16 2/3 Hz se zavedlo hlavně z těchto důvodů:
- je to střídavé napětí, takže bylo možno na mašinách použít transformátory a napětí v troleji zvýšit (a tím snížit ztráty ve vedení)
- takto nízký kmitočet bylo možné připojit na motory bez usměrňovačů
Trochu bych ještě upřesnil - možné připojit na na trakční sériové komutátorové motory bez použití usměrňovačů. Při 50Hz jsou u trakčních sériových střídavých motorů neskutečné problémy s komutací, takže se nemohou točit rychle. A čím máte více vysootáčkovějš
í motor, tím je na jednotku objemu a hmotnosti výkonnější. Což je u jakékoliv trakce důležité, aby bylo motor na jednotku výkonu co nejlehčí a u železnice aby byl tlapový trakční motor i s podvozkem odpružitelný.
(Kupodivu nejlépe na tom jsou v tomto parametru právě trakční stejnosměrné sériové motory. Dnešní moderní asynchronní trakční motory s tomto parametru tak dobré ještě nejsou, mají zase ohromnou výhodu jinou - jsou prakticky bezúdržbové.)
A 16 2/3 Hz byl ještě kmitočet, který se dal ještě transformovat s trafem na lokomotivě sice tak 30tunovým, ale šlo to. Další výhoda byla výroba jednofázového napětí z trojfázového při symetrické zátěži napájecí trojfázové sítě. Nezanedbatelná byla možnost rekuperace do vlastní sítě železnic s kmitočtem 16 2/3Hz - to se hodilo u hornatých alpských železnic.
Svým způsobem to bylo tehdy geniální technické řešení. Nutné si je uvědomit, že v době vzniku byly Hi tech stacionární rtuťové usměrňovače jimž dělal zle od žaludku jakýkoliv pohyb, vyžadovaly prakticky stálé čerpání vakua a hrozily detonací pri zpětném zápalu.
Dnes díky výkonovým polovodičovým usměrňovačům a střídačům, je v mnoha směrech 50Hz lepší, ale jeho jednofázovost sebou nese mnoho problémů od bludných proudů po nutnost napájení zabezpečovací techniky jiným kmitočtem, energetický tranzit při přejezdu lokomotiv z úseku do úseku atd.
http://www.k-report.net/clanky/stahovacky-prezitek-nebo-nutnost/?kapitola=3A jak vysvětlíš, že v Rakousku se pro trakci používá 16 2/3 Hz a taky jim to jezdí a shodou okolností mnohem rychleji než v ČR i USA

Takže 16 2/3 Hz nejsou měřítkem možnosti větší rychlosti jízdy.
Pokud byste srovnali sériový komutátorový trakční motor pro ss proud, ten by se mohl točit nejrychleji, pak o něco pomaleji by jel sériový střídavý komutátorový trakční motor pro 16 2/3Hz a nejpomaleji by se mohl točit sériový střídavý komutátorový trakční motor pro 50 a ještě pomaleji pro 60Hz. Navíc tato závislost není lineární.