Čím mohlo být způsobeno zničení jističů?

<< < (11/13) > >>

Otakar Dosbaba:
Ten pán ve výtahu zrovna jel a když to vypadlo, tak zastavil? A nebo to vypadlo, když zastavil? To by byl velký rozdíl. No, ale tato příčina by nebyla zas tolik pravděpodobná. Přikláním se k názoru Jana Hlavatého. Když navíc přihlédnu k dnešnímu všudepřítomném u šetření investic až na krev, tak nějaká závada na kompenzačním rozvaděči v prodejně Lidlu asi nelze vyloučit.
Kdyby šlo jen o ten jeden jistič a hřebenovou lištu, asi bych se nejvíce shodoval s názorem Jardy Hasaly. Pokud se jev ale vyskytl na třech místech současně, zásadně to mění situaci.
Nesouměrné zatížení sítě, velmi bohaté na vyšší harmonické frekvence, by příčinou být mohlo. Závity cívky zkratové spouště jističe představují pro vysoké frekvence nezanedbatelno u indukčnost. Souběžně umístěné měděné plochy hřebenu propojovací lišty zase kapacitu, když budeme uvažovat, že energetický potenciál vyšších harmonických složek je mezi fázemi. Pak tu mohl vzniknout rezonanční obvod, který byl při nějaké významější přepěťové špičce, modulovanou zrovna přibližně frekvencí tohoto rezonančního obvodu, výrazným posilovačem šlusnutí dielektrika mezi ploškami hřebenu. No a zbytek pak vykoná "normální" elektrika distribuční sítě. Samozřejmě že ta vlhkost a nečistotu tomu mohou zásadně napomoci. Možná díky tomu rezonančnímu obvodu odešli jen ty jističe a hřebeny a ne další spotřebiče, jelikož energie byla spotřebována již zde.

Rozmahel Vladimír:
Myslím, že by to mohla být stopa Jardy Hasaly nebo stříkací vandal.
Pokud si představíme kondenzátorovo u kompenzaci někde v rozvodně osazenou v objektu, tak pokud se na ní zvýší napětí, první na řadě jsou ty kondenzátory a instalace objektu, který kompenzují. Představa, že se "rozkmitá vedení" a délkově to vyjde zrovna do paneláku a nikam jinam se mně zdá trochu horor.
HDV z HDS v paneláku končí na typizované otevřené rozvodnici, kde jsou vzdálenosti mezi fázemi dost malé na to, aby to zajiskřilo už tam...
Pokud při prvním výboji nevypadly pojistky v HDS a hřeben byl netknutý, je to divné, výboj vznikl uvnitř jističů podle stop výfuku. Následné očernění / nauhlíkování / by pak mohlo být příčinou vzniku vodivé cesty a řádného zkratu, který už podráždil pojistky v HDS.

Jiří Přiklopil:
Ještě trochu detektivní práce po sousedech, hlavně těch starších už se mně to několikrát vyplatilo (např. nepravidelně nebo pravidelně blikající žárovky, výpadek proudu, údržba trafa atp.),  nedávno sem byl přivolán k poruše v zaplombované části, pracovníci EON sdělili zákazníkovi, že z jejich strany distribuce je vše v pořádku, na místě zjištěna pouze jedna zuhelnatělá izolace mezi hlavním jističem a elektroměrem, závada přetrvávala (nepravidelně blikající žárovky),  po následném vyptávání po sousedech se zjistilo, že zde byl výpadek před měsícem cca. Po přivolání poruchovky se zjistilo, že kruhové vedení bylo napájeno dvěma fázemi z asi 2km vzdáleného trafa a jednou fází z trafa vzdáleného 200m.

Lubomír Jindra:
Také se přikláním k problému s propojovacím hřebenem, kombinace nedaleké trafostanice + silný přívod HDV v JOP až skoro k jističům + mezifázový zkrat to způsobilo jistě velmi velký zkratový proud.


Otázkou zůstává, proč to zničilo ty jističe, které jsou zapojené až ZA hřebenem?

Při každém zkratu dochází k velkému uvolnění energie a z místa zkratu se "vyfouknou" horké plyny, je to v podstatě malý výbuch. Napadá mě, zda při tom mini výbuchu plyny nevnikly svorkami do vnitřků jističů a nevyfoukly kolem páček ven.

Dalo by se to snadno ověřit, stačí rozebrat ty jističe a vyčistit. Pokud byl zkrat pouze v hřebenu, jističe budou uvnitř pouze očouzené ale ne opálené kontakty atp.  :)

Jaroslav Hasala:
Může nastat situace, kdy zkrat na jednom místě způsobí další zkrat v bezprostřední blízkosti.
Při zkratu vznikne ionizované prostředí, ve kterém je i vzduch vodivý.
Teoreticky, pokud by vznikl zkrat na propojovacím hřebenu, mohl by se přenést i dovnitř jističů a způsobit jejich poškození.
Bylo by vhodné provést nějaké měření v místě, zejména by mě zajímala "vnitřní impedance sítě" a tedy i možný zkratový proud. Většina revizních měřících přístrojů zkratový proud přímo vypočítá na základě naměřené hodnoty impedance.
Je tedy také vhodné uvést, že hodnoty zkratového proudu jsou vztažené mezi L a N (PEN),  u mezifázového zkratu by hodnoty byly přibližně dvojnásobné (230/400V).
Také by bylo hodné uvést, jestli došlo k vybavení předřazeného jištění (pojistky v přípojkové skříni ?).

V každém případě je nutné vyměnit všechny jističe na tomto podlaží, hřeben a také bych asi vyměnil přívodní vodiče ze stoupačkové svorkovnice (?) na jističe. Dále bych preventivně vyměnil i předřazené pojistky v přípojkové skříni, pokud je to takto řešeno.

Navigace

[0] Index zpráv

[#] Další strana

[*] Předchozí strana