Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  Veřejnost, spotřebitelé, neodborníci, kutilové, laici
| |-+  Opravy a servis, údržba , rekonstrukce
| | |-+  Opravit převodovku a elektromotor domácí ČOV nebo komplet vyměnit?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Opravit převodovku a elektromotor domácí ČOV nebo komplet vyměnit?  (Přečteno 2091 krát)
Palice
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« kdy: 14.04.2022, 19:04 »

V domácí čistírně odpadních vod (cca z roku 94),   která je minimálně 6 let mimo provoz je elektromotor MEZ Michalovce (3 fázový 4AP68) s převodovkou. Zběžná prohlídka revizní firmou s výsledkem: zadřená ložiska, převodovka, nefunkční elektromotor. Návrh oprav: kompletní výměna za převodovku TOS Znojmo 180w na pr. 40mm téměř za 50tis. Mám jinou možnost?
Našla jsem technika, který by to rozmontoval, když mu to dovezu, zjistil závadu a navrhl řešení (oprava nebo vyhazov)...ale znamená to vézt to 40km a s nejistým výsledkem. Mám se pokoušet o opravu stávajících komponentů nebo je nechat odejít do elektrotechnic kého nebe a vysolit 50K za opravu/výměnu? Poraďte.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Hynek Havliš
*
Offline Offline



Automatizace


« Odpověď #1 kdy: 15.04.2022, 09:38 »

Vyfoťte výrobní štítek motoru a převodovky a vložte ho sem.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Tomas M.
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 15.04.2022, 10:12 »

Záleží, v jakém je převodovka stavu, pokud je ale 25let někde v prostoru ČOVky, nebude celkově v dobrém stavu skrz korozi všech povrchů, pokud to dlouho stálo, mohou být zrezlá i kola uvnitř. Osobně bych to asi spíš vyměnil. Na druhou stranu dát 50tis za 180W převodovku - jakoukoliv je i v této době přepálená cena. Na tom by měla montážní firma tak 300% marži ..,  zda to za to stojí, posuďte sami..
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří_Hrubý
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #3 kdy: 15.04.2022, 10:29 »

Zběžná prohlídka revizní firmou...
To chce prohlídku s rozborkou převodovky. Pokud v ní zůstalo mazivo a nedostala se do ní, či motoru voda, nemusí být oprava složitá, ani drahá.
Chtělo by to prohlídnout šikovným mechanikem z jezedácké dílny.
Tam řeší motory a převodovky, provozované v obdobných podmínkách.
Každopádně motor bude potřeba zkontrolovat i izolačně a vyměnit ložiska.
Záleží na celkovém stavu, ale pravda je, že dnes už málokdo chce opravovat a raději vymění celý díl, i když to není nezbytné.
Bude-li oprava stávajícího soustrojí spočívat jen ve výměně ložisek, přetěsnění skříně a nové náplni, byla by výrazně levnější, než nový díl.
Jen najít někoho, kdo to umí udělat, což bohužel dnes může být složitější, než dát 50k za novou převodovku a na to se spoléhá dodavatel nové převodovky.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 15.04.2022, 11:28 »

Moje zásada, než něco odepíšu a pošlu do šrotu, tak to vždy řádně prohlédnu. váš popis stavu je dramatický, ale ono to tak ve skutečnosti vůbec nemusí být. Pokud to nikdo nerozebral, tak nelze říci, že je všechno vadné. Stačí jedno zadřené (zarezlé) ložisko a nepohne se celý stroj. Pokud by byl spálený motor, tak ho lze ve velkém počtu případů dát převinout. To nestojí pro malé motory obvykle více než dva tisíce.

Je to všem špinavá a v tomto případě také smradlavá práce, do které se nikomu nechce. Jak píše kol. Hrubý, zemědělci mívají zkušenosti s provozem podobných zařízení pracujících mnohdy ještě v horších podmínkách a přesto všechno hned nezahazují. Nejlepší by bylo zkusit se poptat v okolí, třeba kdo sousedům obdobné zařízení opravuje a udržuje. Také se poptat v nějaké té dílně na nejbližších větších farmách v okolí.

Cena navržená "revizní firmou" mi připadne také silně přemrštěná. Za výrazně nižší cenu lze sehnat celou ČOV pro dům s předpokládaným počtem 6 obyvatel.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #5 kdy: 15.04.2022, 12:22 »

Elektropřevodo vka je stavebnice. Skládá se ze standardního motoru - ve vašem případě ne 4AP68 ale 4AP63 a ve vašem případě šnekové převodovky.
Obojí lze koupit i zvlášť, motor bude montážně nachlup shodný, u převodovky to bude horší, ale je to řešitelné s mírnými mechanickými úpravami uchycení.

 Je nutné vyfotit zvlášť štítek motoru a štítek převodovky, a polohu, ve které elektropřevodo vka pracuje.

 Cena nového motoru tohoto výkonu je do 2500Kč a je skoro shodná s cenou opravy. Ceny šnekových převodovek jsou dnes velmi rozdílné, záleží na aplikaci a prostředí, rázech apod. Ale dají se sehnat do 3-6tisíc Kč.
Dnes se kromě šnekových (nebo kuželočelních - asi nepotřebujete samosvornost)  dají se sehnat i speciální elektropřevodo vky pro míchadla.



Nevíme, o jakou čističku jde, jestli je to velká dosazovací nádrž veřejné čističky, nebo malá kompaktní čistička. Malé kompaktní čističky dnes už nepracují s velmi nešťastnými mechanickými pohony které zákonitě v drsném prostředí čističek korodují. Kompaktní čističky to řeší různým probubláváním a čerpáním ejektorovými čerpadly poháněnými stlačeným vzduchem z externího dmychadla pracujícího v kulturním prostředí.
Takže možná celá snaha oživit starou technologii je ekonomicky zcestná.

Jestli tato snaha není zcestná, pak doporučuji opravdu převodovku oddělit od motoru, otevřít ji a zjistit reálný stav. Bude-li  plná vody a rzi místo oleje, je lepší jít do nové. I když bude náhradní s nezbytnou mechanickou úpravou uchycení.
Bude-li relativně málo rezavá doporučuji nechat udělat repasi. V každém případě je nutné vyměnit olejovou náplň a pokud je rezavý výstupní hřídel tak jeho vyčištění a výměna gufera, případně nové "nachromování" hřídele v místě styku s břitem gufera.
Šnekové převodovky se dělávaly jen olejové, ozubená kola se brodila v oleji, jak převodovka stála, části kol a ložisek nad hladinou oleje korodovaly. Pokud nezůstal na ocelových částech olejový film je převodovka na odpis. Zejména pokud vytekl mezi guferem a zkorodovaným výstupním hřídelem z převodovky všechen olej a pokud se do převodovky dostala voda.
Pak by byla repase dražší než nová převodovka.


* csm_07_watt_agitator_drives_458947131a.png (29.23 KB, 215x215 - prohlédnuto 68 krát.)

* ElektropřevodovkyBibus.JPG (160.53 KB, 1241x1104 - prohlédnuto 85 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Jiří_Hrubý
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #6 kdy: 15.04.2022, 14:21 »


Nevíme, o jakou čističku jde, jestli je to velká dosazovací nádrž veřejné čističky, nebo malá kompaktní čistička. Malé kompaktní čističky dnes už nepracují s velmi nešťastnými mechanickými pohony které zákonitě v drsném prostředí čističek korodují. Kompaktní čističky to řeší různým probubláváním a čerpáním ejektorovými čerpadly poháněnými stlačeným vzduchem z externího dmychadla pracujícího v kulturním prostředí.

Toto je správná připomínka, pokud motor s převodovkou slouží k pohonu čeřiče v aktivační nádrži, je možné jej nahradit dmychadlem, které pro domácí ČOV pořídíte od ca 8.000 do 20.000. Životnost bývá bez údržby přibližně 3 roky, proto je vhodné pořídit výrobek, ke kterému budou dostupné ND i po této době a provádět pravidelné servisní úkony, v souladu s návodem.
Vzduchování dmychadlem je účinnější pro průběh fermentace, než čeření. Je ovšem dobré mít i monitoring okysličení a v návaznosti na tento spínat dmychadlo.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
555
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #7 kdy: 15.04.2022, 17:53 »

Dodejte více informací -fotka štítků + foto umístění + nějaké celkové fotky ať se snáze odhadne stav. Takhle je to tom kdo má lepší křišťálovou kouli.
Souhlasím s ostatními,  cena je poněkud .....  poptat se jinde vřele doporučuji vkaždém případě Mrknutí
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Palice
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #8 kdy: 16.04.2022, 21:42 »

Jedná se o větší čističku pro cca 20 EO (ekvivalentních obyvatel). Elektromotor slouží jako pohon pro otáčení kruhových plat, na kterých pak rostou bakterie (viz foto). Štítek jsme našli bohužel jen na elektromotoru (viz foto),  takže typ převodovky nevím. Stejný motor prodává Siemens jako nástupce tohoto starého typu, takže ten by se sehnat dal, případně by mi elektromotor převinuli v nejbližším městě - Šumperku. Problém je s tou převodovkou, u které neznám ani parametry.

Poptat opraváře zemědělské techniky mě nenapadlo, to zkusím. Blbý je, že se k tomu dá špatně dostat, motor i převodovka je na hřídeli spolu s těma všema kruhovýma platama dva metry hluboko v jímce. Takže aby se dal vyndat motor a převodovka, musí se vyndat celá hřídel (pekelně těžká),  která se může tou tíhou prohnout nebo zlomit. Proto se ptám na opravu elektromotoru a převodovky, abych věděla, jestli se do něčeho takovýho vůbec pouštět. Takže nažhavte křišťálové koule  Úsměv

Prohlídka probíhala tak, že technik zkusil pootočit kolama na hřídeli, což překvapivě nešlo, takže napsal zadrhlá ložiska a převodovka - vyměnit. Motor zkoušel elektrikář, údajně v něm trochu zacvakalo a to bylo vše.

Přístup opravářů/měničů, kteří díl vymění a o nic jiného se ani nepokouší mě sice štve, ale jak tady pan Jiří Hrubý trefně napsal, najít někoho na opravu, je složitější než zaplatit ranec  Jsem v rozpacích


* 68399466_512257616211822_3663807983403401216_n.jpg (264.84 KB, 1920x1440 - prohlédnuto 155 krát.)

* IMG_20210629_190811.jpg (190.37 KB, 379x857 - prohlédnuto 109 krát.)

* IMG_20210629_192827.jpg (626.2 KB, 869x1546 - prohlédnuto 154 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jan Franěk
Český elektrikář - živnostník
*
Offline Offline



váš elektrikář a revizní technik


« Odpověď #9 kdy: 16.04.2022, 22:07 »

BOhužel bývá v podobných případech normální, že oprava je zdlouhavá, poměrně cenově náročná a ještě se těžko hledá někdo, kdo by to chtěl provést. Osobně se nedivím. Většinou jsou technici kteří takto přijedou na opravu dost zkušení a dobře vědí, že pokud jsou zadřená ložiska, bývá oprava problém z výše zmíněných důvodů. Většinou to znamená že je v převodovce agresivní voda, která tam zničí kde co. Po rozhovoru s jedním takových techniků vím, že není problém s výměnou ložisek, ale třeba s poškozením hřídele, nebo i tím, že vyměněné díly pak nesedí ve vyžraných místech dobře a oprava tak nevydrží tak dlouho, jak by vzhledem k ceně opravy lidé očekávali. To že byla čistička 6 let nepoužívána, problém ještě umocňuje. Proto je snadnější a samozřejmě rychlejší, zakoupit novou převodovku.
ALe jak se rozhodnete je samozřejmě na vás. Pak jen dejte vědět, jak jste uspěl a kterou cestou jste se vydal.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Kamerové a bezpečnostní systémy, od návrhu po realizaci.
Systémové a MaR instalace, od návrhu po realizaci.
Revize el. a hromosvodů do 1000V
Topné kabely k vytápění i ochraně majetku.

www.fraja.cz ,  revize@fraja.cz ,  tel: 728171585
Rozmahel Vladimír
OSVČ
*
Offline Offline




« Odpověď #10 kdy: 17.04.2022, 08:21 »

Nezdá se mi, že umístění motoru v daném prostředí, včetně uložení kabelu, je řešením od výrobce. Není to už nějaký bastl?
Hladina vody je vysoko. Nevím, zda to tak má být.
Viděl jsem podobnou čističku v provozu někdy těsně před sametem. Pohon kotoučů byl proveden pomocí klínových řemenů. U "vody" byla řemenice a motor byl umístěn nahoře nad zakrytou čističkou na čistém vzduchu. Na trvale se otáčejících kotoučích musí být vytvořena kluzká světle hnědá vrstva bakterií, která signalizuje správnou funkci čističky. Už nevím, ale myslím si, že u "vody" nebyla žádná převodovka, asi byla nahoře? To už nevím.
Jednou v zimě vypadl jistič, čistička se zastavila a zamrzla. Po obnovení dodávky až po delší době bez kontroly funkce čističky došlo k tomu, že se zamrzlými kotouči už motor nemohl pohnout, došlo k protáčení na klínových řemenech a došlo k jejich úplnému předření...
Možná, že vaše umístění motoru je ochrana proti zámrzu?
Domníval jsem se, že tazatel palice je žena?
Ta tlapka na fotce je vaše?  Úsměv
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jiří_Hrubý
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #11 kdy: 17.04.2022, 10:23 »

Jedná se o větší čističku pro cca 20 EO (ekvivalentních obyvatel). Elektromotor slouží jako pohon pro otáčení kruhových plat, na kterých pak rostou bakterie (viz foto).


Ta kola jsou alternativa čeřiče, jaký se používal u velkých ČOV. Úkolem čeřiče je provzdušnit aktivační nádrž. Od této technologie se upustilo, protože ač byla jednoduchá a nenáročná, nebyla tak efektivní, jako je probublávání dmychadlem.
Na fotce vidím otevřený ložiskový domeček, v něm bude zřejmě zarezlé ložisko. Domeček lze vyměnit jako celek, nemazatelný vodotěsný stojí asi pětikilo, podle velikosti a je to běžný díl zemědělských strojů. Dále výměna ložisek a gufer na převodovce, vyhodocení případné koroze hřídelí na přechodu ven a jejich případné navaření a sjetí na soustruhu. Práce na den.
Viděl bych to celé vytáhnout a zkusit se domluvit s jezedáky, pokud tam tedy nemají majitele nějakého prudkého kapitalistu. U našich by to problém nebyl, ale jinde to může být neřešitelné.
Pokud by se nepodařilo dohodnout opravu, převedl bych provoz na vzduchování.
To obnáší horizontální ponoření několika polyetylenovýc h trubek s milimetrovými dirkami na dno a jejich připojení k dmychadlu. Před každou trubkou kulový ventil, kvůli regulaci a sehnat si nějaký oximetr s teploměrem, pro měření rozpuštěného kyslíku a sledování procesu v aktivační nádrži.
Není to atomový výzkum, pro rozběhnutí procesu je dobré si dovézt z čističky pár kýblů materiálu a pak dodržovat zásady pro "krmení" bakterií.
Nezdá se mi, že umístění motoru v daném prostředí, včetně uložení kabelu, je řešením od výrobce. Není to už nějaký bastl?

Na velkých čističkách byl kolikrát motor obalený ledem, jak na něj stříkala voda od čeřiče, když se utrhla "zástěrka". V takovýchto provozech zkrátka dostávají stroje na p.del...
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Tomas M.
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #12 kdy: 17.04.2022, 10:35 »

To obnáší horizontální ponoření několika polyetylenovýc h trubek s milimetrovými dirkami na dno a jejich připojení k dmychadlu. Před každou trubkou kulový ventil, kvůli regulaci a sehnat si nějaký oximetr s teploměrem, pro měření rozpuštěného kyslíku a sledování procesu v aktivační nádrži.
Sice se dostáváme od elektriky někam jinam, ale 1mm dírky do aktivace jsou moc velké, vzduch pak vyletí moc rychle k hladině a moc kyslíku vodě nepředá. Do aktivace jemnobublinné difuzory - existují talířové, případně trubkové dělané na míru dané nádrži. Je nutné ČOV vyčerpat kvůli kotvení tohoto rozvodu do dna, což ale pokud stála 6let stejně bude potřeba.
DO senzor/oximetr je sice pěkná věc, obávám se ale že pro 20EO relativně zbytečná a drahá. Ale pokud si s tím chce někdo vyhrát, tak se dají dělat divy.. Napojení senzoru na FM a řízení výkonu dmychadla pomocí PID regulátoru, který má většina FM v sobě, na cílovou hodnotu rozpuštěného kyslíku ve vodě. To zároveň uspoří dost energie. Pro 20EO elmag membránové dmychadlo bude již spíše slabé, dalo by se použít lamelové, kde je zas potřeba pravidelně měnit lamely nebo dmychadlo s postranním kanálem, které do cca 250mbar může běžet bez údržby dlouhou dobu.. 

No, pokud je vůle, dá se to celé překopat a udělat lépe, nicméně na tomto mém příspěvku je vidět typický průběh internetových diskuzí - člověk příjde s dotazem jak vyměnit pneumatiku na autě a z diskuze vyplyne, že by měl radši pořídít vrtulník..
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #13 kdy: 17.04.2022, 10:44 »

Na jedné z fotok je hladina agresivní vody tak vysoko, že je určitě oprava elektropřevodo vky nerentabilní a patrně jsou po smrti i pánvičky a ložiska hlavního hřídele.

Tento typ čističky neznám, ale pokud již neexistuje firma, která je umí servisovat a má náhradní díly (jako jsou například ony plastové kotouče) pak zvažte zda nebude lepší jít do čističky nové, ke které se dá sehnat smluvní servis a havarijní služba.

Každá domovní čistička vyžaduje pravidelnou údržbu. Čistička s mechanickými díly potřebuje údržby mnohem více a nebezpečí zámrazu či koroze mechaniky je vysoké.
Každá čistička požaduje pro svůj chod energii.
Udělejte si ekonomickou rozvahu, zda se nová čistička pro 20EO nevyplatí už jen na 10letých- provozních nákladech za energii a nezbytnou údržbu. Ceny nových jsou od 110t plus zemní práce (možná u vás nebudou drahé, jámy už máte).
Moje zkušenosti říkají, že čerpání ejektorovými mamutkami a umístění dmychadla mimo čističku je dobře vymyšlené. A že co je v podzemí možno zavřít nezamrzne a čím míň pohyblivých mechanismů a čím míň elektriky je u vody tím líp.

Zásobování vodou a kanalizace je kritická infrastruktura každého objektu. Kde nefunguje pitná voda voda a splašková voda, tam končí civilizace. Topení lze nouzově nahradit z jiného zdroje, ale náhradní zásobování vodou a likvidace splašků jsou hodně složité.

Nic víc hoteliéra nepotěší, jako když pro hosty narvaný penzión na Silvestra shání někoho kdo opraví čističku která nefunguje a z příjezdové cesty je smradlavý ledopád z vody, která se valí na cestu z vadné čističky, která nečerpá. A všichni řidiči fekálů v širokém okolí už mají upito a majitel penziónu musí všem hostům co už pili zaplatit taxíky domů a na Nový rok zpět, aby si dovezli domů auto.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Tomáš Bláha
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #14 kdy: 17.04.2022, 19:24 »

Já bych byl osobně za jakoukoliv možnost zachovat stávající technologii. byť za cenu výměna za jiný typ převodovky a motru (důležité bude zachovat otáčky výstupního hřídele). A to z důvodu který vůbec nemá souvislost se zaměřením tohoto portálu. Tím důvodem je pravděpodobná změna provozdních vlastností a z toho titulu i možná nutnost rekolaudace a uvedení do souladu s aktuálními normami což může být i fatální problém. Takže pokud výměna technologie tak první věc konzultace s projektantem z oboru vodních děl (případně s odborem životního prostředí, stavebním uřadem atd....)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

Aktuální slova KUTIL (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.048 sekund, 22 dotazů.