Do jaké úrovně lze soustružit komutátor motoru?

(1/4) > >>

Marek Laube:
V práci máme u žel. vozů pro pohon ventilátorů topení derivační motory DC 24V/ 0,6kW. Již jsem si několikrát všiml, že bývají dost často "sjeté" komutátory pod kartáči, naposledy dobrých 2 mm! Kolegové tvrdí, že se kotvy dávají "vytočit" občas na soustruh ke srovnání komutátoru. Do jaké úrovně a zda-li vůbec se může takto komutátor upravovat?

Kastner Lubomír:
Kolektory se dají "stočit" na soustruhu. Pak je ale nutné pročistit všechny drážky mezi lamelami a to velmi pečlivě, aby tam nezůstala nějaké špónka nebo otřep. ale otázka by měla znít jinak. Proč se vyjíždějí drážky v kolektoru? To může být způsobeno nevhodnými uhlíky nebo velkým přítlakem uhlíků. stočením kolektoru je již jen náprava poškození, ale né odstranění příčiny. A jak  hluboko lze soustružit? To záleží na přesné konkrétní situaci. Musí tam zbýt dostatek materiálu a to jak mědi, tak i izolačního materiálu mezi lamelami, aby i při otáčkách motoru nedošlo k uvolnění lamel vlivem odstředivé síly.

František Janeček:
Citace: Kastner Lubomír  22.03.2016, 04:42

Kolektory se dají "stočit" na soustruhu. Pak je ale nutné pročistit všechny drážky mezi lamelami a to velmi pečlivě, aby tam nezůstala nějaké špónka nebo otřep. ale otázka by měla znít jinak. Proč se vyjíždějí drážky v kolektoru? To může být způsobeno nevhodnými uhlíky nebo velkým přítlakem uhlíků. stočením kolektoru je již jen náprava poškození, ale né odstranění příčiny. A jak  hluboko lze soustružit? To záleží na přesné konkrétní situaci. Musí tam zbýt dostatek materiálu a to jak mědi, tak i izolačního materiálu mezi lamelami, aby i při otáčkách motoru nedošlo k uvolnění lamel vlivem odstředivé síly.

K tomu lze dodat jenom to, že po stočení komutátoru je při výměně uhlíků nutno nové uhlíky zabrousit, jinak opotřebení lamel pokračuje nezměněnou rychlostí.Vhod né uhlíky používat podle doporučení výrobce stroje.U některých stejnosměrných strojů se totiž nejen poškozuje komutátor ale jsou elektricky nefunkční.Velm i jsem se kdysi potrápil s amplidynem, když se ještě používaly W-L soustrojí ve velké míře pro pohony větších strojů.Jiné uhlíky prevít amplidyn sveřepě odmítal a dělal psí kusy. :)

František Šohajda:
Podotýkám, že nejsem odborník na motory.... :)

Chtěl bych se zeptat odborníků tady na portále, jak se určují tvrdosti uhlíků k typům motorů?
Někdy nevím jakou tvrdost má ten či onen motor mít...Žádné dokumentace neexistuje?

Marek Laube:
Citace: František Šohajda  22.03.2016, 13:47

Někdy nevím jakou tvrdost má ten či onen motor mít...Žádné dokumentace neexistuje?


Přesně jako u nás, žádná dokumentace k motoru, uhlíky jakési v regále s označením 465, 475.

Navigace

[0] Index zpráv

[#] Další strana

Odpověď