Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  Pracovní zóna
| |-+  -B- 30 denní zóna dostupných diskusí
| | |-+  Jak se orientuješ ve všech potenciálech na dráze?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Jak se orientuješ ve všech potenciálech na dráze?  (Přečteno 5764 krát)
Tým portálu Elektrika
Redaktoři portálu právě konající službu
*
Offline Offline




WWW
« kdy: 09.06.2021, 08:17 »

GND#1b: Potenciál a obvody na dráze
    Co se myslí potenciálem na dráze? Jak si můžeme představit uzavřený obvod, kterým prochází napájení motorů souprav? Odkud a kam tečou napájecí proudy? Kolejnice ale nejsou nekonečné a jejich přerušení má nějaký účel. Pokud jsou oddělené úseky určeny pro drážní signalizaci, je kolejnice stále hlavním vodičem napájecího obvodu?  Jak jsou konstruovány výhybky, aby zůstal obvod stále uzavřen? Koho z nás napadá, že projíždějící Pendolíno využívá z veřejné energetické sítě pouze dvě fáze? Jak která vlaková souprava pozná, na jakém typu trakce je, respektive s jakým potenciálem může pracovat. Jak se do které lokomotivy dostává za jízdy stejnosměrné nebo střídavé napájení, navíc jiné výšky napětí? Jak je takový úsek pro změnu trakčního napájení dlouhý? Sledujte tento mimořádný trakční díl o potenciálu ...
    Zdroj: zde...


   


    Jak byste reagovali na tuto související otázku vy?
   
Jak se orientuješ ve všech potenciálech na dráze?
   
Zaznamenáno
Radim Strycharski
*
Offline Offline




« Odpověď #1 kdy: 09.06.2021, 14:48 »

Zaujala mě mimořádná událost, kterou pan Horák popisoval v minutě asi 10:30. V minulosti jsem se také zúčastnil diskusí o vhodnosti nebo nutnosti použití hákovnic pro stržení sběrače, aby se zabránilo vniknutí napětí do neutrálního pole. Je to poněkud udivující, protože standardně to řešíme dvojicí děličů z každé strany a ukolejněním neutrálního pole. Tím se zamezí proniknutí napětí a i kdyby, tak v krajním případě je pole ukolejněno a nedojde k ohrožení pracovníků. Legislativně vzato má být umožněn průjezd vozidla i se zapomenutým zvednutým sběračem, viz čl. 7.3 ČSN 34 1530 ed. 2: "Neutrální pole musí umožnit průjezd hnacího vozidla se zvednutým sběračem proudu tak, aby nedošlo k propojení úseků, které má elektricky oddělit."
Zaznamenáno
Miloslav Stehno
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline




« Odpověď #2 kdy: 09.06.2021, 16:05 »

Mám stejný názor.
Nedokážu si představit, že by někdo zařízením na stržení sběrače riskoval, že se utrhne i trakční vedení a lidem koukajícím z okýnek to třeba utrhá hlavy...  Hněv   Zde to byl naštěstí náklad a vodič pouze otevřel dveře od jednoho uhláku  Mrknutí  .

V Ústí šlo o toto: http://www.dicr.cz/uploads/Zpravy/MU/DI_Usti_nad_Orlici_150912.pdf

Jinak ve videu je nejspíš přeřeknutí: 15kV AC, ale učitě né 2/3 Hz, ale 16 a 2/3 dnes 16,7 Hz.

A dále jedna otázka k času 7:53: ... zatěžuje pouze 2 fáze.
Platí toto i když to Pinďolíno právě jede na ss soustavě 3 kV?

Něco málo jsem na el. (i diesel-el.) trakcích "vepředu" najezdil.
Zaznamenáno
Miroslav Minařík
"Nejvyšším úkolem není teoretické poznání, nýbrž praktické umění žít!" Sokrates
*
Offline Offline



Odborná publicistika v instalační elektrotechnice.


WWW
« Odpověď #3 kdy: 09.06.2021, 16:05 »

To utržení sběrače mne také překvapilo, ovšem svou logiku to asi z pohledu možného rizika má. Přemýšlím jaký ekvivalent máme v instalační elektrotechnic e :-)


V klipu, to vypípnuté, byla zmiňovaná jiná společnost. V každém případě zajímavý dokument.
Zaznamenáno

S Elektrikou.cz už čtvrt století! notone
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #4 kdy: 09.06.2021, 16:47 »

... "Neutrální pole musí umožnit průjezd hnacího vozidla se zvednutým sběračem proudu tak, aby nedošlo k propojení úseků, které má elektricky oddělit."
To má svoji logiku, protože může dojít k nějakému poškození námrazou nebo cizím předmětem a sběrač může zůstat mechanicky "zaseklý" a nemůžeme jednou závadou riskovat daleko vetší malér a škody
Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Jaromír Táborský
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: 09.06.2021, 20:05 »

Velice zajímavý rozhovor, i když jezdím vlakem velice často, nikdy mě nenapadlo uvažovat kudy co prochází. Jinak to je opravdu potenciálová džungle! Asi jsem rád, že řeším jedno, či dvě uzemnění a ta kolej! Když si představím, že jsme jako kluci na kolejích dělali hrozné klukoviny a dnes takovou kolejí tečou proudy o kterých by se nám ani nesnilo. Na druhou stranu tekoucí proud je jedna věc a potenciál věc druhá. Předpokládám, že rozdíl napětí mezi kolejí a zemí na které jsou pražce je minimální.
Zaznamenáno
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #6 kdy: 09.06.2021, 20:24 »

... Předpokládám, že rozdíl napětí mezi kolejí a zemí na které jsou pražce je minimální.
Ono se to dobře uzemní u rozvodny (spínací stanice) a dál se to na trati již "nepřizemňuje",  takže napětí na kolejnici jakožto zpětném trakčním vedení proti "místní zemi" se mění podle vzdálenosti, zatížení,... A když dojde ke přeskoku nebo při poškození ke zkratu, používají se tzv. zařízení pro omezení napětí, aby nebylo nebezpečné napětí mezi kolejnicí a např. zábradlím, přístřeškem na perónu,... A na to navazuje další opatření a řešení...
Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Jan Kelbich
*
Offline Offline




« Odpověď #7 kdy: 09.06.2021, 20:54 »

Na železnici je řada technicky zajímavých záležitostí, a tak je hezké se něco z této oblasti dozvědět.

Osobně by mě docela zajímalo, jak se na lokomotivách při 1f napájení vytváří 3f soustava (myslím pro běžné spotřebiče, ne ta pro trakční motory). Slyšel jsem kdysi něco nějakém "rotačním konvertoru" (Snad ASM napájený jednofázově s běhovým kondenzátorem.)

Zaznamenáno

IC layout design engineer, zajímací se též o silovou elektrotechnik u
Michal Šenkýř
*
Offline Offline




« Odpověď #8 kdy: 10.06.2021, 07:19 »

Zaujala mě mimořádná událost, kterou pan Horák popisoval v minutě asi 10:30. V minulosti jsem se také zúčastnil diskusí o vhodnosti nebo nutnosti použití hákovnic pro stržení sběrače, aby se zabránilo vniknutí napětí do neutrálního pole. Je to poněkud udivující, protože standardně to řešíme dvojicí děličů z každé strany a ukolejněním neutrálního pole. Tím se zamezí proniknutí napětí a i kdyby, tak v krajním případě je pole ukolejněno a nedojde k ohrožení pracovníků. Legislativně vzato má být umožněn průjezd vozidla i se zapomenutým zvednutým sběračem, viz čl. 7.3 ČSN 34 1530 ed. 2: "Neutrální pole musí umožnit průjezd hnacího vozidla se zvednutým sběračem proudu tak, aby nedošlo k propojení úseků, které má elektricky oddělit."
Hákovnice se mohou podle čl. 6.4.1.9 TNŽ 34 3109 montovat mezi návěstidlo s návěstí "Stáhněte sběrač" a elektrické dělení pouze při výlukách, kdy hrozí nebezpečí propojení živé a zajištěné části sběračem vozidla. S neutrálními poli to nemá co dělat. Osobně jsem v Břeclavi několik projetí (nestáhnutí) děličů zažil. Není to příjemný pocit, když se dotýkáte zařízení, na které někdo přivede 25 kV. Naštěstí jsme měli tolik zkratovacích tyčí, že to zvládly, jen všude pršely jiskry a trošku to hlučelo.
Zaznamenáno

Drážní energetika, vedení vn.
Michal Šenkýř
*
Offline Offline




« Odpověď #9 kdy: 10.06.2021, 07:31 »

Co se týká neutrálních polí, tak od roku 2018 platí Metodický pokyn čj. S 26499/2018-SŽDC-GŘ-O24, který předepisuje konfiguraci neutrálních úseků oddělení fází na AC 25 kV soustavě. Platí pro nově zřizovaná a rekonstruovaná dělení. Krásný příklad se nachází před rozvodnou v Čebíně, kde jsme na velikonoční pondělí tohoto roku dokončili nové neutrální pole se 3 elektrickými děleními, takže se dá projíždět se zdviženým sběračem. Je osazena návěstidly s návěstí "Vypněte proud". Další pole se chystají na 4. koridoru mezi Voticemi a Soběslaví. Také se třemi el. děleními pro rychlost 200 km/h pro naklápěčky (Pendolina) resp. 185 km/h pro běžné soupravy.
Neutrální pole mezi dvěma soustavami 25 - 3 kV, 3 - 15 kV, 25 - 15 kV nebo pole mezi dvěma správami (CZ-PL, CZ-SK) musí mít uprostřed vždy uzemněný úsek.
Zaznamenáno

Drážní energetika, vedení vn.
Radim Strycharski
*
Offline Offline




« Odpověď #10 kdy: 10.06.2021, 08:43 »

Hákovnice se mohou podle čl. 6.4.1.9 TNŽ 34 3109 montovat mezi návěstidlo s návěstí "Stáhněte sběrač" a elektrické dělení pouze při výlukách, kdy hrozí nebezpečí propojení živé a zajištěné části sběračem vozidla. S neutrálními poli to nemá co dělat.
Jistě, jenomže diskutovaná tematika se týká neutrálního pole a ne výluky s prací na trakčním vedení. Bavíme se spíš o staveništích v blízkosti TV. Skutečně někteří kolegové vážně uvažují tak, že by bylo možné do pojížděného neutrálního pole dávat hákovnice, protože tam zvednutý sběrač nemá co dělat, když je tam návěst "Stáhněte sběrač". 
Zaznamenáno
Michal Šenkýř
*
Offline Offline




« Odpověď #11 kdy: 10.06.2021, 09:21 »

Jistě, jenomže diskutovaná tematika se týká neutrálního pole a ne výluky s prací na trakčním vedení. Bavíme se spíš o staveništích v blízkosti TV. Skutečně někteří kolegové vážně uvažují tak, že by bylo možné do pojížděného neutrálního pole dávat hákovnice, protože tam zvednutý sběrač nemá co dělat, když je tam návěst "Stáhněte sběrač". 
Přiznám se, že kolegů na trakci mám hodně, ale na žádné z porad nebo setkání toto nepadlo. Pokud jsem dobře poslouchal, tak p. Horák tam mluvil o Ústí nad Orlicí, kde to strhnul Lájoš ve výluce. A tam padlo to nesprávné slovo hák.
Jak jsem psal v jiném příspěvku, neutrální pole jsou dělána tak, aby se dala projíždět bez vlivu na propojení. Všude se osazují návěstidla s návěstí "Vypněte proud". Jediné místo, kde jsou stahovačky, jsou změny soustav. Ty jsou většinou na širé trati, takže jednoúčelová mašina tam nemá co dělat. Když toto místo projede vícesystémová mašina, po projetí uzemněné části si napřed nové napětí očuchá, vyhodnotí a automaticky sběrač shodí.
Zajímalo by mě, kteří kolegové takto uvažují.
Zaznamenáno

Drážní energetika, vedení vn.
Pavel Sovička
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #12 kdy: 10.06.2021, 17:05 »

Slyšel jsem kdysi něco nějakém "rotačním konvertoru" (Snad ASM napájený jednofázově s běhovým kondenzátorem.)

Tento stroj je známý jako "Arno měnič" a použil se snad jen na elektrických jednotkách řady 560. Dovolím si citovat z atlasu vozidel Elektrické vozy a jednotky ČD a ZSSK 2003, kapitola 560 (SM 488.0),  podkapitola Elektrická trakční zařízení:
"K napájení pomocných pohonů, tj. asynchronních motorů kompresorů, ventilátorů a čerpadel, slouží rotační měnič - štěpič fází typu Arno AY 9-4. Je to třífázový asynchronní stroj se čtyřmi póly a se zdvojenou rotorovou klecí. Statorová vinutí jednotlivých fází jsou nesouměrná a nesouměrně rozložená, mají různý počet závitů, různý počet paralelních vodičů a jsou spojená do hvězdy. Dvěma vývody jsou připojená k trakčnímu transformátoru a třetí fáze je po ukončení rozběhu generatorická. Stroj má výkon 85 kVA při otáčkách 1 400 min-1,  kmitočet generátoru je shodný s trakční sítí, k rozběhu slouží rozběhový kondenzátor. Arnoměnič ještě pohání jednofázový synchronní generátor 3 x 380 V/220 V/7,5 kVA."

Ale to už je poměrně dávná historie. Dnes už se palubní sítě napájí statickými měniči pomocných pohonů.
Zaznamenáno
Jan Yossarian
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline




« Odpověď #13 kdy: 12.06.2021, 11:03 »

Pěkný povídání. Potenciál zemničů mi došel, když jsem po škole propojoval dvě uzemnění mezi sebou a hle! Ono to jiskřilo! Tehdy seb byl ojiskřen zkušeností!  tanecek
Zaznamenáno

Marketing ti kreslí svou mapu ke štěstí na celý život, ale co když chceš jít vlastní cestou?
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Kdo může provést revizi na budovách Českých drah?
 ABB Posvítili jsme si na: 10% spotřeby energie na železnici
 Může RT s Osvědčením "D" (pouze od drážního úřadu) provádět revize mimo rezort?
 Jak je řešeno napájení zásuvek 230V ve vagónech vlaků?
 Aké sú podmienky projekcie pre Železnice SR?
 U Břeclavi nový a krásný železniční most!
 LAPP KABEL poprvé představil své portfolio kabelů a konektorů pro odvětví železniční dopravy
 Myslíte, že jsou kabely pro železnice použitelné i pro letištní provozy?
 Jaký největší příkon jste instalovali pro stavební antoníček?
 UČEBNICE EVP#4: Doprava
 Vzpomínáte na Příručku vozového elektrikáře?
 K čemu jsou omezovače napětí a kde se používají?
 Jaká potřebuji oprávnění pro dodávky montáží pro AŽD?
 EMC - Potenciálové vyrovnání v ochraně před bleskem
 Je pripojena ekvipotencialova zbernica na uzemnenie bleskozvodu v poradku?
 Je kovová fasáda s možná nevodivě spojenými díly dobré řešení?
 Jakým průřezem přizemnit rozvaděč, který je vzdálen více jak 100m od jištění?
 Mohu na vodičích N či PE v TN-S naměřit nějaké napětí vůči jiné zemi?
 Může nedostatečné uzemnění zkrátit životnost ložisek?
 Popište, co je to řízení potenciálu
 Může být vyrovnání potenciálů vodiče HVI připojeno na hromosvod?
 Jak pracovat s ložiskovým proudem?
 Je napětí 0,7-1V mezi radiátorem a kostrou PC v pořádku?
 MARKS: Vyrovnání potenciálů
 Proč má helikoptéra ve vzduchu jiný potenciál a vyrovnává ho?
 Jak svými slovy definovat pojem potenciál aby to druhý pochopil?
 Jak definuješ svými slovy relativitu potenciálu?
 Jak řídíš potenciál ve své praxi?
 Kde se používá síť se sdruženým napětím 3x220?
 Co je to sdružené napětí?
 Co je "faktor napětí" ?
 Co to je fázorová povaha napětí?
 Jaké napětí je v nn rozvodech v Japonsku?
 Jak udělám ze ss napětí střídavé?
 Jaká je historie napětí v zásuvkách?
 Co znamená záporné napětí?
 Co je střídavá složka stejnosměrného napájení a jak ji změřit osciloskopem?
 Čím je způsobeno, že sdružené napětí u jednofázové sítě je 240V?
 Jak je možné snížit napětí na jedné fázi 400VAC na napětí 8 VAC?
 Jak jste se potýkali s rozdílným napětí používaném kdysi na našem území?
 Jak jste se potýkali s rozdílným napětí používaném kdysi na našem území?
 Jedná se v případě naměřeného napětí 269 V o běžný stav?
 Jaký stabilizátor napětí na 230V,když je v síti až 242V a hoří spotřebiče?
 Jak si představit, že proud předbíhá napětí?
 Jakou zvolit ochranu při kolísání napětí v síti?
 Čím to, že při měření L-N a L-PE v zásuvce 230V je rozdíl 0,30ohm v síti TNC?
 Jak odstranit nebezpečné dotykové napětí na rámečku
 ARisk#11: Jak dlouho není v síti 220V a 380V?
 Kde se bere 1V napětí v bazénu i při vyhozených nožovkách v hds?
 Je i minimální nárůst napětí na fázi při zatížení jiné ukazatel problému?
 Co říkáte na nový nápad využití sdruženého napětí v bytových zásuvkách?
 Čo môže spôsobovať namerané napätie na odpojených vodičoch?
 Má se podle vyhlášky 114/23Sb. zvolit bezpečné napětí při dotyku neživé části?

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (3)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.096 sekund, 25 dotazů.