Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Co to je za značku (klikatá linka) ve schématu?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: 1 [2] 3 Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Co to je za značku (klikatá linka) ve schématu?  (Přečteno 11278 krát)
Michael S. Dobrý
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #18 kdy: 17.11.2025, 11:05 »

Nejsem si jist zda je rozumné nastavit relé na maximální proud když už ho použijete. Osobně bych si změřil proud všech motorů které na relé chcete připojit a podle toho bych provedl nastavení. Chápu že tvrdošijně trváte na řešení pomocí proudového relé a bude to ok. Já bych zvolil variantu kterou vám výše nabídl kolega pan Ing. Martin Kůrka. Jedna věc je ochrana motorů proti přetížení, druhá když se potkají v momentě kdy nemají... a další specifika. Berte i v úvahu že zásahem do rozvaděče se stáváte odpovědným, a pokud se stane nějaký malér...
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
PavelPavel251
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #19 kdy: 18.11.2025, 07:26 »

Nebo nakreslete prosím někdo jak byste zapojili.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
PavelPavel251
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #20 kdy: 18.11.2025, 07:41 »

,
Použil bych proudové relé následující. Elko PRI-52
Přes relé by šla druhá fáze. Civku relé by spoustelo alnico a kontakt relé druhý motor.
Takové řešení myslel pan Martin ne?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Michael S. Dobrý
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #21 kdy: 18.11.2025, 17:41 »

Pane Pavle takto se dá těžko odpovědět. Zkusím dohledat předmětné schéma zapojení a rozkreslit vám to aby to bylo pochopitelné, případně doplním nějaký popis. Neberte to osobně ale tuším že elektrické pohony a stroje nejsou předmětem Vaší profese vzhledem k tomu jak pokládáte otázky Úsměv Pokud jste z Plzně a okolí tak bych se na to případně mohl podívat a poradit na místě. Nebude to dnes ( myslím schéma) jelikož jsem dosti vytížený takže prosím o trpělivost Úsměv
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #22 kdy: 19.11.2025, 01:11 »

Nebo nakreslete prosím někdo jak byste zapojili.
Dokud nevím, co to relé má doopravdy za funkci, žádné zapojení kreslit nedokážu.

Nejste schopen už ve druhé diskuzi (viz příloha) upřesnit svoje dotazy a zodpovědět stále stejné podotázky. Typ a rok výroby soustruhu, přiložit celé  schéma zapojení (jak má někdo tušit co dělá relé RP),      vyfotit zvenku i zevnitř ono relé RSP, vyfotit či popsat návod k obsluze, případně nafotit kusovník kde je relé RSP určitě typově popsáno.
 Nezlobte se, ale zvenku to absurdně vypadá, jako když opravujete kradený stroj o kterém se bojíte pustit informaci, jinak si váš přístup k utajování informací nedovedu vysvětlit. Už na diskuzi elektriky pamatuji hodně tazatelů, ale všichni se snažili být časem nějak nápomocni aby si mohli svůj problém vyřešit ale váš zájem to asi není.

I kdybyste návrh zapojení dostal, druhá věc je objednávka správného typu proudového relé a nastavení provozního režimu. Jestli má pracovat jako hlídač dolní hladiny, horní hladiny, jako okénkový komparátor s hysterezí nebo hlídač mimopásma.  Jestli má mít paměťovou funkci nebo ne, jestli má být s časovým zpožděním přepnutí nebo ne atd...
Tohle relé RSP totiž není běžná součástka, ale možná je to vícefunkční zařízení, obdobně složité jako je ono Alnico. To umí jak automaticky zabrzdit protiproudem a v nulových otáčkách protiproud vypnout a také umí vypnout stisk tlačítka rozběhu motoru, pro mikrootočení. Hned jak motor ťukne Alnico jej vypne. Tato funkce se používala pro pohodlné řazení jiné rychlosti, aby do sebe mohly zapadnout zuby. Asi je použita i zde, ale bez dalších informací je to jen další asi.

Takže relé RSP může (ale nemusí) mít také vícero funcí a bez někoho s křišťálovou koulí, nebo někoho kdo má historická schémata soustruhů uložena ve své fotografické paměti se dále neposunete na žádné diskuzi na žádném internetovém fóru.
A jak jsem zjistil, ani není jisté a od vás potvrzené ,  že tam máte relé Aj vyobrazené kol. Dobrovolným.
Vzhledem ke způsobu kreslení schematu bych typoval, že tvůrce tohoto zajímavého a netypického zapojení stroje už nebude mezi živými elektrikáři, takže nezbývá ze všech,  v současné době jen vám dostupných informací zjistit, jak to tenkrát myslel.

Ona i moje úvaha o potřebnosti paměťové funkce může být také zcestná a druhá napěťová cívka RSP relé může mít funkci úplně jinou. Třeba blokování snímání proudu v okamžiku brazdění protiproudem, nebo zvýšení limitu povoleného proudu při brzdění protiproudem.

* Co to je za schematickou značku_.pdf (1244.99 KB - staženo 35 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
PavelPavel251
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #23 kdy: 19.11.2025, 06:36 »

Žádný kradeny stroj to není. Jak vás toto může vůbec napadnout.
Schéma mám jen na jeden list.
Nebral jsem za podstatné sem dát celý list.
Ale přiložím vám ho tedy.
Já jen se chtěl poradit asi by to proudové relé bylo vhodné.


* Screenshot_20251110_074539_com.android.gallery3d.jpg (993.5 KB, 1080x2340 - prohlédnuto 112 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Michael S. Dobrý
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #24 kdy: 19.11.2025, 07:37 »

Ono to podstatné právě je... Z jednoho segmentu schématu se dá těžko odvodit jaký je celkový koncept zapojení. Pan kolega ing. Martin Kůrka vám poskytl velmi fundovanou odpověď. Snažíme se vám zde poradit, čili není nutné abyste byl rozmrzelý jen proto že někdo nedá odpověď bez relevantních podkladů. Elektro zařízení točivých strojů a strojů obecně není legrace a jakákoli chyba může vést k velkému maléru. Mějte to prosím na paměti.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
PavelPavel251
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #25 kdy: 19.11.2025, 08:11 »

Já to chápu. Tak teď když máte schéma celé, tak navrhněte řešení.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Procházka, Slaný
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #26 kdy: 19.11.2025, 08:25 »

Teda, to je krásné zapojení! To jsem ještě neviděl!  poklona
To RSP slouží evidentně k sekvenčnímu rozběhu motorů. Bude pravděpodobně bistabilní, kdy je při rozběhu přepnuto do aktivního stavu a po sepnutí ALNICA je resetováno a umožní rozběh druhého motoru.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Procházka, Slaný
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #27 kdy: 19.11.2025, 08:29 »

Já to chápu. Tak teď když máte schéma celé, tak navrhněte řešení.


Tak pošlete údaje, kam máme vystavit fakturu!

Evidentně nemáte dostatečné znalosti, když nedokážete pochopit celkem jednoduché schéma, a pochybuji, že máte též potřebnou odbornost. Nejlepší bude, když oslovíte odbornou firmu.
Uvědomte si, že jste při úpravě takového stroje i trestně odpovědný za případné úrazy zaměstnanců.
Toto fórum je technické a je určeno pro lidi, co tomu rozumí, nikoliv aby radilo bastlířům...  podivej
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Procházka, Slaný
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #28 kdy: 19.11.2025, 08:43 »

Nebo ještě může mít to RSP funkci AND, kdy pro umožnění startu druhého motoru je třeba nejen signál z ALNICa, ale i pokles proudu pod určitou mez.
Každopádně je to krásná speciální věc.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jan Bocek
*
Offline Offline



« Odpověď #29 kdy: 19.11.2025, 09:27 »


Od toho soustruhu je jen toto schéma na 1 list stránky.
Vedle jsou už jen malé motory a ty nemají žádný relé.
Tak jestli to chrání motor před přetížením, tak tam dám proudové relé a nastavím Max proud na tu jednu fázi.

Před jakoukoliv úpravou je nutné zjistit, co relé RSP má dělat.
Bez typu soustruhu, dodání schematu a návodu a případné fotky elektrovýzbroj e je vaše otázka stylu ....ed.nepřija telná

Podle zlomku schematu se nedá nic moc soudit. Zatím jen to, že relé RSP dělá zároveň ochranu motorů proti přetížení i ochranu proti potkání se obou motoru a ochranu proti rozběhu do reverzace. Bez relé jsou motory chráněné pouze proti zkratu, nikoliv proti přetížení. A jak bude vypadat rozběh jednoho motoru do ještě běžícího druhého si dovedete asi představit. Vyhraje jeden z motorů ale stroj to prohraje.

Náhrada musí mít všechny potřebné ochranné funkce, nebo riskujete spálení daleko dražších motorů, očesání zubů převodovky či vlastní zdraví u neočekávatelně se chovajícího stroje už neodpouštějící ho žádnou chybu ovládání...... ..


Jako odpovědná osoba za EZ bych vás za prvé vytahal za uši a za druhé zaúkoloval.

ad.1 vypracujte Návod pro obsluhu a údržbu tohoto soustruhu s platnou dokumentaci
ad.2 vypracujte analyzu rizika při vašem řešení

PS Před jakoukoliv úpravou musíte vypracovat dokumentaci o shodě a doložit protokol o shodě. Jinak bude stroj hodnocen jako ne-bezpečný. Tím neříkám, že retrofity nejsou možné, ale musí splnovat minimálně původní ,  anebo vyšší bezpečnost. Proto ta analyza rizika
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů
                   revize elektrického zařízení E1B
telefon:        777 273 732
email:           jan.bocek@safeb.cz
František Ševčík
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #30 kdy: 19.11.2025, 11:35 »

Ona je na internetu ještě další diskuze k tomuto tématu. Obě jsem sledoval. Ten soustruh to je SU35, co dělaly Závody K. J. Vorošilova, n. p. Dubnica nad Váhom? V tom návodu, kde je schéma není popis funkce toho relé?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jan Bocek
*
Offline Offline



« Odpověď #31 kdy: 19.11.2025, 16:02 »

http://www.tumlikovo.cz/download/manualy-stroju/

Zde se nabízí Manual k SU35
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů
                   revize elektrického zařízení E1B
telefon:        777 273 732
email:           jan.bocek@safeb.cz
František Ševčík
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #32 kdy: 19.11.2025, 17:42 »

SU35 byl jen můj nástřel. Takový jsme měli ve fabrice, než se prodal. Vřeteno bylo také poháněno dvěma motory. Správnost musí potvrdit tazatel. Typové označení hlavní motorů MRZ5c4 bych přiřadil k výrobci IMI ( Maďarsko ).
V SU byli přírubové motory MEZ.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Michael S. Dobrý
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #33 kdy: 19.11.2025, 18:55 »

Na manuál SU35 jsem se díval ale předmětné relé jsem ve schématu neviděl. Je i možné že jsem slepej :-) Jak již podotkl pan kolega Ševčík správný typ by měl definovat tazatel. Souhlasím s panem kolegou Bočkem že tazatel musí zpracovat dokumentaci po zásahu do zařízení stroje atd, což jak jsem pochopil bude trochu problém. Za mě si myslím že jsme se všichni tady snažili poradit jak to jen bylo možné.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
PavelPavel251
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #34 kdy: 19.11.2025, 19:35 »

V prvé řadě chci říci, že vím co dělám a elektrice rozumím.
Jen prostě mě zarazila ta značka, kterou jsem te pojistky nikdy neviděl.
Navíc vše co jste tu napsali mě napadlo také.
Já k tomu už ostatní návody nemám jinsk bych je přiložil.
Navíc to mám pro svůj účel a nikdo na tom cizí nebude pracovat.
Podle čtení sami spejulujete o co jde a také nevíte.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jirka Údržbář
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #35 kdy: 19.11.2025, 19:53 »

Dejte sem už proboha foto výrobního štítku soustruhu.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: 1 [2] 3 Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.036 sekund, 19 dotazů.