|
Martin Kurka

Offline

Projektant automatizace a strojů
|
 |
« Odpověď #1 kdy: 09.02.2021, 21:58 » |
|
Je-li to opravdu derivační a ne sériový motor, nezapojil jste jen kompaundní část vinutí?
Jinak u DC motorů se měří jen ohmický odpor vinutí. Ale pokud měříte odpor kotvy, musíte měřit přímo na komutátoru, na uhlících je "konstantní" úbytek napětí, který měření odporu ohmmetrem zkresluje.
Ještě pozor při měření proudu DC motoru. Proud kotvy DC motorem s cizím buzením přímo úměrně závisí na momentové zátěži motoru. Proto pokud nepopisujete podmínky měření, není vypovídající. A pozor na paradox DC motoru s cizím buzením, pokud mu "utrhnete" buzení, roste proud kotvou a otáčky nade všechny meze. Při zprovozňování motoru je nutné kontrolovat nejprve budicí proud motoru.
|
Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu
Teorie=vše víme ale nic nefunguje Praxe=vše funguje a nevíme proč Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč
Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté
Ďábel je skryt v detailu
|
|
|
|
|
Martin Kurka

Offline

Projektant automatizace a strojů
|
 |
« Odpověď #3 kdy: 10.02.2021, 16:21 » |
|
Motor má dva vývody z buzení 10 mm2 a dva z obvodu kotvy 1,5 mm2.
Ne obráceně??
|
Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu
Teorie=vše víme ale nic nefunguje Praxe=vše funguje a nevíme proč Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč
Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté
Ďábel je skryt v detailu
|
|
|
Jan Bocek

Offline
|
 |
« Odpověď #4 kdy: 10.02.2021, 16:38 » |
|
První motor měl odběr 54 A! Posléze jsem namontoval druhý a ten měl dokonce 70 A. Jinak v provozních podmínkách je odběrový proud od 20 do 25 A. Když jsem u výše uvedených dvou motorů měřil odpor (za studena) budícího vinutí statoru, tak měly hodnoty okolo 0,3 Ohm. Jak správně měřit vinutí, abych si udělal představu o funkčnosti motoru?
Ještě popíšu více o motorech. Jedná se o motory pro pohon ventilátoru topení v osobních žel. vozech. Motor má dva vývody z buzení 10 mm2 a dva z obvodu kotvy 1,5 mm2.
Ne obráceně??
Také si to myslím. Buzení musí mít větší odpor než 0,3 ohmů. Pokud je ten odpor zapojený do série s buzením a kotva "na přímo", může to být zdroj problémů. Silnější dráty byla vždy kotva a slabé buzení.....
|
specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů revize elektrického zařízení E1B telefon: 777 273 732 email: jan.bocek@safeb.cz
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jan Bocek

Offline
|
 |
« Odpověď #11 kdy: 11.02.2021, 08:34 » |
|
Marku, a co tak změřit proud buzení při odpojené kotvě, jak radil MK ? A zdá se ten proud mění při polohování reostatem?
Vypadá to na ztrátu buzení a pokud se motor jen vrní tak vlivem zbytkového magnetismu v polech. Prostě schází buzení.....pro věřte důkladně zapojení.
|
specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů revize elektrického zařízení E1B telefon: 777 273 732 email: jan.bocek@safeb.cz
|
|
|
|
Jan Bocek

Offline
|
 |
« Odpověď #13 kdy: 11.02.2021, 10:19 » |
|
DC motor může mít pomocné póly s kompenzačním vinutím zapojeným do série s kotvou. Pak se může protáčet ( vrnět) jako seriový motor. Také hlavní póly mohou mít remanentní magnetismus i když to magnetické póly bude slabé, ale může to ventilátor roztočit na 1/100 otáček.
Ztráta buzení znamená velký proud kotvy a skoro nulové otáčky. Ten odpor v buzení je na regulaci otáček.
|
specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů revize elektrického zařízení E1B telefon: 777 273 732 email: jan.bocek@safeb.cz
|
|
|
|
Jan Bocek

Offline
|
 |
« Odpověď #15 kdy: 12.02.2021, 19:47 » |
|
Tak problém je vyřešen. Nakonec byl motor opravdu špatně zapojený dle schéma topného systému. Mají tam chybu. Já to zapojil dle originální dokumentace a nejprve jen buzení, kde jsem měl odběr 3 A. Pak jsem připojil i kotvu a opět se zhrozil, když jsem viděl na měřáku 150 A. Po přehození vývodů kotvy byl již proud 23 A, což je v pořádku.
Toto moc nechápu, myslel jsem, že se má správně změnit smysl otáčení motoru, když se přehodí pouze přívody kotvy.
Marku, jde volně rotorem otáčet na obě strany? Vypadá to tak, že na jednu stranu je motor zabrzděný a může se otáčet jen správným směrem, aby ventilátor správně foukal. Ten proud 150 A jde do zabrzděného motoru. Na prvním výkrese je u kotvy taková divná značka jejiž význam nechápu. Nenaznačuje to nějakou brzdu na jednu stranu? Bude to asi speciální motor určený pro toto topení....
|
specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů revize elektrického zařízení E1B telefon: 777 273 732 email: jan.bocek@safeb.cz
|
|
|
|
|