Proč je na sloupech vn více vodičů než tři?
Josef Dolejšek:
Citace: Hugo K. 27.05.2013, 09:24
Není tam těch 6 lan z důvodu, že je snažší tahat 2 slabší lana než 1 tlusté + rozložení sil působících na konstrukci stožáru ?
No, hlavně je to proto, že jedno ze dvojice souběžných vedení je možné vypnout (a pracovat na jeho údržbě/opravě), zatímco druhým vedením je stále napájena příslušná oblast.
Hugo K.:
Aha !
Jak je to u vyššího napětí, snad 400kV ? Stožár má tvar Y, příčné břevno a 3x soustavu izolátorů. Vodiče pod jedním izolátzorem jsou 3 a v trase jsou mezi nimi jakési rozpěrky.
Podrobnější popis nedám, musel bych vyrazit na výlet do polí, a v tomto počasí.. :'(
Kamil Novák:
Citace: Hugo K. 27.05.2013, 10:28
Vodiče pod jedním izolátzorem jsou 3 a v trase jsou mezi nimi jakési rozpěrky.
Už se to tady psalo :
Citace: Jirka Hub 24.05.2013, 20:56
Často jsou vodiče jednotlivých fází tvořeny tzv. svazkovými vodiči, což jsou paralelní 2 či tři vodiče na fázi.
Hugo K.:
Z toho mi vychází, že už není tak jednoduché vypnout jedno souběžné vedení (jako u té 110kV) a práce na vedení znamená odpojení tohoto vedení.
Martin Hroudný:
Je otázkou, co ty ostatní "nadbytečné" vodiče vůbec byly.
Pro vn rozvod jsou použity samozřejmě jen 3 pracovní vodiče, jelikož jde o IT soustavu (izolovaný střední uzel).
Co to mohlo být...
a) zemnící lano (využívá se na vn vyjímečně a jen u příhradových vedení ve specifických případech)
b) podvěšený optický dielektrický kabel (optika)
c) podvěšené izolované vedení nn (občas se to použije tak, že se to podvěsí na stožáry vn, typicky z koncových trafostanic někde u chajd a samot zpětný průběh někam do půl cesty k odběrům nn - stožáry vn kvůli tomu musí být blíže u sebe)
d) holé vedení nn na samostatné konzoli (historické záležitosti, spíše jen křížení - potenciálně nebezpečné)
e) další potah vedení vn (tj. prakticky další vedení vn, vždy po 3 dalších vodičích)
f) blíže nespecifikovan é kabely jiných organizací, často umístěné "na šedo" (městský rozhlas, cizí optiky, metalické sdělovací kabely, atp.)
Dvojitá, trojitá a obecně vícenásobná vedení vn na společných stožárech jsou spíše z nouze ctnost (nelze vyjednat trasu pro naprosto nezávislé samostatné vedení vn, atp.). Určitě se nedělají kvůli tomu, aby šlo jeden potah vypnout a druhý mezitím provozovat. Až na vyjímečné výjimky je potřeba vypínat kvůli bezpečnosti práce VŽDY oba dva potahy vodičů.
Navigace
[0] Index zpráv
[#] Další strana
[*] Předchozí strana