Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Co může být příčinou trvale nízkých otáček 3F motoru?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle vyhlášky 50/78 Sb. Vyhláška zde ...

Autor Téma: Co může být příčinou trvale nízkých otáček 3F motoru?  (Přečteno 2778 krát)
Tomáš Zel.
« kdy: 24.03.2020, 07:48 »

Dostal jsem od souseda starý a vizuálně zachovalý elektromotor z bývalého NDR.
Motor jsem vyfoukal, hřídel se točí lehce, vizuálně je vinutí OK.

Údaje ze štítku :
                                          výrobce = VEB elektromotoren werk
                                                  tip = AKD156a/4TS4
                                       rok výroby = 1956
                                                  kW = 1.1
                                                    I  =  2.6A
                                             ot/min = 1415
                                                    Y = 380V

Dle štítku jsem ho připojil do Y přes motorový spouštěč kde jsem na vypínací proud nastavil štítkovou hodnotu.
Po zapnutí je motor poměrně tichý bez vibrací ale má pouze cca 80 až 100 otáček za minutu  nechal jsem ho běžet delší dobu spouštěč nevypadl a ani motor nebyl nijak teplý, dle původního majitele, motor není převinutý, ale byl odložen na půdu právě pro to že se mu z neznámých důvodů snížili otáčky.

Nemohl by mi někdo poradit kde bych měl hledat závadu?
Nikdy jsem se s ničím podobným nesetkal .
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #1 kdy: 24.03.2020, 10:24 »

Ampérmetr nemáte?
Bylo by zajímavé zkusit co tam teče za proud a jestli je ve všech fázích stejný

Dokážete změřit zda mají vinutí stejný odpor?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Jiří Buben
*
Offline Offline



Revize a údržba elektrických zařízení a strojů


WWW
« Odpověď #2 kdy: 24.03.2020, 10:50 »

Píšete že motor má otáčky 80 až 100 procent. Rozumím tomu správně, že tedy otáčky nejsou konstantně snížení, ale kolísají? Jedná se o stav při chodu bez připojené zátěže, nebo už na hřídeli máte připojenu zátěž?
Teoreticky by mohl být přehozen u jednoho vinutí začátek a konec vinutí.

Jak píše kolega. Změřit odpory vinutí, proud a pak se uvidí.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Revizní technik E2/A
Údržba a opravy elektrických zařízení strojů, průmyslových elektroinstala cí a hromosvodů.
Dřevozpracujíc í průmysl a prostory se zvýšeným nebezpečím požárů.
Stále se učím.....
Kastner Lubomír
*
Offline Offline



Kastner Lubomír - specialista na elektromotory


WWW
« Odpověď #3 kdy: 24.03.2020, 11:30 »

Já bych to viděl malinko jinak. jednak by bylo dobré doplnit dotaz o fotografii motoru a i detailnější fotku štítku. A následně pak naměřené hodnoty napětí i proudů ve všech třech fázích na svorkovnici motoru. Důležité je to měřit až na svorkovnici motoru. Né tedy někde na přívodu. Odpor vinutí je pouze a jen doplňující parametr. Odpor vinutí by se měl pohybovat někde okolo 7-7,5 Ohm. A ještě jedna perlička. Už jsme se i setkal s případem, kdy v motoru byla přímo zabudovaná převodovka. Proto bych rád viděl i fotku motoru.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
TomasZel39
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 24.03.2020, 13:17 »

Díky za dosavadní reakce na můj dotaz . Jen chci upozornit že píši že motor má cca 80 až 100 otáček za minutu nejsou to procenta ! To je právě to co mě zaráží takto rapidní snížení otáček z původní štítkové hodnoty ,  dnes si zapůjčím klešťák a změřím odběr a jistě sem tuto informaci i s fotkou dám ,  rozklemuji ho a změřím multimetrem cívky a taktéž tuto informaci napíši sem .
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Kastner Lubomír
*
Offline Offline



Kastner Lubomír - specialista na elektromotory


WWW
« Odpověď #5 kdy: 25.03.2020, 10:21 »

Ještě mě napadla jedna vše. Pokud by byly proudy i napětí v pořádku v nějakých povolených mezích pak mě napadá ještě jedna závada se kterou jsme se setkal za svoji mnohaletou praxi jen asi 3x. Byla to porucha rotorové tyče. Tuto závadu lze přesně zjistit jen velmi obtížně, je neopravitelná normálními způsoby. Oprava je možná pouze výměnou rotoru. Při této závadě se motor chová na první pohled normálně, ale točí se jen velmi pomalu. Ale jak jsem již uvedl, tato závada se vyskytuje jen velmi vyjímečně. 
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #6 kdy: 25.03.2020, 13:14 »

Nemyslel jste spíš klec na krátko?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Kastner Lubomír
*
Offline Offline



Kastner Lubomír - specialista na elektromotory


WWW
« Odpověď #7 kdy: 25.03.2020, 13:51 »

Nemyslel. V rotoru jsou zalisované tzv. rotorové tyče. Ve zcela vyjímečných případech - já jak jsem napsal pamatuji za svoji praxi asi 3 případy může dojít k ulomení, utržení, přerušení rotorové tyče. To pak má za následek velmi nízké otáčky motoru i když jsou ostatní parametry jako v pořádku. Další věc je pak ta, kolik těch rotorových tyčí rotor má, kolika pólový motor to je - štítkové otáčky motoru a kolik tyčí je poškozeno, přerušeno, ulomeno. Ve většině případů to lze poškození rotorových tyčí zjistit, ale složitými postupy např. měřením vibrací nebo měřením a sledováním proudů a napětí na svorkovnici motoru při sníženém napětí a pomalém otáčení rotoru rukou. Např. při pokud se do statoru pustí jen 50 V a pečlivě sledujeme odebíraný proud citlivého ampermetru.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #8 kdy: 25.03.2020, 14:05 »

S tím jsem se nikdy nesetkal, jak o tom uvažuji, je to jistě velká vzácnost. Setkal jsem se s vadnou klecí rotoru a  s uvolněnou hřídelí.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #9 kdy: 25.03.2020, 14:20 »

Také bych to tipoval na vytavené rotorové tyče, protože motor je z roku 1956 a to byl počátek používání hliníku v motorech. Vstřikování hliníku do oceli byla docela složitá technologie, jejíž zvládnutí nebylo bez bolesti a používaly se i jiné způsoby spojení tyčí s věncem převzaté z doby měděné a bronzové (bronz či mosaz pro dvouvírové klece). Tyto způsoby nakonec převálcovalo přímé tlakové vstřikování hliníku do rotorového svazku.
U vkládaných hliníkových tyčí byl problém s provařením spojů ve věnci a obecně u hliníku a oceli dělala problém různá tepelná roztažnost oceli a hliníku ve spolupráci s oteplením rotoru a klece a ve spolupráci s odstředivými silami.

Ale pořád čekám na fotky, protože je možné, že je i stator vinutý hliníkovým drátem, protože tenkrát socialismus bojoval o měď (na patrony) a na dráty už nezbylo. Dokonce se dělala taková zvěrstva, jako sdělovací hliníkové kabely s papírovou izolací.

Osobně si myslím, že zabývat se motory z NDR je ztráta času, asynchronní motory v socialismu uměli dělat pouze v Mohelnici a na tehdy špičkové světové úrovni a starších MEZ motorů je po bazarech stále plno za velmi rozumné ceny. Ceny, že se nevyplatí ani některé osové výšky spálených motorů nechat převíjet.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Kastner Lubomír
*
Offline Offline



Kastner Lubomír - specialista na elektromotory


WWW
« Odpověď #10 kdy: 25.03.2020, 16:59 »

Jen pro vysvětlení - upřesnění např. motor SIEMENS 1,1 kW 1400 ot/min má ve statoru 36 drážek ve kterých je vinutí a v rotoru je drážek 28 ve kterých jsou statorové tyče. To je příklad standartního motoru. Samozřejmě existovalo i mnoho dalších variant hlavně u jednoúčelových motorů nebo speciálů. A souhlasím s kolegou, že oprava motoru s touto poruchou je nemožná. Takže jediné řešení je zakoupení nového nebo jiného motoru.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Jak opravit jednofázový motor 1,1kW, 230V?
 Neviete ako mozem spojaznit elektro motor MEZ K4S05?
 Co může být příčinou nižšíhou poudu komutátorového motoru?
 Jaký je jmenovitý proud motoru ZTE V.TIRNOVO 2412-6?
 Je lepší rekonstrukce spouštění motoru, nebo použití modernějšího zařízení?
 Prečo asi nefunguje 1-fazovy asynchronny motor s kotvou na krátko?
 Může elektomotor fungovat s poškozeným vinutím?
 POZVÁNKA: 22. ledna ŽIVĚ o motorech s Lubomírem Kastnerem
 Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
 Proč klesají otáčky motoru při přepnutí z Y do D?
 Proč se u motoru přehřívá pouze rotor a ne stator?
 Jaké poruchy motorů řešíte vy?
 Proč vznikají mezizávitové zkraty motorů?
 Co lze na motorech měřit obyčejným multimetrem?
 Jak diagnostikujeme přetížení motoru dané nevhodnou zátěží?
 Proč se motor čerpadla po startu za chvíli zastaví a bez vibrací pouze hřeje?
 Zvládne někdo opravu soustruhu SV 18 RB?
 Proč provádět diagnostiku poruchy motoru na místě?
 Jak si vybrat správný motorový spouštěč?
 Kdy a jak volit třídy nadproudových relé?
 Na co si dát pozor při návrhu napojení motoru?
 Jaký vliv má připojení vodiče N na uzel ve hvězdě?
 Kdy se u motoru jedná o lehký a těžký rozběh?
 Ako diagnostikovať problémy na trojfázových asynchrónnych motorch?
 Jaké účinky mají vířivé proudy na ložiska motorů?
 Jaký vliv má frekvenční měnič na funkci a životnost motoru?
 Jak určit začátky a konce vinutí a přitom nezničit motor?
 Co si mohu dovolit k asynchronnímu motoru?
 Jaké mohou být účinky okamžité reverzace za běhu motoru?
 EATON: Ochrana motorů s vysokou účinností: Eaton je „IE3 ready“
 O motorech #20: Co je to ustavení motoru?
 O motorech #21: Jaký vliv má vyvážení motoru na jeho chod a spolehlivost?
 O motorech #22: Kdy mažeme motor?
 O motorech #23: Kdy je dobré zkontrolovat motor?
 Musím pro kontrolu motoru rozpůlit stolní brusku?
 Jak zjistit jestli je elektrovřeteno funkční?
 Jak zapojit motor k pásové pile P320 (230V)?
 TIP: Ochrany EMOTRON spolehlivě chrání pracovní stroje
 Nezná někdo dodavatele dílů elektromotorů Spaggiari v ČR?
 Akú podložku použiť medzi hliníkové telo motora a káblové oko?
 Proč první půlhodinu vykazuje el. motor ventilátoru vyšší než jmenovitý proud?
 Neznáte nejaký typ otočnej napájacej zbernice 400V pre motor?
 Co mohlo být příčinou poškození asynchronního motoru s frekvenčím měničem?
 Proč klesnou otáčky u 3f motoru při přepnutí z Y na D?
 Jaký je proud 3f motoru v zapojení D/YY po převinu z 220V na 400V?
 Jaká může být příčina změny skluzové charakteristiky asynchronního motoru?
 Je možné motor chrániť proti spáleniu kondenzátorom?
 Je možné chrániť el.motor kondenzátorom?
 Co může "bzučet" v motorovém chrániči?
 #EH: Elektrické motory pohledem roku 1950
 Prečo uhlová brúska stratila otáčky po výmene uhlíkov a nereaguje na reguláciu?
 Jak s může projevit u pohonu vadné tepelné relé?
 Jak se dopídit, že 3f motor spálil zákazník?
 Proč asi vypadává jistič při zastavení motoru?
 Tlakový spínač funguje, proč se nerozjede motor?
 Proč motor při spouštění do Y hučí a při přepnuti do D se rozběhne?
 Jaký zvolit postup při identifikaci poruchy neznámého zařízení?
 Jak stanovit otáčky elektromotoru MEZ když nejsou na štítku uvedeny??
 Proč AS motor vyhazuje přívodní jištění, když je Riso OK?
 Kdo dodavatelsky vyhodnocuje kvalitu AC motoru?
 Může se nový elektromotor zadrhávat při ručním otáčení?
 Jak vybrat pneumatický motor určený k náhradě elektromotoru?
 LIVE EATON: Ochrana a řízení motorů

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.045 sekund, 22 dotazů.