Do jaké úrovně lze soustružit komutátor motoru?

<< < (4/4)

Jan Bocek:
Citace: Martin Kurka  23.03.2016, 00:52

Na servisáky bych nedal, ptal bych se výrobce motorů. Tam asi nějaké zkušenosti předků o uhlířině komutátorech a údržbě si mohli od starých machrů předat. Je v tom spousta empirických zkušeností, které se dědily  a zapomněly. Ale ve staré literatuře se určitě najde ledacos.
Dynam i DC motorů ba i všelijakých amplidynů Ward Leonardů a Ilgnerů bylo nemálo. A k tomu Schragovky a rotační měniče třeba 8V 1000A pro galvanizovny, to už byla komutátorová  a uhlíková vyšší dívčí.

Moc bych se divil, kdyby neexistoval nějaký železniční předpis na přesný typ kartáčů pro konkrétní dynamo.



Se zájmem sledují diskusi.
Servisáci a RT generují práci....
Každé dynamo a každý motor vyžaduje své specifické uhlíky.
Optimalizace uhlíku pro daný stroj bylo pečlivě navrhované firmou.
Typ uhlíku a také jeho výrobce je alfou a omegou.
Je v tom opravdu mnoho empirického a zkušenostního faktoru.
Komutace strojů je prostě "magic".
Na válcovně jsme měli tisíce komutačních strojů.
A to od desítek kW až po 2,6 MW.
Stáčení komutátoru byla mimořádná událost .
A musí se to umět. To byla vyloženě práce odborníků
i na válcovacích motorech tak jednou za deset roků.

Nezabroušené uhlíky a jiný typ je průšvih a vede k havarií.
Čištění motorů a výměna uhlíku musí být kvalifikovaná práce.
Za poškození filmu při údržbě u velkých motorů i dynam byl vyhazov.
Dobrý film, jak bylo výše popsáno, je základem dobré funkce stroje
V údržbě jsme měli speciálně "uhlíkového krále".
Také řádně vedený sklad uhlíků s dokumentaci.
Každý točivý stroj MUSÍ mít svůj specificky určený uhlík.
Některé uhlíky musí mít v podélném směru malý odpor, ale velký odpor
v příčném směru. Proto jsem někdy dělené - je to věc komutace.

Martin Kurka:
Já tady blábolím o železničním dynamu a nepřečetl jsem si pořádně zadání, jde o ventilátory topení. Moc se všem omlouvám za zmatené psaní.
U ventilátorů topení pro 24V je volba uhlíků naprosto optimální, tam se dá říci, že motor jede v ustáleném stavu. Tam by se měl udělat film jedna radost. A vzhledem k množství těchto ventilátorů má určitě výrobce i ČD dokumentaci, které konkrétní uhlíky tam patří.

Ale jak je vidět, jak se zapomíná na klasické postupy, staří machři odchází do důchodu a není zájem o předání zkušeností.
Za chvíli budou opravy komutátorových motorů při takovéto údržbě neekonomické a přejde se na EC mtory. Jó pokrok nezastavíš, dnes by také asi nikdo nezprovoznil nádražní obloukovku, tam se jeden uhlík hrotil do špičky  a jeden do důlku. Asi byl na to i speciální nástroj.
Vždyť ani už neumíme seřídit petrolejku, ba ani neumíme do ní správně zastřihnout knot na správný tvar. To mne učil táta, protože jako dítě měl na starost péči o petrolejky, u kterých se učil - neměli na Srubech zavedený proud. Na Internetu návod na provoz petrolejky ani obloukovky nenajdete. Jako za chvíli nenajdete návod k těm kartáčům a komutátorům a tím se tato zkušenost zapomene.

Kalina Jiří:
Nevíte někdo, zda v národní technické knihovně archivují časopis Elektrotechnik, ročníky 1982 a 1983? Rád bych si ten článek "Uhlíkové kartáče - černá magie kouzla zbavená" přečetl celý.

Martin Kurka:
V Krajské vědecké knihovně v Liberci je ve studovně mají. Ale teď se tam nejmíň měsíc nedostanu.

kohum:
Bývalo zvykem,že na komutátoru u praporků byla drážka po kterou se mohl komutátor stáčet,pokud to bylo nutné.

Navigace

[0] Index zpráv

[*] Předchozí strana

Odpověď