Bude umístění stavebního rozvaděče řešením pro snížení průřezu vodiče?

(1/3) > >>

Ladislav Vyvadil:
U zahrady se zřizovanou třífázovou přípojkou ČEZ (25A)  jsem žádal elektrikáře o připojení elektroměrové skříně a zřízení 2 zásuvkových bodů v prostoru zahrady pomocí 2 stavebních rozvaděčů (jištění 16A, s ochranou),   jeden vzdálený od elektroměrné skříně 24m, druhý v opačném směru 70m u studny k připojení 1 – 1,5kW ponorného jednofázového čerpadla.

Elektrikář navrhl pro rozvod po pozemku CYKYJ 4x6 (zvažoval nejprve 5x6),  já zajistil realizaci výkopu a položení vodiče  v chráničce do stavu k připojení všech komponent.

Revizní technik vodič CYKYJ 4x6 odmítl a žádá pro venkovní vedení min průřez 10, u vedení 70m k rozvaděči u studny průřez 16,  se samostatným PE vodičem, (navýšením průřezu z průřezu 10 na každých 50m).
  V připojovacích podmínkách je u elměrové skříně min průřez 6mm/2, u hlavního domovního vedení  průřez 4x10 (Cu) a protože požadavek revizního technika jako lajk nerozporuji,  pokládám otázku. Je umístění stavebního rozvaděče k elektroměrové skříni řešením pro snížení průřezu vodiče na jeho výstupu, pro zachování vodiče CYKY J 4x6, pokračujícím k připojení čerpadla studny?

Tomáš Žabka:
Pro návrhy vedení platí jisté věci. Kabely se navrhují z hlediska: proudu, úbytku napětí, impedance vypínací smyčky, případně i ekonomického hlediska.

Pokud se použije kabel se 4 žílami pro napájení rozvodu ve kterém se budou vyskytovat 1f spotřebiče musí být minimální průřez žil 10mm2 Cu a 16mm2 Al, tato hodnota je dána normou a je to požadavek na minimální průřez vodiče PEN. Pokud by jste použil kabel 5x .... tak toho hledisko není nutné řešit a vedení by se navrhovalo podle výše uvedených vlastností.