Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  Pracovní zóna
| |-+  -B- 30 denní zóna dostupných diskusí
| | |-+  Má motor menší výkon, když při chodu je napětí na svorkách není 230V ale 221V?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Má motor menší výkon, když při chodu je napětí na svorkách není 230V ale 221V?  (Přečteno 13343 krát)
Martin Skalala
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« kdy: 13.01.2016, 20:24 »

Má motor menší výkon, když při chodu je napětí na svorkách není 230V ale 221V?
Zaznamenáno
Jirka Š. Svejkovský
*
Offline Offline



Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5


WWW
« Odpověď #1 kdy: 13.01.2016, 23:27 »

Výkon klesá s druhou mocninou napětí. U asynchronního motoru je to malinko jinak, ten si vezme tolik, kolik potřebuje. Takže výkon si vezme jaký potřebuje, ale za cenu vyššího proudu. A za cenu vyšší teploty ve vinutí ...

Co je to za aplikaci?

PS: 221V bych neřešil, je to v toleranci +-10%
Zaznamenáno

Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov),  revizní technik E1A, E1B, E1-C5
František Šohajda
*
Offline Offline


RT E2-A


« Odpověď #2 kdy: 14.01.2016, 06:35 »

Má motor menší výkon, když při chodu je napětí na svorkách není 230V ale 221V?


Změnu výkonu nepoznáte ! Asi o toto se vám jedná.  Super!
Zaznamenáno

RT -EZ   - elektroinstala ce domovní, specializace na zdravotnické rozvody... revize ve zdravotnictví ...už 40 let....
Martin Skalala
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #3 kdy: 14.01.2016, 07:22 »

Výkon klesá s druhou mocninou napětí.
Jaký tedy bude vzorec pro výpočet výkonu motoru v závislosti na nižším napětí?

U asynchronního motoru je to malinko jinak, ten si vezme tolik, kolik potřebuje. Takže výkon si vezme jaký potřebuje, ale za cenu vyššího proudu. A za cenu vyšší teploty ve vinutí ...
Takže když bude napětí nižší výkon motoru bude stále stejný?

PS: 221V bych neřešil, je to v toleranci +-10%
Nedávno se tu řešila ČSN 34 1610 a tolerance +-5%.

Co je to za aplikaci?
Asynchronní motor/ventilátor ve sklářské dílně pro odtah.


Zaznamenáno
Jirka Š. Svejkovský
*
Offline Offline



Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5


WWW
« Odpověď #4 kdy: 14.01.2016, 07:40 »

Jaký tedy bude vzorec pro výpočet výkonu motoru v závislosti na nižším napětí?
P = U2/R obecně. U asynchronního motoru je to jinak.

Takže když bude napětí nižší výkon motoru bude stále stejný?
Velmi zhruba řečeno. Dostane se do většího skluzu (bude se točit trošku pomaleji) a vezme si víc proudu. Jak je to přesně vám možná odpoví někdo z pohonářů, tady už dost spekuluju.

Nedávno se tu řešila ČSN 34 1610 a tolerance +-5%.
+-10% je tolerance distribuce.
Zaznamenáno

Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov),  revizní technik E1A, E1B, E1-C5
Kalina Jiří
*
Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: 14.01.2016, 09:01 »

V příloze "Pohonné motory v praktickém provozu".
Obrázek 12: Zatěžovací charakteristik y motoru a závislosti na napětí.

* Motory v praktickém provozu.pdf (524.07 KB - staženo 859 krát.)
Zaznamenáno
Jirka Š. Svejkovský
*
Offline Offline



Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5


WWW
« Odpověď #6 kdy: 14.01.2016, 09:30 »

Podle obrázku tedy při stejném momentu příkon roste, ale výkon klesá.
Zaznamenáno

Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov),  revizní technik E1A, E1B, E1-C5
Patrik Mlynar
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #7 kdy: 14.01.2016, 10:37 »

Za predpokladov pribliznej rovnakej ucinnosti a zataze prudenim vzduchu v takej malej tolerancii napetia vam odpoved da wattmeter : vacsi prikon = vacsi vykon.
Zaznamenáno

Miestny elektrotaliban zacne citovat svate normy  ....
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #8 kdy: 14.01.2016, 17:10 »

Asynchronní motory se konstrují tak, aby měly nejvyšší účinnost v pracovním bodě podle štítku.
Tedy 3x400V/50Hz u trojfázových  a 230V/50Hz u jednofázových.
Pokud s napájení motoru "ujedete" dostanete za takřka stejný peníz méně muziky.

Pro názornost jsem vám na grafu od kolegy Kaliny zobrazil, jak to vypadá při 10% ujetí napájení dolů.
Jde o starší motor 4kW s napájením 380V, 50Hz. Tam má vrchol účinnosti při napájení 380V a zde při příkonu 4,8kW dá na hřídeli 4kW (zelené šipky).
Snížíte-li mu napětí o 10% tj na cca 342V, pak při příkonu 4,9kW(červená šipka) z něj dostanete na hřídeli 3,94kW(modrá šipka)

 Při porovnání
Napětí 380V - 342V(-10%)
Příkon 4,8kW- 4,9 (+2%)
Výkon 4,0kW- 3,94(-1,5%)
Účinnost 83%- 80%

vidíte i na konkrétním případu, že při podpětí (-10%) asynchronní motor více žere (+2%) a méně pracuje (-1,5%).
Zase na druhou stranu vidíte, že to není tak tragické a že to prakticky není poznat - například chybné mazání ložisek udělá více.

A u odtahového ventilátoru dělá hrozně moc větrání místnosti. Třeba na zimu ucpaný přívod vzduchu (větrací otvory) způsobí, že ventilátor musí vyrobit v dílně vakuum a to je jiná prácička, než jen přemístit vzduch z místa o jednom atmosférickém tlaku na místo o stejném atmosférickém tlaku.
Tady hraje roli tlakový spád mezi prostory, třeba o vás dělá nepořádek průvan.
A klidně vám to pak větrá s polovičním výkonem - díky přemáhání vyššího rozdílu tlaků přepraví ventilátor méně vzduchu.


* Účinnost asyn.motoru.gif (137.05 KB, 512x800 - prohlédnuto 778 krát.)
Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Martin Skalala
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #9 kdy: 15.01.2016, 13:55 »

Dá se tedy hodně zjednodušeně obecně říct, že pokles napětí o 10% poklesne výkon motoru o cca 2%?
Zaznamenáno
Fuk Tomáš
*
Offline Offline




« Odpověď #10 kdy: 15.01.2016, 18:15 »

...Pro názornost jsem vám na grafu od kolegy Kaliny zobrazil, jak to vypadá při 10% ujetí napájení dolů.
Jde o starší motor 4kW s napájením 380V, 50Hz...
Kdyby mi tyto grafy přinesl v protokolu student, že to tak naměřil, tak s ním vyrazím dveře i s futry, protože si musel některé hodnoty vycucat z prstu. Výkon na hřídeli je přesně roven součinu otáček a točivého momentu, a při konstantním momentu M musí tvar křivky výkonu P kopírovat tvar křivky otáček n. Bylo by to na první pohled markantní i při tak rozdílném měřítku obou "křivek". (Dal jsem křivky do uvozovek, protože graf otáček je přímka.)

Dá se tedy hodně zjednodušeně obecně říct, že pokles napětí o 10% poklesne výkon motoru o cca 2%?
Dá se hodně zjednodušeně obecně říci, že to záleží na motoru a napětí. Např. když motor z grafů od kol. Kurky (tj. na 380 V) napájíte 420 V, a pak snížíte napětí o 10 %,  poklesne výkon jen o necelé procento.
Zaznamenáno

Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.

Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
Milan Hudec
*
Offline Offline



« Odpověď #11 kdy: 15.01.2016, 19:35 »

Snad se neztrapním dotazem, zda M může být v praxi konstantní s ohledem na jiné tření při různých otáčkách.
Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #12 kdy: 15.01.2016, 23:42 »

Kdyby mi tyto grafy přinesl v protokolu student, že to tak naměřil, tak s ním vyrazím dveře i s futry, protože si musel některé hodnoty vycucat z prstu. Výkon na hřídeli je přesně roven součinu otáček a točivého momentu, a při konstantním momentu M musí tvar křivky výkonu P kopírovat tvar křivky otáček n. Bylo by to na první pohled markantní i při tak rozdílném měřítku obou "křivek". (Dal jsem křivky do uvozovek, protože graf otáček je přímka.)
Teda máte oko, toho jsem si vůbec nevšimnul. Palec vzhůru
Řekl bych, že to pan Kostka nějak zvoral.
No, když uvážím, že se tehdy používaly dynamometry z VÚES  (např. VD 110/6) s vířivou brzdou a měřením síly váhou, pak při měření na dynamometru si asi ten moment držel dost přesně a dynamometr v tomto legračním rozsahu otáček asi moc neproměřil, příkon motoru asi měřili docela slušným laboratorním wattmetrem, pokles otáček je naprosto odpovídající, pak výkon na hřídeli bude nikoliv měřená, ale konstruovaná křivka - a blbě.
Je zajímavé, že křivka účinnosti tvarově realitě odpovídá - musí odpovídat obrácené P1 a být mírně podložená rostoucí lineální přímkou

 Prakticky bude P přímka s nějakou mírnou strmostí a to jak říkáte obdobná její pravé lineární části.

Snad se neztrapním dotazem, zda M může být v praxi konstantní s ohledem na jiné tření při různých otáčkách.

Rozdíl 300W (7,5%) na rozdílu asi 10 ot/min (0,7%)? To nedává smysl
Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Martin Skalala
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #13 kdy: 17.01.2016, 12:36 »

Dá se hodně zjednodušeně obecně říci, že to záleží na motoru a napětí. Např. když motor z grafů od kol. Kurky (tj. na 380 V) napájíte 420 V, a pak snížíte napětí o 10 %,  poklesne výkon jen o necelé procento.
Podle toho co píšete tak -2V sníží výkon o 1%. 420V-10%=378V
Zaznamenáno
Fuk Tomáš
*
Offline Offline




« Odpověď #14 kdy: 17.01.2016, 14:57 »

To jste to nesprávně pochopil. O toho cca 3/4% výkon klesne při poklesu napájení ze 420 na 380 V.
Zaznamenáno

Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.

Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
Martin Skalala
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #15 kdy: 22.01.2016, 13:20 »

Dá se to vypočítat následovně?
Nominální napětí 400V, napětí na motoru 380V. 400V=1, 380/400=0,95^2=0,90=>-10% výkonu motoru.
Zaznamenáno
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.048 sekund, 22 dotazů.