Jak určit začátek a konec jednofázového vinutí elektromotoru?
Jan Kelbich:
Citace: Josef Pavlík 08.09.2012, 10:16
... Z vinutí vedou 4 (2) vývody. Zatímco 3-fázový motor má vinutí zcela symetrické a má 6 vývodů.
Není mi jasné, proč hledáte zapojení cívek. Cívky jsou spojeny ve věnci vinutí a ven by měly vést práve jen uvedené vývody.
Tomu nějak nerozumím. Buď jsou spojeny ve věnci a není co řešit a "jednofázový" motor má v tom případě 3 vývody. Nebo spojeny nejsou a pak je nutné znát začátky a konce (zvlášť u trojfázového motoru, u "jednofázového" se dá experimentovat - mění se jen smysl otáček).
Kastner Lubomír:
A proč by jednofázový motor nemohl mít 3 vinutí?? Může se např. jednat o dvojotáčkový motor nbeo motro s děleným pomocným vinutím a odpojovačem. I s tím jsem se setkal u motorů východní provenience - čína apod. A u brusky by to nebylo nic zvláštního. A ted k začátkům a koncům vinutí. Dělám motory již poměrně dlouho, ale jak najít spolehlivě začátek nebo konec vinutí pomocí ohmetru, žárovky apod. podle mě nejde. U některých vinutí by to šlo rozpoznat podle věnce, ale pokud je to pořádně zabandážované, tak ani tam to nejde. A pro zapojení motoru to není až tak podstatné! Podstatné je správné zapojení jednotlivých vinutí. Takže pokud máme jednofázový motor s klasickým vinutím tj. pomocné a hlavní vinutí, zjistím které vinutí je hlavní a které pomocné. Hlavní vinutí musí mít menší odpor. Pak jednoduše spojím jeden konec hlavního vinutí a jeden konec pomocnoho. tam příjde zapojit fáze. Druhý vodič napájení příjde zapojit na druhý konec hlavního vinutí a mezi tento konec a druhý konec pomocného vinutí příjde kondík. A musí to běžet. Pokud chci otočit směr točení přehodím pouze konce pomocného vinutí mezi sebou. Pokud by se jednalo o 3 fázový motor, tak tam je zapojení u jedootáčkového motoru také jednoduché i když neznám začátky a konce. Spojím jedny konce tří vinutí mezi sebou a na volné konce připojím napětí. Pokud se motor neroztočí, a vše ostatní je v pořádku, tím myslím izolační stav, mechanicky apod. přehazuju jednotlívé tzv. začátky a konce mezi sebou. Takže maximálně 3 pokusy a musí běžet. A motor se nemůže spálit pokud se postupuje ohleduplně a opatrně. Pokud by to ale byl motor dvojotáčkový pak by mohl být trochu problém. Ale zase je to jen otázka několika měření odporů cívek a zkušebního zapojení. V případě zájmu mohu zasalt i zapojení. Ale tyto pokusy a zapojování nedoporučuji pro amaterské opraváře!! Hrozí nebezpečí úrazu! Je lepší motor svěřit do odporného servisu. Tam vám ho za pár korun rádi přeměří a zapojí hnohdy i na počkání.
Jan Kelbich:
Citace: Kastner Lubomír 10.09.2012, 06:13
... Pokud by se jednalo o 3 fázový motor, tak tam je zapojení u jedootáčkového motoru také jednoduché i když neznám začátky a konce. Spojím jedny konce tří vinutí mezi sebou a na volné konce připojím napětí. Pokud se motor neroztočí, a vše ostatní je v pořádku, tím myslím izolační stav, mechanicky apod. přehazuju jednotlívé tzv. začátky a konce mezi sebou. Takže maximálně 3 pokusy a musí běžet. A motor se nemůže spálit pokud se postupuje ohleduplně a opatrně. ...
Jistě máte pravdu, ale přeci jenom u 40 W motorku bych to neriskoval. (Měl jsem takový v ruce a úspěšně jsem vývody identifikoval výše popsanou metodou s generátorem a osciloskopem.)
Jinak, na ty max. 3 pokusy nevěřím, dovedu si představit situaci, kdy 3 pokusy stačit nebudou. Naznačím :
-+-
++-
+--
+-+
Hugo K.:
Jestli naměřím vinutí shodného (+-) odporu, měl by to být 3f motor.
Zeptejte se majitele do jaké zásuvky strkal kabel od zařízení s tímto motorem ;), případně na doby, kdy tam měl spínač 0-I
Jestli při rozběhu při spínání nepřetahoval spínač na chvilku do další nearetované polohy.To by odpovídalo kondenzátoru pro rozběh.
Oblíbené zapojení brusek, kosoklepů atd. v dobách 1f českého venkova.
A taky pračky zn.Perobot.
Čas od času se vačkový vypínač vysypal a nastal problém.
Kastner Lubomír:
Jinak, na ty max. 3 pokusy nevěřím, dovedu si představit situaci, kdy 3 pokusy stačit nebudou. Naznačím :
-+-
++-
+--
+-+
¨Já tuto metodu mám vyzkoušenou dlouholetou praxí na motorch od 40 W po 200 kW a vždy bezpečně fungovala a fungovat bude. Je to rychlá a spolehlivá metoda. A navíc ve svých úvahách jste se spletl. Tady nejde o pořadí fází, ale i zjištění začátků a konců. A to je docela rozdíl. Pořadí vinutí pro určení směru není podtstaný, protože u zákazníka může být jiný sled fází než na dílně. Takže směr točení se určí přímo u zákazníka. Tedy mimo 1 f motorů.
Navigace
[0] Index zpráv
[#] Další strana
[*] Předchozí strana