Proč je na sloupech vn více vodičů než tři?
František Šohajda:
Citace: Hugo K. 27.05.2013, 10:41
Z toho mi vychází, že už není tak jednoduché vypnout jedno souběžné vedení (jako u té 110kV) a práce na vedení znamená odpojení tohoto vedení.
Vypnout se nemusí při některých pracech...
Nedávno běžel v TV dokument o pracovnících na opravách VVN v USA....z helikoptéry se tam dostal pracovník a pracoval pod napětím stovky kV......
Než se helikoptéra dostala v blízkost rozpěr, natáhl se asi 2 metrový oblouk mezi vodiči a helikoptérou.. ..
Zajímavý postup.....
Martin Hroudný:
Citace: Hugo K. 27.05.2013, 10:28
Aha !
Jak je to u vyššího napětí, snad 400kV ? Stožár má tvar Y, příčné břevno a 3x soustavu izolátorů. Vodiče pod jedním izolátzorem jsou 3 a v trase jsou mezi nimi jakési rozpěrky.
Podrobnější popis nedám, musel bych vyrazit na výlet do polí, a v tomto počasí.. :'(
U vedení 400kV a 220kV se provozují tzv. svazkové vodiče. Tj. jeden "fázový vodič" je tvořen vlastně 3 samostatnými lany AlFe (u 220kV jen 2), které jsou od sebe navzájem rozepřeny v pravidelných rozestupech vodivými rozpěrkami. Z pohledu koróny se pak takový svazkový vodič jeví jako hypotetický vodič o průměru srovnatelném s roztečí těch lan, tj. minimalizuje se vliv koróny (povrchové výboje z důvodu lokálních překročení elektrické pevnosti vzduchu - intenzita těchto výbojů závisí na zakřivenosti povrchu). Samozřejmě je to mimoděk lepší i z toho důvodu, že se pracuje líp po mechanické stránce s 3 tenčími lany, než s jedním tlustým lanem.
Martin Hroudný:
Citace: František Šohajda 27.05.2013, 10:47
Vypnout se nemusí při některých pracech...
Nedávno běžel v TV dokument o pracovnících na opravách VVN v USA....z helikoptéry se tam dostal pracovník a pracoval pod napětím stovky kV......
Než se helikoptéra dostala v blízkost rozpěr, natáhl se asi 2 metrový oblouk mezi vodiči a helikoptérou.. ..
Zajímavý postup.....
Čím vyšší napěťová hladina, tím se méně uplatňují omezení provozu při opravách. Je to logické, protože pracovní vzdálenosti jsou větší.
Na 22kV (35kV) se u vícenásobných vedení vypínají VŽDY 2 sousedící potahy.
Na 110kV se u jednodušších prací (výměna izolátorů) vypíná jen ten 1 potah, u složitějších prací se musí vypínat oba sousedící potahy.
U 220kV a 400kV si dokážu představit, že si tam troufnou na ledacos.
U provozně velmi důležitých vedení ZVVN (ss vedení 1000kV, str vedení 750kV,...), která nelze vypínat, se praktikuje i práce pod potenciálem, samozřejmě musí být speciální top vybavení. Speciální obleky, pracovník se musí před úkonem uvést na potenciál, atp. Na youtube je určitě řada ukázek.
Josef Dolejšek:
Citace: Martin Hroudný 27.05.2013, 11:02
Na 110kV se u jednodušších prací (výměna izolátorů) vypíná jen ten 1 potah, u složitějších prací se musí vypínat oba sousedící potahy.
Pro laiky: Všimněte si, že stožáry vedení 110 kV se dvěma trojicemi vodičů (se dvěma potahy) mají na jedné noze červenou obdélníkovou značku a na druhé bílou. Je to proto, že když je vypnuté jen jedno vedení (červené či bílé), tak si pracovník energetiky na sebe navleče značku té barvy, která je vypnutá. Tím je zajištěno, aby omylem nevylezl na stožár na druhé straně (na straně zapnutého vedení).
Jiří Kubík:
Rozvodné sítě vvn o napětí 110kV a vyšších, jsou provozovány s transformátory s uzemněným uzlem.
(Y)
Takže to čtvrté lano není jenom ochrana proti bleskům.
Navigace
[0] Index zpráv
[#] Další strana
[*] Předchozí strana