Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Proč se ubrousí uhlíky v elektromotoru?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Proč se ubrousí uhlíky v elektromotoru?  (Přečteno 8521 krát)
lajk654654
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« kdy: 20.10.2020, 12:49 »


Odešel mi ve vysavači dyson po deseti letech elektromotor, vyšlehl z něj plamen a hotovo. Nechal jsem v ho v servisu vyměnit za nový (trvalo jim to 6 týdnů) za těžké peníze. Po sedmi měsících vyšlehl plamen znovu a bylo opět hotovo. Servis to jako reklamaci nevzal, protože dává záruku jen 6 měsíců. Ale to není co mě trápí, motor jsem si objednal z GB za třetinu ceny a za tři dny bylo opraveno.

A teď k otázce. Ten motor po 7 měsících provozu (běžné domácí luxování plovoucí podlahy) jsem rozebral a zjistil, že jsou extrémně ubroušené až bych skoro řekl rozdrolené uhlíky. Snažil jsem se to hledat na googlu, ale přesnou odpověď jsem nenašel. Čím se to za tak krátkou dobu způsobí? Problém v motoru, nekvalitní uhlíky?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří_Hrubý
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #1 kdy: 20.10.2020, 16:27 »

Protože komutátor a kartáče musí fungovat v symbioze a je několik základních typů kartáčů a jsou různé typy motorů, je pravděpodobné, že nejsou užity vhodné kartáče pro daný motor. Stejně tak je důležitý správný přítlak přítlačné pružiny.
Dalším velkým požíračem uhlíků je brždění protiproudem, ale to není záležitost vysavače.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jirka Údržbář
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 20.10.2020, 18:36 »

Špatná teplota nebo nízká vlhkost komutátoru (špatně vybrané uhlíky k provozním podmínkám komutátoru).
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #3 kdy: 20.10.2020, 18:43 »

U vysavače je ještě jeden problém - vysávaný proud vzduchu se využívá i pro chlazení motoru.
Když se používá nekvalitní filtr, nějaký ten drobný prach projde lehce znečišťuje komutátor, tím se zvyšuje jiskření, opalování komutátoru, opalování uhlíků...
Na "výdechu" vzduchu je ještě jeden filtr, čím více se znečišťuje, tím více můžete uvažovat o výše naznačeném problému
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Kastner Lubomír
*
Offline Offline



Kastner Lubomír - specialista na elektromotory


WWW
« Odpověď #4 kdy: 20.10.2020, 18:59 »

Problém uhlíků u elektromotorů je problémem značné části "servisů". U uhlíků mimo jiného záleží na tvrdosti. Tvrdé uhlíky obrušují mechanicky kolektor, měkké se zase rozmazávají po kolektoru. To ale není jediný faktor na kterém záleží. Důležitými faktory jsou pak i kolektor - část rotoru po kterém se pohybují uhlíky. Setkal jsme se s případy, že kolektor po opravě neměl pořádně vyčištěné drážky mezi jednotlivými lamelami a pak záleží i na mechanické čistotě - zabroušení kolektoru. Nikde nesmí být ostré hrany. Vše musí být bez hran, čisté, zaleštěné. Pokud někdo "vyčistí" kolektor nějakou jehlou nebo pilníkem apod. zůstanou kraje lamel ostré. A pak dochází k rychlému opotřebení uhlíků. A jako další faktor je správné zabroušení uhlíků do rádiusu dle kolektoru. Často se stává, že nakoupené uhlíky mají rovnou hranu a nebo mají jiný rádius zabroušení než je rádius kolektoru. Pak dochází ke zvýšenému obrušování uhlíků, uhlíkový prach se může usazovat mezi lamelami a může docházet ke zkratům na rotoru. A následně pak v konečném výsledku ke spálení motoru.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
Jan Bocek
*
Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: 20.10.2020, 19:15 »

Protože komutátor a kartáče musí fungovat v symbioze a je několik základních typů kartáčů a jsou různé typy motorů, je pravděpodobné, že nejsou užity vhodné kartáče pro daný motor. Stejně tak je důležitý správný přítlak přítlačné pružiny.

Jen malé doplnění. Spíše doplnění polopatické... .
Komutátor a kartáče v symbioze znamená, že musí být spárované. K danému typu motoru jsou přiřazené uhlíky přesného typů a složení. ( a také správně zabroušené)
Pokud jsou hodně "tvrdé" tak jsou obvyklé na komutátorů vydřené drážky. Pokud jsou hodně měkké dohází k velkému opotřebení a drolení. Komutátor je černý a dochází k přeskokům a velkému jiskření. Komutátor musí mít dobrý povrchový "film".
Na každém uhlíku je vyražený typ. Můžete to porovnat s novým motorem.
Pokud se použije nový motor a nedodají se správně zabroušené uhlíky, tak se stane to, co popisujete.

Komutace je v podstatě věda založená na dlouhém vývoji a experimentech. Po deseti létech provozu se obvykle stává, že jsou uhlíky opotřebované na výměnu. V návodě je na to upozorněno a je tam uvedený i správný typ uhlíku. Když napíšete, že máte vysavač Dyson, to je stejné jako napíšete že máte auto a jaké tam mají být uhlíky. Dyson má desítky vysavačů a to jak síťové na 230 V, tak akumulátorové na různé druhy napětí. Je velký rozdíl v uhlících na AC a na AD proud. ¨

Na vaší otázku bych typoval špatnou volbu uhlíku. Není uhlík jako uhlík ( uhlík=kartáč)

Přidávám se k názoru JS, protože často uživatele nemají ani potuchy o dalším HEPa filtru.
Zanesený filtr způsobí zvýšenou teplotu motoru více než 80 stupňů¨

Odborník na motory Luboš Kastner byl rychlejší a šel do detailu, díky.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů
                   revize elektrického zařízení E1B
telefon:        777 273 732
email:           jan.bocek@safeb.cz
Jirka Údržbář
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #6 kdy: 21.10.2020, 00:06 »

Nechal jste se opravnou napálit.  Záruka na při opravě nově nainstalovaný motor je 2 roky. Neznáte svá práva.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #7 kdy: 21.10.2020, 22:41 »

Jednou z dalších možností rychlého poškození uhlíků je závada ve vinutí motoru.

Ta může vzniknout přehříváním motoru, pokud není včas čistěn prachový filtr a vyměňovány filtry před a za motorem a u obyčejných vysavačů také vniknutím vody do sání, protože obyčejný vysavač má chlazení motoru zajištěné pomocí vysávaného vzduchu.

Je dobré používat originální sady filtračních materiálů, protože jen tak je zajištěno, že jsou právně odděleny nečistoty. Výrobce originálních sad také přidává správný počet předfiltrů a výstupních filtrů pro motor.

Neoriginální sady, většinou jen samotné pytlíky na nečistoty bez dalších filtrů jsou samozřejmě výrobně levnější, není ovšem jisté, jak kvalitní filtrační materiál je použit a motor je poškozován vnikajícími nečistotami, které se v něm usazují a při dalším spuštění motoru možná vyletí zpět do místnosti, nebo tam také zůstávají. Případný alergik v rodině stále trpí a i po úklidu není pořádně uklizeno.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #8 kdy: 22.10.2020, 12:19 »

Prakticky lámání uhlíků může být z příčin:
Nevhodný typ uhlíků
- nepravděpodobn é u originálního motoru, ale s podílem imigrantů ve výrobách bude možné ledacos

Nesprávný kontaktní tlak uhlíků
- u vysavače nejčastěji zadření tunelu uhlíku prachem. Vnik způsobený průnikem prachu do motoru (u sáčkových vysavačů chod bez sáčku),  absence nebo prostřelení ochranného filtru před motorem 
- vadné nebo drhnoucí pružiny uhlíku nebo zdeformovaný tunel uhlíku. Uhlík se musí po celé dráze pohybovat lehce suvně ale bez vůlí
- u nového uhlíku nezabroušení tvaru před osazením
- odskakování uhlíku. U vysavače nejčastěji závadou ložisek způsobenou nevývahou sací turbíny. Nevývaha je často od prachu proniklého skrz filtr. Někdy jsou ložiska volná v domečcích, nebo celý stator motoru vůči ložiskům pohybuje
- neproškrá bnutá izolace mezi lamelami, nebo nečistota v mezeře mezi lamelami komutátoru. U nového vysavače jedně nečistota montážní, jinak nic není třeba proškrábávat. U většiny vysavačů jako vysokoobrátkov ých strojů s tvrdšími uhlíky je izolace mezi lamelami jen vzduch.

Nízký proud uhlíky při záběhu
- u vysavače to znamená ucpané sání, nebo výfuk - nebo zanesené filtry. Vysavač bere nejvyšší proud při zdvižené hubici, ještě víc při odpojené hadici a nejvíc při odpojené hadici a vyjmutých filtrech . Dyssony jsou většinou bezsáčkové, takže ucpání filtru je možné jen u ochranného filtru před motorem a hepa filtru proti uhlíkovému prachu za motorem. S novým motorem se musí oba filtry měnit.
Při vysávání neprodyšné podlahy jako je plovoucí podlahy je nutné mít na hubici vysunutý kartáček, aby přisávala vzduch.

Přílišná teplota uhlíků
- přílišná teplota motoru, u vysavače který se chladí obtékajícím saným vzduchem to znamená ucpané sání nebo výfuk. Výkonné průmyslové vysavače mají z těchto důvodu obtok zaručující při ucpání filtru nebo sání základní dochlazování motoru
- přilišná teplota držáku uhlíků od nedokonalého chlazení motoru, nevodivého filmu či nečistoty na uhlíku, nebo od nedokonalého kontaktu přívodního drátu či pružiny uhlíku, přetržení lanka do uhlíku
- proudové přetížení uhlíku, u vysavačě nejčastěji závitový zkrat kotvy

Nízká vzdušná vlhkost okolí uhlíků
- kritické zejména v období záběhu motoru po výměně uhlíků
- vysušení způsobené vysokou teplotou uhlíků, provoz a hlavně záběh za mrazivých zimních suchých období. Naopak velmi vysoká vlhkost nebo voda škodí izolaci vinutí motoru a bývá často příčinou zkratu závitů v motoru. To je případ vysátí rozlité vody na koberci vysavačem neurčeným pro mokré vysávání.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #9 kdy: 22.10.2020, 12:20 »

Příčina je lámání je z 90% vidět pohledem na komutátor, barva, lesk, rýhování, opálené hrany lamel prozradí o příčině závady mnohé.
Dobře zaběhlý komutátor je naprosto bez rýh, rovnoměrně po obvodu lesklý a temně rudý až rudčerný (staroměď),  hrany lamel neopálené, mezi lamelami čisto bez stop uhlíku.

To nejlepší co o uhlících bylo napsáno je v článku Uhlíkové kartáč - černá magie kouzel zbavená od Ing Kotnauera.
Článek a nějaké zkušenosti jsou
zde
https://diskuse.elektrika.cz/index.php/topic,35059.18.html

a zde
https://diskuse.elektrika.cz/index.php/topic,31047.0.html
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
lajk654654
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #10 kdy: 21.09.2021, 16:36 »

Vážení, děkuji všem za reakce. Po roce a půl u nového originálního motoru opět rozdrolené a rozpadlé konce uhlíků, ačkoli samotný uhlík má stále dostatečnou délku. Uhlík je jak vně motoru, tak celý ten střed motoru je jím poměrně obalený. Nenapadá mě, co bych mohl dělat jinak a tak změním značku vysavače, další motor se mi kupovat nechce a samotné uhlíky měnit nechci, vzhledem k tomu co jste mi napsali.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
M S
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #11 kdy: 21.09.2021, 20:15 »

Vyskúšajte Miele. Pri kúpe spolu so sadou originálnych vreciek a filtrov 5r záruka. Mal som niekoľko z ich vysávačov rozobraných na atómy a ide o výrazne kvalitnejší výrobok, ako Dyson.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Kantner
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #12 kdy: 21.09.2021, 21:16 »

Vylamovani uhliku mohou zpusobit take vibrace. Mohou mit puvod v nevyvazene turbine a nebo nasledkem vysokych teplot ktere mohou zpusobit ovalitu kolektoru(komutatoru)
Pozadavky na energetickou tridu A vedly vyrobce ke zvysovani otacek motoru vysavacu u nekterych jdou otacky k 50000 za minutu a je otazka jestli nahradni dil oznacovany jako motor je v celku i s turbinou nebo servis meni opravdu jen motor. Mozna by pomohlo nafotit komutator i uhliky a nekdo zezdejsich expertu bude vedet vic.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #13 kdy: 22.09.2021, 04:03 »

Příčinou vylamování uhlíků (kartáčů) je jejich přehřívání. To vzniká při závadě vinutí motoru.  Nejvíce se na poškození uhlíků podílí přerušení vinutí v rotoru, kdy od komutátoru jdou jiskry až v řádu 10mm, Obdobně se projevuje mezizávitový zkrat v rotoru mezi jednotlivými cívkami. Provoz motoru s touto závadou je velice dobře slyšitelný ve změně zvuku a  vede k přehřívání nejen uhlíků, ale též komutátoru. Jednotlivé kontaktní plochy (lamely) mají nepravidelně opálené hrany a postupně dojde k jejich nadzdvižení a uvolnění až k celkové destrukci komutátoru. Kartáče se rozpadají nejen vlivem tepla, ale též jsou doslova odsekávány vystupujícími lamelami. Zbytky uhlíků jsou pak rozházeny odstředivými silami v motoru i v jeho okolí. Může dojít až k roztržení celého komutátorového unašeče a destrukci pouzder uhlíků.

Poškození a nevyvážení turbínek (oběžných kol) motoru je možné, zejména pokud došlo k nasátí hrubších nečistot do motoru při poruše filtračního materiálu - protržený sáček na nečistoty a chybějící nebo nedokonale nasazený předfiltr motoru.

Značka Dyson má dobré reklamní akce, měl jsem nějaké jejich výrobky rozebrané a vysoká kvalita to není. Řekl bych, že u některých typů je prodejní úspěch dán futuristickým vzhledem.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

Aktuální slova KUTIL (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.056 sekund, 22 dotazů.