Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  Veřejnost, spotřebitelé, neodborníci, kutilové, laici
| |-+  Plánování, úvahy, vysvětlení, pochopení principu, rozhodování o tom, co si přeji, potřebuji, chci ...
| | |-+  V čem spočívá velikost (hmotnost) elektromotoru a jeho výkon?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: V čem spočívá velikost (hmotnost) elektromotoru a jeho výkon?  (Přečteno 6293 krát)
Aleš Mauner
« kdy: 31.03.2008, 09:02 »

V čem spočívá velikost (hmotnost) elektromotoru a jeho výkon?
Nejlépe příklad.
1. motor z klasické vrtačky, 1000W.
2. nějaký patkový či přírubový motor (klasický MEZ) 1000W

č. 2. je evidentně mnohem větší a těší, má to nějaký vliv na výkonost (otáčky, kroutící moment apod.) či zde prostě jen o miniaturizaci č. 1 (tím i větší cena)?

(snad jen pro úplnost dodám, že se mi jedná o výrobu vozíku pro tahání materiálu do krpálu na chatě, odhaduji to na cca 2kW, ale při výběru motorů jsem právě narazil na výše zmíněný problém)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #1 kdy: 31.03.2008, 12:19 »

Možná by bylo zajímavé srovnat to i z jiného pohledu:
- jestli máte čím, zkuste motor ve vrtačce zatížit tak, aby se jeho výkon přiblížil max. výkonu - u vrtačky to je krátkodobé a předpokládá se, že většinu času je zatížena jen zlomkem max. výkonu a běh motoru je omezen na krátké časové úseky

- jsou technologická zařízení, kde asynchronní motor s kotvou na krátko může běžet prakticky nepřetržité stovky hodin, zkuste to s motorem u vrtačky...

- při přetížení asynchronního motoru s kotvou nakrátko dojde k přehřátí motoru, může se poškodit, ale nejde to tak rychle

- u sériového motoru s komutátorem (vrtačka) s klesajícími otáčkami výrazně stoupá proud, již při krátkodobém přetížení se přehřeje vinutí na rotoru, prudkým silným oteplením se poškodí přívody na komutátor, výrazně se opaluje a poškozuje komutátor,...

To jsou dvě natolik odlišné konstrukce motorů, že hodně záleží na použití, na způsobu zatížení,...
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Vlastimil Laube
*
Offline Offline




« Odpověď #2 kdy: 31.03.2008, 13:29 »

Zjednodušeně vzato, velikost (tedy spíše objem a hmostnost) motoru odpovídá přibližně jeho momentu. Tzn. že vezmu-li dva motory se stejným výkonem, kdy jeden bude mít poloviční jmenovité otáčky, tak ten s polovičními otáčkami bude vážit přibližně dvojnásobek.  V praxi je to ovšem složitější, protože hmotnost ovlivňuje mnoho dalších parametrů. které již výše uvedl pan Schwarz - t.j. jeho dimenzování na trvalý/krátkodobý chod/časté rozběhy a pod.,  způsob chlazení a mnoha dalších věcí...
Pro výběr motoru pro váš vozík pak bude také hlavní a podstatný moment, který budete od motoru potřebovat. Jeho výkon již pak pouze ovlivní rychlost vozíku. K vaší aplikaci bych taktéž zvážil použití soustrojí motor-šneková převodovka, které se vyrábějí jako celek a které vám jednoduše zajístí, že při výpadku elektřiny vám vozík nekontrolovaně nevyrazí směr dolů.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.023 sekund, 22 dotazů.