Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Jak řešit plynulý rozběh motoru Y/D?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Jak řešit plynulý rozběh motoru Y/D?  (Přečteno 2849 krát)
Michal Šrahulek
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« kdy: 04.12.2024, 08:32 »

Rozběh motoru "Y/D",   
při stlačení tlačítka "START" a na "Y" se mi motor začne jak kdyby dusit a kolikrát vyhodí tepelnou ochranu i při opakovaném startu. Po určíté době přepne na "D". Motor má časové relé na přepínání do "D".  Motor je napojen na olejové čerpadlo a má tvrdý start. Druhé olejové čerpadlo je bez problémů při rozběhu. Mou otázkou je jak to nastavit, něbo kde přesně hledat problém, aby měl plynulý rozběh.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Kastner Lubomír
*
Offline Offline



Kastner Lubomír - specialista na elektromotory


WWW
« Odpověď #1 kdy: 05.12.2024, 05:06 »

,  příčina může být jak elektrického původu, ale i mechanického původu. Měřil vám někdo napětí a proudy na svorkovnici motoru při zapínání? Předpokládám, že jde o motor většího výkonu tak nebude mít smysl měřit odpory jednotlivých vinutí, protože budou tak malé, že klasickým měřákem jsou neměřitelné. Po elektrické stránce tam může být poškozen např. přepinač Y/D např. napálené kontakty, může být např. narušen někde kabel přívodu k motoru, mohou být někde volné spoje pod svorkami apod. Po stránce mechanické mohou být vadná např. ložiska nebo místa uložení pro ložiska a po přivedení napětí se může kotva - rotor tzv. lepit. Případně může mít závadu i to čerpadlo a motor to tzv. neutáhne. Nejlepší rada je povolat k čerpadlu zkušeného elektrikáře motoráře, který dovede změřit motor, jeho napájecí cestu a vyzná se i v mechanice. Klasický bytový elektrikář který nemá s motory zkušenosti vám tam moc nepomůže.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 05.12.2024, 06:47 »

Čerpadla jsou stejná a pohání stejné (obdobné) zařízení? Jedná se o poruchu - míním tím, že zařízení fungovalo a začalo se chovat jinak?

K závadám, které vyjmenoval kol. Kastner, bych ještě přidal možný problém v hydraulice - nadměrně omezený průtok oleje
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Kastner Lubomír
*
Offline Offline



Kastner Lubomír - specialista na elektromotory


WWW
« Odpověď #3 kdy: 05.12.2024, 09:48 »

A ještě např. jsou obě čerpadla napájena ze stejného rozvaděče? A co třeba napálené poškozené vinutí motoru? Mezizávitový zkrat a nebo porušení izolačního stavu vinutí motoru?

   Těch možností příčin je skutečně hodně a bez bližších informací nelze dát spolehlivou odpověď či radu. A jak jsem již psal protože podle přepínání Y/D jde asi o větší motor tak by asi nebylo dobré radit ho odnést do servisu. Daleko lepší a to myslím po všech stránkách by bylo výhodnější povolat k motoru zkušeného technika přes elektromotory. Klasický tzv. bytový elektrikář by vám zřejmě nepomohl protože jednak neví např. spínání elektromotorů, nezná zapojení vinutí elektromotorů, nezná mechanické záludnosti při běhu elektromotorů, nezná chování soustrojí motor - čerpadlo apod. Nalezení příčiny a případné odstranění závady je pak skutečně na odborníkovi.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
Jirka Údržbář
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 05.12.2024, 10:26 »

Pokud má motor problém pouze při rozběhu v zapojení do Y a po přepnutí do D běží bez problému, hledal bych problém ve stykači hvězdy.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #5 kdy: 05.12.2024, 19:33 »

V takovém případě je klešťový ampérmetr nenahraditelný pomocník. Vy si můžete navíc i porovnat proudy změřené stejným způsobem u druhého zdravého čerpadla.

Prvně změřte v běhu na Y všechny tři proudy jdoucí do uzlu stykače hvězdy.  
Tak můžete ověřit radu kolegy Jirky Údržbáře

Jsou-li obě čerpadla zubová nebo vřetenová (tj.objemová),   jsou extrémně citlivá na přiškrcení výtoku, je to jako byste na motor nasadil brzdu, nebo vrazil do ozubeného soukolí tyč. Pak se motor přetíží natotata. Zkouška s otevřeným výtokem, nebo otevřeným bypassem čerpadla udělá rozběh naprázdno, kdy projev dusení se rozběhu a velkého rozběhového proudu buď zcela zmizí (je to v hydraulice) nebo zcela nezmizí (je to v elektrice). U zubového čerpadla hydraulického agregátu pozná hydraulické přetížení i cvičené ucho, zejména máte-li možnost porovnání, tak i ucho necvičené.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.037 sekund, 22 dotazů.