Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Jaký je správný postup při odpojení spotřebiče/motoru dle předpisů?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Jaký je správný postup při odpojení spotřebiče/motoru dle předpisů?  (Přečteno 4290 krát)
Jakub kubas
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« kdy: 20.08.2020, 09:21 »



S kolegy se nemůžeme shodnout jaký je správný postup při odpojení například motoru který se odváží na opravu.
Shodneme se na postupu v rozvodně kde se vytáhnou pojistky  nebo vypne jistič a dá cedule na zařízení se pracuje s datem a podpisem.  
U odpojeného kabelu se v názorech rozcházíme zda-li zaizolovat a zabezpečit každý drát samostatně nebo jestli vyzkratovat a uzemnit.

Chápeme výhody i nevýhody toho co se může stát zajímá nás podle čeho by to bylo řešeno kdyby došlo k nějakému problému. Jestli je to ošetřeno vůbec normou?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #1 kdy: 20.08.2020, 14:47 »

Selský rozum říká, že taková plastová "acidurka" když se nasadí na odpojený vývod (kabelová oka motoru se našroubují do věnečku, nebo na obdobnou vloženou svorkovnici - třeba náhradní motorovou) pak umožní změřit z rozvaděče izolační stav kabelu kdykoliv během opravy motoru, případně ve dvou ověřit zkoušečkou průchodnost kabelu.

Ideálně když "acidurka" má shodnou vývodku jako motor, pak se na opravu posílá motor bez vývodky a vývodka motoru se použije pro "acidurku".
Výhoda "acidurky" proti igelitovému pytlíku je, že se nezašpiní a neskřípne připojovací konec kabelu, když mechanici budou provádět svoji údržbu kolem spojky motoru a pytlík protrhnou, nebo stáhnou
.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
František Šohajda
*
Offline Offline


RT E2-A


« Odpověď #2 kdy: 20.08.2020, 15:08 »

ACIDURka je vhodná na všechny "malé" motory a nikoho to nezničí, její montáž na kabel.
Ale co u motorů velkých, kde napájíme třeba 6 kV!! Šok
Tam acidurku už těžko dáme! tanecek
Měli by to řešit MPBP!!
Tazatel nepíše výkon motoru!
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

RT -EZ   - elektroinstala ce domovní, specializace na zdravotnické rozvody... revize ve zdravotnictví ...už 40 let....
Jirka Š. Svejkovský
*
Offline Offline



Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5


WWW
« Odpověď #3 kdy: 20.08.2020, 19:48 »

Myslím, že žádný předpis na to není.

Zkratovat kabel je mercedes, ale to se dodržuje u vn, u nízkého napětí se s tím potkávám vzácně.

Zakončit kabel v krabici na svorkách je asi standard. Plus hromada cedulí "nezapínej..."

Jo a smotat ho třeba pod motorem v kabeláku, kam neelektrikáři nemají přístup.

Ale co u motorů velkých, kde napájíme třeba 6 kV!! Šok
To je jiný vesmír, tam ale otázka nemířila.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov),  revizní technik E1A, E1B, E1-C5
Jiří_Hrubý
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 20.08.2020, 21:37 »

Jestli jsou tam pojistky, je nejsnazší se držet zvyklosti vypni, zajisti, uzemni a zkratuj...
Ta souprava nestojí tolik a předejde mnoha průserům, které se na nn stávají, právě kvůli tomu, že na zajištění a zkratování většina kašle.
Pro mnohé je vrcholem zajištění kus izolačky přes jistič a nějaký papír od svačiny s nápisem nezapínej, oni si s tím vystačí, když nikdy nezažili popáleniny nebo smrťák, kvůli zanedbání zajištění pracoviště, byť se toto zdá být jednoduché a přehledné a nemůže se nic stát...
Přitom zkratovací soupravy se dají pořídit skoro na cokoli, stačí kouknout do katalogů EP, PRO8, Arcus-Schiffmann, Dehn, Lemp...
Co se odpojeného konce kabelu týče, lze použít izolační krytku, která se jednoduše nasadí a zabrání náhodnému doteku. Pravda, není nejvhodnější pro manipulaci s kabelem a neochrání před zatečením vody do pláště při ponoření.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jan Bocek
*
Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: 20.08.2020, 22:34 »

Shodneme se na postupu v rozvodně kde se vytáhnou pojistky  nebo vypne jistič a dá cedule na zařízení se pracuje s datem a podpisem.  

Vytažené nožové pojistky v rozvodně z osobní tabulkou je dobrá volba.
Pokud je ale jistič, tak jsme vždy odpojovali odvodní kabel na svorkách.
Vypnutý jistič není dobře zajištěné pracoviště.

U odpojeného kabelu se v názorech rozcházíme zda-li zaizolovat a zabezpečit každý drát samostatně nebo jestli vyzkratovat a uzemnit.

Odpojené vodiče u motoru by neměly být holé i když bez napětí. Obvykle jsme  vodiče zkratovali, obtočili isolačním materiálem a uschovali  do jutového pytle. Bylo to ale v těžkém průmyslu. Pro kabely do kvadrátu 16 jsme používali také Acidurky.

Pokud jsme pracovali na trolejích, tak zkratovačky v dohledu pracoviště vždy.
Rovněž jsme dávali zkratovací soupravy na přívody v rozvaděčích, pokud jsme
uvnitř rozvaděčů prováděli nějakou činnost. Na příklad výměna jističe. To již bylo stanoveno v původní normě práce na EZ v ČSN 343100 a zásady zajištění pracoviště jsou v ČSN EN 50110 ve všech edicích. Tato norma se má školit velice často a navíc nařizuje vypracovat pracovní postupy.

Při maléru by se objevilo v posudku:
Zaměstnavatel zanedbal nejen proškolování ale i přezkušování pracovníku při práci na elektrickém zařízení a zvlaště u pracovních postupů pod napětím. Není doloženo, že tak postupoval ve lhůtě 12 měsíců.

Odpovědná osoba za EZ nevypracovala pracovní postup na zajištění odpojeného zařízení při opravách.

Odpovědní pracovníci neměli k disposici a neznali normu ČSN EN 50110, čímž byl hrubě porušen zákon......při tom se nemusí jednat zrovna o smrtelný úraz, stačí vymáhat škodu na pojišťovně. Dnes má každá pojišťovna nasmlouvanou externí činnost soudního znalce.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů
                   revize elektrického zařízení E1B
telefon:        777 273 732
email:           jan.bocek@safeb.cz
Ižák Ctibor
*
Offline Offline




« Odpověď #6 kdy: 03.09.2020, 16:38 »

[quote author=František Šohajda
Ale co u motorů velkých, kde napájíme třeba 6 kV!! Šok

Na vn a VVN zariadení je práca tohoto typu možná jedine na príkaz "B" ,  kde je presne uvedený pracovný postup zaistenia zariadenia. Ja osobne po dobu 46 rokov práce na tomto zariadení som sa nestretol s tým, že by sa niekto bez príkazu "B" a bez toho, aby videl na koncovkách káblu, prípadne na svorkovnice, alebo inde na zariadení skratovačku začal nejakú prácu. Jednoznačne na zariadení vn a vyššie nevidím skratovačku, tak tam nemám čo robiť !!
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Najkrajší pocit je hrejivý pocit pri srdci z dobre vykonanej práce.
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.053 sekund, 22 dotazů.