Myslite si, ze toto zapojenie hviezda trojuholnik je OK?
Zihos:
Na obrazku je prilozena schema zapojenia Hviezda/trojuholnik.
Mam za to ze je vsetko zapojene tak jak ma.
Kontroloval som to niekolkokrat.
Pre uplnost.
Po zapnuti riadiacou jednotkou sa motor cerpadla rozbehne do Hviezdy spavnym smerom.
Po prepnuti cez casove rele po troch sek. do Trojuholnika vyhodi istic QF 1.6 Elektronika ostane prepnuta do trojuholnika.
Ked nahodim istic motor sa rozbehne rovno do trojuholnika tym istym spravnym smerom a bezi.
Ked zo somariny vyberiem prepoje hviezdy na stykaci KM 1.6.3 a spustim sekvenciu znovu pri prepnuti do Trojuholnika istic spadne.
Nahodim istic a motor bezi tym istym spravnym smerom.
Pre kontrolu na svorkovnici motora su na koncoch jednotlivych koncoch cievok po prepnuti do trojuholnika nesuhlasne fazy.
A este malickost motor bol uz niekolkokrat previjany.
Kde moze byt problem?
#105#
Martin Kurka:
Vážený pane Zihosi,
Podle Vámi udělaných zkoušek se zdá, že motor je zapojen správně
Příčinu výpadků tipuji v jedné věci:
Pro okamžik přepnutí z Y do D je velmi důležitá taková maličká, ale důležitá finta - při přepnutí hvězda -> trojúhelník nemá být na chvilku sepnutý cca na 40msec ani jeden ze stykačů hvězdy a trojúhelníka. Oba stykače jsou tak na chvilinku zaručeně odpadlé a oblouky na jejich kontaktech zhasnuté. Říká se tomu přechodová prodleva - dead time.
Relé určená pro rozběh y-D tuto prodlevu standardně mají.
Nevím, jestli Vaše řídící jednotka ovládá přímo stykače, nebo jestli je použito časové relé.
Pokud je použité časové relé obyčejného typu - zpožděný rozběh, nebo je na řídícím systému naprogramováno přímé přepínání přepnutí stykačů neznalým programátorem, pak tento dead time chybí.
A pak dochází občas, nebo pravidelně (mimo jiné i podle zátěže na motoru) k jevu, kterému elektrikáři říkají, že se potkají stykače.
Když se potkají stykače, pak je to stejný rachot, jako když se potkají medvědi u Kolína. A pak si panepane jdou hrát na ohňostroj a vyrábí jiskičky a petardy u jističů, škubou motorem a taky svařují a opalují kontakty stykačů.
Pokud jsem se trefil, pak mimochodem to může být příčinou potřeby častého převíjení motoru.
A pokud jsem se trefil, tak vězte, že je po výměně relé za speciální, určené pro rozběh Y-D, nebo po úpravě SW řídící jednotky, bude lepší rovnou vyměnit stykače nebo alespoň jejich léty těžce trápené a opálené kontakty.
Pokud jsem se netrefil pátral bych po zlepšení stavu přechodových odporů - stavy kontaktů a šroubových spojů.
IM:
Ve schéma, tak jak je nakresleno, jsou mezi stykači prohozené fáze L2, L3.
Zihos:
V prvom rade by som chcel uviesť na pravu mieru jednu skutocnost podla ktorej administrator zle premenoval nazov príspevku, totiž: Schema je autentická a je priamo od projektanta tohto zapojenia tudiž "predpokladám" že je správna.
Pan Kurka Stykače sa určite "nepotkavaji" ani raz tam nebol náznak priameho skratu cez prepoje Hviezdy na stykači 1.6.3 to by som poznal. Viem aky to robí "rachot" Moj predpoklad je tiež že projektant tieto veci ošetril. Mam ešte jedno podozrenie či previjaný motor už nemá trochu pozmené parametre (tuto domienku som ale nechcel hovoriť aby som neovplyvnoval odpovede) a tudíž to blbne. Čo sa tyka toho častého prevíjania je to spôsobené tým že motor je v strojovni kde je vlhko a príliš teplo. Motory sú tam určite zohriate na viac než 70 st.(neda sa udržat na nich ruka) Mimochdom ked spustim sekvenciu pri odpojenej svorkovnici na motore všetko prebehne ako ma. To je podľa mňa dôkaz že sa stykače "neperou". Skusil by som ešte dat silnejší istič QF 1:6 teraz je tam 32B Systém je osadený Ističmi Moeller a rele Telemechanique .Pokúsim sa zajtra (dnes je u nás svátek) to lepšie vyšpecifikovať čo sa týka osadenia prístojmi.
Citace: Milan Illek 15.09.2009, 08:39
Ve schéma, tak jak je nakresleno, jsou mezi stykači prohozené fáze L2, L3.
Ano to preto aby medzi koncami cievok boli po prepnutí do trojuholníka na ich jednotlivých koncoch nesúhlasné fazy Napr na V1 vstupe cievky a V2 výstupe cievky nemože byt suhlasná faza inak by motor nepracoval.Opr avte ma ak sa mýlim...
Martin Kurka:
Citace: Zihos 15.09.2009, 09:09
Pan Kurka Stykače sa určite "nepotkavaji" ani raz tam nebol náznak priameho skratu cez prepoje Hviezdy na stykači 1.6.3 to by som poznal. .....
Mýlíte, se, není to běžný tvrdý zkrat, jako když se potkají reverzační stykače, tohle je krátkodobá záležitost - cca 20msec zajiskření kontaktů, které ani nemusí být pořádně ve zhášecích komorách stykače vidět. Ale proudové přetížení je to značné.
Citace: Zihos 15.09.2009, 09:09
Mimochdom ked spustim sekvenciu pri odpojenej svorkovnici na motore všetko prebehne ako ma. To je podľa mňa dôkaz že sa stykače "neperou".
To se velice mýlíte, stykače se krátkodobě potkají, protože přesah sepnutí a tím krátkodobý zkrat nezpůsobí vlastní kontakty, ale oblouk vzniklý vypínáním indukční zátěže - tedy musí procházet proud.
Hořící oblouk na kontaktech vypínajícího stykače je vodivý, proud teče i když jsou kontakty odddáleny. Spínající stykač sepne ještě v okamžiku hoření oblouku na rozpínajícím stykači a nastane krátkodobý zkrat. Velký zkratový proud zvýší i prod hořícím obloukovým výbojem na rozpínajícím stykači. Tím vznikne silnější elektromagneti cké pole a hořící oblouk se více natáhne až dosáhne na zhášecí komory stykače. Ty oblouk prodlouží a ochladí, takže oblouk zhasne a zkratu je konec. Jen ten silný a teplejší oblouk (než normálně pri vypínání bez zkratu) vyrve z kontaktů mnoho kovu a rozpráší jej na chladné součástky spínací komory stykače. Vyšší teplota oblouku nanese nevodivé oxidy kovu na kontakty. Stykači se rapidně snižuje životnost.
Ve Vašem případě zkratový proud vypne dříve jistič.
Bez proudu skrz kontakty a bez indukční zátěže nehoří žádný oblouk a vše je bezproblémové. A právě záleží na mechanické zátěži na motoru, jak velká indukční zátěž v okamžiku přepínání onen motor je.
Zkouška bez zátěže řekne jen jestli rozpínající stykač hvězdy nelepí (nezůstává viset).
Citace: Zihos 15.09.2009, 09:09
Čo sa tyka toho častého prevíjania je to spôsobené tým že motor je v strojovni kde je vlhko a príliš teplo. Motory sú tam určite zohriate na viac než 70 st.(neda sa udržat na nich ruka) Mimochdom ked spustim sekvenciu pri odpojenej svorkovnici na motore všetko prebehne ako ma.
Pokud vlhko nekondenzuje, nemusí to být pro motor škodlivé. A na správně využitém motoru s izolací ve třídě F nesmíte udržet ruku, má mít povrchovou teplotu cca 65° při teplotě okolí 20°C. Pokud je studenější je předimenzovaný a pracuje s nižší účinností a s velkou jalovinou.
V této souvislosti mne napadá jedna moje zkušenost, kdy pořád hořel motor čerpadla kondenzátu - byla vadná zpětná klapka a tento motor byl přetlačován a přetěžován v nočních hodinách velkým čerpadlem teplárny. Protože v jímce bylo horko, nepřišlo se na to hned.
Jinak až zítra půjdete do terénu, zkuste si sekvenci rozběhu udělat s klešťovým ampérmetrem -nejlépe analogovým, nebo digitálním se záchytem špiček. A taky si zkuste udělat pro porovnání i přímý rozběh do trojúhelníka. Určitě z velikostí proudů a jejich špiček budete moudřejší.
Citace: Milan Illek 15.09.2009, 08:39
Ve schéma, tak jak je nakresleno, jsou mezi stykači prohozené fáze L2, L3.
Ne, je to vpořádku, je to standardně zapojené pro obrácený směr otáčení (CCW).
Navigace
[0] Index zpráv
[#] Další strana