Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  Pracovní zóna
| |-+  -B- 30 denní zóna dostupných diskusí
| | |-+  Do jaké úrovně lze soustružit komutátor motoru?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] 2 Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Do jaké úrovně lze soustružit komutátor motoru?  (Přečteno 17145 krát)
Marek Laube
*
Offline Offline



elmara@atlas.cz


« kdy: 21.03.2016, 18:19 »

V práci máme u žel. vozů pro pohon ventilátorů topení derivační motory DC 24V/ 0,6kW. Již jsem si několikrát všiml, že bývají dost často "sjeté" komutátory pod kartáči, naposledy dobrých 2 mm! Kolegové tvrdí, že se kotvy dávají "vytočit" občas na soustruh ke srovnání komutátoru. Do jaké úrovně a zda-li vůbec se může takto komutátor upravovat?
Zaznamenáno
Kastner Lubomír
*
Offline Offline



Kastner Lubomír - specialista na elektromotory


WWW
« Odpověď #1 kdy: 22.03.2016, 04:42 »

Kolektory se dají "stočit" na soustruhu. Pak je ale nutné pročistit všechny drážky mezi lamelami a to velmi pečlivě, aby tam nezůstala nějaké špónka nebo otřep. ale otázka by měla znít jinak. Proč se vyjíždějí drážky v kolektoru? To může být způsobeno nevhodnými uhlíky nebo velkým přítlakem uhlíků. stočením kolektoru je již jen náprava poškození, ale né odstranění příčiny. A jak  hluboko lze soustružit? To záleží na přesné konkrétní situaci. Musí tam zbýt dostatek materiálu a to jak mědi, tak i izolačního materiálu mezi lamelami, aby i při otáčkách motoru nedošlo k uvolnění lamel vlivem odstředivé síly.
Zaznamenáno

Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
František Janeček
*
Offline Offline




« Odpověď #2 kdy: 22.03.2016, 10:48 »

Kolektory se dají "stočit" na soustruhu. Pak je ale nutné pročistit všechny drážky mezi lamelami a to velmi pečlivě, aby tam nezůstala nějaké špónka nebo otřep. ale otázka by měla znít jinak. Proč se vyjíždějí drážky v kolektoru? To může být způsobeno nevhodnými uhlíky nebo velkým přítlakem uhlíků. stočením kolektoru je již jen náprava poškození, ale né odstranění příčiny. A jak  hluboko lze soustružit? To záleží na přesné konkrétní situaci. Musí tam zbýt dostatek materiálu a to jak mědi, tak i izolačního materiálu mezi lamelami, aby i při otáčkách motoru nedošlo k uvolnění lamel vlivem odstředivé síly.
K tomu lze dodat jenom to, že po stočení komutátoru je při výměně uhlíků nutno nové uhlíky zabrousit, jinak opotřebení lamel pokračuje nezměněnou rychlostí.Vhod né uhlíky používat podle doporučení výrobce stroje.U některých stejnosměrných strojů se totiž nejen poškozuje komutátor ale jsou elektricky nefunkční.Velm i jsem se kdysi potrápil s amplidynem, když se ještě používaly W-L soustrojí ve velké míře pro pohony větších strojů.Jiné uhlíky prevít amplidyn sveřepě odmítal a dělal psí kusy. Úsměv
Zaznamenáno
František Šohajda
*
Offline Offline


RT E2-A


« Odpověď #3 kdy: 22.03.2016, 13:47 »

Podotýkám, že nejsem odborník na motory.... Úsměv

Chtěl bych se zeptat odborníků tady na portále, jak se určují tvrdosti uhlíků k typům motorů?
Někdy nevím jakou tvrdost má ten či onen motor mít...Žádné dokumentace neexistuje?
Zaznamenáno

RT -EZ   - elektroinstala ce domovní, specializace na zdravotnické rozvody... revize ve zdravotnictví ...už 40 let....
Marek Laube
*
Offline Offline



elmara@atlas.cz


« Odpověď #4 kdy: 22.03.2016, 14:03 »

Někdy nevím jakou tvrdost má ten či onen motor mít...Žádné dokumentace neexistuje?

Přesně jako u nás, žádná dokumentace k motoru, uhlíky jakési v regále s označením 465, 475.
Zaznamenáno
Jirka Š. Svejkovský
*
Offline Offline



Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5


WWW
« Odpověď #5 kdy: 22.03.2016, 14:41 »

Pak nastupuje metoda PO (pokus - omyl).
Zaznamenáno

Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov),  revizní technik E1A, E1B, E1-C5
František Janeček
*
Offline Offline




« Odpověď #6 kdy: 22.03.2016, 18:00 »

V každém případě a u specielních strojů zvlášť, platí doporučení od výrobce.Druhá možnost, vyjmout starý uhlík a udělat s ním čáru na papíře a novým uhlíkem vedle a tím se porovná tvrdost jako u tuhy tužky.Pokud máte jakési v regále, zjistit v katalozích uhlíků, co to vlastně máte.Většinou ty stroje, které se rychle točí, mají tvrdší uhlíky.Uhlíky s bronzem jsou hlavně pro kroužkové motory ne na komutátor. Úsměv
Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #7 kdy: 22.03.2016, 18:17 »

To je teda pěkně průšvihový přístup k uhlíkovým kartáčům.
Přetáčení je nešťastná záležitost, kterou komutátor při správných kartáčích nikdy nepotřebuje. Jen při havárii (zlomení kartáče, utržení buzení derivačního motoru a přetížení motoru apod.)
Pro výběr správných kartáčů se obraťte na Elektrocarbon a podobné firmy.
Důležité jsou otáčky, napětí motoru, střídavý-stejnosměrný proud, rozměr držáku, proud kotvy motoru, odpor kotvy.
V přiloženém souboru je nejvíce, co jsem kdy četl.
 

* Uhlíkové kartáče.pdf (874.11 KB - staženo 873 krát.)
Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Radek Luža
*
Offline Offline




WWW
« Odpověď #8 kdy: 22.03.2016, 18:28 »

Citace
Přetáčení je nešťastná záležitost, kterou komutátor při správných kartáčích nikdy nepotřebuje.

Tímto tvrzením bych si nebyl tak jistý, ve firmě máme několik stejnosměrných motorů v řádech nad 100 kW a kterýkoliv servisní technik se tu objeví tak nám tvrdí že se doporučuje komutátor nechat stočit každé dva roky a s tím samozřejmě nechat provést kompletní údržbu a výměnu ložisek.

Z vlastní zkušenosti to mohu jenom potvrdit, pokud bychom toto neprováděli tak se časem drážky začnou zalepovat uhlíkovým prachem a hrozí zkrat mezi lamely a pokud bych šel do extrému tak takové převinutí rotoru u stejnosměrného motoru nad 100 kW není zrovna levná záležitost a nemluvě o tom že to není na počkání.
Zaznamenáno

kyby sis někdy nevěděl rady s opravou stroje tak vyzkoušej toto "vezmi si sebou krucifix, otevři rozvaděč a spusť : ó zkurvená závado opusť tento stroj a odejdi pryč z této firmy" :-D
Zdenek Hejčl
OSVČ - živnostník
*
Offline Offline



« Odpověď #9 kdy: 22.03.2016, 18:51 »

Pro fajnšmekry: nejlepší je obrousit lamely na brusce nakulato.  Mrknutí
Zaznamenáno

Elektromontér EZ-M, O-E2/A. Východní Čechy
Výroba, montáž a servis vah. EU
František Janeček
*
Offline Offline




« Odpověď #10 kdy: 22.03.2016, 20:53 »

Pro fajnšmekry: nejlepší je obrousit lamely na brusce nakulato.  Mrknutí
Chladíte to čím? Mrknutí
Šikovný soustružník a dobře nabroušený stranový nůž, s tím mám lepší zkušenosti.Na čištění spár mezi lamelami toho moc nezbude, jen slída.Jak píše pan Kůrka, stáčet komutátor jen proto aby se stočil, nemá smysl.Není-li poškozený, nejiskří a má správnou barvu, nemá smysl do toho šťourat. Úsměv
Zaznamenáno
Zdenek Hejčl
OSVČ - živnostník
*
Offline Offline



« Odpověď #11 kdy: 22.03.2016, 21:12 »

Brusič si s tím poradil, jen lehounce přibrušoval, lamely nebyly moc zanesené a rovinnost dokonalá.
Pak jen proškrábnout mezery lamel zbroušeným pilovým listem.
Na vysvětlenou, to bylo před více než 30 lety.  Náhradní kotvy se nevyskytovaly a brusiči na kulato ještě byli machři...
Dnes to dělá málokdo, spíše nikdo a kotva se dá sehnat. Pokud to není speciál.
Zaznamenáno

Elektromontér EZ-M, O-E2/A. Východní Čechy
Výroba, montáž a servis vah. EU
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #12 kdy: 23.03.2016, 00:19 »

Jinak článek o uhlících je od kolegy Kaliny z diskuze http://diskuse.elektrika.cz/index.php/topic,31047.0.html.

Dynamo ve vagónech trpí tím, že se točí oběma směry, takže je problém s polohou komutačních pólů. Ale zase je oproti trakčním motorům vysoko nad tratí, má prakticky ustálený a málo se měnící proudový rozsah, prostě optimální kartáče se na něj dobře určují. A dá se u nich dobře určit typ, aby pracovaly v optimální kontaktní teplotě a dobře se vytvářel tvrdý, lesklý a kluzný povrchový kysličníkový film.
Moc bych se divil, kdyby neexistoval nějaký železniční předpis na přesný typ kartáčů pro konkrétní dynamo.
Ovšem svítí-li ve vagóně polovina žárovek, nebo jezdí-li vagón jen se zhasnutými světly, nebo změní-li se žárovky na LED žárovky či zářivky a nezmění-li se pak typ kartáčů, pak se tvrdý film nevytváří a komutátor se probrušuje.

Optimální chod uhlíků se projeví na komutátoru nádherným temně rudočerným a dokonale lesklým povrchem lamel. Ale docílit toho je machrovina ve výběru kartáčů. A machrovské a pravidelné proškrabávání izolačních mezer. Pokud se proškrabávání nedělá pravidelně, pak dochází k přeskokům až ke kruhovému ohni jako při utržení buzení derivačního motoru. A na konci proškrabání je nutné provést sražení hran lamel. Viz výtah ze článku o uhlících.
Kdysi jsem asi také od Kotnauera četl něco zasvěceného o údržbě komutátorů.
Proškrabávání lamel bylo taky asi na 3 stránky a stáčení na méně stránek než proškrabávání.
Jestli se dobře pamatuji z mládí, soustružníci upínali při stáčení havarovaných komutátorů  rychloběžné rotory i  s nasazenými originálními kuličkovými ložisky a točili rotorem přes srdíčko. Pomaloběžné dávali jen do hrotů.




* Srážení hran.gif (34.11 KB, 493x266 - prohlédnuto 672 krát.)
Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #13 kdy: 23.03.2016, 00:52 »

Na servisáky bych nedal, ptal bych se výrobce motorů. Tam asi nějaké zkušenosti předků o uhlířině komutátorech a údržbě si mohli od starých machrů předat. Je v tom spousta empirických zkušeností, které se dědily  a zapomněly. Ale ve staré literatuře se určitě najde ledacos.
Dynam i DC motorů ba i všelijakých amplidynů Ward Leonardů a Ilgnerů bylo nemálo. A k tomu Schragovky a rotační měniče třeba 8V 1000A pro galvanizovny, to už byla komutátorová  a uhlíková vyšší dívčí.

Moc bych se divil, kdyby neexistoval nějaký železniční předpis na přesný typ kartáčů pro konkrétní dynamo.


* Schránka.gif (7.46 KB, 570x90 - prohlédnuto 693 krát.)
Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Kastner Lubomír
*
Offline Offline



Kastner Lubomír - specialista na elektromotory


WWW
« Odpověď #14 kdy: 23.03.2016, 04:28 »

Jeden z kolegů přede mnou se tady zmínil o tom, že mají na skladě uhlíky různé a že je používají spíše podle velikostí. My to řešíme tak, že si uhlíky necháváme dělat přesně na míru. Výrobci zadáme napětí, proudy, výkon, otáčky, délku lanka a velikost očka případně i průměr kolektoru a dostaneme uhlíky přesně na míru. A zatím jsme s tím maxímálně spokojeni. Jen ještě připomenu jde i o správné nastavení držáků uhlíků vůči kolektoru a správný přítlak.
Zaznamenáno

Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
Jan Bocek
*
Offline Offline



« Odpověď #15 kdy: 23.03.2016, 09:16 »

Na servisáky bych nedal, ptal bych se výrobce motorů. Tam asi nějaké zkušenosti předků o uhlířině komutátorech a údržbě si mohli od starých machrů předat. Je v tom spousta empirických zkušeností, které se dědily  a zapomněly. Ale ve staré literatuře se určitě najde ledacos.
Dynam i DC motorů ba i všelijakých amplidynů Ward Leonardů a Ilgnerů bylo nemálo. A k tomu Schragovky a rotační měniče třeba 8V 1000A pro galvanizovny, to už byla komutátorová  a uhlíková vyšší dívčí.

Moc bych se divil, kdyby neexistoval nějaký železniční předpis na přesný typ kartáčů pro konkrétní dynamo.


Se zájmem sledují diskusi.
Servisáci a RT generují práci....
Každé dynamo a každý motor vyžaduje své specifické uhlíky.
Optimalizace uhlíku pro daný stroj bylo pečlivě navrhované firmou.
Typ uhlíku a také jeho výrobce je alfou a omegou.
Je v tom opravdu mnoho empirického a zkušenostního faktoru.
Komutace strojů je prostě "magic".
Na válcovně jsme měli tisíce komutačních strojů.
A to od desítek kW až po 2,6 MW.
Stáčení komutátoru byla mimořádná událost .
A musí se to umět. To byla vyloženě práce odborníků
i na válcovacích motorech tak jednou za deset roků.

Nezabroušené uhlíky a jiný typ je průšvih a vede k havarií.
Čištění motorů a výměna uhlíku musí být kvalifikovaná práce.
Za poškození filmu při údržbě u velkých motorů i dynam byl vyhazov.
Dobrý film, jak bylo výše popsáno, je základem dobré funkce stroje
V údržbě jsme měli speciálně "uhlíkového krále".
Také řádně vedený sklad uhlíků s dokumentaci.
Každý točivý stroj MUSÍ mít svůj specificky určený uhlík.
Některé uhlíky musí mít v podélném směru malý odpor, ale velký odpor
v příčném směru. Proto jsem někdy dělené - je to věc komutace.
Zaznamenáno

specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů
                   revize elektrického zařízení E1B
telefon:        777 273 732
email:           jan.bocek@safeb.cz
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #16 kdy: 23.03.2016, 09:59 »

Já tady blábolím o železničním dynamu a nepřečetl jsem si pořádně zadání, jde o ventilátory topení. Moc se všem omlouvám za zmatené psaní.
U ventilátorů topení pro 24V je volba uhlíků naprosto optimální, tam se dá říci, že motor jede v ustáleném stavu. Tam by se měl udělat film jedna radost. A vzhledem k množství těchto ventilátorů má určitě výrobce i ČD dokumentaci, které konkrétní uhlíky tam patří.

Ale jak je vidět, jak se zapomíná na klasické postupy, staří machři odchází do důchodu a není zájem o předání zkušeností.
Za chvíli budou opravy komutátorových motorů při takovéto údržbě neekonomické a přejde se na EC mtory. Jó pokrok nezastavíš, dnes by také asi nikdo nezprovoznil nádražní obloukovku, tam se jeden uhlík hrotil do špičky  a jeden do důlku. Asi byl na to i speciální nástroj.
Vždyť ani už neumíme seřídit petrolejku, ba ani neumíme do ní správně zastřihnout knot na správný tvar. To mne učil táta, protože jako dítě měl na starost péči o petrolejky, u kterých se učil - neměli na Srubech zavedený proud. Na Internetu návod na provoz petrolejky ani obloukovky nenajdete. Jako za chvíli nenajdete návod k těm kartáčům a komutátorům a tím se tato zkušenost zapomene.
Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Kalina Jiří
*
Offline Offline



« Odpověď #17 kdy: 23.03.2016, 15:06 »

Nevíte někdo, zda v národní technické knihovně archivují časopis Elektrotechnik, ročníky 1982 a 1983? Rád bych si ten článek "Uhlíkové kartáče - černá magie kouzla zbavená" přečetl celý.
Zaznamenáno
Stran: [1] 2 Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.062 sekund, 22 dotazů.