Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  HYBRIDNÍ zóna
| |-+  Oblast řešení teoretických úvah
| | |-+  Proč se nemohu dopočítat proudu zářivkou ?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Proč se nemohu dopočítat proudu zářivkou ?  (Přečteno 15651 krát)
Martin Sedláček
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« kdy: 13.03.2009, 16:34 »

Zářivkové svítidlo 2x60 (58)W má celkový výkon  120W. Tto je 120W:230V=0,52A teoretická hodnota.
Tomu všichni rozumíme, ale v realu naměřím 1,5A na tělese.
Příklad 8 těles 2x60(58)W = 960W tedy 4,1A měl by stačit tedy vodič 3x1,5 jištěný 10A
Praxe obvod odebírá 12A jistič po chvíli vypadne.
Co vy na to. Proč to je tak?
Zkuste si změřit doma zářivku?

#112#
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Petr Doležal
*
Offline Offline



emeritní projektant z Brna (prostě důchodce)


« Odpověď #1 kdy: 13.03.2009, 17:10 »

Abyste došel ke správnému výsledku, nesmíte uvažovat poměry jako v ustálené stejnosměrné síti. Střídavá síť je o komplexních číslech, o vektorech, které jsou vůči sobě pootočené.
Představte si koňské dvojspřeží, které táhne vůz. U střídavého obvodu jeden kůň táhne dopředu (to jsou Waty) a druhý, různě velký, táhne kolmo do boku ( to jsou VAr, téměř vždy induktivní). Výsledný šikmý pohyb kočáru jsou VA. Koně jsou dva, ale jen jeden koná užitečnou práci a toho druhého bychom se nejraději zbavili, ale nejde to.
K vašemu případu:
Vámi změřený proud odpovídá té šikmé dráze kočáru a na ten se musí dimenzovat obvod a to nejen "ampérově",  ale i "indukčně" (viz kategorie spínání a nebo údaj u výrobců domovních spínačů, třeba 20AX = 20A indukčních).
Pomoci by vám mohly kompenzační kondenzátory u každého svítidla, protože je tam evidentně nemáte. Vychází mi účinník kolem 0,4
Budete mít trojspřeží, jeden kůń dopředu, jeden vlevo (indukčnost),  třetí doprava (kapacita kondenzátorů),  kočár pojede rovně a tím snížíte proud obvodem.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Na zdraví a abychom byli lidmi
to vám přeje celoživotní projektant nn, vn, někdy i vvn rozvodných zařízení
kajmanovec
« Odpověď #2 kdy: 13.03.2009, 17:52 »

Pan Doležal používá výborné příměry pro vysvětlení této problematiky. Před rokem takto vysvětloval právě kompenzaci:

"Zkusím zjednodušené vysvětlení pro superlaiky:
 Kompenzace = vyrovnání
Představte si široširou silnici a vy jedete autem rovně vpřed. Veškerý výkon motoru je užitečně spotřebováván. Teď vám začne foukat silný vítr z boku, který vás vychyluje. Abyste udržel přímý směr, musíte natočit volant. Motor ale musí zvýšit výkon (pro odvalování a tření pneumatik),  pokud ho nemá ,  tak zpomalíte.
Nejlepší by bylo, kdyby z druhé strany začal foukat druhý vítr, stejné síly a na silnici by se vyrovnal, čili bezvětří a opět jedete v pohodě rovně.
A teď:
Výkon potřebný pro přímý směr při bezvětří to jsou kW
Výkon potřebný při udržení přímého směru při větru to jsou kVA
To případné vychylení od přímého směru je účinník.
Ten vítr z boku jsou indukčnosti motorů, traf, spotřebičů a vedení
Ten opačný vítr jsou kondenzátory pro kompenzaci účinníku
Na závěr: Pokud vám bude foukat vítr z boku, a chcete pokračovat stejnou rychlostí vpřed tak musíte:
1. přišlápnout plyn, tzn. více dimenzovat zdroj nebo
2. zařídit si opačný vítr, tj. nasadit kompenzaci
3. Pokud to neuděláte, více zatížíte zdroj a někdy ho můžete dokonce přetížit (pokles napětí, přetížení vedení jalovým proudem=bočním větrem) a ten "boční vítr" si rozvodné závody hlídají a nechají si ho zaplatit."

Je to nádherně laicky a naprosto pochopitelným způsobem vysvětlené.... .....1****
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Dušan Nevřala
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline




« Odpověď #3 kdy: 14.03.2009, 11:36 »

ToDoležal:
Vaše větné vysvětlení by se mělo učit na školách.
Doufám že nebudete proti Copyringu  Super!
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Radek Červený
Žij a nechej žít
*
Offline Offline




WWW
« Odpověď #4 kdy: 14.03.2009, 11:55 »


Zkuste si změřit doma zářivku?

#112#
No a po krásném vysvětlení kolegy Dolažala pokračujte v pokusech, kupte si elektronický předřadník ( myslím tím předřadník, ne rádobypředřadn ík Brilux, Kanlux a podobný šrot ) a změřte nyní. Pak se s námi podělte o výsledek, budete mile překvapen jeho úsporností  a účiností Mrknutí
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Slušnost je kouzelný nástroj, který otevřel mnohem více dveří než jakýkoliv doposud vynalezený klíč.
www.elektrikab rno.cz
info@elektrikabrno.cz
B. T.
« Odpověď #5 kdy: 15.03.2009, 20:38 »

Pan Doležal --- Před rokem takto vysvětloval právě kompenzaci:
Abyste udržel přímý směr, musíte natočit volant. Motor ale musí zvýšit výkon (pro odvalování a tření pneumatik),  pokud ho nemá ,  tak zpomalíte.
Mám za to, že příklad s koňama byl nenapadnutelný . Kdežto činný výkon odebraný z elektrárny užitá ideální cívka nezvýší. Takže příklad s motorem auta není tak výstižný jako s koníky. Jestli se nepletu.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #6 kdy: 16.03.2009, 07:30 »

Pokud má zářivka výkon 58W, nemůžete proud vypočítat z výkonu a napětí 230V, protože na zářivce je menší napětí. Může tam být jen kolem 90V, zbytek se "srazí" tlumivkou, která současně funguje jako regulační prvek v obvodu a při zapnutí umožní zapálení výboje.
Zkuste si změřit napětí na svítící zářivce a napište kolik jste naměřil. Skuste si změřit napětí na tlumivce. Pro kontrolu si změřte napětí sítě a namalujte si trojúhelník. Úhel mezi "napětím na zářivce a napětím na tlumivce" by se měl blížit 90 stupňům, odchylka je dána "nedokonalostí" tlumivky (ss odporem, magnetickými ztrátami v jádře,...)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Petr Šimek
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #7 kdy: 16.03.2009, 12:50 »

Zářivkové svítidlo 2x60 (58)W má celkový výkon  120W. Tto je 120W:230V=0,52A teoretická hodnota.
Tomu všichni rozumíme, ale v realu naměřím 1,5A na tělese.
Příklad 8 těles 2x60(58)W = 960W tedy 4,1A měl by stačit tedy vodič 3x1,5 jištěný 10A
Praxe obvod odebírá 12A jistič po chvíli vypadne.
Co vy na to. Proč to je tak?
Zkuste si změřit doma zářivku?

#112#

Protože to měříte blbým měřákem který má na vstupu usměrňovač a kondenzátor
a měří špičkové napětí které násobí nějakou konstantou aby vylezlo Uef. To ale
platí jen pro sinus a jěště k tomu čistý. Proud který měříte na svítidle má trojúhelníkový
průběh a navíc je tam při změně polarity pěkný VF bordel. Takže to co vy měříte je
zřejmě špičkový průběh toho VF kmitání při změně polarity.

Potřebujete nějaký TrueRMS měřák aspoň do 100kHz (nebo osciloskop).
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
IM
« Odpověď #8 kdy: 16.03.2009, 15:01 »

Je zbytečné něco měřit. Proud svítidla uvádí výrobce, musí se rozlišit zda je kompenzované nebo ne a jaký má předřadník.
Pochopitelně, že z činného výkonu ve [W] a napětí 230V nemohu proud vypočítat. Plete si to i výrobce Vyrtych v katalogu, kde uvádí pro 2x58W kompenz.,  proud 0,6A a příkon 138W místo [VA].
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Poradíte mi se zapojením 2xzářivky 30W na jednu tlumivku 65W?
 Vypnutí jedné trubice zářivkového tělesa
 K čemu se používá tlumivka a startér v zářivkovém svítidle?
 Co by se stalo, když by byla vložena zářivka 18W do tělesa 36W?
 Jaký mám použít kompenzační kondensátor prozářivkovou trubici 30W a tlumivku 40W
 Jaký je příkon starého "komunistického" zářivkového svítidla 4x36W?
 Proč má zářivková trubice 4 kontakty?
 Daju sa zohnat "neonove trubice" staršie cca 350mm hrubky?
 Jak upravit zapojení zářivkového tělesa?
 Jaký máte názor na opravu zářivkového tělesa předřadníkem z kompaktní zářivky?
 Jaký je rozdíl mezi lineárními zářivkami T8 A T5?
 Jaký velký kondenzátor musím použít na zapojení 3 zářivek?
 Kolik svítidel 4x18W s el. předřadníkem mohu zapojit na impulzní pam. relé?
 Jaký je skutečný příkon zářivky?
 Existuju ziarivky vhodne pre jednosmerne napajanie?
 Co může způsobit "pokusy nastartovat" zářivkovou trubici, která je ve vypnutá?
 Proč svítí dolní trubice ve svislém profilu tepleji než horní?
 Lze využít stávajících zářivkových svítidel k osvětlení skladových prostorů?
 Máte zkušenosti s IdeaTube V2 úsporná zářivka a indukční žárovkoami?
 Proč často přestávají svítit zářivkové trubice?
 Proč mají trubice T5 krátkou životnost?
 Kolik ampér by mělo odebírat zářivkové těleso se třemi 36Watovými trubicemi?
 Vysvětlíte mi rozfázování světel v třífázové soustavě?
 Jaký předřadník zvolit pro UV zářivku?
 Jak zapojit pouze 1 zařivku do předřadníku pro 2 zařivky?
 Kde sehnat zářivky průměr 38mm délka 150 a 120cm?
 Proč preferovat koupi zářivkového svítidla se zářivkou T5 1x28W před T8 1x36W?
 Co zvolit pro efektivní výměnu světelného zdroje starého zářivkového svítidla?
  Může elektronika filtru zničit UV zářivku, zatímco obyčejnou ne?
 Má někdo praktické zkušenosti s nějakými zářivkovými tělesy?
 Jaká zářivková tělesa vyměnit a která ponechat v textilním provozu?
 Hledám zdroj informací o zářivkách. Poradíte?

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (2)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.062 sekund, 23 dotazů.