Jak se napájí elektrický motor vlaku?

(1/7) > >>

Tomáš Lux:


Dosud jsem si myslel, že se elektrické vlaky napájí pomocí elektrického vedení (s vysokým napětím) pomocí dvou drátů (jeden fázový a druhý nulový). Jednou jsem se ale na toto vedení podíval a zjistil jsem, že do vlaku vede pouze jeden vodič tzn. že nad každou kolejí je pouze jeden drát vedení. Řekl bych, že to je ten fázový drát.

Kde je tedy druhý nulový vodič? Nebo tam žádný nulový vodič není potřeba? Jak to tedy funguje? Osobně si myslím, že jako nulový vodič je kolej, ale nulák se přece bere jako nebezpečný vodič, kterým může protékat proud, takže každý kdo by pak na kolej sáhl by si mohl přivodit úraz, takže mi to přijde jako blbost, ale opravdu si to nedokážu jinak vysvětlit, a proto jsem se rozhodl, že napíšu na toto forum.

Mohl by mi to prosím někdo vysvětlit? Ale prosím zdržujte se příspěvků typu laik co o tom nic neví to nepochopí nebo typu drát vede od elektrárny do trafostanice a pak do vlaku k motoru.

Vít Rotrekl:
V podstatě máte pravdu. Ono ale je třeba ještě rozlišovat střídavou trakci a stejnosměrnou trakci. v ČR se setkáte s oběma typy. Sever ČR stejnosměrný, jih ČR střídavý (na wiki najdete i mapu).

U střídavé trakce je fáze v drátu a kolej lze uvažovat, že je na potenciálu země (není to ale tak jednoduchý),  proto když se koleje dotknete tak vás nekopne. Kdyby jste se dotkul koleje i drátu tak vás to pěkně sežehne (25kV).

U stejnosměrné trakce je + pól na drátu a - pól na koleji (opět lze uvažovat, že je na stenjném poteciálu jako země, ale taky to není tak jednoduchý).

A jestli si tohodle téma všimne Jirka Schwarz, tak mě určitě opraví nepřesnosti, neboť je to člověk takříkajíc z oboru.

Jiří Schwarz:
Citace: Vít Rotrekl  10.03.2014, 20:17

...
U stejnosměrné trakce je + pól na drátu a - pól na koleji (opět lze uvažovat, že je na stenjném poteciálu jako země, ale taky to není tak jednoduchý).
...

A já jsem si myslel, že je + na kolejích, aby se omezila elektrochemick á koroze, takže "nehnije" kolejnice, ale různé náhodné zemniče se zápornějším potenciálem...

V podstatě je to tak, jak píšete, kolejnice funguje jako zpětný vodič, ten je u napájecí stanice "pořádně" uzemněn, ale jisté úbytky napětí na tomto "ne úplně dokonalém vodiči" způsobují problémy, jejichž popis je mimo zaměření tohoto webu a rozsahem překračují možnosti běžné diskuse.

A s tím "sežehnutím" je to ještě vážnější, tam se nemusí člověk dotknout, tam stačí přiblížení. Bez nějakého opatření se může pracovat 150cm od troleje pod napětím, při nutnosti pracovat blíže než 90 cm se musí "vypnout" .

Miroslav Minařík:
Citace: Jiří Schwarz  10.03.2014, 21:03

A já jsem si myslel, že je + na kolejích, aby se omezila elektrochemick á koroze,


Teď nevím jak je to plus či mínus správně, ale vím, že u nás na vesnici to máme u šalin obráceně.
 (dance)

Jiří Schwarz:
Citace: Miroslav Minařík  10.03.2014, 21:07

Teď nevím jak je to plus či mínus správně, ale vím, že u nás na vesnici to máme u šalin obráceně.
 (dance)

Tak nás musí rozsoudit Milan Hudec, protože je z oblasti, kde je AC i DC trakce.
Já se pohybuji především na AC 25kV, 50Hz.

Navigace

[0] Index zpráv

[#] Další strana