Nebude někomu smutno po klasických žárovkách?

<< < (7/20) > >>

Jan Alin:
Citace: Tomáš Jarovec  10.12.2008, 19:48

Pokud myslíte Bursíkovu připomínku o velké spotřebě lustrů na hradě, tak tam se ztrapnil spíš Klaus, když neznal kompaktní zářivky a zřejmě myslel dávat do lustrů klasické trubicové zářivky, jaké měli v prognosťáku. On takový lustr plný slabých žárovek s nízkým počtem lumenů na watt je hlavně dobré topení - jenže topí do stropu.


Jo jo Klaus ho hned následoval, byl to hovor dvou odborníků na dané téma. Horší je že dva takoví o tom mohou v budoucnu rozhodnout.

Nemám nic proti modernímu efektivnímu osvětlení ale do křišťálového lustru ta žárovka tak nějak patří. To by taky mohli sádrokartonem snížit na hradě stropy a hned by se ušetřilo na osvětlení. Zajímalo by mě ekologické porovnání zátěže přírody a energetické náročnosti při výrobě klasických žárovek a úsporek, možná by to bylo zajímavé a úspory by to trochu posunulo.

Radek Červený:
Možná by bylo mnohem lepší cestou, kdyby se Brusel začal zabývat energetickou a ekologickou zátěží při výrobě nesmyslných braků všeho druhu s životností několika dní. Jistě všichni vzpomínáme, že jsme v minulosti koupili věc, které bezproblémově k plné spokojenosti sloužila hromadu let. Dnes je problém mnohdy takový výrobek koupit  i v případě, kdy jsme ochotni za něj zaplatit. Tyto výrobky jsou mnohdy konstruovány jako neopravitelné, v lepším případě opravitelné výměnou celé skupiny i kvůli banální součástce. Končí tak na skládkách spousta zbytečného a zánovního odpadu, na který při výrobě bylo spotřebováno stejné množství energie, jako kdyby se díl vyrobil z kvalitního materiálu. Proč se úředníci z Bruselu nezaměří na tento problém? Proč nechají do EU z Číny vozit vrtačky za 250 Kč, která vydrží vyvrtání 10 děr a končí na skládce? Proč nepřijmou legislativní úpravu, že díly musí být opravitelné, tzn. vyloučit spojování dílů nýtováním, lisováním a pod.
Pojďme mluvit v příkladech. Spínač startéru spalovacího motoru, 99% závad tohoto spínače j v opálení jeho kontaktů, které jsou ze dvou šroubů s měděnou ploškou a jakéhosi kontaktu, který je překlene. U starých vozů bylo víčko šroubované, a kontakty se daly vyměnit, u nových vozů je již lisované a při poruše se mění celý díl, čili vyhazuje se i kovový obal a vinutí cívky.
Novodobý brak Brilux či Brilum, svítidla nerozebirateln á, při poruče předřadníku s pravděpodobnos tí 95% do dvou let se vyhazuje celé svítidlo, ostatní u tohoto dovozce braku No1 nebudu komentovat.
Spousta motorů v nářadí a drobných spotřebičích není uložena v ložiscích, toto má za následek krátkou životnost s ortelem neopravitelnos ti na konci a opět cestou na skládku celého spotřebiče.
Takto bych mohl pokračovat a myslím si, že v globále má toto spotřebitelské chování mnohem větší dopad jak na spotřebu energií, tak i na ekologickou zátěž než používání staré, dobré žárovky. Ale touto úpravou by bruselští úředníci udělali něco kloudného, a to se neslučuje s jejich postavením a posláním. Takže asi zase nic.

Martin Simo:
Teraz ma asi počastujete poriadnou kritikou na moju hlavu ale vaši vnuci sa budú na vašich názoroch dobre baviť, asi tak ako ja, keď mi starý otec rozprával ako chodili prvé autá cez našu dedinu. No to bola zábava.... Skôr či neskôr žiarovky ustúpia a či už dobrovoľne, alebo nie, aj tak sa ich éra ukončí. Zaťaľ majú celkom dobré meno, ale keď pôjdu ceny energií nahor, - nadol asi už sotva, aspoň pokiaľ nebude pol planéty pokrytej fotovoltaickým i člankami, a batériami :)  - ,  budú ľudia rozmýšľať aj o tom, koľko tá žiarovka žožerie "elektriky".

Keď bude spoľahlivosť  "úsporiek"  na úrovni klasických žiaroviek, ustúpia  "edisonky" do múzeí.
Ešte ku tej spoľahlivosti: prosím uvedomte si koľko rokov sú na svete obyčajné žiarovky, a koľko úsporné. Pôvodné vákuované až po dnešné plnené rôznymi plynmi, so špeciálnym sklom tvarmi, atď. Keď toto všetko úsporné žiarivky prekonajú stanú sa aj ony rozumným zdrojom svetla. Kto vie čo nahradí o xxx rokov ich. Možno sa tí vnuci budú brániť prave niečomu takému ako vy teraz.

Nie som odporcom žiaroviek, tiež ich používam a v pivnici ich mám v zásobe ešte aspoň 50 ks, predsa len ak ich zakážu alebo postupne prestanú vyrábať. Jeden nikdy nevie....  :) :) :)

Radek Červený:
Citace: Martin Simo  10.12.2008, 21:18

vaši vnuci sa budú na vašich názoroch dobre baviť, asi tak ako ja, keď mi starý otec rozprával ako chodili prvé autá cez našu dedinu. No to bola zábava....

Nebudeme snášet kritiku na Vaši hlavu, Vy máte pravdu i s těmy auty, protože i ty auta za těch téměř sto let prošli vývojem a kdybychom dnes jezdily v autech technické úrovně třicátých let, už bychom při dnešním provozu asi nežili. A o tom už zde bylo pojednáno, že jak LED zdroje, tak i úsporné žárovky musejí projít dalším vývojem, aby bylo možno je hromadně nahradit za ty klasické. Ale v současné době technické paramatry alternativních zdrojů nedovolují masivní náhradu za ty klasické.

Václav Polák:
Už by měl někdo vydat lidem nařízení,aby ve všech oborech své činnosti používali mozek,rozum,selský rozum,cit pro věc nebo jak to správně nazvat,protože žádný zákon,vyhláška nebo norma
dostatečně nepostihuje všechny činnosti člověka.Viz. ty historické lustry,stmívané osvětlení v divadlech,krátkodobě spínané osvětlení apod.

Navigace

[0] Index zpráv

[#] Další strana

[*] Předchozí strana