Jak určit začátek a konec jednofázového vinutí elektromotoru?
Václav 3:
Ještě mi napadá, pokud není do vinutí dostatečně vidět, lze vyzkoušet smysl vinutí jednoduše pomocí malého stejnosměrného napětí (bohatě stačí 12V) a kompasu. Kompas položte nejlépe na dřevěný stůl vedle motoru tak, aby byl v rovině kolmé k ose motoru zhruba ve středu statoru a osa motoru ukazovala směr S-J. Po připojení proudu se střelka vychýlí do téměř kolmého směru oproti přirozenému magnetismu, podle polarity zdroje a smyslu vinutí se bude otáčet na jednu či druhou stranu, takže pokud si na jednotlivých vinutích označíte vývody na kterých byl připojen pól plus v okamžiku, kdy byla výchylka stejným směrem, máte rozdělené vývody na začátky a konce.
raj:
Když je nejhůř, pomůže i ručkový voltmetr.
V okamžiku připojení stejnosměrného napětí na vinutí, ručka voltmetru na vinutí sousedním "cukne" dík derivační špičce. Pozor, při odpojení napětí "cukne" logicky na opačnou stranu.
Martin Kurka:
Citace: Standahammer 07.09.2012, 06:30
...našel jsem si návod jak určit začátky a konce vinutí, ale je mi tam nejasná jedna věc: vezmu první dvojici, určím si zkoušeckou jeden konec plus a druhý mínus, pustím si do další dvojice SS napětí 9V a určím zase začátek a konec. Toto vinutí má být pólově obráceně vůči prvnímu.
Citace: Zdenek Rajmont 07.09.2012, 13:18
Když je nejhůř, pomůže i ručkový voltmetr.
V okamžiku připojení stejnosměrného napětí na vinutí, ručka voltmetru na vinutí sousedním "cukne" dík derivační špičce. Pozor, při odpojení napětí "cukne" logicky na opačnou stranu.
On to Standakladivo přesně tak dělal
Citace: Standahammer 07.09.2012, 06:30
Tady končím, protože návod je nejednoznačný. Třetí dvojice drátů aneb třetí vinutí má být zase opačné vůči druhému vinutí nebo prvnímu?
Jenže skončil na třetím vinutí, které u jednofázového motoru "tam být nemělo"
Takže se přikláním k variantě
Citace: Václav 3 07.09.2012, 07:18
Není to náhodou motor třífázový?
Protože staré průmyslové brusky jiné než třífázové nebývávaly.
Je tu možnost, že jedno z vinutí je odporové pro posun fáze. Ale na to odpoví slušný ohmetr jednoznačně. Jsou-li odpory všech vinutí shodné (+/-10%), je to motor třífázový, jsou-li rozdílné, je to jednofázový motor. Pokud je jednofázový, je třetí vinutí odporovým vodičem vinutá sekce pomocné fáze, nebo je to jednofázový motorek s přepínáním pólů a ten vačkový přepínač 2-0-1 je originál a ne výmysl laického opraváře. Ovšem potom by se měl někde povalovat kondenzátor, nebo na malém motorku by mohl být měděný závit nakrátko na části pólu.
A proto:
Citace: Jiří Schwarz 07.09.2012, 07:29
Fotka by nebyla?
Václav 3:
Když se vrátíme do historie, tak jednofázové motory z 50. a začátku 60. let měly třífázovou svorkovnici (6 šroubů) na které byly samostatně vyvedeny vývody hlavního vinutí, pomocné fáze a kondenzátoru s odstředivým kontaktem. Můstky se používaly tři a měnil se jimi smysl otáčení.
Josef Pavlík:
Motor jste měl rozebraný. Zda je 1 či 3-fázový lze poznat podle symetrie vinutí. 1-fázový elektromotor bude mít pomocné rozběhové vinutí uložené na hlavním z vodičů odlišného průřezu než vinutí hlavní nebo zkratové závity podélně přes část pólového zubu. Z vinutí vedou 4 (2) vývody. Zatímco 3-fázový motor má vinutí zcela symetrické a má 6 vývodů.
Není mi jasné, proč hledáte zapojení cívek. Cívky jsou spojeny ve věnci vinutí a ven by měly vést práve jen uvedené vývody.
Navigace
[0] Index zpráv
[#] Další strana
[*] Předchozí strana