Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Jak změřit vinutí stejnosměrného komutátorového motoru?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] 2 Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Jak změřit vinutí stejnosměrného komutátorového motoru?  (Přečteno 8896 krát)
Marek Laube
*
Offline Offline



elmara@atlas.cz


« kdy: 09.02.2021, 19:43 »

Dostal jsem za úkol v práci výměnu motoru 24 V, 35 A. Motory v aplikaci jsou zapojeny jako derivační s reostatem v obvodu kotvy. Po namontování prvního ze skladových (starších) zásob jsem měřil odběr proudu za tepelnou ochranou a nestačil se divit.

První motor měl odběr 54 A! Posléze jsem namontoval druhý a ten měl dokonce 70 A.
Jinak v provozních podmínkách je odběrový proud od 20 do 25 A.
Když jsem u výše uvedených dvou motorů měřil odpor (za studena) budícího vinutí statoru, tak měly hodnoty okolo 0,3 Ohm.
Jak správně měřit vinutí,  abych si udělal představu o funkčnosti motoru?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #1 kdy: 09.02.2021, 21:58 »

Je-li to opravdu derivační a ne sériový motor, nezapojil jste jen kompaundní část vinutí?

Jinak u DC motorů se měří jen ohmický odpor vinutí. Ale pokud měříte odpor kotvy, musíte měřit přímo na komutátoru, na uhlících je "konstantní" úbytek napětí, který měření odporu ohmmetrem zkresluje.

Ještě pozor při měření proudu DC motoru.
Proud kotvy DC motorem s cizím buzením přímo úměrně závisí na momentové zátěži motoru. Proto pokud nepopisujete podmínky měření, není vypovídající.
 
A pozor na paradox DC motoru s cizím buzením, pokud mu "utrhnete" buzení, roste proud kotvou a otáčky nade všechny meze. Při zprovozňování motoru je nutné kontrolovat nejprve budicí proud motoru.



* CD_NField1.png (3.93 KB, 170x150 - prohlédnuto 246 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Marek Laube
*
Offline Offline



elmara@atlas.cz


« Odpověď #2 kdy: 10.02.2021, 08:17 »

Ještě popíšu více o motorech. Jedná se o motory pro pohon ventilátoru topení v osobních žel. vozech. Motor má dva vývody z buzení 10 mm2 a dva z obvodu kotvy 1,5 mm2.

Dle mého názoru motory ležely dlouhé roky někde ve skladu a nejsou řádně odzkoušené.
Proto asi ty velké proudy. Níže je foto ze schématu, kde moc nerozumím propojce paralelně k odporu v obvodu kotvy.


* SS motor.jpg (43.13 KB, 324x685 - prohlédnuto 469 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #3 kdy: 10.02.2021, 16:21 »

Motor má dva vývody z buzení 10 mm2 a dva z obvodu kotvy 1,5 mm2.

Ne obráceně??


Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Jan Bocek
*
Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 10.02.2021, 16:38 »


První motor měl odběr 54 A! Posléze jsem namontoval druhý a ten měl dokonce 70 A.
Jinak v provozních podmínkách je odběrový proud od 20 do 25 A.
Když jsem u výše uvedených dvou motorů měřil odpor (za studena) budícího vinutí statoru, tak měly hodnoty okolo 0,3 Ohm.
Jak správně měřit vinutí,  abych si udělal představu o funkčnosti motoru?

Ještě popíšu více o motorech. Jedná se o motory pro pohon ventilátoru topení v osobních žel. vozech. Motor má dva vývody z buzení 10 mm2 a dva z obvodu kotvy 1,5 mm2.

Ne obráceně??

Také si to myslím. Buzení musí mít větší odpor než 0,3 ohmů.
Pokud je ten odpor zapojený do série s buzením a kotva "na přímo",  může to být zdroj problémů. Silnější dráty byla vždy kotva a slabé buzení.....
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů
                   revize elektrického zařízení E1B
telefon:        777 273 732
email:           jan.bocek@safeb.cz
Marek Laube
*
Offline Offline



elmara@atlas.cz


« Odpověď #5 kdy: 10.02.2021, 19:44 »

Přiznám se, chlapi, teď jsem už mimo. Nejsem motorář. Asi tedy buzení bude mít ten větší průřez? Ale ten odpor je standardně zapojený mezi slabé přívody, to by pak bylo zapojení špatné u více motorů.

Níže je foto originální dokumentace.


* zapojení motoru.jpg (160.1 KB, 1167x665 - prohlédnuto 417 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
M S
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #6 kdy: 10.02.2021, 21:08 »

V prílohe vytiahnutý kus dokumentácie DC meniča Lenze.

E1 a E2 je field excitation - budenie. Cievka v statore.

1B1 a 2B2 je armatúra - rotor.


* dcmotor.PNG (92.55 KB, 804x513 - prohlédnuto 339 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #7 kdy: 10.02.2021, 22:08 »

No, jasné, v prvním schematu je chyba (a asi ne jen jedna). To vás zmátlo a po připojení motoru nebyl v budicím obvodu odpor. Ten musí být opravdu ve slabých přívodech budicího obvodu. Vodiče 10mm2 jsou k uhlíkům a ke kotvě.
Originální zapojovací schema to ukazuje jasně.
Nejprve odpojte kotvu a měřte proud v buzení na vodičích 1,5mm2. Pak teprve připojte kotvu. Je možné, že je budicí odpor přerušený a proto bere motor tak velký proud.



* Větrák.JPG (165.33 KB, 1911x1208 - prohlédnuto 410 krát.)
* Větrák.pdf (356.09 KB - staženo 83 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Marek Laube
*
Offline Offline



elmara@atlas.cz


« Odpověď #8 kdy: 11.02.2021, 08:03 »

>> Kurka

On je fyzicky reostat zapojený opravdu ve slabých přívodech. Naposledy jsem ho zkoušel měřit a tak jak byl nastaven, tak měl odpor cca 3 Ohm. Pak jsem ho přenastavil do vrchní polohy, kde vykazoval odpor 5,2 Ohm a celkový odběr motoru byl stále stejných 70 A.

Ale proč mám podezření na špatné motory? Zkoušel jsem na tom samém voze ještě jeden motor a ten jenom vrněl a odběr byl šílených 162 A!
Nemůže být opravdu příčina nadproudu poškození motorů?

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Rozmahel Vladimír
OSVČ
*
Offline Offline




« Odpověď #9 kdy: 11.02.2021, 08:24 »

Foto štítku motoru by nebylo?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Marek Laube
*
Offline Offline



elmara@atlas.cz


« Odpověď #10 kdy: 11.02.2021, 08:33 »

Zrovna nejsem v práci, ale zítra budu, tak fotku udělám.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jan Bocek
*
Offline Offline



« Odpověď #11 kdy: 11.02.2021, 08:34 »

Marku,
a co tak změřit proud buzení při odpojené kotvě, jak radil MK ?
A zdá se ten proud mění při polohování reostatem?

Vypadá to na ztrátu buzení a pokud se motor jen vrní tak vlivem zbytkového magnetismu v polech. Prostě schází buzení.....pro věřte důkladně zapojení.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů
                   revize elektrického zařízení E1B
telefon:        777 273 732
email:           jan.bocek@safeb.cz
Marek Laube
*
Offline Offline



elmara@atlas.cz


« Odpověď #12 kdy: 11.02.2021, 10:01 »

>> Bocek

Ano, to zkusím, až budu v práci. A otázka tedy, když by nebylo zapojené buzení, tak se motor roztočí zbytkovou remanencí?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jan Bocek
*
Offline Offline



« Odpověď #13 kdy: 11.02.2021, 10:19 »

DC motor může mít pomocné póly s kompenzačním vinutím zapojeným do série s kotvou.
Pak se může protáčet ( vrnět) jako seriový motor.
Také hlavní póly mohou mít remanentní magnetismus i když to magnetické póly bude slabé, ale může to ventilátor roztočit na 1/100 otáček.

Ztráta buzení znamená velký proud kotvy a skoro nulové otáčky.
Ten odpor v buzení je na regulaci otáček.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů
                   revize elektrického zařízení E1B
telefon:        777 273 732
email:           jan.bocek@safeb.cz
Marek Laube
*
Offline Offline



elmara@atlas.cz


« Odpověď #14 kdy: 12.02.2021, 18:20 »

Tak problém je vyřešen. Nakonec byl motor opravdu špatně zapojený dle schéma topného systému. Mají tam chybu. Já to zapojil dle originální dokumentace a nejprve jen buzení, kde jsem měl odběr 3 A. Pak jsem připojil i kotvu a opět se zhrozil, když jsem viděl na měřáku 150 A. Po přehození vývodů kotvy byl již proud 23 A, což je v pořádku.

Toto moc nechápu, myslel jsem, že se má správně změnit smysl otáčení motoru, když se přehodí pouze přívody kotvy.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jan Bocek
*
Offline Offline



« Odpověď #15 kdy: 12.02.2021, 19:47 »

Tak problém je vyřešen. Nakonec byl motor opravdu špatně zapojený dle schéma topného systému. Mají tam chybu. Já to zapojil dle originální dokumentace a nejprve jen buzení, kde jsem měl odběr 3 A. Pak jsem připojil i kotvu a opět se zhrozil, když jsem viděl na měřáku 150 A. Po přehození vývodů kotvy byl již proud 23 A, což je v pořádku.

Toto moc nechápu, myslel jsem, že se má správně změnit smysl otáčení motoru, když se přehodí pouze přívody kotvy.

Marku,
jde volně rotorem otáčet na obě strany?
Vypadá to tak, že na jednu stranu je motor zabrzděný
a může se otáčet jen správným směrem, aby ventilátor
správně foukal. Ten proud 150 A jde do zabrzděného motoru.

Na prvním výkrese je u kotvy taková divná značka
jejiž význam nechápu. Nenaznačuje to nějakou brzdu na jednu stranu?
Bude to asi speciální motor určený pro toto topení....
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů
                   revize elektrického zařízení E1B
telefon:        777 273 732
email:           jan.bocek@safeb.cz
Marek Laube
*
Offline Offline



elmara@atlas.cz


« Odpověď #16 kdy: 12.02.2021, 20:08 »

To je značka ventilátoru. Jsou to ještě německá stará schémata od Bautzen.
Nezkoušel jsem točit rotorem na obě strany. Ale asi to bude tak, jak píšete.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
M S
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #17 kdy: 12.02.2021, 23:31 »

Na prvním výkrese je u kotvy taková divná značka
jejiž význam nechápu. Nenaznačuje to nějakou brzdu na jednu stranu?

Znacka vyzera ako dve zbiehave ciary v kruhu - ventilator podla DIN EN 12792.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: [1] 2 Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.063 sekund, 22 dotazů.