Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  Veřejnost, spotřebitelé, neodborníci, kutilové, laici
| |-+  Plánování, úvahy, vysvětlení, pochopení principu, rozhodování o tom, co si přeji, potřebuji, chci ...
| | |-+  Jak se budou chovat dva asynchronni motory pohanejici jednu hridel?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Jak se budou chovat dva asynchronni motory pohanejici jednu hridel?  (Přečteno 19354 krát)
Zdenek Kresan
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« kdy: 30.04.2008, 21:57 »

Myslenka: "potrebuji dostat na hridel kolem 55kW a mam dva 30 kW assyn. motory, je mozne pripojit  pomoci dvou ozubenych remenic, na obou koncich hridele? Jak se budou chovat motory? Je mozne aby tento mechanismus pracoval bez problemu. Jeste me napada myslenka pouziti V-remenic. Nevim co by bylo lepsi, prokluz na V-remencich nebo fixni prevod pomoci ozubenych remenic. Omlouvam se v motorech se moc nevyznam tak hledam radu tady. dekuji.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Štefan Beláň
Karlovy Vary
*
Offline Offline



Chránič je chránič!


« Odpověď #1 kdy: 01.05.2008, 09:59 »

TO: Kresan

Tak to je opravdu zajímavá myšlenka. Šok

Domnívám se, že to ale nebude možné. Záběrový moment dvou motorů 30 kW nebude nikdy shodný s motorem 60 kW. Nerozhodný

Docela mne zajímá odborný názor nějakého konstruktéra a praktika - je jich tady dost. Super!
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Chránič chrání - jistič jistí.
dolac
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 01.05.2008, 10:03 »

Osobne si myslím si že by to mohlo pracovať aj s fixným prevodom. Nenapadá ma zatiaľ žiadny problém, ktorý by tam mohol vzniknúť. Bude to fungovať podobne ako dve trafa zapojené paralelne. Samozrejme celková účinnosť bude určite nižšia ako by bola účinnosť jedného väčšieho stroja.   
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Vladimír Šťavík
*
Offline Offline



« Odpověď #3 kdy: 01.05.2008, 13:24 »

Podobné zapojení jsem ve své praxi již několikrát realizoval. Největší výkon motorů byl však 5,5kW. Ve většině případů je jednalo o zdvihací část paletizačního manipulátoru. Elektropřevodo vky byly napevno uchyceny na společnou hřídel, nebo spoj byl proveden jiným způsobem. Vyzkoušené je provedení s přímým spínáním i zapojení s frekvenčním měničem. Pak jsou oba motory napájeny společným měničem. V případě paralelního spojení motorů neumí měnič správně vyhodnotit přetížení motorů, proto je potřeba každý motor jistit samostatnou tepelnou ochranou.
V uvedených aplikacích byla četnost spínání až 700 startů za hodinu. Při provozu se nevyskytují žádné problémy.
Samzřejmě podmínkou jsou stejné motory se stejnými otáčkami.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jirka Š. Svejkovský
*
Offline Offline



Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5


WWW
« Odpověď #4 kdy: 01.05.2008, 13:35 »

Pokud jsou oba motory shodné asynchronní s kotvou na krátko, nebude problém. Oba se dokážou "srovnat" za běhu. Pokud dojde na jednom motoru k odlehčení, zvýší se mu otáčky (klesne hodnota skluzu) a ten druhý motor doběhne. Výsledkem je shodný záběrový moment na obou hřídelích. Dělá se to například tehdy, potřebujete-li pohánět dlouhou hřídel a jeden motor by jí torzně zatěžoval (kroutil).
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov),  revizní technik E1A, E1B, E1-C5
kbulda
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: 01.05.2008, 22:37 »

Neměl by být problém.
Ve většině kravínů běhá " škrabák " ( hřeblový dopravník ),  který je poháněn na obou koncích kravína dvěma motory 3 kW. Ovládání je přes stykače zablokováno přes tepelné ochrany pro každý motor. Když řetěz praskne, zvýší se proud motoru, ktterý se zablokoval a tepelné relé vypne oba motory.
Když to Zdeněk taky tak zablokuje, tak při výpadku jednoho motoru bude ten druhý přetížen a vypne oba motory.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
rostislav šašvata
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #6 kdy: 01.05.2008, 23:51 »

Myslím si,že by problém být neměl.Šplhací plošiny PP48,výrobce Ostrov nad Ohří kdysi vyráběl tyto plošiny se dvěma motory spřaženými šnekovým převodem.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Zdenek Kresan
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #7 kdy: 02.05.2008, 16:03 »

Dekuji vsem za vase nazory, tak to vypada ze by to mohlo pracovat. Mam jeste jeden dotaz. Co se stane, kdyz zajisteni je naddimenzovano, tak ze pri poruse jednoho motoru se automaticky hned nevypne druhy. Je mozne, aby jeden motor, cele soustroji utahl? Jak se chova pretizeny motor? Pouze se neprimerene prehriva, nebo i vibruje?  (myslim tim ze jakoby mel tendeci poskakovat) Nemel jsem moznost videt takove veci, delam spis srojarinu tak jsem se k tomu nedostal, ale mnozi mate zkusenosti. Dekuji vsem
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Miloslav Janoušek
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #8 kdy: 02.05.2008, 21:42 »

Musíte si to nechat zapojit tak, aby při vypnutí jednoho vypnul i druhý. I kdyby to jeden chvilku táhl sám, tak bude přetížený. Pokud ho nevypne ochrana, tak nejspíš shoří.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jirka Š. Svejkovský
*
Offline Offline



Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5


WWW
« Odpověď #9 kdy: 03.05.2008, 11:31 »

Je vhodné jištění obou motorů sloučit dohromady. Pokud vypadne jeden, zastaví se i druhý. Při dimenzování obou motorů na celou zátěž může jeden motor pohánět hřídel dál. K elektrickému přetížení tohoto motoru nemůže dojít, pokud bude správně odjištěn. Může ale dojít k přetížení hřídele mechanicky. Jste strojař, tak víte něco o torzním namáhání, pružnosti sestav a podobně.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov),  revizní technik E1A, E1B, E1-C5
JerryMouse
« Odpověď #10 kdy: 09.05.2008, 14:16 »

 . Měl sem možnost realizovat něco takovéha jak s DC tak i AC motory a to včetně převodovky v mnoha případech. Bohužel teoretické odvození pro DC pohony mělo pravu a spojení určitého druhu nefungovalo !!. Obzvláště když nebylo dostatečně tuhé. U AC motoru pokud byla  dostatečně tuhá konstrukce tak to fungovalo jinak docházelo po určité době nepřetzržitého provozu k přetížení vždy jednoho ze dvou motorů. Hodně záleží na konstrukci toho JAK se to má spojit a také na opotřebení !!. Jestli jsou motory spojeny přímo resp. jejich rotory nebo přes další převody a jaká je jejich tuhost. K rezonančním oscilacím docházet bude vždy. Lépe je vložit antiparalelní kompenzátor - induktor mezi motory resp. jejich napájecí vodiče i když je konstrukce dostatečně tuhá. Dojde k vyrovnání magnetických momentů změnou toku proudu!!. Matematicky se jedná přeci o Van der Poola!!
Zopakujte si pánové dif. rovnice v komplexním oboru.!

Nějaký dotaz?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Štefan Beláň
Karlovy Vary
*
Offline Offline



Chránič je chránič!


« Odpověď #11 kdy: 09.05.2008, 18:31 »

TO: Mouse

Díky za tuto odpověď. poklona

Přesně tyto problémy jsem předpokládal z teoretického hlediska. Praktickou zkušenost nemám, a proto jsem se již od 01.05.2008, 09:59 diskuze nezúčastňoval.  Úsměv
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Chránič chrání - jistič jistí.
raj
« Odpověď #12 kdy: 09.05.2008, 21:31 »

Jak praví kolegové, bál bych se rozběhu. Pokud by motory pracovali se společným měničem frekvence nebo softstartárem  tak je to v klidu, dělal jsem větší "zvěrstva". Samozřejmě ideální by byly měniče dva s vektorovým řízením a finkcí MASTER-SLAVE. Jeden motor pracuje klasicky v otáčkové vazbě, druhý v momentové. Komunikací měnič master posílá podřízenému aktuální moment svého motoru a druhý pohon jej následuje. Ale něco to stojí...
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #13 kdy: 10.05.2008, 00:38 »

Jestli se dobře pamatuji, tak například Lenze dělá do svých měničů programový parametrizovat elný  blok s funkcí "elektrická hřídel" a lze to naprogramovat i když motory mají převodovky s různým převodovým poměrem a jestli si dobře pamatuji, tak se tam nastavovaly i nějaké momenty setrvačnosti, pokud se lišily. Měniče si povídaly dost rychle přes CAN bus. Díky tomu šly dělat takové divočiny, jako synchronní dopravníky, elektrické transmise, dlouhé pružné hřídele, letmé nůžky...
Dále mne napadá, že bez měničů jen s různými vyrovnávacími impedancemi a transformátory mají tuto problematiku dobře řešenou v trakci, zejména v lokomotivách, myslím, že by se tam dalo v lecčems inspirovat - zejména u velkých výkonů. Přece jen dva 30kW měniče nestojí nejméně.
I když rozběh 2x30kw taky zcela jistě nebude natvrdo. Pokud to bude Y-D tak možná nějaká chytrá hlava poradí třeba propojení uzlů motorů mezi sebou, či podobnou fintu pro sladění rozběhu. Na běh tu bude nutné nějaký reaktor či jiná finta.
Pokud to budou kroužkové motory, pak tam by šla dělat celkem výhodná opatření při  propojení mezi rotory.
Ale myslím si, že u jakékoliv dvojice na blízkém kmitočtu pracujících pohonů je vždy nebezpečí kývání - dokonalá tuhost není možná a čím větší pružnost mechanického spoje nebo nedejbože zubová vůle,  tím budou větší problémy to utlumit. A každé tlumení bude buď energeticky, nebo investičně ztrátové.
Možná existují finty třeba jako vyvedená vinutí a spojení uzlů obou motorů přes transformátor se setinou výkonu motorů - když jeden motor je víc zatížen, zvýšil by napájecí napětí druhému motoru a tak by se drobné nerovnoměrnost i srovnávaly.
Ale přes to vše myslím, že speciální velký motor - dlouhý rotor s malou osovou výškou a hřídelí vyvedenou na obou koncích - ten by asi vyšel levněji.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Nařizuje některá ČSN vypínat ovládací fázi u motoru dalším servisním vypínačem?
 Asynchronní stroj, Asynchronous machine
 Poraďte mi prosím nějaké odkazy na pohony a motory?
 Jaké jsou moderní pohony elektrické trakce?
 Jak správně připojit elektromotor s brzdou ?
 Jak je zapojen servomotor obecně?
 Co říkáte na připojení pohonů pomocí 3X1,5 + 3G0,25?
 Jaký typ motoru byste doporučili na pohon vrat?
 Kde pořídit el. pohon odvětrávací turbínky ?
 Jak se testuje správnost funkcí servopohonu Deltadrive?
 Aký motor je vhodnější pro průmyslov. aplikaci lineárního pohonu - AC alebo DC?
 Nemá někdo návod pro montáž k servopohonu KLIMACT KT1 52 432?
 Jak zapojit predokenni roletu Velux SML?
 LAPP KABEL: O nejnovějším servokabelu Lapp Group ÖLFLEX® SERVO FD 796 CP
 Jak dimenzovat předřadný odporu u stejnosměrného pohonu?
 Kdo z vás přišel do kontaktu s tímto válcem?
 O aplikaci pohonů ABB
 Neporadíte mi vhodný pohon pro posuvné fasádní panely/ posuvné okenice?
 Dá se sehnat pohon pro automatické žaluzie u ventilátoru?
 Nemáte někdo návod k servopohonu nebo identifikujete výrobce?
 Evektor představuje řadu inovativních elektrických hnacích náprav pro malá vozidla
 Jak musí být vybaveny odpojovače ovládané motorickým pohonem?
 Co byste poradili vodním výzkumníkům elektromobility vy?
 ABB: Proč mají regulované pohony tak dramatický vliv na svět?
 Nemáte někdo návod na údržbu k klasickým "komunistickým" elektrobubnům?
 Doporučíte mě elektrické pohony pro otevírání výklopných dvířek kuch. linky?
 Kde seženu jednoduchý a hlavně levný motorek přibližně 5RPM?
 ABB: Měnič frekvence ovladatelný chytrým telefonem
 Jak změřit servo Belkin LM24-RS které neotvirá a pouze zavira?
 Polohovací jednotky na bázi lineárních motorů = naše budoucnost
 ARisk#10 Proč se někdo brání nasazení řízených pohonů?
 Jak připojit externí osvětlení k dálkově ovládanému pohonu vrat?
 Poradíte doučování na téma servopohonů v Brně?
 #EH: Přístroje s elektrickým pohonem pohledem roku 1950
 Je nutné použít proudový chránič pro sekční garážová vrata?
 LeanMotor je první pohon svého druhu
 Za jakých podmínek drží zdvihový pohon trojcestného ventilu NV230-3 polohu?
 Jaké může být dovolené přetížení (obecně) servopohonu armatury?
 Jak ovládat pohony Somfy Maestria+ 50 io přes io-homecontrol gateway TaHoma?
 Pozná někdo pohonnou jednotku tohoto zdroje?
 Lze pohon vrat Somfy IO ovládat tlačítky?

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.044 sekund, 22 dotazů.