz . Jen chci upozornit že píši že motor má cca 80 až 100 otáček za minutu nejsou to procenta ! To je právě to co mě zaráží takto rapidní snížení otáček z původní štítkové hodnoty , dnes si zapůjčím klešťák a změřím odběr a jistě sem tuto informaci i s fotkou dám , rozklemuji ho a změřím multimetrem cívky a taktéž tuto informaci napíši sem .
|
|
|
|
|
Václav Třetí

Offline
|
 |
« Odpověď #6 kdy: 25.03.2020, 13:14 » |
|
Nemyslel jste spíš klec na krátko?
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
Kastner Lubomír

Offline

Kastner Lubomír - specialista na elektromotory
|
 |
« Odpověď #7 kdy: 25.03.2020, 13:51 » |
|
Nemyslel. V rotoru jsou zalisované tzv. rotorové tyče. Ve zcela vyjímečných případech - já jak jsem napsal pamatuji za svoji praxi asi 3 případy může dojít k ulomení, utržení, přerušení rotorové tyče. To pak má za následek velmi nízké otáčky motoru i když jsou ostatní parametry jako v pořádku. Další věc je pak ta, kolik těch rotorových tyčí rotor má, kolika pólový motor to je - štítkové otáčky motoru a kolik tyčí je poškozeno, přerušeno, ulomeno. Ve většině případů to lze poškození rotorových tyčí zjistit, ale složitými postupy např. měřením vibrací nebo měřením a sledováním proudů a napětí na svorkovnici motoru při sníženém napětí a pomalém otáčení rotoru rukou. Např. při pokud se do statoru pustí jen 50 V a pečlivě sledujeme odebíraný proud citlivého ampermetru.
|
Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
|
|
|
Václav Třetí

Offline
|
 |
« Odpověď #8 kdy: 25.03.2020, 14:05 » |
|
S tím jsem se nikdy nesetkal, jak o tom uvažuji, je to jistě velká vzácnost. Setkal jsem se s vadnou klecí rotoru a s uvolněnou hřídelí.
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
Martin Kurka

Offline

Projektant automatizace a strojů
|
 |
« Odpověď #9 kdy: 25.03.2020, 14:20 » |
|
Také bych to tipoval na vytavené rotorové tyče, protože motor je z roku 1956 a to byl počátek používání hliníku v motorech. Vstřikování hliníku do oceli byla docela složitá technologie, jejíž zvládnutí nebylo bez bolesti a používaly se i jiné způsoby spojení tyčí s věncem převzaté z doby měděné a bronzové (bronz či mosaz pro dvouvírové klece). Tyto způsoby nakonec převálcovalo přímé tlakové vstřikování hliníku do rotorového svazku. U vkládaných hliníkových tyčí byl problém s provařením spojů ve věnci a obecně u hliníku a oceli dělala problém různá tepelná roztažnost oceli a hliníku ve spolupráci s oteplením rotoru a klece a ve spolupráci s odstředivými silami.
Ale pořád čekám na fotky, protože je možné, že je i stator vinutý hliníkovým drátem, protože tenkrát socialismus bojoval o měď (na patrony) a na dráty už nezbylo. Dokonce se dělala taková zvěrstva, jako sdělovací hliníkové kabely s papírovou izolací.
Osobně si myslím, že zabývat se motory z NDR je ztráta času, asynchronní motory v socialismu uměli dělat pouze v Mohelnici a na tehdy špičkové světové úrovni a starších MEZ motorů je po bazarech stále plno za velmi rozumné ceny. Ceny, že se nevyplatí ani některé osové výšky spálených motorů nechat převíjet.
|
Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu
Teorie=vše víme ale nic nefunguje Praxe=vše funguje a nevíme proč Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč
Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté
Ďábel je skryt v detailu
|
|
|
|