Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  HYBRIDNÍ zóna
| |-+  Oblast řešení teoretických úvah
| | |-+  znovu - motor 22kW s kompresorem
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: znovu - motor 22kW s kompresorem  (Přečteno 8684 krát)
Lubomír Jindra
Revizní technik E2B
*
Offline Offline




WWW
« kdy: 14.11.2007, 19:08 »

Připojovali jsme převinutý motor 22kW, spuštění klasika Y/D. Asi 30x se po startu a zapnutí do Y motor těžce roztáčí a asi po 1 sekundě se už neroztáčí ale spíše zpomaluje. Odběr 63A ve všech fázích stejně. Další chod až k přepnutí do D už jsem neriskoval. Ovšem asi 2x se start povedl normálně a na Y se krásně rozjel, přepnul do D a pohodička. Místní údržbáři mi tvrdí že kompresor je OK, což se mi nezdá. váš názor? Řešil jste někdo něco podobného?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Revize elektrických zařízení
Liberecký kraj
www.i-revize.cz
jindra@i-revize.cz
Jiří Fuksa
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #1 kdy: 14.11.2007, 22:31 »

To: Lubomír Jindra
Nerozbíháte kompresor do tlaku? Takto velké kompresory mají většinou instalován odfukovací ventil, aby nebyl rozběh do protitlaku.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Štefan Beláň
Karlovy Vary
*
Offline Offline



Chránič je chránič!


« Odpověď #2 kdy: 14.11.2007, 22:35 »

Souhlasím s kolegou Fuksou. Vypadá to na mechanickou závadu na zpětné tlakové klapce. Nerozhodný
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Chránič chrání - jistič jistí.
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #3 kdy: 15.11.2007, 02:33 »

Vážený pane Jindro,
jestli jde o šroubový kompresor, tak je možností náhlého těžkého rozběhu více, ale pokud jde o elektromotor, je v tom téměř vždy nevinně (Pokud máte rovnoměrné zatížení ve všech fázích)
Nejčastější příčinou nepravidelně se objevujícího těžkého rozběhu šroubového kompresoru je nedovírající sací klapka - na vině bývá klikový mechanismus a pohonný pneuválec otočné klapky v sacím potrubí.

Druhou nejčastější příčinou po demontáži a montáži motoru je přidírání. To má několik příčin. Je-li správné napnutí řemenů a správná souosost motoru a šroubů, je nejčastější příčinou protáčející se vnější kroužek ložiska ve víku motoru u řemenice, vůle v ložisku spolu s napnutím a tahem řemenu způsobí postupné přidírání rotoru o stator. To ale není váš případ, to má tendenci stálého se zhoršování.
Takové nepravidelné těžké rozběhy způsobuje i přidírání šroubů. Šrouby v kompresoru jsou takový malý mechanický zázrak, který si udrží vůle i v rozsahu teplot od 0 do 120°C. A ty vůle dotěsňuje olej. Jestli ten olej při rozběhu nedorazí včas mezi šrouby, je zle. Proto nesmí být napnutí řemenů ani příliš malé, ani příliš velké a musí se změřit. Na jmenovité napnutí řemenů je šroubový kompresor velmi citlivý a nesprávným napnutím zničíte šroubový blok (bratru za 300 litrů) za 15 vteřin natošup při prvním zapnutí.
Takový šikovný a pečlivý strojní údržbář, který tomu rozumí a navíc vybavený vibrometrem, nebo ten s letitými zkušenostmi a přes tyčku umějící naslouchat ložiskům je u kompresorů osobou, která se zaplatí.
Na těžké rozběhy si dávejte u šroubových kompresorů veliký pozor a mohu z našich sledovacích systémů kompresoven říci, že postupně zvýšený startovací příkon  (na obrázcích kompresorů ten nejvíce vpravo) vedl v případě, že to nedělala klapka, k odstavení motoru námi přidávaným čidlem vibrací, nebo u kompresorů bez čidla vibrací k zadření a kousnutí šroubového bloku. Indikátorem těsně před tímto dějem byl vždy prudký vzestup teploty oleje okamžitě po začátku tlakování (ta teplota dole). Také se vždy před tím nenápadně začal zvyšovat i příkon při volnoběhu (nižší údaj příkonu vlevo).
Jinak ještě komentář k průtoku na tomto obrázku - zákazník netypicky chtěl zobrazovat průtok na výtlaku, tohle odpovídá průtoku sání přes 3000 Nm3/hod.


* Obr_1.bmp.jpg (242.2 KB, 1115x840 - prohlédnuto 757 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Viktor Klemon
*
Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 16.11.2007, 09:12 »

Nie je to piestový kompresor ?
je tam riešené a funkčné vyprázdňovanie valcov ? Často to údržbári vyriešia ( pri poruche odfukového ventilu) urobením "malej netesnoti" s tým, že do ďaľšieho zapnutia to vyfučí. Detto spätná klapka. Skúste motor bez záťaže.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Lubomír Jindra
Revizní technik E2B
*
Offline Offline




WWW
« Odpověď #5 kdy: 17.11.2007, 13:31 »

Děkuji všem za odpovědi a speciálně panu Kurkovi.  Úsměv

Výsledek byl nakonec takový, že stačilo v letitém rozvodu el.energie poutahovat všechny spoje a motor už se rozeběhl. Zvláštní je že všechny spoje se zhoršovaly stejně, proto to nešlo odhalit klešťákem (téměř přesně stejný proud na všech fázích) a to je divné. Nicméně kompresor (pístový) je údajně v pořádku tak uvidíme časem... Mrknutí
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Revize elektrických zařízení
Liberecký kraj
www.i-revize.cz
jindra@i-revize.cz
Lubomír Jindra
Revizní technik E2B
*
Offline Offline




WWW
« Odpověď #6 kdy: 17.11.2007, 13:31 »

Nějak zmizel začátek věty: Děkuji....
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Revize elektrických zařízení
Liberecký kraj
www.i-revize.cz
jindra@i-revize.cz
Lubomír Jindra
Revizní technik E2B
*
Offline Offline




WWW
« Odpověď #7 kdy: 17.11.2007, 13:33 »

Slovo "D Ě K U J I" je asi zakázané  Škleb
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Revize elektrických zařízení
Liberecký kraj
www.i-revize.cz
jindra@i-revize.cz
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #8 kdy: 17.11.2007, 20:52 »

Výsledek byl nakonec takový, že stačilo v letitém rozvodu el.energie poutahovat všechny spoje a motor už se rozeběhl. Zvláštní je že všechny spoje se zhoršovaly stejně, proto to nešlo odhalit klešťákem (téměř přesně stejný proud na všech fázích) a to je divné. Nicméně kompresor (pístový) je údajně v pořádku tak uvidíme časem... Mrknutí
Vážený pane Jindro, tak téhle příčině poruchy, jako hlavní příliš nevěřím.
Normálně zatížený motor 22kW by měl naběhnout v Y na 80-90% jmenovitých otáček (kdy lze přepnout do D) asi do 1sec.
Při rozběhu do Y má 22kW motor brát tak bajvok dvoj až trojnásobek jmenovitého proudu, teda až 43x2=86A  až 43x3=129A.
Za 1 sec od startu by teda měl být rozběhový proud v Y jmenovitý proud pro Y tj. 1/ √3 jmenovitého tj. 25A a jestli je to starší kompresor s velkým setrvačníkem, tak asi do 3sec.
Připojuji pro rozběh pístového kompresory grafík - při rozběhu písťáku do protitlaku je zatěžovací moment v okamžiku startu asi tak 150% jmenovitého (křivka f) a při rozběhu odlehčeného jak to má být pouhých40% jmenovitého(křivka f'). (géčka jsou pro šroubáky)
Rozběh Y-D dává sice menší rozběhový proud než přímý rozběh, ale za krvavou cenu pouze  40-80% jmenovitého kroutícího momentu a těch 40% je pro nulové otáčky. Takže se pístový kompresor s protitakem nemusí do Y vůbec rozběhnout.
Čímž se dostáváme k příčinám protitlaku u pístových kompresorů - o potřebě vyprázdnění válců psali výše kolegové (zpětná klapka a odfukový ventil) u větších kompresorů jsou to ještě nezdvižená zdvihátka ventilů a u vysokotlakých  a dotlačovacích kompresorů (boosterů) je to sání atmosférického tlaku, místo sání nízkotlaku cca 7-10 bar (zavřený přívod).

A co se týče toho, že nevěřím na uvolněné spoje
Při startu, při napětí na svorkách motoru  100% je záběrový moment 100% (pro Y-D rozběh v Y  je 100% záběr 40% jmenovitého momentu)
při napětí 80% (20% podpětí) klesne záběrový moment na 64% nominálního záběrového  (pro Y-D rozběh v Y  teda na 25% jmenovitého momentu)
při napětí 65% klesne záběrový moment na 42% (pro Y 17% jmenovitého momentu)
při napětí 50% klesne záběrový moment na 25% (pro Y 10% jmenovitého momentu)


Ale jestli je startovací proud i jen pouhých 63A, tak při úbytku 20% z 400V =80V se někde musí ztratit topný výkon 15kW a to by se neutažených spojů asi pěkně hulilio.

Douška na závěr - po přerušení dodávky proudu se vám doma nerozeběhne do protitlaku chladiva ani pístový kompresor v chladničce

Slovo "D Ě K U J I" je asi zakázané  Škleb
Já už to pochopil, to je taková místní finta, aby se ukázalo, že to není formální a že se musíte hodně snažit, aby jste pomoc kolegů ocenil. Mrknutí  Takže mne to o to víc potěšilo.


* Rozběh_kompresoru.gif (17.4 KB, 394x338 - prohlédnuto 555 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.021 sekund, 21 dotazů.