Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Může se nový elektromotor zadrhávat při ručním otáčení?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] 2 Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle vyhlášky 50/78 Sb. Vyhláška zde ...

Autor Téma: Může se nový elektromotor zadrhávat při ručním otáčení?  (Přečteno 3798 krát)
Paja93
« kdy: 12.11.2020, 19:22 »

Při ručním otáčení hřídelí se rotor na jedné straně zadrhává. A to na tolik že při uchycení dvěma prsty nejde hřídelí otáčet, jen v případě že využiji klínek jako páku. Motor jsem ještě nezapojil.
Jedná se o jednofázový motor 0,25kW 2800 ot.min
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jirka Údržbář
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #1 kdy: 12.11.2020, 20:35 »

Ťukněte opatrně z obou stran na hřídel, většinou se to srovná. Ložiska nejsou ideálně uložena ve štítech motoru nebo na hřídeli.
Jinak reklamace nového motoru.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jirka Údržbář
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 12.11.2020, 21:46 »

Ťuknout do hřídele samozřejmě axiálně ve směru osy hřídele (hlavně do toho nemlaťte z boku, ať tu hřídel neohnete).
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Kastner Lubomír
*
Offline Offline



Kastner Lubomír - specialista na elektromotory


WWW
« Odpověď #3 kdy: 13.11.2020, 04:43 »

Nemusí to dělat ložiska. Může to tzv. "drhnout" odpojovač a pak by to bylo normální. Takže upřesněte o jaký typ motor jde. Nejlépe štítek a fotky motoru.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
Pavel Jakuba ml
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 13.11.2020, 08:20 »

Když oddělám kryt svorkovnice s kondenzátorem, jde krásně slyšet že to "zadrhávání" přichází zevnitř motoru. Pro jistotu jsem zkontroloval i větrák zda o něco dře a ne.
Klepanec je z přepravy, motor byl zabalený v tenké krabici oblepen fólií.


* IMG_20201113_075113.jpg (1592.9 KB, 4032x3024 - prohlédnuto 330 krát.)

* IMG_20201113_075201.jpg (1285.71 KB, 4032x3024 - prohlédnuto 336 krát.)

* IMG_20201113_075614.jpg (1585.71 KB, 4032x3024 - prohlédnuto 345 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jan Bocek
*
Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: 13.11.2020, 08:47 »

Když oddělám kryt svorkovnice s kondenzátorem, jde krásně slyšet že to "zadrhávání" přichází zevnitř motoru. Pro jistotu jsem zkontroloval i větrák zda o něco dře a ne.
Klepanec je z přepravy, motor byl zabalený v tenké krabici oblepen fólií.


To jste měl kryt ventilátoru odšroubovaný?
Typoval bych to na ten "klepanec" krytu o který se jednostranně opře vrtule ventilátoru.
Stačí kryt vyklepat....
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů
                   revize elektrického zařízení E1B
telefon:        777 273 732
email:           jan.bocek@safeb.cz
Pavel Jakuba ml
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #6 kdy: 13.11.2020, 09:32 »

To jste měl kryt ventilátoru odšroubovaný?
Typoval bych to na ten "klepanec" krytu o který se jednostranně opře vrtule ventilátoru.
Stačí kryt vyklepat....

Kryt ventilátoru jsem měl zdělaný ale nic se nezměnilo, ta vrtule tam má i přes ten klepanec dostatek místa
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jan Bocek
*
Offline Offline



« Odpověď #7 kdy: 13.11.2020, 10:51 »

Jinak reklamace nového motoru.

Může být něco zapadlého mezi rotorem a statorem. Znamená to rozdělat příruby a vytáhnout rotor. Jenže bude problém se zárukou a reklamaci.....
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů
                   revize elektrického zařízení E1B
telefon:        777 273 732
email:           jan.bocek@safeb.cz
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #8 kdy: 14.11.2020, 07:16 »

Je-li to jednofázový motor s rozběhovým kondenzátorem a odstředivým kontaktem (jak píše kol. Kastner odpojovačem),  tak je to normální stav. Tento spínač se přestává projevovat až po úplném rozběhu motoru a odpojení rozběhového kondenzátoru.

Je-li motor v záruce, tak reklamovat, ovšem má-li poškozený kryt ventilátoru, tak bude asi reklamace těžko uznána. Pokud nebyl s touto chybou koupen např. jako zlevněný, pak by měla být reklamace uznána, pokud nebude závada v problému, kvůli, které byla udělena sleva.

Motor s odstředivým kontaktem nedoporučuji rozebírat tomu, kdo neví, jak je to konstruováno, hrozí poškození vinutí i mechanismu odstředivého kontaktu.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
ACEOF ACES
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



Odpočet běží


« Odpověď #9 kdy: 14.11.2020, 10:28 »

Podle mého názoru tam odstředivý odpojovač rozběhového kondenzátoru není.
Já bych ten motor nejprve na zkoušku zapojil bez zátěže a na pár sekund zapnul. Jestli se normálně rozeběhne, tak bych ho nechal běžet déle a sledoval rukou jestli se nepřehřívá.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

klima se rychle mění a společnost, jak jí známe se začne hroutit, pokud lidé co nejdříve podstatně nesníží svou spotřebu

31.12.2020 - 10 let a 9 měsíců.
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #10 kdy: 14.11.2020, 11:06 »

Může to sice být motor s trvale připojeným kondenzátorem v pomocné fázi. Kondenzátor tam je a vidím též tepelnou pojistku, nevidim rozběhové relé. Pravděpodobnos t odstředivého spínače je tak 50/50.  Mít ho na stole v dílně, znám příčinu problému během pár minut.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Jirka Š. Svejkovský
*
Offline Offline



Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5


WWW
« Odpověď #11 kdy: 14.11.2020, 11:41 »

Motor jsem našel jako sérii "Guanglu GM" jistého čínského výrobce.

Na Yumpu najdete i rozložený obrázek. Relé tam nevidím, ale je tam součástka, která se nazývá Centrifugal switch a je umístěná na hřídeli. Není to kandidát?


* motor_china.PNG (785.25 KB, 1092x941 - prohlédnuto 249 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov),  revizní technik E1A, E1B, E1-C5
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #12 kdy: 14.11.2020, 12:36 »

Je to on, mého srdce šampion.
Díky, je to tak. Tak teď je to jasné, zkusit spustit a ono se uvidí. Po rozběhu by měl být běh klidný a bez nějakých přidaných zvuků. 
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
ACEOF ACES
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



Odpočet běží


« Odpověď #13 kdy: 14.11.2020, 12:56 »

Na obrázku rozloženého motoru vidím dva kondenzátory, ale motor na fotografii má jen jeden kondenzátor.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

klima se rychle mění a společnost, jak jí známe se začne hroutit, pokud lidé co nejdříve podstatně nesníží svou spotřebu

31.12.2020 - 10 let a 9 měsíců.
Jan Bocek
*
Offline Offline



« Odpověď #14 kdy: 14.11.2020, 13:18 »

Často není CFS zapojený a jede motor jen na běhový kondenzátor.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů
                   revize elektrického zařízení E1B
telefon:        777 273 732
email:           jan.bocek@safeb.cz
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #15 kdy: 14.11.2020, 14:33 »

Provoz jen na běhový kondenzátor může vyhovovat, pokud není motor při rozběhu příliš brzděn. Potom je ale zbytečný odstředivý spínač a předpokládám, že pokud bude tento provoz motivován snížením nákladů a prodejní ceny, nebude osazen ani odstředivý spínač, ten bývá obvykle dražší, než kondenzátor.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Pavel Jakuba ml
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #16 kdy: 14.11.2020, 15:26 »

Přikládám odkaz na video se zvukem tohoto "tření" (už nevím jak to nazvat).

Pokud by nešlo poznat ze zvuku zda se skutečně jedná o rozběhový kondenzátor nebo ten centrifugal switch, je zde možnost, že bych ten motor zapojit na frekvenční měnič a pomalu rozjel a následně zvyšoval otáčky a díval se co se sním bude dít ?

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #17 kdy: 15.11.2020, 01:23 »

Pane Jakubo, vynakládáte úsilí za někoho, kdo je za to placen. V pondělí si s dodavatelem = de iure i výrobcem po telefonu domluvte, aby zajistil odvoz motoru PPL, nebo DPD rovnou na reklamaci, je to povinnost výrobce. Dopravu i balení na reklamaci platí dodavatel, nebo ji zajišťuje sám svými lidmi a vozidlem. Mohou vám poslat i transportní bednu i s vystýlkou.
Kdyby se zdráhali, máte nárok na vypovězení smlouvy a vrácení kupní ceny, protože motor přišel s vadou zřejmou v okamžiku prodeje. I kdyby bylo klepání běžné, díky nedostatěčnému balení přišel vadný kryt. Vy nemáte za povinnost kryt sundat a vyměnit.
Pak si můžete koupit motor nový a kvalitnější, třeba od Siemense (MEZ Mohelnice).
A výrobce ze Slovenska (nebo přetloukač štítků ze Slovenska?) vám po telefonu potvrdí, jestli má tento motor odstředivý spínač a jestli je to jeho projev. Je vám i povinen poslat úplnou technickou dokumentaci k motoru - jestli tuto informace nemá na stránkách nebo v návodu k obsluze a údržbě který jste měl obdržet s motorem.

Bádání nedává smysl. Dotaz na výrobce, zda i přes toto klepání a poškození ventilátoru motor smíte připojit podle návodu k obsluze a spustit či rovnou poslat na reklamaci vám leccos ujasní.

Pro výrobce je lacinější, když motor nespustíte, má šanci motor opravit, v případě že by se  při spuštění zadrbnul čímsi vniklým mezi stator a rotor (třeba podložka ze svorkovnice). Pak už má výrobce z reklamovaného motoru jen neopravitelný šrot s dalšími ztrátovými náklady na ekologiskou likvidaci. Proto bude ochoten se s Vámi domluvit.
Blbost je i řešit jednoduchý problém takovým postupem, jako je speciální a velmi drahý frekvenční měnič (měnič pro třífázové motory použít nelze).
Už to, že jste před reklamací sundal svorkovnici a kryt ventilátoru se výrobci nemusí líbit.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Stran: [1] 2 Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Jak opravit jednofázový motor 1,1kW, 230V?
 Neviete ako mozem spojaznit elektro motor MEZ K4S05?
 Co může být příčinou nižšíhou poudu komutátorového motoru?
 Jaký je jmenovitý proud motoru ZTE V.TIRNOVO 2412-6?
 Je lepší rekonstrukce spouštění motoru, nebo použití modernějšího zařízení?
 Prečo asi nefunguje 1-fazovy asynchronny motor s kotvou na krátko?
 Může elektomotor fungovat s poškozeným vinutím?
 POZVÁNKA: 22. ledna ŽIVĚ o motorech s Lubomírem Kastnerem
 Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
 Proč klesají otáčky motoru při přepnutí z Y do D?
 Proč se u motoru přehřívá pouze rotor a ne stator?
 Jaké poruchy motorů řešíte vy?
 Proč vznikají mezizávitové zkraty motorů?
 Co lze na motorech měřit obyčejným multimetrem?
 Jak diagnostikujeme přetížení motoru dané nevhodnou zátěží?
 Proč se motor čerpadla po startu za chvíli zastaví a bez vibrací pouze hřeje?
 Zvládne někdo opravu soustruhu SV 18 RB?
 Proč provádět diagnostiku poruchy motoru na místě?
 Jak si vybrat správný motorový spouštěč?
 Kdy a jak volit třídy nadproudových relé?
 Na co si dát pozor při návrhu napojení motoru?
 Jaký vliv má připojení vodiče N na uzel ve hvězdě?
 Kdy se u motoru jedná o lehký a těžký rozběh?
 Ako diagnostikovať problémy na trojfázových asynchrónnych motorch?
 Jaké účinky mají vířivé proudy na ložiska motorů?
 Jaký vliv má frekvenční měnič na funkci a životnost motoru?
 Jak určit začátky a konce vinutí a přitom nezničit motor?
 Co si mohu dovolit k asynchronnímu motoru?
 Jaké mohou být účinky okamžité reverzace za běhu motoru?
 EATON: Ochrana motorů s vysokou účinností: Eaton je „IE3 ready“
 O motorech #20: Co je to ustavení motoru?
 O motorech #21: Jaký vliv má vyvážení motoru na jeho chod a spolehlivost?
 O motorech #22: Kdy mažeme motor?
 O motorech #23: Kdy je dobré zkontrolovat motor?
 Musím pro kontrolu motoru rozpůlit stolní brusku?
 Jak zjistit jestli je elektrovřeteno funkční?
 Jak zapojit motor k pásové pile P320 (230V)?
 TIP: Ochrany EMOTRON spolehlivě chrání pracovní stroje
 Nezná někdo dodavatele dílů elektromotorů Spaggiari v ČR?
 Akú podložku použiť medzi hliníkové telo motora a káblové oko?
 Proč první půlhodinu vykazuje el. motor ventilátoru vyšší než jmenovitý proud?
 Neznáte nejaký typ otočnej napájacej zbernice 400V pre motor?
 Co mohlo být příčinou poškození asynchronního motoru s frekvenčím měničem?
 Proč klesnou otáčky u 3f motoru při přepnutí z Y na D?
 Jaký je proud 3f motoru v zapojení D/YY po převinu z 220V na 400V?
 Jaká může být příčina změny skluzové charakteristiky asynchronního motoru?
 Je možné motor chrániť proti spáleniu kondenzátorom?
 Je možné chrániť el.motor kondenzátorom?
 Co může "bzučet" v motorovém chrániči?
 #EH: Elektrické motory pohledem roku 1950
 Prečo uhlová brúska stratila otáčky po výmene uhlíkov a nereaguje na reguláciu?
 Jak s může projevit u pohonu vadné tepelné relé?
 Jak se dopídit, že 3f motor spálil zákazník?
 Proč asi vypadává jistič při zastavení motoru?
 Tlakový spínač funguje, proč se nerozjede motor?
 Proč motor při spouštění do Y hučí a při přepnuti do D se rozběhne?
 Jaký zvolit postup při identifikaci poruchy neznámého zařízení?
 Jak stanovit otáčky elektromotoru MEZ když nejsou na štítku uvedeny??
 Proč AS motor vyhazuje přívodní jištění, když je Riso OK?
 Co může být příčinou trvale nízkých otáček 3F motoru?
 Kdo dodavatelsky vyhodnocuje kvalitu AC motoru?
 Jak vybrat pneumatický motor určený k náhradě elektromotoru?
 LIVE EATON: Ochrana a řízení motorů

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.039 sekund, 22 dotazů.