Trakční pohony se dnes dělají jednak klasicky, to zn. stejnosměrné pohony(rekonstrukce) a jednak nově s použitím asynchronních motorů. Je to problematika široká. Závislá trakce - el.lokomotivy, pantografové jednotky, trakce stejnosměrná/ střídavá již dnes takřka výlučně na asynchronních motorech. Nezávislá trakce motorové lokomotivy, motorové vozy s el. přenosem výkonu rekontrukce používají oboje - klasický způsob generátor - stejnosměrný motor, nově konstrukce generátor - měmiče s asynchronními motory. Metro, tramvaje, trolejbusy jsou u nás výlučně na stejnosměrné trakci, nové konstrukce mají asynchronní motory. Odborné články se schématy a popisem jsou v odborné železniční literatuře a časopisech, pěkný časopis je Dráha, k dostání v ČD centrech. Hodně fandů je na diskusním fóru
www.cd.cz, tam je na to technická rubrika.