raj
|
|
« Odpověď #72 kdy: 11.01.2016, 19:32 » |
|
Tak jinak: Chápu a souhlasím s nasazením CML v případech, jako velké administrativn í budovy, hotely, budovy "zvláštního určení" (Mirkova Orlovna, invalidní obyvatel, ...). Ale RD (2x koupelna, 1x kuchyň, 2x WC, 5x pokoj, chodba, komora) a průměrně inteligentní obyvatel... Co tam proboha chcete "inteligentně instalovat" ?
|
|
|
|
Jan Alin
Offline
|
|
« Odpověď #73 kdy: 11.01.2016, 19:34 » |
|
Toto téma je o argumentech PROTI, nikoliv pro!
K tomu můj dotaz směřoval. Nevěřím že se může takové nahrazení pěti termostatů "vyplatit". Třeba se ale pletu.
|
|
|
|
R. Pištěk
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #74 kdy: 11.01.2016, 19:41 » |
|
Tak jinak: Chápu a souhlasím s nasazením CML v případech, jako velké administrativn í budovy, hotely, budovy "zvláštního určení" (Mirkova Orlovna, invalidní obyvatel, ...). Ale RD (2x koupelna, 1x kuchyň, 2x WC, 5x pokoj, chodba, komora) a průměrně inteligentní obyvatel... Co tam proboha chcete "inteligentně instalovat" ?
Jak zde bylo řečeno, "inteligentní isntalace" neexistuje...J sme trochu mimo téma, ale.. Asi se pouštíme do debaty, která je mimo otázku....Jak jsem psal. Já osobně nemám a neznám žádný přesvědčivý argument pro systémovou instalaci. Také jsem psal, že 5 x termostat pro topné rohože je pro mě finančně náročnější jak 1 x "řídící jednotka" systému která je schopna toto nahradit....Ta kže o inteligenci řeč nebyla. to : Václav Kalina DC - a to je právě ono....případ od případu... to : Jan Alin - např. koncová cena "miniserveru" je 12 499,-kč včetně DPH...ale opravdu, to jsme úplně mimo...
|
|
|
|
|
raj
|
|
« Odpověď #75 kdy: 11.01.2016, 20:36 » |
|
např. koncová cena "miniserveru" je 12 499,-kč včetně DPH...ale opravdu, to jsme úplně mimo...
To ano. Úplně mimo. Vypínač mám za 50 koruna a umí jej obsluhovat dítě, jen co se naučí "na zadní". Mimochodem - taky argument proti.
|
|
|
|
Jiří Schwarz
Offline
|
|
« Odpověď #76 kdy: 11.01.2016, 20:45 » |
|
...a umí jej obsluhovat dítě, jen co se naučí "na zadní". ...
Děti to odkoukají rychle, ty zvládnou víc než vypínač. Horší je, když do prostoru se spoustou "chytrých funkcí a vychytávek" přijede návštěva a nečekaně tam zůstane po omezenou dobu sama...
|
Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl! Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
|
|
|
R. Pištěk
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #77 kdy: 11.01.2016, 21:06 » |
|
To ano. Úplně mimo. Vypínač mám za 50 koruna a umí jej obsluhovat dítě, jen co se naučí "na zadní". Mimochodem - taky argument proti. vysvětlím. "Miniserver" = srdce systém u jedoho výrobce. A ten vypínač (tlačítko) za 50,-kč tady taky použiju.... To vypadá, že tu bráním takovéto instalace
|
|
|
|
R. Pištěk
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #78 kdy: 11.01.2016, 21:07 » |
|
Děti to odkoukají rychle, ty zvládnou víc než vypínač. Horší je, když do prostoru se spoustou "chytrých funkcí a vychytávek" přijede návštěva a nečekaně tam zůstane po omezenou dobu sama...
co návštěva, stačí manželka
|
|
|
|
Jan Hájek
Offline
Prostě .... HÁJEK!
|
|
« Odpověď #79 kdy: 11.01.2016, 21:20 » |
|
Osobně u systémové instalace vidím jako největší slabinu právě nastavování funkcí a závislostí. První výrobce, který přijde se SW, který umožní bez školení základní nastavení systému laikovi s nízkou počítačovou gramotností (nemyslím člověka, který zadává adresu do vyhledávání na seznamu) má šanci získat větší podíl na trhu. Složitější nastavení by měly být doménou placených služeb, ale nastavení vytažení žaluzií při větru, snížení teploty při zapnutí alarmu atd., by měla být možná i bez byť elementárního zaškolování. Zatím ve volbě systému hraje velkou roli to, kolik lidí v okolí ho umí a položky jako cena, nebo spektrum možností jsou druhořadé. Pro přehled doporučuji německý časopis Bussysteme, oslavili 20 let. Bývalý šéf, první z leva, Peter Respondek je v redakční radě. Co opravdu miluji je to zjištění, že pokud se konečně rozvalím u televize, stačí mít telefon po ruce (99% případů) a kromě toho, že nemusím vstávat, tak se ani nemusím natahovat, to je prostě k nezaplacení.
|
|
|
|
Radek Červený
Žij a nechej žít
Offline
|
|
« Odpověď #80 kdy: 11.01.2016, 21:40 » |
|
PS: Musím říci, že mi přijde zcela zvrácené, aby někdo, kdo se považuje za elektrikáře, vyjmenovával jakékoliv nedostatky čehokoliv, byť by to bylo sebezbytečnějš í, co mu může zajistit zajímavé příjmy. Je to stejně absurdní jako řezník propagující obilné klíčky.
Zatímco zde někdo na 6 stranách hledá důvody, jiní hledají způsoby. A o tom to je. Jsou lidi, kterým tento stav a přístup odborníků vyhovuje a dokáží z toho těžit. Každý svého štěstí strůjce. Jinak pro ty, co zase zaslechli něco od nějaké babky na návsi. Právě to intuitivní ovládání, které zvládne i manželka či tchýně, je doménou systémové instalace a profesionality zhotovitele. Systému, který je ušitý uživateli na míru a ovládá přesně to, co potřebuje. Není nic horšího než uzavřený tovární systém, který nabízí badget 100% předem definovaných funkcí, ze kterých uživatel 80% nevyužije, 20% využívá a 5% mu jich tam chybí. Ale v menu má pořád těch 100%, která ho matou. P.S. Dovolím si rýpnutí. Měl jsem za to, že se tu celou dobu bavíme o chytrých instalacích. Pak nechápu tu zmínku o miniservru za 12499 Kč. Tento systém považuji za takovou velkou kalkulačku, no když přeženu, tak možná ještě první verzi DOSu Ale na straně druhé, pro využití pěti termostatů to vlastně postačuje.
|
|
|
|
Jan Alin
Offline
|
|
« Odpověď #81 kdy: 11.01.2016, 21:45 » |
|
PS: Musím říci, že mi přijde zcela zvrácené, aby někdo, kdo se považuje za elektrikáře, vyjmenovával jakékoliv nedostatky čehokoliv, byť by to bylo sebezbytečnějš í, co mu může zajistit zajímavé příjmy. Je to stejně absurdní jako řezník propagující obilné klíčky.
Přiznání nedostatků nemusí nutně znamenat snížení příjmů, někdy to může být i naopak když se zákazník dozví popravdě všechna pro i proti. Nejhorší referencí bývá nesplněné očekávání.
|
|
|
|
Václav Kalina DC
Neverifikovaný uživatel @4
Offline
|
|
« Odpověď #82 kdy: 11.01.2016, 22:47 » |
|
Já to beru tak, že pokud to má být inteligentní instalace, chci z toho také nějaké výstupy, ideálně aby mi to hlídalo náklady na provoz domu a to bez serveru na ukládání a zpracování dat dost dobře nejde. Pokud se jedná pouze řízení instalace přes PLC bloky, tak to je pro mě pouze automatizace. Inteligentní instalace zahrnuje krom regulace, EZS, EPS a ovládání i multimedia a hlavně, nic to po mě jako uživavateli nechce. Maximálně si hejbnout teplotou v místnosti. Bohužel neznám moc lidí, co by mi byli ochotny toto zaplatit. Ono to totiž není o materálu, ale o čase který musíte věnovat tomu takový dům správně navrhnout a odladit
|
Senior specialista provozu sítí a systémů T-Mobile Czech a.s. Revizní technik EZ-E2A
|
|
|
R. Pištěk
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #83 kdy: 12.01.2016, 08:26 » |
|
to Radek Červený - rýpnutí beru. Nicméně. Víte o jaký systém se jedná, že jste tak negativní? Jen jsem na příkladu 5ti termostatů ukázal cenovou rentabilitu... Systém umí komplet co jeho "starší" bratři... to Václav Kalina - přesně tak..Vyčítám si přes RS 232 stav zabezpečovacíh o systému atd...Odladění systému na místě = několik probdělých dní a nocí v místě instalace to Jan Hájek - proto jsem byl "nucen" se těmito systémy zabývat Nicméně jsem stále nenašel argument "PRO" přesvědčení že by každá elektroinstala ce měla (mohla) být systémová..Jak napsal pan Hájek, to je asi nejvystižnější odpověď....A tato by mohla téma ukončit
|
|
|
|
Václav Kalina DC
Neverifikovaný uživatel @4
Offline
|
|
« Odpověď #84 kdy: 12.01.2016, 09:09 » |
|
Já myslím, že každá nova instalace by měla mit ukončené všechny vodiče v jednom pořádně naddimenzovane m rozvadeci a pak už je jedno jestli tu logiku v rozvadeci natvrdo prodratuji a nebo pouziji nějaký inteligentnějš í způsob ovládání. Potom mě totiž v budoucnu nedokáže překvapit nedostupnost jakéhokoli náhradního dílu. K tomu samozřejmě patří i Lan rozvody. Nejhorší že všeho je použít k ovladadani zbernicovych systému, které v budoucnu nemusí být podporované. Myslím že to otolik instalaci neprochází a beru to jako investici do budoucna. Většinou se snažím přesvědčit každého na poradny rozvadec, ve valné většině se na to vykaslou a pak si sypou popel na hlavu, ale to už pozdě.
|
Senior specialista provozu sítí a systémů T-Mobile Czech a.s. Revizní technik EZ-E2A
|
|
|
Milan Hudec
Offline
|
|
« Odpověď #85 kdy: 12.01.2016, 09:13 » |
|
Tak jinak: Chápu a souhlasím s nasazením CML v případech, jako velké administrativn í budovy, hotely, budovy "zvláštního určení" (Mirkova Orlovna, invalidní obyvatel, ...). Ale RD (2x koupelna, 1x kuchyň, 2x WC, 5x pokoj, chodba, komora) a průměrně inteligentní obyvatel... Co tam proboha chcete "inteligentně instalovat" ?
Dovolím si ne zcela souhlasit, člověk si kupuje jednak nezbytnosti a jednak zbytnosti od kterých očekává šťastnější život, takže si dokáži představit jak ředitele chodícího rozsvítit o pár metrů dál, protože nemá v kanclu schodišťák, tak obyvatele malého bytečku se systémovkou. Výsledkem jsou oba spokojeni stejně. Ono výrobci těchto zařízení nějak nepochopili, že produkt tohoto typu není jen technika, ale především duševní cinkrlátko, mohli by si vzít příklad Kofoly.
|
|
|
|
Jaroslav Hasala
OSVČ
Offline
Znojmo (JM)
|
|
« Odpověď #86 kdy: 13.01.2016, 08:33 » |
|
Jen tak na okraj : S tím, co se označuje jako chytrá nebo inteligentní elektroinstala ce, jsem se poprvé setkal někdy začátkem devadesátých let.
Ten, kdo nám to předváděl, nám prorocky tvrdil, že do deseti let se v podstatě ani nic jiného v bytových instalacích nebude dělat.
No, uplynul už více než dvojnásobek této doby, ale k nějakému masovému nárůstu nedošlo, nebo alespoň já jsem ho nepostřehnul.
Mimochodem, že by došlo k nějakému převratnému vývoji v této oblasti, to snad ani ne, pořád je to v podstatě stejné, přibyla snad jen možnost ovládání pomocí "chytrých" telefonů, tabletů atd, změnil se desing ovládacích prvků, mají lepší grafické zobrazení, ale aktivní prvky (to co je v rozvaděči) jsou v podstatě stále stejné.
|
elektromontážn í firma, revizní technik E2/A specializace : domovní a bytové instalace, průmyslové instalace, hromosvody. tel. : 603 355 919 email : jarda@hasala.cz
|
|
|
Šipeky Michal
Neverifikovaný uživatel @2
Offline
|
|
« Odpověď #87 kdy: 13.01.2016, 10:01 » |
|
Zaujímavá diskusia. Zaujímalo by ma, či bol pôvodný dotaz pána Minaříka smerovaný na potenciálneho relizátora - teda odborníkov na tomto fóre alebo potenciálneho zákazníka/užívateľa? Toto mi príde ako kľúčové. Osobne som v situácii, že ma táto téma zaujíma a možno o pár rokov budem mať reálnu možnosť zvážiť, či to budem chcieť. Ak sa bavíme o kategórii "bežný človek", tak na zváženie sa to tlačí hlavne pri stavbe nízkoenergetic kých a hlavne časom aj pasívnych domov. Ako bežný človek zrejme ťažko postavím kancelársku budovu... ale zrejme viacero čitateľov tohoto fóra stavalo alebo bude stavať dom. Ak by som písal subjektívne za seba, tak moje obavy by boli tieto: - dostupnosť servisu po 10-15 rokoch. Jednak servis ako taký, jednak dostupnosť náhradných dielov. Ak si spomeniem na byt ktorý som dokončil iba pred 8 rokmi, tak mi je smutno z toho, že väčšina remeselníkov ktorí tam robili je na dôchodku alebo robí niečo iné, prípadne mnoho km ďaleko. Opakovane sa mi stalo, že na drobné opravy som hľadal firmu/človeka ťažko, alebo som nenašiel. Prípadne prišiel, pozrel a už sa tomu nechcel venovať. Stálo ma to kopec času. - obavy zo životnosti ako takej, prípadne budúceho updatu/upgradu. Bežnú inštaláciu považujem viac menej za večnú a viac menej jednoducho opraviteľnú. Toto bude ale o inom. - obavy z budúceho vývoja Je to ťažko predvídateľné, ale čo ak sa ten môj systém ukáže ako nejaký nie celkom dobrý a prestane sa vyvíjať, alebo vývoj sa odkloní výrazne inam a môj systém zapadne prachom... - veľké ťažkosti so získavaním aspoň orientačnej REÁLNEJ ceny - všeobecný strach z neznámeho Nepoznám osobne nikoho kto to má. Som taký, že dám viac na dojmy známeho... Čo ak sa to bude kaziť, čo ak to nebude dobre fungovať, čo ak sa zistí, že bol projekt zlý, čo ak sa zistí, že to zle nainštalovali. .. Ak tu dostanem odpoveď, že si mám nájsť dobrú firmu, tak neviem ktorá to je a neviem ako to mám zistiť. To isté aj architekt/projektant - neviem, nepoznám. Riešenie prúseru po inštalácii je tiež nereálne, lebo ťahanica o reklamáciu môže skončiť aj na súde a aj prípadná výhra súdu nič nerieši (firma môže prestať existovať, prípadne súd rozhodne o nejakom symbolickom odškodnení) - chýba mi aj objektívne zhrnutie kladov a záporov
|
|
|
|
|
Miroslav Minařík
"Nejvyšším úkolem není teoretické poznání, nýbrž praktické umění žít!" Sokrates
Offline
Odborná publicistika v instalační elektrotechnice.
|
|
« Odpověď #89 kdy: 13.01.2016, 11:13 » |
|
Zaujímavá diskusia. Zaujímalo by ma, či bol pôvodný dotaz pána Minaříka smerovaný na potenciálneho relizátora - teda odborníkov na tomto fóre alebo potenciálneho zákazníka/užívateľa? Toto mi príde ako kľúčové.
Toto téma je výhradně o záporech. Je určeno především pro nás v redakci. Už nyní máme připraveny otázky na výrobce a realizátory na konkrétní body. Není tedy zde účelem obhajoba ale především časté postesky, které slyšíme jako argumenty proč systémovou instalaci ne. Kdo se bude chtít k jednotlivým bodům vyjádřit na kameru bude možná pro všechny velice zajímavým překvapením. Za nápad oslovit výrobce může jeden veliký kritik systémových instalací.
|
Elektrika NENÍ časopis!
|
|
|