Rozdíl v tom je veliký.
Synchronní stroje:
Počet otáček je stejný jako rychlost Točivého Magnetického Pole - tedy synchronní.
Rotor- Stejnosměrné vinutí. U hydroalternáto
ru jsou vyniklé póly (pomalotočivý stroj), turboalternáto
r má hladký rotor (rychlotočivý stroj)
Stator- Třífázové vinutí prostorově posunuté o 120°
Synchronní alternátor musí mít mechanickou energii na hřídeli a DC napájení rotoru ke vzniku 3L. Tyto alternátory se užívají ve většině elektráren.
Asynchronní stroje:
Počet otáček je menší než rychlost TMP. Toto zpoždění vyjadřuje - zklus v procentech (max. 10%, pokud se dobře pamatuji), proto je asynchronní.
Rotor- klecové vinutí s měděnými (popř. hliníkovými nebo mosaznými) tyčemi a magnetický obvod z elektrotechnic
kých plechu (s kotovou na krátko); u kroužkového máme kromě svazku rotorových plechů i sběrné kroužky, v drážkách pechu je uloženo 3L vinutí zapojené většinou do Y, na kroužky je připojeno vinutí rotoru na které se většinou připojuje spouštěč.
Stator- stejný jako synchronní.
Asynchronní alternátor potřebuje větší otáčky než synchronní k dosáhnutí požadované frekvence.
Nejmenoval jsem tu např. synchronní krokový motor (pernamentní magnety na rotoru) a asynchronní jednofázový motor.
Rozdíl je v tom že synchroní motor je účinější ale potřebuje vlastí zdroj DC kdežto asynchronní se musí točit víc aby dosáhl stejné frekvence. Na funkci to nemá vliv.
