Může nedostatečné uzemnění zkrátit životnost ložisek?

<< < (6/10) > >>

Martin Kurka:
Vážený pane Novotný,
tak silný vliv ložiskových proudů u 45kW motorů je netypický, ale dá se říci, že možný.
Záleží na kvalitě provedení motorů - symetrie jejich pole.
Co se týče textů firmy zasílající vám připomínky, zdá se, že mají poněkud guláš v jedné důležité věci. Je rozdil zemnění pro proudy 50Hz a proudy kolem 1MHz, tedy ony proudy, které tečou skrz ložiska. Pro ty platí veškeré poznatky o VF technice a to znamená, že jsou vytlačovány z objemu vodiče na povrch a soustředí se v povrchové vrstvě.
Nízkofrekvenčn í uzemnění na 50 Hz může mít impedanci 0,01 Ohm a na 10MHz to bude 1000 Ohmů a výše. Revizák vám změří oněch 0,01Ohmna 50Hz. Kdyby změřil 10Ohm nebo 100Ohm, dá se z toho odhadovat, že VF kostření bude naprosto zoufalé a vše za měničem bude působit jako vysílací anténa.
Existují doporučované tvrdosti sítě pro napájení FM. Jak nyní koukám na onu fotku přívodu šínovodu, bude VF impedance PEN přívodu naprosto zoufalá. Pokud budou Vaše měniče bez přídavných vstupních tlumivek, očekávejte brzy návštěvu odrušovací služby.


Dejme tomu, že jde opravdu o ložiskové proudy - to se dá prokázat velmi jednoduše podle metalografie poškozeného kroužku ložiska. Pro toto poškození od FM je typické valchovité příčné zvlnění a  krátery průměru 5um z roztaveného kovu.

Pro odstranění ložiskových proudů je nutné prvotně snížit EMC vyzařování a unikající VF proudy vystupující z měniče. Utlumit jejich úroveň, snížit vysokofrekvenč nost spektra, zaoblit hrany, eliminovat kapacitní toky, eliminovat vyzařování vysílací anténou přívodů.
A na těchto kmitočtech už není vůbec jedno, jestli je motor připojen stíněným nebo nestíněným kabelem. A vůbec není jedno, jakým způsobem se stínění motorového kabelu připojuje na straně měniče a na straně motoru. Tohle vždy výrobce měniče kreslí a píše v manuálu na dvou až deseti stranách.  (A v případě kvalitní kovové přívodky pro stíněné kabely se na těchto kmitočtech se mnohdy vyplatí u motoru demontovat přívodní krabici a podložit ji tenkým měděným páskem, aby měla dokonalý vysokofrekvenč ní kontakt ke kostře motoru.)

Druhý stupeň, který u těchto malých motorů může pomoci je snížení nosné frekvence PWM měniče. Pokud vám nebude vadit, že motor bude hrát, můžete jít co nejvíce dolů až k přijatelným tepelným ztrátám v motoru a měniči. Dále ve druhém stupni pomůže provlečení tří fázových vodičů vystupujících z měniče ferritovým kroužkem (válečkem),  nebo i více ferritovými kroužky z různých materiálů.

Osobně si myslím, že na 45kW motory bude stačit dovést tyto 2 stupně do pořádku.

No a třetí stupeň je eliminace ložiskových proudů izolací ložiska, ale tady si dejte pozor, aby se po úpravě motorového ložiska ložiskové proudy neuzavíraly přes ložiska extruderu. Izoluje se ložisko u ventilátoru  motoru (tady zase pozor, není-li za ventilátorem vodivou hřídelí napojené tacho nebo IRC čidlo, jinak ty zase přijdou stejným způsobem o svá ložiska).  
A bacha - i dokanale izolovaná spojka pro 50Hz, může být pro VF proud průchozí.



Martin Kurka:
Citace: Jaromír Novotný  28.12.2012, 11:13

-to, ze je to způsobeno loziskovými proudy rekl výrobce motorů na základě jedné z prvních oprav, kterou prováděl, pak do motorů istaloval sberny kartac, ktery to mel vyresit, ale to se nestalo

Moment, jen jeden kartáč? pokud není ložisko na druhé straně izolované (hybridní) nemá jediný kartáč na vyřešení ložiskových proudů prakticky žádný vliv. Bude odcházet ložisko (ložiska) na druhé straně hřídele.

Miloslav Dunda:
Může to být i nevyvážením rotoru od výrobce. Odpor ložista a hmoty motoru by možná šlo změřit i mutimetrem.

Kastner Lubomír:
Po přečtení všech příspěvků a hlavně tazatele bych měl otázku i já, hlavně na tazatele. Kdo, jak a na jakém základě rozhodl nebo určil, že ložiska odchází vlivem uzemnění, FM či podobných jevů? Jedna věc je to nějak tvrdit nebo na něco to svádět a druhá věc je pro to mít jasné a nezpochybnitel né fakty. Z uvedených příspěvků ale není zcela jasné, že k poškození ložiske dochází vlivem proudů, FM apod. Ona závada respektive příčina může být zcela jinde a zcela jiná a poškozená ložiska mohou být jen důsledek. Ale to asi nikdo nevzal v úvahu. Každý tady odpovídá jen na problém napájení motoru přes FM. Osobně jsme prováděl mnoho měření - diagnostiky na motorech napájených přes FM včetně lisů, granulátorů apod. Ale zatím ani na jednom nebyla příčina poškození ložisek napájení FM. Vždy byla závada zcela jinde. Nebylo by tedy lepší nejdříve zjistit skutečnou příčinu poškozování ložisek než jen dohady? A teprve pak se zaměřit na odstranění příčiny nebo příčin kterých může být více v souběhu?

Jan Alin:
Citace: Kastner Lubomír  30.12.2012, 05:58

.............. ......Nebylo by tedy lepší nejdříve zjistit skutečnou příčinu poškozování ložisek než jen dohady? A teprve pak se zaměřit na odstranění příčiny nebo příčin kterých může být více v souběhu?


Podle toho jak to tady čtu je spíš problém najít financování na to zjištění a následně na opravu. Možná je to jen dojem, ale prostě tak to na mě působí. Výrobce by měl v tomto případě v rámci záruky poslat odborníka, který zjistí s čím je problém, dá zprávu firmě a ta zajistí odstranění problému, jenže to stojí prachy a tak výrobce koresponduje a hledá cestičky jak se tomu vyhnout a přečkat příslušné lhůty. Pak již za peníze pošle toho odborníka, který problém odstraní a nechá si ho pěkně mastně zaplatit.

Navigace

[0] Index zpráv

[#] Další strana

[*] Předchozí strana