Diskuse Elektrika.cz

HYBRIDNÍ zóna => Oblast řešení teoretických úvah => Téma založeno: Martin Sedláček 13.03.2009, 16:34



Název: Proč se nemohu dopočítat proudu zářivkou ?
Přispěvatel: Martin Sedláček 13.03.2009, 16:34
Zářivkové svítidlo 2x60 (58)W má celkový výkon  120W. Tto je 120W:230V=0,52A teoretická hodnota.
Tomu všichni rozumíme, ale v realu naměřím 1,5A na tělese.
Příklad 8 těles 2x60(58)W = 960W tedy 4,1A měl by stačit tedy vodič 3x1,5 jištěný 10A
Praxe obvod odebírá 12A jistič po chvíli vypadne.
Co vy na to. Proč to je tak?
Zkuste si změřit doma zářivku?

#112#


Název: Re: Proč se nemohu dopočítat proudu zářivkou ?
Přispěvatel: Petr Doležal 13.03.2009, 17:10
Abyste došel ke správnému výsledku, nesmíte uvažovat poměry jako v ustálené stejnosměrné síti. Střídavá síť je o komplexních číslech, o vektorech, které jsou vůči sobě pootočené.
Představte si koňské dvojspřeží, které táhne vůz. U střídavého obvodu jeden kůň táhne dopředu (to jsou Waty) a druhý, různě velký, táhne kolmo do boku ( to jsou VAr, téměř vždy induktivní). Výsledný šikmý pohyb kočáru jsou VA. Koně jsou dva, ale jen jeden koná užitečnou práci a toho druhého bychom se nejraději zbavili, ale nejde to.
K vašemu případu:
Vámi změřený proud odpovídá té šikmé dráze kočáru a na ten se musí dimenzovat obvod a to nejen "ampérově",  ale i "indukčně" (viz kategorie spínání a nebo údaj u výrobců domovních spínačů, třeba 20AX = 20A indukčních).
Pomoci by vám mohly kompenzační kondenzátory u každého svítidla, protože je tam evidentně nemáte. Vychází mi účinník kolem 0,4
Budete mít trojspřeží, jeden kůń dopředu, jeden vlevo (indukčnost),  třetí doprava (kapacita kondenzátorů),  kočár pojede rovně a tím snížíte proud obvodem.


Název: Re: Proč se nemohu dopočítat proudu zářivkou ?
Přispěvatel: kajmanovec 13.03.2009, 17:52
Pan Doležal používá výborné příměry pro vysvětlení této problematiky. Před rokem takto vysvětloval právě kompenzaci:

"Zkusím zjednodušené vysvětlení pro superlaiky:
 Kompenzace = vyrovnání
Představte si široširou silnici a vy jedete autem rovně vpřed. Veškerý výkon motoru je užitečně spotřebováván. Teď vám začne foukat silný vítr z boku, který vás vychyluje. Abyste udržel přímý směr, musíte natočit volant. Motor ale musí zvýšit výkon (pro odvalování a tření pneumatik),  pokud ho nemá ,  tak zpomalíte.
Nejlepší by bylo, kdyby z druhé strany začal foukat druhý vítr, stejné síly a na silnici by se vyrovnal, čili bezvětří a opět jedete v pohodě rovně.
A teď:
Výkon potřebný pro přímý směr při bezvětří to jsou kW
Výkon potřebný při udržení přímého směru při větru to jsou kVA
To případné vychylení od přímého směru je účinník.
Ten vítr z boku jsou indukčnosti motorů, traf, spotřebičů a vedení
Ten opačný vítr jsou kondenzátory pro kompenzaci účinníku
Na závěr: Pokud vám bude foukat vítr z boku, a chcete pokračovat stejnou rychlostí vpřed tak musíte:
1. přišlápnout plyn, tzn. více dimenzovat zdroj nebo
2. zařídit si opačný vítr, tj. nasadit kompenzaci
3. Pokud to neuděláte, více zatížíte zdroj a někdy ho můžete dokonce přetížit (pokles napětí, přetížení vedení jalovým proudem=bočním větrem) a ten "boční vítr" si rozvodné závody hlídají a nechají si ho zaplatit."

Je to nádherně laicky a naprosto pochopitelným způsobem vysvětlené.... .....1****


Název: Re: Proč se nemohu dopočítat proudu zářivkou ?
Přispěvatel: Dušan Nevřala 14.03.2009, 11:36
ToDoležal:
Vaše větné vysvětlení by se mělo učit na školách.
Doufám že nebudete proti Copyringu  8)


Název: Re: Proč se nemohu dopočítat proudu zářivkou ?
Přispěvatel: Radek Červený 14.03.2009, 11:55

Zkuste si změřit doma zářivku?

#112#
No a po krásném vysvětlení kolegy Dolažala pokračujte v pokusech, kupte si elektronický předřadník ( myslím tím předřadník, ne rádobypředřadn ík Brilux, Kanlux a podobný šrot ) a změřte nyní. Pak se s námi podělte o výsledek, budete mile překvapen jeho úsporností  a účiností ;)


Název: Re: Proč se nemohu dopočítat proudu zářivkou ?
Přispěvatel: B. T. 15.03.2009, 20:38
Pan Doležal --- Před rokem takto vysvětloval právě kompenzaci:
Abyste udržel přímý směr, musíte natočit volant. Motor ale musí zvýšit výkon (pro odvalování a tření pneumatik),  pokud ho nemá ,  tak zpomalíte.
Mám za to, že příklad s koňama byl nenapadnutelný . Kdežto činný výkon odebraný z elektrárny užitá ideální cívka nezvýší. Takže příklad s motorem auta není tak výstižný jako s koníky. Jestli se nepletu.


Název: Re: Proč se nemohu dopočítat proudu zářivkou ?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 16.03.2009, 07:30
Pokud má zářivka výkon 58W, nemůžete proud vypočítat z výkonu a napětí 230V, protože na zářivce je menší napětí. Může tam být jen kolem 90V, zbytek se "srazí" tlumivkou, která současně funguje jako regulační prvek v obvodu a při zapnutí umožní zapálení výboje.
Zkuste si změřit napětí na svítící zářivce a napište kolik jste naměřil. Skuste si změřit napětí na tlumivce. Pro kontrolu si změřte napětí sítě a namalujte si trojúhelník. Úhel mezi "napětím na zářivce a napětím na tlumivce" by se měl blížit 90 stupňům, odchylka je dána "nedokonalostí" tlumivky (ss odporem, magnetickými ztrátami v jádře,...)


Název: Re: Proč se nemohu dopočítat proudu zářivkou ?
Přispěvatel: Petr Šimek 16.03.2009, 12:50
Zářivkové svítidlo 2x60 (58)W má celkový výkon  120W. Tto je 120W:230V=0,52A teoretická hodnota.
Tomu všichni rozumíme, ale v realu naměřím 1,5A na tělese.
Příklad 8 těles 2x60(58)W = 960W tedy 4,1A měl by stačit tedy vodič 3x1,5 jištěný 10A
Praxe obvod odebírá 12A jistič po chvíli vypadne.
Co vy na to. Proč to je tak?
Zkuste si změřit doma zářivku?

#112#

Protože to měříte blbým měřákem který má na vstupu usměrňovač a kondenzátor
a měří špičkové napětí které násobí nějakou konstantou aby vylezlo Uef. To ale
platí jen pro sinus a jěště k tomu čistý. Proud který měříte na svítidle má trojúhelníkový
průběh a navíc je tam při změně polarity pěkný VF bordel. Takže to co vy měříte je
zřejmě špičkový průběh toho VF kmitání při změně polarity.

Potřebujete nějaký TrueRMS měřák aspoň do 100kHz (nebo osciloskop).


Název: Re: Proč se nemohu dopočítat proudu zářivkou ?
Přispěvatel: IM 16.03.2009, 15:01
Je zbytečné něco měřit. Proud svítidla uvádí výrobce, musí se rozlišit zda je kompenzované nebo ne a jaký má předřadník.
Pochopitelně, že z činného výkonu ve [W] a napětí 230V nemohu proud vypočítat. Plete si to i výrobce Vyrtych v katalogu, kde uvádí pro 2x58W kompenz.,  proud 0,6A a příkon 138W místo [VA].