Proč je na sloupech vn více vodičů než tři?

<< < (7/9) > >>

Juraj Rojko:
Citace: David Hruda  28.05.2013, 23:48

Uzemnění na podvozku býváválo (já to viděl naposled na MiG-21),  dnes už to vidět není. Uvažuje se vybití přes pneu, beton se bere jako dostatečně vodivý. Při plnění paliva, kyslíku apod. se letoun zemní a spojuje s plnícím zdrojem (cisterna, čerpadlo, lahev).
edit: za ty roky u letadel jsem výboj statiky nezažil a bylo by to špatné, kdyby ano - citlivá elektronika, palivo, kyslík....


Zajímavé. U malých letadel, kolem kterých se pohybuji já, je to běžná záležitost a nějaké příběhy kolem toho jsem už také slyšel. No ale známe piloty a jejich vyprávění večer u ohně a piva, že? Od teď budu výskyt drátků u koleček více pozorovat.  :)

David Hruda:
Citace: Juraj Rojko  29.05.2013, 00:09

Zajímavé. U malých letadel, kolem kterých se pohybuji já, je to běžná záležitost a nějaké příběhy kolem toho jsem už také slyšel. No ale známe piloty a jejich vyprávění večer u ohně a piva, že? Od teď budu výskyt drátků u koleček více pozorovat.  :)

Tzv. "geroj-story" známe, to je jisté.... :D
U ULL a malých letadel, kde je mnoho částí z plastů, je ten problém asi trochu jinde, než u "plechových",  na gripenu, který je z velké části kompozitový, je to řešeno polepem tzv. lighning stripů -hliníkové pásky, metalizací atd. V příloze ČOS, kde je to řešeno s tím, že dotyk pneu se zemí je dostatečný k vybití a upozorněním na nebezpečí u vrtulníku ve visu, kde vybíječe nefungují a rotor nabíjí a nabíjí...

Milan Hudec:
Davide můžeš prosím něco více o těch kartáčkách, nějak jsem to nepochopil

David Hruda:
Milane, nemůžu nikde dohledat foto, tak to zkusím popsat: Na zadních částech letadla (VOP, konce křídel apod.) směrem dozadu jsou vybíječe. Je to tyčka cca 12cm dlouhá, na konci rozšířená do (kovového) trychtýře, ve kterém je umístěn vějířek měděných drátků (cca 10 ks). Z konců těch drátků se vybíjí náboj a drátky pomalu ubývají- na periodických pracích se vybíječe kontrolují a mění.
Zkusím sehnat fotku.

Šipeky Michal:
Na odtokovej hrane krídla (teda tej zadnej hrane) sú z kovovej "kostry" lietadla alebo kovového poťahu krídla vytiahnuté vybíjače statickej elektriny. Ide v podstate o sústavu tenkých drôtikov vodivo spojených s lietadlom. Počas letu sa cez ne lietadlo "vybíja" do okolitého vzduchu práve vďaka tomu, že sa pohybuje. V noci vybíjanie dokonca vidno ako iskrenie.

tu je obrázok ako to vyzerá:
http://www.askacfi.com/wordpress/wp-content/uploads/2009/07/static-wick.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/Static_discharger

 

Navigace

[0] Index zpráv

[#] Další strana

[*] Předchozí strana