Opravdu je k varné desce nutný průřez vodičů 4mm2?

<< < (3/4) > >>

jan as x:
A jak jste to tedy vyřešil, pokud byste měl do bytu 1x25A tak 3x4 ke sporaku je OK nebo 2 kabely 3x2,5

Martin Kurka:
Citace: jan as x  23.04.2025, 13:03

A jak jste to tedy vyřešil, pokud byste měl do bytu 1x25A tak 3x4 ke sporaku je OK nebo 2 kabely 3x2,5

Paralelní kabely se musí jistit každý zvlášť, a nikdy se nepodaří je udělat stejně dlouhé tj. se stejnou impedancí. Zatižitelnost každého je pak sotva 60%. A to už vám nevyjde na oteplení a ztráty. Tudíž je toto řešení ekonomický nesmysl.

Citace: Martin Babrňák  16.04.2025, 15:14

...Když jsem to řešil s elektrikářem od realizační firmy tak bych byl prej první kdo by si nechal natáhnout 5x4 k varné desce...

A to se hodně mýlíte. V rekonstruovaný ch bytech je vedení ke sporáku do 10m, kabel 5x4 nikoho cenově nepoloží a po přepojení instalace na třífázovou už nemusíte do elektroinstala ce mimo výměny jističe a přepojení varné desky sáhnout. A osvícený investor si spočítá, že by cena práce elektrikáře na změně zapojení paralelizované ho kabelu 5x2,5 na sólo 5x2,5 jej přišla dráž než navýšená cena za rozdíl mezi kabelem 5x2,5 a 5x4. O nějakém rozebírání linky, abyste se dostal do připojovací krabice ani nemluvě.  
Pokud by se zdál poddajný HORN kabel 4mm2 k varné desce mastodontní, lze si pomoci 2,5mm v silikonu.

Je fakt, že tuto problematiku elektrikáři řeší kabelem 5x2,5 a pro dočasnou jednofázovou přípojku paralelně spojí na kabelu varné desky šedou s modrou a černou s hnědou  jak u jističe, tak i přímo ve svorkovnici varné desky.
V jednom kabelu je paralelizace žil sice méně riskantní, než paralelizace celých kabelů, ale korektní to není. Zatižitelnost takového provedení díky nesymetrii impedancí žil a svorkovacích spojů odhaduji i při vysoké pečlivosti do 80%.

jan as x:
Samozřejmě že každý z kabelů 3x2,5 ke sporáku by šel na samostatný jistič 16A.