Mohu napájet pětivodičovým kabelem tři zásuvkové obvody 230V?

(1/9) > >>

Luníkovský:
Mohu napájet pětivodičovým kabelem CYKY 5C x 2,5 tři zásuvkové obvody 230V a využít pro tyto obvody společný ochranný a nulový vodič?
Popřípadě která norma to zakazuje?

Zdenek2752:
Shodou okolností jsem stejnou situaci u nás v podniku řešil. Původní přívod (po sloupu) 5 x 2,5 pro vrtačku. Po změně pracoviště byo potřeba zajistit napájení pro horkovzdušné pistole. Vrtačka byla přestěhovaná jinam. Použil jsem stávající kabel, zakončil jsem ho acidurkou a vyvedl z něj 3 kabely 3 x 2,5 pro 3 jednofázové zásuvky umístněné na sloupu vedle sebe. Ponechal jsem třífázový jistič 16A/B. Štítek u jističe jsem přepsal.
Než jsem tak učinil, zeptal jsem se revizního technika jestli to je dle norem přípustné. Kývnul hlavou vertikálně.

Jan Vykoupil:
Myslím, že už se to tady kdysi řešilo. Takto je to možné udělat pouze u tzv. sdruženého obvodu, na který jsou dány přesné požadavky, m.j. to, že zátěže ve všech třech obvodech musí být naprosto stejného typu a velikosti. Jinak by se vám mohl při zatíženích s různým účiníkem v jednotlivých fázích vracet společným N vodičem větší než dovolený proud. Ještě by bylo možné to řešit jističem s jištěným N pólem, ale to, pokud vím, modulární jističe neumí (umí jenom vypínat N pól) a kompakt by byl neúměrně drahý...
Ochranný vodič je v pohodě, ten může být společný i pro více obvodů, pokud vyhovuje průřez a impedance smyčky.

Otakar Dosbaba:
Pokud budou zásuvky ve 3f sdruženém obvodu, pak to přímo žádná norma, pokud jsem správně hledal, nezakazuje. Podmínkou je vázané vypnutí celého sdruženého obvodu jedním spínacím prvkem, tj. "třífázovým" jističem či chráničem a nebo předřazení vypínače třem samostatným jističům. Samostatné jističe je nutno seskupit vedle sebe.
Pozor, pokud by byly zásuvky napájeny jen z jedné fáze, je nutné dimenzovat N vodič pro aritmetický součet proudů.

To Vykoupil: