Kde v odhadech o elektromobilitě udělali soudruzi chybu?
Jiří_Hrubý:
Citace: Pavell Nováák 15.03.2025, 13:02
To není pravda. Mám eauto, nikdo mi na jeho pořízení nic nepřispěl a nabíjím ho za čisté nedotované spotové ceny, nemám FVE. Jeho provoz je velmi výrazně ekonomicky výhodnější, než provoz našeho druhého nafťáku. Reálná roční úspora jsou nízké desítky tisíc korun. Kdybych k tomu přičetl úsporu za údržbu a opravy, bude jeho ekonomická výhodnost ještě mnohem větší.
Tak jste si pořídil EV a jste nekriticky nadšený.
Proč ne, pokud jej využíváte jako přibližovalo z A do B, bez dalších nároků na tažnou sílu, prostor, nebo dosah.
Abyste nemyslel, že jen tak plácám, mám najezděno s elektrickým Vitem i jsem měl možnost vyzkoušet ion a i3.
Na ježdění do kolbenky jsou ta dvě miniauta asi fajn, akorát dělník v kolbence raději sáhne po feldě, nebo ovci, protože ekonomika.
Vito je zářným příkladem toho, o čem se tu dohadujete. Prázdný jelo, i dojezd se jevil slušný, ale zatížení a běžný styl jízdy a ejhle 100-150 km bylo maximum. Tedy výhodné pro dopravu po městě, nepoužitelné na dálniční přelety. Vzoreček pro kinetickou energii zkrátka platí pro všechno, co se hýbe.
Ten váš přepočet taky kulhá na obě nohy, protože upravujete procenta aby to líp vycházelo. Začnete účinností parní elektrárny, pokračujte ztrátami při přenosu, ztrátami nabíjení (mimochodem ADAC na tohle téma dělal několik testů) a pak si vemte, že moderní spalovák má účinnost 40% a v zimě navíc vytopí kabinu, což elektromobilis ti řeší často tak, že si natápí auto ze zásuvky, což zapomínají započítat, stejně jako klimatizaci akumulátorů.
Jinak s tou rekuperací, ta funguje z kopce, ale do kopce táhnete větší váhu, tedy větší spotřeba.
Ale to jsou pořád zanedbatelná čísla.
Úvahy o odporu a zvyklostech jsou liché, neřeším kolik auto stojí, ale zda splňuje požadavky na výkon, tažnou sílu, dosah a uživatelský komfort. Elektromobil splňující tyto požadavky jsem nenašel. To neznamená, že je zatracuji. Ať se prosadí na trhu samy, bez direktivy unie, stejně jako elektrokola a elektrokoloběž ky. Kdo to chce a vyhovuje mu, ať si koupí, ovšem v demokratické společnosti by měl mít možnost koupit auto i ten, komu EV nevyhovuje, což začíná být EK potlačováno tak nějak po bolševicku.
Jan Palička:
Citace: Pavell Nováák 16.03.2025, 17:10
Takže skutečnost, že účinnost spalovacího motoru při přeměně energie na pohyb je cca 20-50% a účinnost elektromotoru je cca 90% je ohýbání fyzikálních zákonů?
Nějak jste zapomněl na účinnost uhelné výrobny elektřiny, která je kolem 40%. 40 krát 0,9 je 36. Bez ztrát cestou. Účinnost moderního motoru s turbem je přes 35%
Citace: Pavell Nováák 16.03.2025, 17:10
Ropoauta neumí rekuperovat kinetickou energii zpět do nádrže, ale zbůhdarma ji spalují zahříváním brzd. Elektroauta rekuperovat kinetickou energii umí, čímž ještě zlepšují výše uvedený poměr ve svůj prospěch. Tento fakt je také ohýbání fyzikálních zákonů?
No neumí. Zase na druhou stranu nemusím v zimě jezdit v čepici a šále stovkou po dálnici, abych dojel bez zastávky z Prahy do Olomouce. Jo a nádrž se mi stářím auta nezmenšuje
Každý pohon má své pro a proti......
Petr Zíka:
Citace: Pavell Nováák 16.03.2025, 10:18
...to že lidé se rozhodují a tvoří názory podle zaběhlých zvyklostí ne podle racionality...
Tady jste (zřejmě nechtíc) narazil na jádro pudla. Lidé se totiž racionálně rozhodují. Tu chybu soudruzi udělali v tom, že se spoléhali právě na ty "názory či zaběhlé zvyklosti" a doufali, že trvalým masírováním do nich vtlučou jiné, tedy ty jediné správné.
zavesem:
Asi před 18 lety, když byly na vrcholu takzvané "úsporné žárovky", jsem se účastnil nějaké diskuze o budoucnosti LED osvětlení a předpověděl jsem, že mají před sebou velkou budoucnost a nakonec úplně vytlačí žárovky.
Jééééééžiš to bylo tehdy keců, úplně stejné jako dnes tady kolem elektromobilit y O0
já jsem si koupil tohle... po měsíci mi to přestalo svítit... svítí to blbě... to se nikdy nerozšíří... v autech to nikdy nebude, protože je to nespolehlivé.. . (dance)
Jiří_Hrubý:
Zrovna žárovky a výbojky skončily právě nařízením, respektive zákazem, ne že by nebyl zájem. Žárovky je sice možné koupit dodnes, ovšem mimo semaforek je na trhu jen šmejd nevalné kvality a zákazník tedy volí menší zlo v podobě levných led zdrojů.
Podobná věc teď probíhá v automotive, takže není třeba být prorok, aby bylo jasný, že spalovací motory unie zahubí a jiná než elektrická cesta nebude pro automotive povolena.
LED dodnes v některých aplikacích nedokážou plnohodnotně nahradit výbojky a žárovky, byť čipy některých výrobců už jsou navýši jak životností, tak barevným podáním.
A zase, ekologie v tahu, žárovka se vyhodila s popelem a zmizela, led se v lepším případě dostane do elektrostatick ého separátoru.
Navigace
[0] Index zpráv
[#] Další strana
[*] Předchozí strana